Elastiek, slof of martingaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mette

Re: Elastiek, slof of martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:56

Ik heb nog nooit met een elastiek gereden, martigaal bij een manege pony die er telkens vandoor ging & ik rijd als ik naar buiten ga op mijn verzorgpony met slof (als noodrem Knipoog ). Aangezien ik toch heel veel spring rijd ik er niet mee in de bak & ik vind dat je je paard gewoon zonder slof aan de teugel moet kunnen rijden.

SjoosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:59

Kijk, dat is nu de misvatting. De slof is geen hulpmiddel om je paard "aan de teugel" te rijden. Dat gebeurt namelijk door je paard van je been naar je hand te rijden.
Het zal me een worst wezen of ze perfect nageeflijk loopt. Als ze dat hoofd maar niet zo hoog doet. En bij dat laatste stukje werkt de slof in.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:45

Ik gebruik eigenlijk liever geen hulpmiddelen, maar heb toch ervaring met alledrie.
En welke ik nou het "liefst" gebruik, tja geen idee eigenlijk.
Ligt volkomen aan het probleem. Knipoog

diditheadoosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:00

Wat ik raar vind is dat sommige mensen denken dat een slof er is om je paard aan de teugel te krijgen. Daar gebruik ik em anders niet voor. Een paard waar ik op reed werd er mee gereden omdat ie te sterk was. Ik vind slof wel prettig omdat je hem ieder moment los kan laten. Ook reed ik op een paard waarvan de mensen dachten dat ik wel met elastiek móest rijden. Terwijl het merrietje alleen maar in de elastiek ging hangen, heel zwaar werd enz.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:14

diditheadoos schreef:
Wat ik raar vind is dat sommige mensen denken dat een slof er is om je paard aan de teugel te krijgen. Daar gebruik ik em anders niet voor. Een paard waar ik op reed werd er mee gereden omdat ie te sterk was. Ik vind slof wel prettig omdat je hem ieder moment los kan laten. Ook reed ik op een paard waarvan de mensen dachten dat ik wel met elastiek móest rijden. Terwijl het merrietje alleen maar in de elastiek ging hangen, heel zwaar werd enz.

En daar vind ik de slof ook weer niet (helemaal) voor. Knipoog
Je maakt je paard vaak namelijk alleen maar sterker, als je jezelf probeert sterker te maken dmv het rijden met de slofteugel. Knipoog
De slof teugel is niet bedoeld om een neerwaartse beweging van hoofd en hals af te dwingen, maar juist om een opwaartse beweging te begrenzen.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:13

@Unique_ helamaal mee eens,

af n toe rij ik ook met slof maar das meer voor buiging enzo, niet om je paard als het waare 'in de krul trekken'
verder ben ik helemaal niet tegen een beetje hulp van leer het ene paard is het andere niet. Clown

Alexiisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:19

Een pessoa, die is in mijn ogen het vriendelijkst van allemaal.
Een elastiek gebruik ik enkel aan de longe, meestal bij paarden die een beetje vast zitten en hun rug niet al te best gebruiken.
Een nadel van de elastiek is wel dat sommige paarden ermee op de voorhand getrokken worden.
Maar al bij al hangt het van het paard zelf af, en wat het beste werkt voor hem/haar.
Maar ben van mening dat je eerst alles moet oplossen zonder meteen naar die hulpteugels te grijpen. Tenzij je echt niet anders kan.
Want sommige mensen kunnen op den duur gewoon niet meer zonder.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:24

Geen een Lachen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:25

KiWiKo schreef:
ik het liefst een slof, die kan ik wel of niet in laten werken wanneer ik wil

Hier hetzelfde, heb hem af en toe bij 1 van mijn 3 paarden nodig en is een handig hulpmiddeltje als mijn beer van 1.80m dreigt weg te lopen onder m'n kont. Zo iets hou je niet zomaar tegen, en al een geluk zit bij haar de slof tussen de oren, dus je moet er maar tegen tikken, nog niet eens opnemen, en ze komt al terug.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:32

