wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:43

Ik vind het sneu om een niet ggk hengst, hengst te laten.
Ze hebben de balletjes nergens voor nodig, dus waarom zouden we ze opzadelen met hevige rondspringende hormoontjes (die de meeste hengsten in bezit hebben).

Maar laten we wel zijn, er zijn genoeg ggk pony-hengsten die door 12 tot 18 jarige gereden worden en uitgebracht.
Zouden die dit niet mogen doen omdat ze 'te jong en te onkundig' zijn?
Ik denk dat ggk(pony)-hengsten prima gereden kunnen worden door 'jongeren' met zelf wat redelijke ervaring én onder goede begleiding.

Maar een (niet ggk)hengst kopen, alleen om het feit dat het een hengst is?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:47

Ik vind het vreemd dat je nu al bedenkt of je een hengst wil of niet.
Dat is niet te vergelijken. Hier op stal staat een 2 jarige hengst, nog niet eens zo groot..Maar zó vervelend. En hij is toch echt goed opgevoed, maar binnenkort word hij gecastreerd. Terwijl hier ook een reus van een hengst staat, die geen stap verkeerd doet. Dus echt niet alle hengsten zijn druk.

Daarbij komt dat je moet kijken naar het paard zelf, en niet naar het geslacht.
Je kunt er wel rekening mee houden, maar áls het een hengst is, dan nog? Daar kan hij wel normaal om lopen. Waarom zou je je dan af gaan vragen of je wel of niet een hengst moet nemen? Zolang het kan met stalling/weide en jij genoeg ervaring hebt, en hij te houden is..Waarom niet? En trouwens, je hele niveau met dit paard heeft niets te maken met een hengst.

Mijn mening is trouwens wel dat je een hengst die niet dekt, dan net zo goed kunt castreren. Aangezien hij nu nooit bij een merrie in de weide kan staan, en je iedere keer moet opletten.

*heeft trouwens niet alle pagina's doorgelezen*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:34

Ik snap niet dat iemand persé een hengst moet als het diertje toch niet mag dekken. Meestal zorgt deze 'beperking' (beperking, ja) ervoordat hetdier de rest van z'n leven alleen staat, en dan soms een paar uurtjes in de paddock. En als ze geluk hebben een enkel uurtje in de wei.

Koop een ruin of een andere merrie, die kunnen lekker gaan en staan waar ze willen en kunnen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:43

Ts: als je een ander paard wil moet je gewoon even rondkijken en wat uitproberen.Lachen Kun je ook meteen ff kijken hoe die hengst is enz:) Zou ik gewoon niet, in plaats van je tegen laten houden door bokt, ff rustig rondkijken kan geen kwaad

siegbuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:39

dat licht aan het gedrag van de hengst en ik zou dan wel een D nemen die kan je wat makkelijker aan dan een E

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:02

siegbuster schreef:
dat licht aan het gedrag van de hengst en ik zou dan wel een D nemen die kan je wat makkelijker aan dan een E

Stokmaat heeft niets te maken met 'makkelijker aankunnen'.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:10

ligt eraan hoe groot Ts is, dan wel hoor:)

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:23

ik heb even een andere hengsten vraag;bij ons op stal zijn ook hengsten (zijn van de pensionhouder),2 daarvan staan op stal en worden in de binnenbak losgegooit,hebben dus geen kontakt met andere paarden,de derde staat in een eigen wei,best groot,maar hij is laatst ontsnapt en liep tussen de merries (godzijdank niet in de wei bij mijn merrie die nu net voor t eerst hengstig is) een van de merries kreupel,en de hengst is weer op stal gezet,stel dat hij de kans heeft gehad om te dekken?wie is daar dan voor aansprakelijk als de eigenaar van de merrie helemaal geen veulen wil?en als de merrie dus gewond raakt door de losgebroken hengst?

ik vind het trouwens ontzettend sneu hoor,een hengst op stal waar ook merries staan,vaak lopen ze veel te veel te stressen.

