een slofteugel lost geen problemen op,het verbergt ze alleen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsley2

Re: een slofteugel lost geen problemen op,het verbergt ze alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:02

Medc gebruik daar kies ik niet voor, Als jij pijn hebt en je wil oud worden en een beetje een normaal leven lijden dan gebruik je ze.
Ik hoop voor jou dat je dat nooit krijgt.
Ik ga deze discussie stoppen want jij denkt dat je gelijk hebt over alles wat hier genoemd zelfs over mijn medc.

Mijn paard was gezond het was erfelijk.
En zoals meer mensen al schrijven dat ze de slof alleen gebruiken om los te rijden. Het hoeft niet altijd een medisch probleem bij een paard te zijn. het kan ook karakter of in de genen zitten net als bij mensen Knipoog .

Ik wens iedereen nog een fijn weekend.

superwoman schreef:
Kingsley2 schreef:
Bij ons reden twee zusjes altijd op hun paard met slof, en acht van de tien keer hadden ze hem niet nodig maar het hielp wel om hem erdoorheen te rijden, ze haden al van alles geprobeerd en het werkte en bij mij werkte het ook.

En jou opmerking over medicijnen slikken tegen pijn dat je daar het probleem niet mee weghaald.
Maar door medc kan ik redelijk dag en nacht functioneren, zoals vele andere mensen. En nee daar haal je het probleem niet mee weg maar bij mij en zoals bij vele andere mensen gaat het probleem nooit meer weg maar met de hulp van pijnstillers kunnen we wel een beetje een normaal leven lijden.

en ik heb meer mensen met slof zien rijden als hulp om een paard negefelijk te krijgen en als het op die manier wel lukt.
Zonder thiedeman of een Kok (fout geschreven ik weet het) of een ander bit.

En ik stap op alle paarden bij ons op stal en dan heb ik weinig of geen problemen om een paard dressuur matig te rijden maar met mijn vorig paard wel. Hij was gewoon niet het paard voor mij en hij had het door als ik pijn had wist hij dat ik moest afstappen dus het spelletje werd steeds erger. Ik vond het heel jammer ik was gek op het paard zelf helemaal beleerd, maar ik ben heel blij dat hij een hele goede baas heeft gekregen die heel veel geduld had om door zijn truukjes heen te komen, en ze was heel concequent. Het zal nooit een makkelijk paard worden. Hij is nu zeven jaar weg en hij is nog niet makkelijk bij haar maar ze heeft plezier van hem en dat is het belangrijkst. Haha!

Er is nog een topic over de slof en daar wordt hij ook gebruikt door iedereen om je paard makklijker nagefelijk te rijden, dus het is niet vreemd. En als je hem gebruikt voor paarden dus wat die van mij ook deed rennen, het werkt wel.
Dus bij mij werkte hij voor alles het rennen en makkelijker nagefelijk rijden

tjonge, je haalt er wel veel dingen bij.

De medicijnen gebruik je voor jezelf en daar kies je zelf voor. De slof is iets waar je een paard mee dwingt. Enige overeenkomst dus - dat het een probleem kán verbergen.

Dat je op andere paarden geen of weinig problemen heb, dat zegt me niet veel.
De meeste mensen en ook ik mis ervaring om op élk paard weg te kunnen rijden. Heb ik het vaak zat zien gebeuren dat ook goede ruiters een paard niet goed aan de gang kregen, terwijl een ander dat wel voor elkaar kreeg....

Dat andere de slof ook gebruiken om een paard makkelijker nageeflijk te kunnen rijden, heeft er niks mee te maken. Er zijn zoveel ruiters die de slof goed en zoveel ruiters die de slof verkeerd gebruiken.
"Hem NODIG hebben voor", het niet zonder kunnen, zegt mij toch meer over jezelf, dan het paard.
En dan denk ik dat je de slof niet goed als hulpteugel gebruikt.

