Waar tikje geven met zweep?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Waar tikje geven met zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:09

hestejente schreef:
Lielle schreef:
Prima idee. Maar wat doe je als hij in die tempowisseling niet snel (genoeg) reageert op je kuit? Dan zul je toch iets moeten om reactie te krijgen.

Ben benieuwd hoe jij dat dan aanpakt zonder zweep/sporen.

HOe gebruik jij je sporen?!! Bloos!

neem het voorbeeld van een paar berichten voor je, vervang zweep door sporen en je weet het Pling Dat betekent niet dat je ze lek prikt, maar als ik na 2 * beenhulp geen reactie heb gekregen, eis ik die de 3e keer en dat is of door een tik met de zweep of een tik met mijn spoor. Maar de essentie zit hem in het stukje erna, nl dat je opnieuw die overgang met een kleine hulp zodat je paard leert begrijpen wat je wil. En juist dat laatste wordt zo vaak vergeten. Ik rijd trouwens mijn eigen paarden nooit met sporen, alleen in de ring (verplicht in het M1 en hoger), juist omdat ze zo fijn aan het been zijn Haha!

@charlot, persoonlijk zou ik niet voor clickeren kiezen, omdat het je aanleuning en handhouding verstoort. Maar goed, als het voor jou werkt, prima. Maar positief belonen (positive reenforcement Knipoog ) kan ook heel goed zonder clicker, stem vind ik nog altijd het handigste werken.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-04-08 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:10

Lielle schreef:
@charlot, persoonlijk zou ik niet voor clickeren kiezen, omdat het je aanleuning en handhouding verstoort. Maar goed, als het voor jou werkt, prima. Maar positief belonen (positive reenforcement Knipoog ) kan ook heel goed zonder clicker, stem vind ik nog altijd het handigste werken.

clickeren is ook met stem he!! niet met een clicker

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:13

zoals ik clickertraining ken, heb je zo'n ding in je handen dat 'click' doet als je het indrukt. Bedoel jij klikken met je tong? Dat is toch gewoon een stemhulp? En IMO is dat essentieel als je een paard aan het inrijden bent, eerst luisteren naar je stem en dan gaan vertalen naar je 'echte' hulpen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:01

Lielle schreef:
zoals ik clickertraining ken, heb je zo'n ding in je handen dat 'click' doet als je het indrukt. Bedoel jij klikken met je tong? Dat is toch gewoon een stemhulp? En IMO is dat essentieel als je een paard aan het inrijden bent, eerst luisteren naar je stem en dan gaan vertalen naar je 'echte' hulpen.

bij paarden wordt dat ver niet met zo'n clicker gedaan. dit gewoon omdat je je handen dan niet vrij hebt! Het is gewoon een click met je stem. je kan ook ex zeggen (van exilent ofzo)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:39

onder de man misschien niet, maar van wat ik er hier van gelezen en live van gezine heb is dat toch echt met zo'n clicker ding. Maar goed, dat is niet de essentie. Maar volgens mij maakt het helemaal niet uit of je beloont door 'click' te zeggen of door 'braaf' te zeggen, als je maar duidelijk maakt dat het de gewenste reactie was. En dan stompt je paard echt niet af op je hulp, mits je dus wel zorgt dat je iedere keer begint met de kleine hulp.

Romy_Tinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:53

Het ligt er idd aan met wat voor doel je je paard een tikje geeft. Als versterking voor de beenhulp geef ik altijd (als die dan niet luistert) een tikje achter mijn kuit. Andere redenen zoals, de achterhand bijv. meenemen geef ik een tikje op zijn kont.
Ik houd mijn teugels niet in 1 hand want mijn zweep is lang genoeg maar met een korte zweep (bijv. een springzweep) zou ik ze wel in 1 hand nemen want anders krijgt je paard een ruk in zijn mond!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:31

Lielle schreef:
onder de man misschien niet, maar van wat ik er hier van gelezen en live van gezine heb is dat toch echt met zo'n clicker ding. Maar goed, dat is niet de essentie. Maar volgens mij maakt het helemaal niet uit of je beloont door 'click' te zeggen of door 'braaf' te zeggen, als je maar duidelijk maakt dat het de gewenste reactie was. En dan stompt je paard echt niet af op je hulp, mits je dus wel zorgt dat je iedere keer begint met de kleine hulp.