wat heeft een hengst er nou aan om hengst te zijn in zo'n geval?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:40

de eigenaar van de hengst. Lachen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:43

Ik heb een tijdje op curacao gewoont waar er een hengst in de manegelessen mee liep. Hardstikke braaf (niet voor de echte beginners) maar een fijn beestje om te rijden. Had geen idee waar hij die ballen voor had. Knipoog

Maar ook deze hengst had soms last van hormoontjes. Hij probeerde regelmatig aan de hand over een muur van 2 meter te springen, sleurde kinderen over de parkeerplaats als hij daar zin in had. Er moest altijd een begleidende volwassene in de buurt zijn als de hengst 'aan de hand' moest.
Bovendien moest hij altijd alleen staan en kwam daardoor maar kort buiten.

Een hengst kan nog zo braaf zijn, een hengst blijft wel een hengst.

- pinuts: het ligt er ook heel erg aan hoe een hengst is opgevoed, als een D-ponyhengst wil gaan, gaat hij ook echt wel ookal staat er iemand van 1.80 naast staat.
Maar zoals siegbuster bedoelde (D of E hengst) dat maakt eigenlijk niet zoveel verschil. Wel als je het over een shet of een hengst van 1.70 gaat hebben natuurlijk. Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:45

Nou... sommige shetjes ruil ik liever om voor 1 van 1.70. Als er een ras eigenwijs is, zijn het wel shet'juhs'

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:47

Sammie schreef:
Nou... sommige shetjes ruil ik liever om voor 1 van 1.70. Als er een ras eigenwijs is, zijn het wel shet'juhs'

Dat is waar Haha!
Maar een 'doorgedraaide' hengst van 1.70 krijgt mij sneller ondersteboven dan een 'doorgedraaide' shet-hengst laten we wel zijn. Clown
Hoewel, met die kleine lichaampjes ben je ze zo kwijt. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:02

Pion schreef:
Sammie schreef:

Dat is waar Haha!
Maar een 'doorgedraaide' hengst van 1.70 krijgt mij sneller ondersteboven dan een 'doorgedraaide' shet-hengst laten we wel zijn. Clown
Hoewel, met die kleine lichaampjes ben je ze zo kwijt. Vork

die kleintjes zijn zo wendbaar, dat is het probleem vaak.. ik heb heel vaak blauwe benen gehad door de shetlander, die draaide om en gaf een schop, de grote paarden zijn een stuk langzamer Nagelbijten / Gniffelen

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:04

Het licht eraan of ze samen op de wei staan , dan zal ik het niet doen .
maar als ze gewoon op stal staan & niet de hele dag in de wei lopen
zou ik hem wel nemen Haha! .
Good Luck ! Bloos

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:09

Het hangt er ook vanaf wat je allemaal met hem gaat doen.
Mijn verzorgshetlanderhengst was téveel hengst.
We hebben hem op zijn 3e geprobeerd ohz te brengen, maar dat hebben we maar weer stopgezet.
Wandelen kon ook helemaal niet, het is daar een paardrijke buurt, dus bij elk paard dat hij zag, stond hij recht omhoog.
Hij heeft vorig jaar de merries gedekt, en er staan nu mooie veulens van hem in de wei.
Maar toen had hij niets meer om te dekken.
Hij werd gek en sprong door de draden, sprong bijna door de ramen heen.
Ook heeft hij de eigenaresse besprongen.
Het werd te gevaarlijk, aangezien er ook elk weekend kleinere kinderen op visite zijn, en de 'paardjes willen aaien'.
Dus nu is hij gecastreerd ! Clown
Hij is veel makkelijker in de hand, en binnenkort gaan we met de lange lijnen beginnen.
Voor rijden ben ik nu wel te groot Clown

Maar, weet waar je aan begint Knipoog
Niet iedere hengst is zoals deze, maar wees gewaarschuwd Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:11

ShirlMilou schreef:
Het licht eraan of ze samen op de wei staan

Pling

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:14

WAAROM......
wil je een hengst.. reden???
(of anders gesteld, waarom geen ruin of merrie??)