Het paard de schuld geven is voor mij not-done, omdat deze niet heeft gekozen om bereden te worden. Als hij het niet naar z'n zin heeft, is dat "onze" fout en moeten "we" "het" anders gaan vragen of andere dingen gaan vragen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:13

igor001 schreef:
liberty22 schreef:
ik zelf vind het een afbreuk aan mijn eigen rijkusnt als ik naar hulpmiddelen moet grijpen je hebt zoveel andere manieren die dichterbij het natuurlijke van het paard liggen.

paardrijden zelf is al helemaal niet natuurlijk Knipoog een paard in het wild loopt echt geen passage ed hoor

dat is dus echt niet waar wat dacht je van de hengst die indruk wil maken op de merrie ???
Kijk maar eens want je slaat de plank echt mis http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... 9&Itemid=0
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... 5&Itemid=0
in vorige posts heb ik besschreven dat paardrijden niet natuurlijk is en daarom wij de verantwoordelijkheid hebben om het paard zo te trainen dat hij ons verantwoord kan dragen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:48

superwoman schreef:
lovebeaut schreef:
Hoppelijk krijg ik nu geen berichtjes van dat het dom is dat ik met een slof rijd en dat ik dat gewoon doe omdat ik mijn paard niet aan kan ofzo Verward
( agenzien ik dat de vorige keren wel kreeg te horen van mensen niet hier van bokt hoor Knipoog )

Sorry, maar als ik lees hoe en waarom je 'm gebruikt, dan sta ik daar niet achter.
Een slof moet een hulp zijn, daar moet je niet afhankelijk van zijn.

Citaat:
Maar albert zelf zij ook al tegen mij te diep maakt op zich niet uit zolang die maar lekker over de rug blijft lopen.

Dit kan ik me wel voorstellen. Als het paard anders niet over de rug loopt = het ook niet goed. Maar dat wil nog niet zeggen dat je 'm goed gebruikt. De slof zou vaak los moeten hangen bij iemand die minder ervaren is. Je zal minder voelen met slof en daardoor jezelf tegen houden in het leerproces.

Iemand die meer ervaren is, weet welke spieren van het paard hij aan het trainen is, met en zonder slof. Cool

Maar zo zie ik dat Knipoog

maar als mensen iets meer ervaring hebben als een beginner dan leer je toch voorwaarts neerwaarts rijden???
Dan gaat je paard toch over de rug???
Waarom dan dwang erbij gebruiken het paard moet ontspannen de hand kunnen volgen ten allertijde.
Zonder ontspanning geen voorwaarts neerwaarts en de hand volgen.
Voorwaartys neerwaarts is een must dat is de basis van alles.
Als je dan een slof gaat gebruiken kan je paard toch niet meer door onstspanning jouw hand volgen.
Misschien is de weg wel iets langer , maar zeker van betere kwaltiteit je gaat toch niet een kortere weg volgen als je ook maar iets het risico loopt dat het tenkoste van je paard kan gaan???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:55

Kingsley2 schreef:
Medc gebruik daar kies ik niet voor, Als jij pijn hebt en je wil oud worden en een beetje een normaal leven lijden dan gebruik je ze.
Ik hoop voor jou dat je dat nooit krijgt.
Ik ga deze discussie stoppen want jij denkt dat je gelijk hebt over alles wat hier genoemd zelfs over mijn medc.

Mijn paard was gezond het was erfelijk.
En zoals meer mensen al schrijven dat ze de slof alleen gebruiken om los te rijden. Het hoeft niet altijd een medisch probleem bij een paard te zijn. het kan ook karakter of in de genen zitten net als bij mensen Knipoog .

Ik wens iedereen nog een fijn weekend.

Dit slaat nergens op!
Je moet eens gaan lezen wat er staat en mij niet vals beschuldigen!
Nergens zeg ik iets over je gebruiksreden of wat dan ook over je medicatie. Alleen dat je ze zelf neemt. Een paard pakt niet zelf de slof!

