Dat paard loopt in het Z1 regelmatig 2 wp per proef en heeft de eerste punten in het Z2 ook al binnen, daarbij is het een stermerrie uit een zeer goede stam. Paard is altijd klassiek gereden en op een bepaald moment liep ik "vast" om het zo te zeggen. Ik voelde dat er veel meer in zat maar het kwam er op de een of andere manier niet uit. Toen ik (noodgedwongen) van instructie ging wisselen, na 10 jaar, had ik zoiets ik wil het nu op een hele andere manier gaan doen, want in het klassieke systeem kom ik niet verder. Na veel kijken/overwegen/denken heb ik toch de keus gemaakt voor iemand die laag en rond rijd en heel veel ervaring heeft. Moet zeggen het was een hele omschakeling en in het begin heb ik best wel eens gedacht, is dit het nou.... en voel ik het dan zo slecht. Maar nu we een tijdje verder zijn merk ik dat mijn paarden veel losser in het lijf en spieren worden, hun bouw wordt mooier door de betere spieropbouw. De paarden lopen beter en ik hoef minder te doen, omdat het langzaam aan hele losse elastiekjes worden die super snel reageren op mijn hulp. Ook zijn de paarden in de omgang verandert, veel vrolijker, vriendelijk en aanhankelijker als voorheen! Ik ben er alleen maar positief over!En iemand hier die schrijft (weet zo even niet wie) die jaren nodig heeft gehad en laag en rond rijden uit zijn paard te krijgen.... dat is dus een duidelijk voorbeeld van een paard wat niet op de juiste manier gereden is, in het laag en rond laat je ze nl niet in een houding en tempo lopen. Je blijft constant schakelen en buigen en hogere en lagere en rondere en minder rondere hoofd/halshouding vragen. Het is dus helemaal niet de bedoeling dat het paard in een bepaalde strakke lijn loopt......
, dus rijd ik wat meer opgericht en mijn houding is ook weer verbeterd. (Moet nog wel zeer streng zijn voor mezelf.)