Het wordt al jaren niet meer met een clicker gedaan!! ook niet onder de man.
Ik click juist op het moment dat ze iets goed doet. Zo weet men paard wat ze goed gedaan heeft en zal ze dit gedrag heel snel opnieuw gaan tonen als ik het vraag. Ze weet ook dat er een beloning komt even na de click

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:38

Maar ga jij dan als je op je paard zit ook daadwerkelijk belonen met een snoepje oid? Of zorg je dat de click eerst als beloning gezien wordt voordat je ermee aan de gang gaat tijdens het rijden? Want je zult toch eerst moeten zorgen dat 'click' als beloning wordt gezien, althans zo heb ik het altijd begrepen.

Ik probeer het me voor te stellen hoe dat werkt, maar ik zie de toegevoegde waarde nog niet helemaal. IMO is 'braaf' zeggen op het moment dat je de gewenste reactie krijgt hetzelfde principe en wat mij betreft zeker tijdens het rijden een stuk makkelijker te doen.

http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining gaat trouwens wel uit van een echte clicker en geen stembeloning.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:40

lielle schreef:
Helemaal mee eens. Maar zo moet je je paard ook niet aan het been zetten. Simpel voorbeeld van vanochtend. Ik ben aan het stappen en wil aandraven. 1e keer zachtjes been, gebeurt niet. 2e keer wat meer been, gebeurt nog steeds niet. 3e keer been en zweep achter mijn kuit, paard vliegt naar voren. Belonen, even laten draven, opnieuw gaan stappen en weer opnieuw met een zachte kuitdruk vragen om te gaan draven. Geen reactie, zelfde verhaal als hiervoor, maar als hij wel reageert, belonen!

Kun je anders mij uitleggen hoe jij dit zou aanpakken? Ik snap nl nog steeds niet goed wat je precies bedoelt.

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:11

Ligt eraan welk pony/paard.
Ik rij nu een pony die beter reageerd op een tikje achter mijn kuit.
Vroeger reedt ik een pony die het alleen maar deed met een schouder tikje.
Ik pas me dus een beetje aan aan de pony. Clown

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:23

Als mijn paard niet luistert naar me been,
dan geef ik hem niet een tik op de kont.
Maar eerst een tik achter kuit.
Je moet niet meteen een tik op de kont geven.
als die dan niet luistert,
dan moet het op ze schuider (Niet al te hard).
Luistert die nog steeds niet dan een tik op de kont.

ps. jah, ik doe meestal wel als ik een tik geef me teugels in 1 hand.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:57

Lielle schreef:
Maar ga jij dan als je op je paard zit ook daadwerkelijk belonen met een snoepje oid? Of zorg je dat de click eerst als beloning gezien wordt voordat je ermee aan de gang gaat tijdens het rijden? Want je zult toch eerst moeten zorgen dat 'click' als beloning wordt gezien, althans zo heb ik het altijd begrepen.

Ik probeer het me voor te stellen hoe dat werkt, maar ik zie de toegevoegde waarde nog niet helemaal. IMO is 'braaf' zeggen op het moment dat je de gewenste reactie krijgt hetzelfde principe en wat mij betreft zeker tijdens het rijden een stuk makkelijker te doen.

http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining gaat trouwens wel uit van een echte clicker en geen stembeloning.

tja daar kan ik ook niet aan doen dat het er zo staat. Ik zeg het dat is nog de manier van toen men alleen dacht vanuit een clicker.
En ja ze krijgt een voedselbeloning. Ik rij ze ook bitloos, dus het is gemakkelijk om haar even een beloning te geven. Nu hoef ik trouwens haar niet meer te belonen. Ze kan het al perfect. maar af en toe herhalen we wat oefeningen met clickertraining.
de meerwaarde eraan is. Dat als je braaf zegt, het paard na tijd ook wel zal weten dat het wat goed gedaan heeft, maar wat dan juist??
Bij clickertraining wordt op het moment dat het goed is geclickt. en er vervolgd een daadwerkelijke beloning!! en dieren werken nu eenmaal graag voor een beloning Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:09

charlotvanre schreef:
tja daar kan ik ook niet aan doen dat het er zo staat. Ik zeg het dat is nog de manier van toen men alleen dacht vanuit een clicker.

Niet alleen daar staat het zo beschreven, maar goed.

Citaat:
En ja ze krijgt een voedselbeloning. Ik rij ze ook bitloos, dus het is gemakkelijk om haar even een beloning te geven. Nu hoef ik trouwens haar niet meer te belonen.

