FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

db1

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:16

Hoe slecht het paard is waar ik mee rijd..... denk stukken minder slecht dan jij voor ogen hebt Knipoog Dat paard loopt in het Z1 regelmatig 2 wp per proef en heeft de eerste punten in het Z2 ook al binnen, daarbij is het een stermerrie uit een zeer goede stam. Paard is altijd klassiek gereden en op een bepaald moment liep ik "vast" om het zo te zeggen. Ik voelde dat er veel meer in zat maar het kwam er op de een of andere manier niet uit. Toen ik (noodgedwongen) van instructie ging wisselen, na 10 jaar, had ik zoiets ik wil het nu op een hele andere manier gaan doen, want in het klassieke systeem kom ik niet verder. Na veel kijken/overwegen/denken heb ik toch de keus gemaakt voor iemand die laag en rond rijd en heel veel ervaring heeft. Moet zeggen het was een hele omschakeling en in het begin heb ik best wel eens gedacht, is dit het nou.... en voel ik het dan zo slecht. Maar nu we een tijdje verder zijn merk ik dat mijn paarden veel losser in het lijf en spieren worden, hun bouw wordt mooier door de betere spieropbouw. De paarden lopen beter en ik hoef minder te doen, omdat het langzaam aan hele losse elastiekjes worden die super snel reageren op mijn hulp. Ook zijn de paarden in de omgang verandert, veel vrolijker, vriendelijk en aanhankelijker als voorheen! Ik ben er alleen maar positief over!

En iemand hier die schrijft (weet zo even niet wie) die jaren nodig heeft gehad en laag en rond rijden uit zijn paard te krijgen.... dat is dus een duidelijk voorbeeld van een paard wat niet op de juiste manier gereden is, in het laag en rond laat je ze nl niet in een houding en tempo lopen. Je blijft constant schakelen en buigen en hogere en lagere en rondere en minder rondere hoofd/halshouding vragen. Het is dus helemaal niet de bedoeling dat het paard in een bepaalde strakke lijn loopt......

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 23:09

Ook ik heb dezelfde ervaring met wat lager en ronder instellen als vossie. Ook ik heb mijn paarden jaren lang volgens de wat klassiere methode gereden. Sinds ik vorig jaar ben gewisseld van instructie heb ik geleerd mijn paard direct lager en ronder in te stellen, veel (heel veel) tempowisselingen te rijden en controleren of het paard voor het been is en los in de hand. Hierdoor is hij veel fijner en losser gaan lopen, echt een groot verschil met de manier waarop ik hem eerst reed. En met een groot verschil bedoel ik dat natuurlijk in positieve zin.

Zelfs mijn oude instructie die ik nog steeds wel af en toe vraag, vindt mijn paard super fijn lopen en is zelfs tegen het hele 'paard mag absoluut niet te ver achter loodlijn lopen' af. Ze ziet wel dat mijn paard er baat bij heeft en begint nu ook steeds meer te kijken naar de bouw van het paard vs de trainingmethode (lager/ronder instellen, of juist niet). En ook dat vind ik een positieve ontwikkeling.

Nou moet ik wel zeggen dat het voor mij een hele omschakeling was, en een valkuil was voor mij persoonlijk dat ik er echt op moest gaan letten mijn handen en schouders niet te strak te willen zetten. Het paard niet dwingen naar beneden te komen, dat vergt ook nog enige oefening. En ik denk dat dat een punt is waar veel ruiters op stuk lopen wanneer ze deze methode uit proberen. Daarom is goede instructie juist zo van belang hierbij!

Dus veel tempowisselingen (wat eigenlijk bij elke methode fijn is), controle op hand, lossigheid en been en wat lager en ronder instellen (geldt zoals gezegd niet voor elke combinatie, maar bij de geschikte combi kan dat een heel hoop verbeteren), en je krijgt er een super fijn paard van.

Dus ik ben het er niet mee eens dat de paarden die dankzij wat lager en dieper instellen verbeteren, bij definitie al in de prak waren gereden of slecht te rijden paarden waren. Het lijkt mij geen hele verkeerde aanname om te stellen dat sommige paarden simpelweg super veel baat hebben bij deze methode en er daadwerkelijk fijner van gaan lopen.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en zolang het in alle eerlijkheid naar paard en ruiter toe gebeurt, dan zie ik geen reden tot het compleet verwerpen van een bepaalde methode. Eigenlijk vind ik dat juist getuigen van kortzichtigheid.

