horseyfries schreef:Caroleklomp, jij zegt dat je zeker weet dat het niet goed is omdat je paarden corrigeert die problemen hebben, soms door LDR.
Bij mij is het omgekeerde gebeurd: ik train mijn paarden LDR, kreeg een dertienjarig stokkreupel paard kado, en met mijn training is hij weer helemaal goed gaan lopen en nog Z2 dressuur geworden, terwijl hij ervoor M1 liep.
Het is dus maar net wat je ervaring ermee is.
Ook ben ik het niet met je eens dat alle LDR getrainde paarden dezelfde problemen vertonen. Ik vind alleen al het verschil tussen Salinero, Sunrise, Hannes en Lingh hemelsbreed. Elk paard heeft zijn eigen positieve en negatieve punten, veroorzaakt door hun natuurlijke aanleg voor bepaalde dingen en hun bouw en gangen, waar de ruiter zo goed mogelijk mee probeert om te gaan. Dat daarmee niet alles opgelost wordt maar een paard zijn beperkingen blijft houden, lijkt mij logisch. Als jij in staat bent om van elk paard een dier te maken wat zijn spronggewrichten geweldig buigt, diep onderbrengt en fantastisch uit de schouder loopt, dan zie ik daar graag een filmpje (of wat foto's in je profiel) van.
BIj een paard wat in balans loopt zou dat het geval moeten zijn.