Het gaat me niet om het bitloze, maar om het feit dat je je hele rijtechnische basis op dat moment verliest. Een overgang draf/galop belonen door een clickje en een snoepje lijkt me niet echt praktisch. Je laat nl je aanleuning etc volkomen weg vallen als je voorover gaat leunen om een snoepje te geven, en in galop lijkt het me al helemaal een uitdaging.

Citaat:
Ze kan het al perfect. maar af en toe herhalen we wat oefeningen met clickertraining.
de meerwaarde eraan is. Dat als je braaf zegt, het paard na tijd ook wel zal weten dat het wat goed gedaan heeft, maar wat dan juist??

Heel simpel, door onmiddellijk te belonen als hij de gevraagde reactie geeft. De beloning bestaat trouwens uit 'braaf' + het weglaten van de hulp. Dat is niet anders dan met een clicker. En dan heb ik het al over een paard dat de hulpen in principe kent maar vlugger aan het been gemaakt moet worden. Een paard dat nog helemaal geen hulpen kent, leer ik eerst de stemcommando's aan de longe, die je daarna gaat ondersteunen en op termijn vervangen met/door hulpen.

Citaat:
Bij clickertraining wordt op het moment dat het goed is geclickt. en er vervolgd een daadwerkelijke beloning!! en dieren werken nu eenmaal graag voor een beloning Knipoog

Maar wat is er dan anders als ik braaf zeg zodra mijn paard voorwaarts gaat op mijn been? Beloning = beloning. Braaf of goed zo is zo ongeveer het eerste dat ze leren bij me, en in 1e instantie gaat dat idd ook met een snoepje gepaard.

Ik zeg niet dat jouw methode fout is, maar IMO is het erg omslachtig en kun je met je stem en been net zoveel bereiken, zeker als je het over rijtechnische zaken hebt (VD weet ik veel te weinig van). Ik wil nl het gewenste bedrag belonen zonder meteen al het bereikte te verliezen dus ik wil zo min mogelijk veranderen.

Maar ik ben deze discussie met name begonnen omdat jij aangaf dat je bij gebruik van een zweep steeds vaker en harder zou moeten slaan (heb even de exacte formulering niet bij de hand) en dat klopt gewoon niet.

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:10

Meestal toch wel achter de kuit. Wanneer er dan nog geen reactie is op de kont.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:11

Lielle schreef:
Maar ik ben deze discussie met name begonnen omdat jij aangaf dat je bij gebruik van een zweep steeds vaker en harder zou moeten slaan (heb even de exacte formulering niet bij de hand) en dat klopt gewoon niet.

als je niet consequent bent wel. bijvoorbeeld. iemand slaat met de zweep om in gallop te kunnen gaan. Paard reageerd niet, wat gaat dan het gevolg zijn? opnieuw slaan, harder slaan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:13

Maar dat geldt toch ook voor niet consequent zijn met een clicker? Dan bederf je het principe ook.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:14

Lielle schreef:
Maar dat geldt toch ook voor niet consequent zijn met een clicker? Dan bederf je het principe ook.

Ja dat kan idd ook.. Maar ik zie het gewoon te vaak dat er met een zweep niet consequent gewerkt wordt. Evenals met een beenhulp of wat ever.
paarden hebben nood aan duidelijkheid

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:15

dat snap ik wel. Maar IMO ligt dat aan de persoon en niet aan de methode. Als je op een dergelijke manier aan clickertraining begint, wordt het ook niets.

Maar ik snap echt niet hoe jij je paard vlugger aan het been gaat maken mbv clickertraining. Zie mijn voorbeeld hiervoor.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:18

Lielle schreef:
dat snap ik wel. Maar IMO ligt dat aan de persoon en niet aan de methode. Als je op een dergelijke manier aan clickertraining begint, wordt het ook niets.

Maar ik snap echt niet hoe jij je paard vlugger aan het been gaat maken mbv clickertraining. Zie mijn voorbeeld hiervoor.

test het zelf uit Knipoog .
ik heb mijn paard in twee keer training leren achteruit gaan. vroeger ging dat niet.

kan je met jij zonder iets je paard leren op commando bijvoorbeeld een kegel aan te raken??

Voor al die dingen is CT zo handig.
Het wordt nog nietzoveel onder rijden gebruikt, maar het komt in opmars

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:21

charlotvanre schreef:
ik heb mijn paard in twee keer training leren achteruit gaan. vroeger ging dat niet.