Lang verhaal, maar ik hoop mezelf wat duidelijker gemaakt te hebben. Goh vossie, we zijn wel erg eensgezind Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 00:06

CaroleKlomp schreef:
Mag ik je vragen hoe je bij deze conclusie komt?

Ik heb namelijk met de man uitgebreid gesproken en hij heeft mij zijn onderzoek toegestuurd. Ik heb toch zeker de indruk dat dit wel degelijk met elkaar verband houdt.

Omdat bij zijn onderzoek helemaal niet bekend was of het om paarden ging die LDR getraind werden. Bij latere onderzoeken die gedaan zijn is daar wel naar gekeken en kon het verband tussen LDR getrainde paarden en vergroeiingen in de halswervels niet gelegd worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:44

De paarden die hij onderzocht heeft waren toch springpaarden die met de slof naar beneden waren getrokken?

LisannaaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:42

Het gevoel
De overschakeling van de streng klassieke stijl (die Theo van Hans Bernoski leerde) naar de methode van Anky viel Theo zwaar. Hij zat thuis met zijn handen in het haar, niets ging meer. „Ik heb Anky opgebeld met de vertwijfelde mededeling dat ik helemaal niet meer kon rijden. Het wou gewoon niet meer. Tempocontrole, ronder maken en op een gegeven moment kon ik niet meer remmen of gas geven, ik had me compleet vastgereden. Aan de ene kant was het erg lastig om over te schakelen, maar aan de andere kant sloot Anky’s stijl goed aan op mijn gevoel. Als ik mijn hand neerzet, moet het paard doorslaan en eraf blijven. Naar dat gevoel was ik altijd al op zoek. Niet dat ik dat meteen goed deed, maar het paste wel bij me.”

Losheid
Het duurde wel een jaar voordat Theo in staat was om problemen op de Ankymanier zelf op te lossen. Terwijl hij daarvoor al met succes op Grand-Prixniveau had gereden. Het vergt doorzettingsvermogen om dan een nieuwe weg in te slaan, waarbij je eigenlijk opnieuw begint. „Maar ik geloofde er heilig in. Ik wilde het per se zo leren. Al zou ik een jaar geen wedstrijden kunnen rijden. Als ik Anky zag rijden was dat het enige dat ik ook wilde.” De grootste openbaring van het Ankysysteem vindt Theo het gevoel dat je een paard zo los kunt laten en aan geen enkele kant steun biedt, terwijl je toch controle hebt. „Als ik Spargo bijvoorbeeld iets losser liet, ging hij harder. Dan was ik gelijk alles kwijt. Dus moest ik altijd een beetje aan dat hoofd blijven hangen om hem bij me te houden. Nu kan ik loslaten, hij laat los, ik heb mijn been eraf, ik heb nergens steun en hij blijft helemaal onder me. En ik hoef hem maar aan te raken of hij is weg. Of ik sluit mijn hand een beetje en hij is gelijk terug. Het is veel meer op gevoel en met meer controle, terwijl ik minder doe.”

Bron: Horses.nl
(Theo Hanzon)

LisannaaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:49

Ik heb niet de al de reacties gelezen van de mensen, maar wat ik ook in de andere topic zei(hetzelfde ow)

Ik denk dat LDR geen kwaad kan MITS je het goed gebruikt. Er zijn veel mensen die volgens deze methode rijden en er alleen maar profijt van hebben. (wel onder professionele begeleiding)
Natuurlijk lopen niet alle paarden fijn onder deze methode, maar dat is aan de ruiter/amazone om dit aan te voelen en zo nodig aan te passen. Elk paard is anders!!

En dat het mentale mishandeling is dat moeten ze eerst nog maar bewijzen..

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:51

VValar schreef:
Nou moet ik wel zeggen dat het voor mij een hele omschakeling was, en een valkuil was voor mij persoonlijk dat ik er echt op moest gaan letten mijn handen en schouders niet te strak te willen zetten. Het paard niet dwingen naar beneden te komen, dat vergt ook nog enige oefening. En ik denk dat dat een punt is waar veel ruiters op stuk lopen wanneer ze deze methode uit proberen. Daarom is goede instructie juist zo van belang hierbij!