Heb 3 jaar lang hengst gereden en verzorgd...
Die was super braaf en super opgevoed...

Enige reden die ik voor mezelf kan bedenken waarom ik een hengst,
hengst zou laten.. is, vrij simpel.. Als ie goedgekeurd zou zijn...
Anders, zo spoedig mogelijk kastreren..

Maar ik zou het niet aanraden...een hengst..
Niet overal op stal welkom...
Kan lastig zijn met in de wei zetten...
En nou ja de rest van de redenen zullen ook wel in de voorgaande
4 bladzijden zijn genoemd....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:14

Mensen die wedstrijden rijden serieus nemen, zijn over het algemeen meer bezig met de opleiding en training van zo´n dier dan het nadenken of hij wel in de wei kan met maatjes.
Gewoonlijk komen ze in pension op wedstrijdgerichtte stallen waar hengsten niet persee meteen als een probleem worden gezien.
Zo´n ruiter/amazone met wedstrijdervaring weet ook wel hoe dingen aan te pakken op wedstrijdterreinen etc.

Nogmaals, men moet gewoon kijken naar een paard dat geschikt is voor je doel. Het doel is wedstrijdrijden en niet er naar kijken in een wei.

Een merrie of ruin die lastig is, is net zo ongeschikt als een lastige hengst. Een brave hengst is net zo geschikt als een brave merrie of ruin...
Maar als ruiter/amazone bij voorbaat onzeker is, kan dat een contra-indicatie zijn. Maar dat ligt dan niet aan het paard....
Het is onzin om hengsten in zijn algemeen aan de kant te zetten.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:15

Met (goedgekeurde) hengsten die hoog in de sport lopen zijn er inderdaad geen problemen.

De problemen komen pas als mensen met weinig ervaring of maturiteit zich een hengst gaan aanschaffen om de verkeerde redenen (de enige reden waarom TS hier een hengst wil is de stoerrr-factor).

En dan is slachtoffer nummer een dat arme paard dat een frustrerend en eenzaam leven moet leiden. Slachtoffer nummer 2 zijn de onschuldige omstaanders en hun paarden die het wangedrag van de hengst moeten ontgelden.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:20

KiWiKo schreef:
ik zie persoonlijk de meerwaarde er niet van

idd

en waarom een hengst, je hebt er niets aan tenzei je er mee wil gaan fokken maar dan moet je nog een heel traject af om het goed te laten keuren als dekhengst.

Als je het alleen maar voor de sport wil gebruiken zou ik lekker voor een ruin ef merrie gaan.

Heb zelf ook een hengst gehad maar ben er niet naar gaan zoeken zocht gewoon een paard en het werd een hengst (ballen eraf laten halen , want je hebt er alleen maar last van)

gr

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:04

Ik snap dat gezeik over goedkeuren niet. Goedkeuren is nodig voor de fok. Als je gewoon een rijpaard wilt, is dat papiertje niet van belang.

Ik weet niet of TS een paard wil voor de stoerfactor, ze zoekt een opvolger, een wedstrijdpaard en bij wedstrijden heeft een hengst vaak wel net een beetje meer. Bovendien zegt ze niet eens dat ze persee een hengst wil, maar misschien, de weg naar een ruin is dus ook gewoon open en ze oriënteert zich.

Wat ik hier zie is een medelijden voor hengsten die niet op zijn plaats is.
Hengsten raken niet gefrustreerd van "alleen" (dit is relatief, ook op stal zien, ruiken en horen ze ander paarden) leven of geen sex hebben.
Elk paard raakt gefrustreerd van een verkeerde behandeling, dit is niet gerelateerd aan het geslacht. Elk paard leidt onder een slechte ruiter, elk paard kan misbruik maken van onzekerheid. Dit ligt veel meer in het karakter dan het geslacht.
Het lijkt erop alsof jullie karakter en geslacht niet los van elkaar kunnen zien en bij het woord hengst meteen aan een of ander monster denken.