Dat is natuurlijk een flauwe uitweg *LOL* Ik heb uitgelegd hoe ik mijn paarden vlugger aan het been zet, en ik vraag hoe jij dat op jouw manier zou doen. Ik heb geen behoefte om zelf met clickertraining aan de gang te gaan maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet geinteresseerd ben in het principe.

Citaat:
kan je met jij zonder iets je paard leren op commando bijvoorbeeld een kegel aan te raken??

Wsl wel. Mijn paarden kennen een heleboel commando's en die zijn allemaal zonder CT aangeleerd. Kwestie van duidelijkheid en consequent zijn.

Citaat:

en ik snap nog steeds niet wat daarvan de toegevoegde waarde is boven de 'gewone' hulpen als been, hand, zit en stem. En die heb je me ook nog niet duidelijk gemaakt.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:24

ik geef meestal eerst een tikje achter mijn kuit anders een tikje op de kont. gewoon met twee handen nog teugels vast vind dat van 1 hand naar achter enzo niks helpen. en hartstikke onhandig

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:26

Lielle schreef:
charlotvanre schreef:

Dat is natuurlijk een flauwe uitweg *LOL* Ik heb uitgelegd hoe ik mijn paarden vlugger aan het been zet, en ik vraag hoe jij dat op jouw manier zou doen. Ik heb geen behoefte om zelf met clickertraining aan de gang te gaan maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet geinteresseerd ben in het principe.
ik heb het al een aantal keer uitgelgd: door de beloning reageren paarden veel sneller, ze willen er echt voor gaan werken, want je wordt beloont. denk maar aan jezelf, als je weet dat je erachter een beloning krijgt ga je toch veel sneller iets doen

Citaat:

Wsl wel. Mijn paarden kennen een heleboel commando's en die zijn allemaal zonder CT aangeleerd. Kwestie van duidelijkheid en consequent zijn.

Citaat:

en ik snap nog steeds niet wat daarvan de toegevoegde waarde is boven de 'gewone' hulpen als been, hand, zit en stem. En die heb je me ook nog niet duidelijk gemaakt.

het is een meerwaarde omdat het ander wordt aangeleerd dan jouw manier. mijn paard is nooit op stemhulp opgeleerd. en op die manier ging het heel snel. anders moest ik ze ook nog eens opleren op aan de longe op stemhulp te leren reageren.
een andere meerwaarde is dat ze het aanleren door beloning, waardoor ze graag gaan werken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:30

Charlot, je snapt niet wat ik bedoel. Belonen = belonen of dat nu met stem of clicker is. In beide gevallen leer je ze dat braaf/click een beloning is door het in 1e instantie aan een snoepje te koppelen. En zodra ze die associatie hebben gelegd, gebruik je het om nieuwe dingen aan te leren.

/add
En daarom zie ik dus niet de meerwaarde van CT en eerder wat nadelen als je het over rijtechnische zaken hebt. Het uitwerken van een oefening of het beter aan de hulpen zetten van een paard is IMO zodanig subtiel dat je dat ook met subtiele beloningen moet waarderen. In het begin beloon ik een heel klein stapje in de goede richting met een uitbundig braaf, maar ik ben bv met een ander paard bezig met het aanleren van een appuyement. Dat is zodanig complex dat je een heel samenspel van hulpen gebruikt ervoor en de beloning zit hem erin dat je stopt na een paar geslaagde passen en in een latere fase doordat je een veel kleinere hulp geeft voor de oefening. IMO is het niet mogelijk om dat met een click of braaf te belonen. Wel de 1e aanzet maar niet als je aan het verfijnen gaat. Net zo goed als dat je hier ook niet meer kunt 'straffen' met zweep of sporen, iets waar ik sowieso al geen voorstander van ben. Je kunt hooguit je hulp wat versterken met zweep/spoor.

Maar ik heb het idee dat wij met heel andere dingen bezig zijn in een training.

kilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:21

Als mijn pony sloom is geef ik hem een tikje op zijn kont, maar als hij afsnijd ed geef ik hem een tikje achter mijn kuit.

rtfmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:56

Ramona_T schreef:
Alls een paard te sloom is op zen kont
alls een paard weigert te wijken of afsnijdt achter de kuit

doe ik ook paardje vind de zweep niet leuk en gaat bokken als de zweep op zijn kont komt