Dit is precies waar ik tegen aan liep als ruiter met het "LDR" rijden. Nu heb ik een paard wat niet meer zo rond en laag moet lopen, dat doet hij al graag Bloos , dus rijd ik wat meer opgericht en mijn houding is ook weer verbeterd. (Moet nog wel zeer streng zijn voor mezelf.)

Maar ik wil niet van mezelf zeggen dat ik nu klassiek rijd en voorheen LDR. Is per paard verschillend, wellicht dat dit paard over een poosje wel weer wat ronder ingesteld moet worden om lossigheid te krijgen.
Beide manieren beginnen toch met de basis van het rechtrichten? Op 2 benen naar de hand toerijden? Hoe hoog of laag het paard daarin is ingesteld komt later. Ik vind het altijd moeilijk om "methodes" van trainen te hebben. Ik doe het voornamelijk op gevoel, en als de basis goed is kan je alle kanten uit met je trainen en rijden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:39

Urielle schreef:
CaroleKlomp schreef:
Ze tiilen het ene voorbeen hoger op als de andere, dat is gewoon zichtbaar en heeft dus niets met kundigheid te maken in mijn ogen.

Dat zie je bij heel veel hoger opgeleide paarden terug, ook klassiek Duits getrainde.
Heeft te maken met dat het paard rechts en links nog steeds niet even sterk is en komt er logischerwijze uit bij oefeningen als piaffe en passage.
Het is ook heel moeilijk en wie weet zelfs onmogelijk om een paard volkomen 100% recht te krijgen, zodat de voorkeurskant verdwijnt.

Wat versta jij dan precies onder balans?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:40

Karl66 schreef:
CaroleKlomp schreef:
Mag ik je vragen hoe je bij deze conclusie komt?

Ik heb namelijk met de man uitgebreid gesproken en hij heeft mij zijn onderzoek toegestuurd. Ik heb toch zeker de indruk dat dit wel degelijk met elkaar verband houdt.

Omdat bij zijn onderzoek helemaal niet bekend was of het om paarden ging die LDR getraind werden. Bij latere onderzoeken die gedaan zijn is daar wel naar gekeken en kon het verband tussen LDR getrainde paarden en vergroeiingen in de halswervels niet gelegd worden.

Ik heb tijdens dat gesprek met de prof in kwestie een hele andere indruk gekregen.

Ken jij het onderzoek?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:42

horseyfries schreef:
Caroleklomp, jij zegt dat je zeker weet dat het niet goed is omdat je paarden corrigeert die problemen hebben, soms door LDR.
Bij mij is het omgekeerde gebeurd: ik train mijn paarden LDR, kreeg een dertienjarig stokkreupel paard kado, en met mijn training is hij weer helemaal goed gaan lopen en nog Z2 dressuur geworden, terwijl hij ervoor M1 liep.
Het is dus maar net wat je ervaring ermee is.
Ook ben ik het niet met je eens dat alle LDR getrainde paarden dezelfde problemen vertonen. Ik vind alleen al het verschil tussen Salinero, Sunrise, Hannes en Lingh hemelsbreed. Elk paard heeft zijn eigen positieve en negatieve punten, veroorzaakt door hun natuurlijke aanleg voor bepaalde dingen en hun bouw en gangen, waar de ruiter zo goed mogelijk mee probeert om te gaan. Dat daarmee niet alles opgelost wordt maar een paard zijn beperkingen blijft houden, lijkt mij logisch. Als jij in staat bent om van elk paard een dier te maken wat zijn spronggewrichten geweldig buigt, diep onderbrengt en fantastisch uit de schouder loopt, dan zie ik daar graag een filmpje (of wat foto's in je profiel) van.

BIj een paard wat in balans loopt zou dat het geval moeten zijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:49

[quote="vossie"]Hoe slecht het paard is waar ik mee rijd..... denk stukken minder slecht dan jij voor ogen hebt Knipoog quote]

Nee, dat denk ik zeker niet. IK heb veel ervaring en weet heel goed wat ik zeg. Ik ben er dus gewoon van overtuigd dat het voor alle paarden slecht is en zeker onaangenaam.

En nogmaals dat een paard beter loopt zegt niets over de kwaliteit....blijft de vraag hoe slecht het paard was.