Jij vind dat ik denk dat ik overal gelijk in heb, maar ik geef gewoon argumenten waarom ik zo denk . Als dat niet klopt, hoor ik dat graag, maar wel met goede tegen-argumenten!

Je kunt mij niet wijs maken dat het erfelijk is dat een paard met slof gereden moet worden... Verward Voor die slof kies je zelf, omdat jij het niet anders kan oplossen. Dat andere mensen het ook niet kunnen oplossen in je omgeving kan ook zo zijn. Wanneer je de slof NODIG heb, doe je aan symptoombestrijding. Op de wedstrijd mag dat ook niet, zal wel een reden hebben Haha!

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:01

mmhh de slofteugel, klinkt al als een eng woord, wat voornamelijk voortkomt uit het feit dat het merendeel deze teugel verkeerd gebruikt.
juist door de enorme schade die je bij verkeerd gebruik kan aanrichten is voor veel mensen de slof taboe.

ikzelf rijd mijn jonge arabische hengst ook met slofteugel.
hij kan wanneer het moeilijk word inneens zijn hoofd omhoog gooien, rug wegdrukken en aan de ren gaan. zodanig dat hij niet kijkt waar hij loopt.
Dit kan hele gevaarlijke situaties veroorzaken voor zowel mijn paard als mijzelf.
ik gebruik de slof dus als begrenzer. hij hangt en spant pas wanneer mijn paard zijn hoofd dusdanig omhoog wil brengen.
ieder paard is anders en soms kom je er niet alleen met je rijkunst.
ik gebruik een hulpteugel graag om mezelf en mijn paard te beschermen.
zeker jonge paarden kunnen ongecontroleerde acties uithalen, wat nog gevaarlijker word doordat ze nog minder balans hebben.
veiligheid boven alles.

daarbij wil ik zeggen dat een slofteugel ter aller tijden naar de ruiterhand dient te leiden.
een vaste slof is een gevaar voor mens en paard. de balans word verstoort ook door de ruiter en het paard kan zichzelf dus niet meer corrigeren waardoor en zeer gevaarlijke ongelukken kunnen gebeuren.

ik ben dus voor hulpteugels waarbij ze altijd kundig in een vertrouwde hand gebruikt dienen te worden.

waarom worden de hulpteugels tijdens het longeren dan toch eerder geaccepteerd dan met het rijden.
de schade die je aankan richten bij verkeerd gebruik is vrijwel even groot.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:05

liberty22 schreef:
maar als mensen iets meer ervaring hebben als een beginner dan leer je toch voorwaarts neerwaarts rijden???
Waarom dan dwang erbij gebruiken het paard moet ontspannen de hand kunnen volgen ten allertijde.
Als je dan een slof gaat gebruiken kan je paard toch niet meer door onstspanning jouw hand volgen.
Misschien is de weg wel iets langer , maar zeker van betere kwaltiteit je gaat toch niet een kortere weg volgen als je ook maar iets het risico loopt dat het tenkoste van je paard kan gaan???

Ik ben het zeker met je eens. Ja Ik weet ook niet waarom "Albert" voor die weg kiest bij haar. Ik denk dat het niet zo snel ten koste gaat van het paard, anders had hij daar niet voor gekozen. ik neem aan dat hij dat kan inschatten of regelmatig op let als ze aan het rijden is.
Voor haar is het igg niet zo positief. Jij zegt dat de weg langer is zonder slof , maar dat betwijfel ik. (tenzij je een enkele x de slof gebruikt onder begeleiding om iets te kunnen voelen en het daarna zonder slof er zelf uit moet rijden) Steeds met (strakke) slof rijden, daardoor zal je juist minder voelen, omdat je de reactie van het paardenhoofd niet ziet en niet goed voelt als het paard reageerd op jouw (verkeerde) hulpen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:11

maar waarom rijd je dan niet met martingaal die aanzienelijk minder schade aan kan richten???
Want als jij je paard als hij ervandoor gaat een ophouding geeft en we hebben het nu denk ik over een hele grote ophouding Knipoog
dan trek je hem wel even met de kin op de borst met als gevolg dat hij op die manier ook niet kan zien waar die loopt???Er dan wel veel kompressie(druk) op de derde en vierde halswervel komt te staan.
het paard in een klap veel gewicht op de voorhand krijgt.
waarbij je het paard een kort moment aan ruimte om te ademen ontneemt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:20

superwoman schreef:
liberty22 schreef:

Ik ben het zeker met je eens. Ja Ik weet ook niet waarom "Albert" voor die weg kiest bij haar. Ik denk dat het niet zo snel ten koste gaat van het paard, anders had hij daar niet voor gekozen. ik neem aan dat hij dat kan inschatten of regelmatig op let als ze aan het rijden is.
Voor haar is het igg niet zo positief. Jij zegt dat de weg langer is zonder slof , maar dat betwijfel ik. (tenzij je een enkele x de slof gebruikt onder begeleiding om iets te kunnen voelen en het daarna zonder slof er zelf uit moet rijden) Steeds met (strakke) slof rijden, daardoor zal je juist minder voelen, omdat je de reactie van het paardenhoofd niet ziet en niet goed voelt als het paard reageerd op jouw (verkeerde) hulpen.

ik zeg zeker niet dat de weg korter is met slof omdat het ik van mening ben dat het paard er schade van op kan lopen.Maar het over de rug rijden met een beetje dwang van slof is sneller gepiept( ook al is het schijn) dan met groen /stijf /heet paard vanuit ontspanning.zo bedoelde ik Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:56

liberty22 schreef:
ik zeg zeker niet dat de weg korter is met slof omdat het ik van mening ben dat het paard er schade van op kan lopen.Maar het over de rug rijden met een beetje dwang van slof is sneller gepiept( ook al is het schijn) dan met groen /stijf /heet paard vanuit ontspanning.zo bedoelde ik Knipoog

aha.
een slof kan zeker schade aanbrengen, dat mag duidelijk zijn. Bij een stijf paard is het helemaal "gevaarlijk" om een slof te gebruiken. Ja
Maar imo kan een slof je ook helpen en dat heb ik eerder aangegeven Knipoog

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:11

ja ik zal eens even goed terug lezen

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:13

ja ok nou jah hier zijn onze meningen even verschillend
maar dat mag ook anders word de wereld saai

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:14

liberty22 schreef:
ja ok nou jah hier zijn onze meningen even verschillend
maar dat mag ook anders word de wereld saai

idd, wel fijn dat we er gewoon over kunnen "praten" Vork

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:20

ja dat zie je wel eens anders op bokt
maarre zal ik dan zeggen waarom ik er niet mee eens ben???
helemaal bij een jong paard moet je een goede basis leggen dus kom ik weer met mijn voorwaarts neerwaarts en de basis leggen met een slof lijkt mij geen goed idee al helemaal niet met jonge paarden omdat die leren moeten ontspannen en hand volgen als een paard je hand niet volgt zal dat altijd een hindernis opbouwen in al je komende oefeningen tot aan hoge school sprongen aan toe.
dus daarom is het zeker de moeite waard hier enorm veel tijd in te steken en het te onderhouden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:31

Een slof is imo ook helemaal niet nodig bij een jong paard, tenzij je het nodig heb als noodrem en dus niet gebruikt om 'm nageeflijk te "krijgen" Knipoog
Ook als noodrem, dan ligt het probleem meestal bij de ruiter (ook ik heb vroegah de slof daarvoor "gebruikt", was veiliger voor beide. Als ik 'm om had hoefte ik 'm eigenlijk zelden te gebruiken, zat meer tussen de oren. Toch durf ik te zeggen dat ik 'm om deed omdat ik het toen nog niet anders kon oplossen, zo lang je dat maar nooit vergeet hé Knipoog )
Zeker jonge paarden lopen makkelijk nageeflijk is mijn ervaring.