Nogmaals, ik pleit er niet voor dat iedereen maar een hengst moet kopen. ik vind dat het per ruiter en per paard bekeken moet worden en dat men niet alle ruiters of alle hengsten maar over één kam moet scheren!

Hoe zouden jullie je voelen als ik ga zeggen dat vrouwen niet kunnen rijden en dat alle KWPN´s lastige paarden zijn?

Een hengst met een slecht karakter wordt echt geen steek braver omdat je hem castreert!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-05-08 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:08

Een hengst kan op de gemiddelde pensionstal niet met anderen naar buiten. ALS hij al naar buiten kan is het in zijn eentje. En verder staat hij dan op stal. Dat is voor een paard geen leuk leven. Eens de ballen eraf kan hij met de ruinen mee naar buiten. Dat is toch voor het dier stukken aangenamer?

Tussen de tralies door neuzen is GEEN vervanger voor samen met anderen buiten staan.

En dat moet zo'n paard allemaal missen omdat baasje indruk wil maken op dr vriendinnetjes.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:10

Klara16 schreef:
Een hengst kan op de gemiddelde pensionstal niet met anderen naar buiten. ALS hij al naar buiten kan is het in zijn eentje. En verder staat hij dan op stal. Dat is voor een paard geen leuk leven. Eens de ballen eraf kan hij met de ruinen mee naar buiten. Dat is toch voor het dier stukken aangenamer?

Tussen de tralies door neuzen is GEEN vervanger voor samen met anderen buiten staan.

En dat moet zo'n paard allemaal missen omdat baasje indruk wil maken op dr vriendinnetjes.

Inderdaad.
Als een hengst ggk is, is er een réde waarom de hengst nog hengst is, anders niet.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:15

Lusitana schreef:
Mensen die wedstrijden rijden serieus nemen, zijn over het algemeen meer bezig met de opleiding en training van zo´n dier dan het nadenken of hij wel in de wei kan met maatjes.
Gewoonlijk komen ze in pension op wedstrijdgerichtte stallen waar hengsten niet persee meteen als een probleem worden gezien.
Zo´n ruiter/amazone met wedstrijdervaring weet ook wel hoe dingen aan te pakken op wedstrijdterreinen etc.

Sorry maar hier snap ik dus helemaal niets van. Mensen die wedstrijden serieus nemen maken zich niet druk over weidegang met maatjes?
Ik neem wedstrijden zeer serieus, ben veel bezig met training en opleiding maar voor mij komt op de eerste plaats dat mijn paarden élke dag buiten komen.
Als ik de pensionstallen hier langs ga met de vraag of ik mijn hengst daar mag stallen wijzen ze me zo weer de deur en als het wel kan zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Wedstrijdervaring zegt niets over de rijvaardigheid met het oog op het in de hand houden van zo'n brok hormonen en spieren op het wedstrijdterrein.
Op wedstrijd gaan met een ruin/merrie, nog zo wild is heel anders als op wedstrijd gaan met een hengst.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:18

Misschien heeft de hengst wel helemaal niet zoveel behoefte aan gezelschap? En wat hij niet heeft "mist" hij ook niet. het zijn geen mensne die nadenken over wat ze zouden kunnen hebben.

Er zijn ook ruinen en merries die niet in een groep schikken omdat het bullies zijn of juist aangevallen worden.

Als ik wedstrijdpaard zoek, is het echt helemaal geen voorwaarde of hij/zij wel of niet buiten kan met anderen. De criteria liggen dan gewoon anders.

Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat mensen indruk willen maken op vriendinnetjes. Dat gaat dan weer samen met de naam die hensgten in Nederland nog hebben. Want als je het gewoon als een paard ziet, valt er ook weinig indruk te maken.

Hier in Portugal zijn bijna alle rijpaarden hengst... Niemand die er iets stoers aan vindt, ze vinden castreren gewoon zielig en onnodig. Het is maar hoe je dingen bekijkt....