Wedstrijdpunten zeggen mij helemaal niets. Onlangs was ik op een concour waarbij de jury vertelde dat het paard helemaal vast zat op links en het bit door de mond zag komen. Geen buiging, geen stelling en een paard wat naar binnen viel. De eigenaar bevestide dat......toch 3 winstpunten! Goed dat was een menpaard maar evengoed een jury .

Een paard op een wedstrijd liep niet rat, mocht gewoon verder rijden?

Persoonlijk zegt een wedstrijd mij alleen maar wat als ik een paard daadwerkelijk in balans zie lopen.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:31

CaroleKlomp schreef:
IK heb veel ervaring en weet heel goed wat ik zeg. Ik ben er dus gewoon van overtuigd dat het voor alle paarden slecht is en zeker onaangenaam.

Ik ben wel eens benieuwd (en dan echt serieus) naar foto/film materiaal van jou en jouw paarden... wil wel eens zien hoe los en door het lijf en in balans die dieren lopen.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:49

Ik zou dit ook wel eens willen zien!
Misschien kun je me overtuigen dat jou methode beter is

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:00

vossie schreef:
CaroleKlomp schreef:
IK heb veel ervaring en weet heel goed wat ik zeg. Ik ben er dus gewoon van overtuigd dat het voor alle paarden slecht is en zeker onaangenaam.

[quote='just_bassie'] Ik zou dit ook wel eens willen zien!
Misschien kun je me overtuigen dat jou methode beter is

Ik ben wel eens benieuwd (en dan echt serieus) naar foto/film materiaal van jou en jouw paarden... wil wel eens zien hoe los en door het lijf en in balans die dieren lopen.[/quote]

Geen probleem, ik sta voor de volle 100% achter wat ik beweer.
Jul;lie zijn van harte welkom, kan je het meteen ook zelf ervaren Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:24

@Carole: het is dat we al voor een keer wat afgesproken hadden, maar nou ik zo lees dat je zelf zo klassiek bezig bent, zou ik je naast zien longeren ook nog 's zien rijden. Tong uitsteken

Nee, ff alle gekheid op een stokje: in mijn opzichten is het ook geen goede methode.
De druk op de atlast wordt te groot, het paard kijkt naar de grond en als ik kijk naar de Piaffe en Passage van Anky, dan denk ik: nou, voor een paard in de GP mag hij toch best wat meer ondertreden en dat zie ik bij meerdere combinaties die op de LDR-methode trainen.
MAAR: hoe krijg je dat voor elkaar als je alle spieren naar voren toe strekt? Terwijl ze juist naar achter gestrekt horen te worden, door het kantelen van de bekken en daardoor het extra ondertreden van de achterhand.
Over de hoeken in de gewrichten: nee, niet ieder paard heeft even grote hoeken, maar een paard dat zijn gewrichten niet genoeg kan buigen hoort IMO niet in de GP thuis.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:23

@Judje Ik vind het zelf niet zo belangrijk om te rijden. Ik vind het veel belangrijker dat een ruiter zelf het verschil kan waarnemen.

Je krijgt dat wat je bedoelt voor elkaar door als ruiter 1 te worden met de balans van het paard. Met andere woorden het volledig automatisch en onafhankelijk evenwichtsmechanisme van het paard moet met het volledig automatisch en onafhankelijk evenwichtsmechanisme van de ruiter als het ware gaan functioneren als 1 afhankelijk evenwichtsmechanisme. Ze moeten elkaar dus aanvullen.

Dan heb je balans en dan kan je ook de verschillen die ontstaan door natuurlijk voorkeur, zoals door Urielle genoemd werd, controleren.

Net als bij mensen is de ene mens meer atletisch dan de ander. Dat is bij paarden ook zo. Ieder paard kan dus verzamelen en ieder paard heeft dus hoek in zijn benen. Tenzij er een lichamelijke afwijking is natuurlijk.

Wel leuk dat jij in ieder geval ook ziet (ook bij de top) wat ik bedoel.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:28

@Equi: In mijn ogen kan je met LDR onmogelijk een paard rechtrichten.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 23-04-08 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:32

@Vvalar: Je hebt het over eerlijk trainen. Klopt mijn interpretatie dat jij het LDR rijden een eerlijke manier van rijden vindt?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:54

De link van topicstarter laat zien:

15/04/2008 FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Donderdag 10 april vergaderde het veterinaire comité van de interantionale paardensportfederatie FEI in het Zwitserse Interlaken. Het comité kwam na de vergadering met een standpunt over de laag-diep-en-rondmethode (hyperflexie).

