inrijden met slof wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Re: inrijden met slof wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:24

Ik ben al tegen de slofteugel (over t algemeen, uitzonderingen daargelaten) en inrijden met een slof lijkt me echt heeel onverstandig.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 03:43

Navidad schreef:
Santosww schreef:
en op het voorterrein mag het ook niet, dan kun je worden gediskwalificeerd. Verder zou ik het bij een jong paard sowieso niet gebruiken.

het mag degelijk wel op het voorterrein Lachen[/quote

Foutje, geen slof op het losrijterrein, regels vanuit het KNHS!!!!!!!!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:05

In een ander topic op bokt, vindt men het heel normaal om een 3-jarige met slof in te rijden.Rolleyes
Kan het er echt niet mee eens zijn.
Er zijn andere manier (zonder hulpteugels), maar ik vermoed dat dat de mensen iets teveel tijd kost. Clown

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:15

Nadya schreef:
Er zijn andere manier (zonder hulpteugels), maar ik vermoed dat dat de mensen iets teveel tijd kost. Clown

En daar sla je de spijker mee op zijn kop; onkunde, domheid, haast, ongeduld en simpelweg niet kunnen rijden en niet geinteresseerd zijn in het "wezen" paard zijn de enige reden dat dwangmiddelen als de slofteugel zijn "uitgevonden".
Aan al die mensen die vinden dat ze hem wel moeten gebruiken geef ik de goede raad: koop een hobbelpaard! Boos!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:36

ok,dus iedereen die met een slof rijdt is niet geinteresseerd in zijn paard en kan niet rijden????
Hoezoe iedereen over 1 kam scheren?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:28

Als je je paard met een slof gaat inrijden , hem je een super groote kans dat je hem verpest.
Verder heb ik het idee dat je nog niet zo ervaren ben dat je uperhoud een paarden in moet/kan gaan inrijden.!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:36

geerke schreef:
ok,dus iedereen die met een slof rijdt is niet geinteresseerd in zijn paard en kan niet rijden????

Inderdaad, de makkelijke weg kiezen heet dat ook wel of de weg van de minste weerstand, het heeft niets te maken met rijkunst Bloos

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:44

ElCid schreef:
geerke schreef:

Inderdaad, de makkelijke weg kiezen heet dat ook wel of de weg van de minste weerstand, het heeft niets te maken met rijkunst Bloos

Precies!
Dat is nouw ook mijn mening.
Ik vind ook dat je met hulpteugels de makkelijke weg kiest en de "problemen" niet echt oplost !
En waarom zou je een slof gebruiken ? Je weet geneens hoe dat paard loopt !
Ik zou hem als ik jouw was ook niet zlef inrijden , aangezien ik niet denk dat dat goed kan gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:01

jullie weten echt niet waar je hebt over hebt geloof ik....
hoog penny-gehalte...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:13

Geerke, ben ik een penny dan???? Omdat ik tegen het gebruik van een slof ben bij jonge paarden?
Nou, dan ben ik maar een penny..... Haha!
Ben wel wat gewend hier op bokt. Tong uitsteken

Ik verkies tijd, geduld en goede rijkunst. Dan gaat een jong paard zijn lichaam vanzelf wel goed leren gebruiken. Daar heb ik geen slof voor nodig. Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:15

geerke schreef:
jullie weten echt niet waar je hebt over hebt geloof ik....
hoog penny-gehalte...

Ik weet niet waar ik het over heb ?
Dus als een pony zijn rug niet goed gebruikt , is de beste oplossing om een elkastiek te gebruiken ?

Maar nu gaan we wel erg off topic.. Knipoog

En als wij dan penny's zijn , dan zijn we dat ! Knipoog En dan ben ik daar ook nog trots op..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:22

ElCid schreef:
geerke schreef:

Een slof goed gebruiken heeft wel degelijk te maken met rijkunst.
Vind het erg kortzichtig.