[edit] maar als een zeer ervaren ruiter 'm gebruikt bij en jong paard, dan denk ik niet dat dat schadelijk is. Zij weten wel welke spieren ze trainen en welke niet, ook voelen ze veel meer dan een minder ervaren ruiter, kunnen alles direct corrigeren en is de kans op schade zeer klein.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 05-04-08 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:36

nou zal ik ook eerlijk bekennen dat ik vroegah ook wel ongv 5 x met slof heb gereden maar ook alleen maar omdat ik niet wist hoe zonder alleen nu weet ik het wel dus ben er best wel erg tegen

en dat met de noodrem ben ik zeker met je eens , je kunt niet zomaar op een remloos paard gaan zitten alles zit hem altijd in de basis maar jah hoe beter je leert paardrijden hoe groter die basis ook word pffff je raakt gewoon nooit uitgeleerd met paardrijden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:40

hihi, gelukkig maar, want anders was het niet zo leuk. Knipoog
truste!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:41

truste

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:42

Ik heb mijn paard precies een week met een slof gereden. Dat was genoeg. Ze had de neiging om als ze geen zin had in een oefening het hoofd omhoog te brengen en dan ook gelijk haar rug weg te drukken. De slof gebruikte ik als begrenzing. Dus die hing los tot ze er tegenaan tikte als ze te hoog ging lopen. Dat heeft heel goed gewerkt. Het voordeel van een slof boven een Thiedeman o.i.d. is dat je de lengtje heel makkelijk kunt varieren en dus zelf ervoor zorgen dat de hulpteugel ook los hangt als hij los hoort.

Verder ligt mijn slof al jaren te versloffen Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:15

Ik zie veel (ervaren) ruiters om me heen regelmatig een slof erbij pakken bij bepaalde problemen en dan na een tijdje doortrainen hem ook weer aan de kant leggen als ze door dat probleem heen gereden zijn.

Als ik een slof gebruik (heb hem in 15 jaar slechts heel zelden gebruikt, maar met mijn huidige paard die ik een half jaar heb wel weer af en toe), gebruik ik hem om mijn paard te helpen lang en laag in mijn hand te zakken en fijn over de rug te krijgen. Tussen de voorbenen door via bit naar mijn hand dus. Dezelfde manier die ik gebruik bij het longeren met touwtjes, waar ze ook heel fijn ontspannen op loopt.

Waar ze zonder slof bij buien strak tegen mijn hand blijft duwen alsof ze een stok ingeslikt heeft en zich lang wil maken en van het achterbeen af wil lopen als je het voorwaarts naar je hand toe op wil lossen, gaat ze bij gebruik van een slof de slof naar beneden volgen en zakt door mijn hand heen en ontspant daar. Ik kan zelf ontspannen blijven zitten en rijden en mijn handen, armen en schouders stil en makkelijker los en ontspannen houden. Het kan op die manier gewoon heel veel tijd en geknoei schelen en daardoor kom je sneller door een probleem heen (vooral wanneer je rijtechnisch iets minder handig en ervaren (of streng of consequent) bent en dat is zowel voor het paard als de ruiter beter dan aan blijven modderen.
Het paard wordt namelijk snel bevestigd in zijn fouten als een ruiter het niet kan corrigeren en de ruiter raakt sneller onzeker of gefrustreerd.

Zie vaak genoeg ruiters die hun paard (zonder slof) in de krul gaan dwingen, gaan trekken of zagen met hun handen, of zelfs uit frustratie rukken aan het bit geven en vrijwel tegelijkertijd naar voren schoppen omdat hun paard niet loslaat en ontspant. Anderen gooien het op een akkoordje en rijden het paard, dat voor het oog misschien nog niet eens zo raar loopt met hals/hoofd) maar gewoon door, waardoor het mogelijk steeds vaster in zijn lijf gaat zitten, en het nog veel moeilijker te corrigeren wordt en zelfs lichamelijke problemen kan gaan geven.
Tja... Dan vind ik het (correct en vriendelijk) gebruiken van een slof een betere oplossing.