Fardauxzep schreef:
welke gebruiken jullie het meest, het liefst?
en waarom gerbruik je die?

ik gebruik momenteel voro dressuur een elastiek voor hem over de rug maken
en een martingaal voor springen Knipoog

nou maak jij je paard maar lekker (vast) over de rug met je elastiek Knipoog

met een beetje geduld en loswerken (lees: overgangen, figuren, beetje stuurwerk) wordt je paard vanzelf losser in zijn lijf, waardoor hij zelf de ontspanning op zal zoeken en dán kan hij pas over de rug lopen Knipoog

alles wat wordt afgedwongen = verkeerde spieren gebruiken

je paard zal vanzelf een keer klachten gaan krijgen dat de fysio nodig is (en ik spreek uit ervaring! gelukkig zijn mijn ogen open gegaan!)

en een slof is misschien nog wel erger!!!!!!
die dwingt het paard in de houding 'knik in 3e halswervel'
ipv nek hoort hoogste punt Knipoog

paarden die langere tijd met slof gereden zijn/worden zijn heel moeilijk om weer te leren wat écht ontspannen is ipv gelijk weg te duiken achter de loodlijn......

http://www.hippocampus-nl.com/index.php?content_id=330 miss eens lezen
Laatst bijgewerkt door CindyUniek op 10-05-08 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexiisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:34

CindyUniek schreef:
Fardauxzep schreef:
welke gebruiken jullie het meest, het liefst?
en waarom gerbruik je die?

ik gebruik momenteel voro dressuur een elastiek voor hem over de rug maken
en een martingaal voor springen Knipoog

met een beetje geduld en loswerken (lees: overgangen, figuren, beetje stuurwerk) wordt je paard vanzelf losser in zijn lijf, waardoor hij zelf de ontspanning op zal zoeken en dán kan hij pas over de rug lopen Knipoog

alles wat wordt afgedwongen = verkeerde spieren gebruiken

je paard zal vanzelf een keer klachten gaan krijgen dat de fysio nodig is (en ik spreek uit ervaring! gelukkig zijn mijn ogen open gegaan!)

Sommige mensen dreigen te vergeten dat een elastiek elastisch is, dus niks afdwingen. Het paard wordt zelf uitgenodigd.
Maar je hebt wel gelijk ivm het loswerken, daarmee dat ik ook zei dat je niet meteen naar die hulpteugels moet grijpen, maar het eerst zo proberen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:39

Ik ben ook tegen al die rotzooi.. Als je een paard lekker ontspannen door de bak kan sturen en hem oefeningen kan laten doen word die ook wel ontspannen hoor! En als dat niet lukt: ga dan eerst maar eens leren je paard ontspannen te laten lopen voordat je al dat bijzet gedoe gaat gebruiken!

@ Alexiisx. Inderdaad is dat zo maar als jij een elastiek door je mond krijgt is dat wel zo sterk dat niet je hoofd omhoog kan brengen als die door de ruiter naar beneden word gehouden!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:43

CindyUniek schreef:
Fardauxzep schreef:
ik gebruik momenteel voor dressuur een elastiek om hem over de rug maken

Dit snap ik niet helemaal, waarom moet er 1 vast beeld zijn van wat je bereikt met een hulpteugel. Ik vind het vreemd dat je op basis van een opmerking gelijk een conclusie trekt. Blijkbaar heeft bij dit meisje de elastiek wel degelijk zin, anders zou ze er niet mee rijden.
Ikzelf heb ook alleen maar goede ervaringen met het elastiek (mits goed gebruikt dan) ik heb een heel nieuwschierig paard dat op van die minder fijne dagen snel afgeleid is en dan gespannen zijn hoofd in de lucht wil gooien en erg sterk wordt. Met een los afgesteld elastiek kan ik hem op dit soort dagen lekker rond en laag en los over de rug rijden. Elastiek werkt alleen in als hij gespannen wordt. Dan voorkom ik liever dat hij zijn rug vastzet en hoofd in de lucht gooit dmv elastiek dan dat ik in zijn bek ga zitten rukken en in zijn buik ga lopen schoppen, want dat zijn op zulke momenten de enige methoden om hem uit die trance te halen. Ik ben heel erg tegen rukken en schoppen dus voorkom ik dat ik zulke methoden moet gebruiken. Desnoods met elastiek.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:04

ik rijd af en toe wel eens met slof.. maar ik doe hem altijd zijlangs zodat hij noooit de neiging krijgt dat in de slof gaat hangen.. en het tweede voordeel is dat ik vind wanneer je hem zijlangs doet dat je er minder druk heb op staan..