Helaas zie je te veel mensen een slof gebruiken om hun fouten te camoufleren, maar dat is de schuld van de gebruikers, niet van de slof.

jong paard of niet, dat maakt geen r**t uit. Gaat enkel om de manier van gebruiken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:25

weten wat het woord begrenser betekent?
Als je een slof zo gebruikt kan het geen kwaad,maar meestal zie je hier foto's van een slof die misbruikt word en het paard naar beneden trekt,daar ben ik absoluut tegen,daar los je niets mee op ,je maakt het probleem alleen maar erger.
Dus weten wat je doet en als je het niet weet ook goed,maar dan van hulpteugels afblijven!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:33

geerke schreef:
weten wat het woord begrenser betekent?
Als je een slof zo gebruikt kan het geen kwaad,maar meestal zie je hier foto's van een slof die misbruikt word en het paard naar beneden trekt,daar ben ik absoluut tegen,daar los je niets mee op ,je maakt het probleem alleen maar erger.
Dus weten wat je doet en als je het niet weet ook goed,maar dan van hulpteugels afblijven!

helemaal mee eens Afgod
en daarom zijn er ook zo veel mensen op tegen, omdat ze niet de ervaring hebben, hoe zo'n ding wel goed kan helpen. Je moet voelen wanneer het paard een stap "verkeerd" doet om zich te ontrekken aan de hulp. Wanneer je dat niet voelt, maak je het paard harstikke krom ipv soepel. Je moet kunnen voelen wanneer hij je kan helpen en wanneer niet. Al dat voelen = rijkunst

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:35

We gaan een beetje erg off topic.!! Clown

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:37

Ik heb nog nooit met slof gereden en zal dit ook nooit doen dus mijn antwoord is zo wel duidelijk.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:38

Ben helemaal niet anti-slof, mits goed gebruikt, maar ik snap niet dat er mensen zijn die bij een net ingereden paard, dus die stap, draf, galop kent, er een slof aan willen binden om hem zo verder door te pakken.
Dat doe je toch gewoon door het paard naar je hand toe te rijden en daarbij 'voelen' dat die de nageeflijkheid opzoekt.
Toch niet door de slof zo door te pakken dat je daar tegenaan drijft en dat ie dan nageeft omdat hij opgeeft, dan ben je toch van voor naar achter aant rijden i.p.v. hoe het eigelijk moet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:36

sannekeee schreef:

hoezo???het ging toch over het gebruik van een slofteugel?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:53

geerke schreef:
sannekeee schreef:

hoezo???het ging toch over het gebruik van een slofteugel?

Over het gebruiken van een stofteugel bij het inrijden. Knipoog

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:38

Velen vergeten dat een slof een hulp teugel is. Als je een paard inrijd doe je dat niet met een hulpteugel. Dat doe je enkel met een gewone (spring)teugel. Je heb anders ook meer kans dat je paard teugelkreupel word

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:12

Shalot schreef:
Velen vergeten dat een slof een hulp teugel is. Als je een paard inrijd doe je dat niet met een hulpteugel. Dat doe je enkel met een gewone (spring)teugel. Je heb anders ook meer kans dat je paard teugelkreupel word

Idd , en als het nergen voor nodig is , waarom zou je het dan gebruiken ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:10

Shalot schreef:

hmm, dus een paard kan eerder teugelkreupel worden van het gebruik van een slofteugel?
Dat geloof ik dus echt niet!
Bij verkeerd gebruik kun je idd wel veel klachten overhouden Ja
Wéér verkeerd gebruik dus!

sannekeee: Omdat je de slof erbij kan pakken wanneer nodig (hulp) en los kunt laten wanneer niet nodig -> daarom kun je 'm om doen Knipoog

Zelf rij ik trouwens bijna nooit met slof, alleen als een paard gecorrigeerd moet worden en dan kan ik 'm een paar minutjes gebruiken. Gelukkig hoef ik geen paarden meer te corrigeren de eerste tijd Tong uitsteken
Echter mensen die goed kunnen rijden, kunnen een slof echt goed gebruiken om veel sneller tot een resultaat te komen, wat ook fijn is voor het paard. Of het paard nu jong of oud is, dat maakt niks uit, de slof werkt hetzelfde en het paard werkt ook hetzelfde.

yyvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:01

een jong paard moet leren z'n balans te vinden & om op zijn eigen benen te kunnen lopen,
ik zou zelf NOOIT een jong paard inrijden met een slof.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:19

Nee, ik zou niet een jong paard inrijden een slof ..

Maar ben verder niet anti slof Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:01

krackertje schreef:
Foutje, geen slof op het losrijterrein, regels vanuit het KNHS!!!!!!!!!!!

Raar dat we nog niet gediskwalificeert zijn dan.. Bij de hnegst, die het mannetje zeker staat hebben we als we op wedstrijd gaan zeker een slof om (enkel de eerste tien minuten, met losrijden dan)

Maar zou der op gaan letten Lachen En mischien dat we gewoon geluk hebben gehad dan Haha!