charlotvanre schreef:tja daar kan ik ook niet aan doen dat het er zo staat. Ik zeg het dat is nog de manier van toen men alleen dacht vanuit een clicker.
Niet alleen daar staat het zo beschreven, maar goed.
Citaat:
En ja ze krijgt een voedselbeloning. Ik rij ze ook bitloos, dus het is gemakkelijk om haar even een beloning te geven. Nu hoef ik trouwens haar niet meer te belonen.
Het gaat me niet om het bitloze, maar om het feit dat je je hele rijtechnische basis op dat moment verliest. Een overgang draf/galop belonen door een clickje en een snoepje lijkt me niet echt praktisch. Je laat nl je aanleuning etc volkomen weg vallen als je voorover gaat leunen om een snoepje te geven, en in galop lijkt het me al helemaal een uitdaging.
Citaat:
Ze kan het al perfect. maar af en toe herhalen we wat oefeningen met clickertraining.
de meerwaarde eraan is. Dat als je braaf zegt, het paard na tijd ook wel zal weten dat het wat goed gedaan heeft, maar wat dan juist??
Heel simpel, door onmiddellijk te belonen als hij de gevraagde reactie geeft. De beloning bestaat trouwens uit 'braaf' + het weglaten van de hulp. Dat is niet anders dan met een clicker. En dan heb ik het al over een paard dat de hulpen in principe kent maar vlugger aan het been gemaakt moet worden. Een paard dat nog helemaal geen hulpen kent, leer ik eerst de stemcommando's aan de longe, die je daarna gaat ondersteunen en op termijn vervangen met/door hulpen.
Citaat:
Bij clickertraining wordt op het moment dat het goed is geclickt. en er vervolgd een daadwerkelijke beloning!! en dieren werken nu eenmaal graag voor een beloning

Maar wat is er dan anders als ik braaf zeg zodra mijn paard voorwaarts gaat op mijn been? Beloning = beloning. Braaf of goed zo is zo ongeveer het eerste dat ze leren bij me, en in 1e instantie gaat dat idd ook met een snoepje gepaard.
Ik zeg niet dat jouw methode fout is, maar IMO is het erg omslachtig en kun je met je stem en been net zoveel bereiken, zeker als je het over rijtechnische zaken hebt (VD weet ik veel te weinig van). Ik wil nl het gewenste bedrag belonen zonder meteen al het bereikte te verliezen dus ik wil zo min mogelijk veranderen.
Maar ik ben deze discussie met name begonnen omdat jij aangaf dat je bij gebruik van een zweep steeds vaker en harder zou moeten slaan (heb even de exacte formulering niet bij de hand) en dat klopt gewoon niet.