maar ik gebruik hem omdat mijn paardjelief nog maar 5 jaartjes is en ongeveer 1.80 is en hij heeeeeleee lange benen heeft dus als hij dus naar voren brengt met veel kracht erachter dat ik niets meer te vertellen heb ... maar ik heb hem meestal op een lengte hangen dat wanneer hij zijn trucendoos open wil trekken hij tegen de slof loopt en alstie braaf is ontspan ik ook en de slof ook Clown Tong uitsteken

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:13

Ik les op een manege ,En gebruik af en toe stiek van de juf als ik de pony niet onder controle krijg .

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:16

Ik longeer Saar altijd met elastiek, die doe ik dan tussen de voorbenen door, dan loopt ze op een gegeven moment echt heel fijn ontspannen en loopt ze ook te briesen.

In de les rijdt ik vaak met slofteugel, niet tussen de voorbenen door maar aan weerszijden van de singel Lachen

Ik rij niet met martingaal, Saartje gooit toch nooit haar hoofd omhoog oid, en daarbij is er geen eentje die om haar dikke hengstennek past Clown

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:53

Ik ga voor elastiek! Bij een slof houden mensen hem veel sneller (onbewust) te veel vast. Een elastiek, als je die gewoon niet te strak vast zet is het goed, die hangt dan los als je paard netjes laag/aan de teugel loopt, en er komt spanning op als hij met zijn hoofd omhoog komt. Martingaal vind ik persoonlijk dat dat niet veel nut heeft (maar kan ook aan mij liggen).

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:55

elastiek voor het nagefelijk maken Haha! (dus eenmalig/tijdelijk gebruik, en geen dagelijks gebruik!!)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:57

Ik rijd met geen van allen... Ben er erg op tegen, een martingaal kan nog maar die andere twee daar ben ik tegen... Vooral slof en wanneer die verkeerd gebruikt wordt is het helemaal niet goed voor je paard... Als je je paard lekker wilt laten nageven gaat het toch wel om je rijkunstig ipv hulpmiddelen... tenminste dat is mijn idee

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 05:37

Helemaal niks!! Haha!
En voor longeerwerk heels soms een elastiek...

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:14

Helemaal niets .. Knipoog Dat is het beste om zélf dingen te leren, én je paard dingen te leren! Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:04

met buitenritten(uit voorzorg) martingaal met /borstuig.,en slof met dressuur om hem los te rijden,en de rest hou ik de slof er losjes bij

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:40

Slof als ik verwacht dat Roos wat drukker is buiten, zit er vooral voor tussen mijn oren en heb 'm eigenlijk nooit nodig, rijd meestal ook zonder. Vind het daarom ook wel fijne hulpteugel, kan gewoon loshangen als hij niet nodig is, met andere hulpteugels wordt het paard toch beperkt in de bewegingsvrijheid van z'n hoofd en zolang ze braaf is en de rem nog werkt interesseert het mij niet zoveel wat ze met dr hoofd doet.

Martingaal is imo niks mis mee, mits goed afgesteld, werkt voor Roos alleen niet omdat ze haar hoofd toch niet zo hoog doet dat dat ding werkt.

Elastiek vind ik niet fijn met oog op hangen, heb Roos er weleens mee gelongeerd maar daar ging ze gewoon doorheen dus had niet zoveel nut.

Iriis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:43

Ik rij op een manege de meeste paarden hebben niks maar sommige paarden hebben een tiedeman.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:42

Oud topic, slotje.