Waar is dit statement van de FEI zelf te vinden?. Dus niet van een website of uit een tijdschrift van een andere organisatie die hiervan melding maakt.

Het kan ook een politiek statement zijn, dat er is gemaakt. Dat betekent dat je de meute kan beinvloeden en als organisatie gewoon je gang kan blijven gaan. De druk gaat dan van de ketel, er is gereageerd op tegengas.

De juiste waarde en betekenis van zo'n statement moet je dus wel in perspectief zien. Dus wat wordt er mee bereikt en welke mensen worden er nu tevreden gesteld ?

De resultaten van het onderzoek van HW staan in een boekje dat je gewoon kan bestellen en waarvoor je moet betalen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:38

CaroleKlomp schreef:
@Vvalar: Je hebt het over eerlijk trainen. Klopt mijn interpretatie dat jij het LDR rijden een eerlijke manier van rijden vindt?

Ik train ook zo en merk echt aan mijn paard dat hij er fijn van gaat lopen (zie eerdere post), in de omgang is ie nog steeds vrolijk en enorm werklustig (dat laatste neemt alleen maar toe) dus zolang t zonder kracht en dwang gebeurt is het een hele eerlijke manier van rijden (oftewel onder profecionele begeleiding)

daarbij kan ik mn paard ook weer hoger instellen als ik dat wil, hem uitschuiven met neusje naar voor, dus alle kanten op met zn neus (en hals)

rechtrichten besteed ik zelf ook heel veel aandacht aan en daarvoor hoeft hij niet in de oprichting te lopen, ik kan m in elke houding meer begrensen aan een zijde als dat nodig ik...

ik merk ook aan zn bespiering dat deze methode zn vruchten afwerpt, hij wordt sterker en oogt mooier en kan veel meer/ beter ondertreden met zn achterbeen....

als aanvullig op klassiek dus een prima methode... alleen verkeerd gebruikt enorm schadelijk

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:46

CaroleKlomp schreef:

Het is een beetje ver, dus misschien heb je een filmpje of foto's?

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:13

horseyfries schreef:
CaroleKlomp schreef:

Het is een beetje ver, dus misschien heb je een filmpje of foto's?

Dat was ook het gene waar ik om vroeg, niet om langs te komen..... op de website van caroleklomp staat ook niet echt fotomateriaal waar je op kunt zien of haar paarden nu zo fijn gereden fijn. Ik ben dus ook oprecht benieuwd naar foto's of liever nog filmmateriaal!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:55

Ik heb ondertussen zo'n beetje het hele topic doorgespit en alles eens op een rijtje gezet. In eerste instantie, vooral toen ik dat filmpje op youtube van anky zag, heb ik het standpunt ingenomen: dit is niet goed voor een paard en dit vind het paard niet prettig. Ik hoor nu veel mensen die hun paarden ook zo laten lopen en zeggen dat het beter voor hun paard is. Nu vraag ik mij af of jullie paarden tijdens het zo diep rijden net zo reageren als die van anky. Ik zeg op voorhand dat ik er absoluut geen voorstander van ben en ook mijn paarden zo niet snel zal gaan trainen. Mits mij wordt bewezen dat het echt niet schadelijk voor het paard is.
Ik heb laatst een video en een boek besteld van een oostenrijker en die maakt heel duidelijk de problemen en nadelen van rollkur zichtbaar. Ik ben zijn naam even kwijt, maar dit is een video die ontzettend goed is. Zal vanavond even kijken hoe hij ook alweer heet...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:58

Misschien kan iedereen eens een stukje video hier plaatsen? Zo kunnen we dan allemaal onze mening geven aan de hand daarvan i.p.v. over elkaars rijstijl te praten zonder te weten hoe diegene eigenlijk rijdt...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:06

IK ben blij dat er nu een stukje duidelijkheid komt. De FEI ondersteund het niet. Misschien dat nu niet iedereen elkaar als een kip zonder kop achterna loopt zodra men een "nieuwe trainingsmethode" ziet.
Zelf zie ik er het nut ook niet van in en lijkt het me verre van prettig voor het paard. Zeker als de onervaren ruiter vrolijk aan het immiteren gaat zonder te weten waar ze mee bezig zijn.