Zou natuurlijk prachtig zijn als elke ruiter zo ervaren en handig is dat ze bij alle paarden alle rijtechnisch problemen zo even op kan lossen zonder hulpmiddelen. We leven echter niet in een ideale wereld en hebben allemaal onze dingen die we moeilijk vinden.

Ik denk dus dat een ruiter die weet waar hij of zij mee bezig is, een probleem wel degelijk op kan lossen met behulp van een slof, maar dat wanneer een slof verkeerd wordt gebruikt hij vaak wordt gebruikt voor het verbergen van een probleem.

De ruiter zal dus het verschil moeten kunnen voelen tussen een correct, over de rug lopend, en nagevelijk, naar je hand toe lopend, paard en een in de krul getrokken paard en zich er steeds op moeten richten het goede gevoel te krijgen.
De slof eraan hangen om in de krul gedwongen de moeilijke oefeningen te " oefenen" is dus niet de manier...

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:09

Een mooi gezegde, eens van een oude maar zeer goede trainer gehoord:
Een slof werkt pas als hij niet werkt.

Ik had een aantal jaren geleden een paard wat lastig over de rug te rijden was, was echt een heel heet paard wat moeite had met zijn ontspanning. Hij was meer bezig met de omgeving en de gedachte “rennen”. Maar als hij dan ontspannen was, liep hij de sterren van de hemel. Diezelfde trainer zei toen tegen me: "rij hem door de week eens een keer met de slof. Begin na je stappen met wat lager in te stellen met de slof, echt richting halsstrekken. En ga dan draven en gallopperen, loswerken enzovoorts."
Ik hiermee aan de gang. En na 2 weken was het paard totaal veranderd in zijn doen, zoveel meer ontspannen… Waarmee hij ook had geleerd om beter over de rug te komen, zonder ook enkele druk van de slof. En de slof dus werkte, als hij niet werkte…

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:21

Ik heb echt een hekel aan met slof rijden maar ben het er niet mee eens dat het altijd het probleem alleen maar verbergt.

Mijn paard is herstellende van een peesblessure en verveelt zich het apenzuur met die paar minuten draf en alleen rechte lijnen. Ze werd dus heel vervelend, ging om het minste of geringste omhoog of als een debiel de bak door. Daarbij is het een heel heet paard dus dat was allemaal niet zo goed voor haar benen en eerlijk gezegd ook niet voor mij aangezien we bijna achterover zijn gegaan.
Heb er 4 dagen een slof aan gehad om even een extra rem te hebben, wat trouwens niet echt werkte want als ze echt willen gaan, gaan ze wel maar het steigeren werd wel minder.
En nu rij ik weer zonder, gaat hartstikke goed, mevrouw is even met de neus op de feiten gedrukt.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:52

joyce B schreef:
Zie vaak genoeg ruiters die hun paard (zonder slof) in de krul gaan dwingen, gaan trekken of zagen met hun handen, of zelfs uit frustratie rukken aan het bit geven en vrijwel tegelijkertijd naar voren schoppen omdat hun paard niet loslaat en ontspant. Anderen gooien het op een akkoordje en rijden het paard, dat voor het oog misschien nog niet eens zo raar loopt met hals/hoofd) maar gewoon door, waardoor het mogelijk steeds vaster in zijn lijf gaat zitten, en het nog veel moeilijker te corrigeren wordt en zelfs lichamelijke problemen kan gaan geven.
Tja... Dan vind ik het (correct en vriendelijk) gebruiken van een slof een betere oplossing.

De ruiter zal dus het verschil moeten kunnen voelen tussen een correct, over de rug lopend, en nagevelijk, naar je hand toe lopend, paard en een in de krul getrokken paard en zich er steeds op moeten richten het goede gevoel te krijgen.
De slof eraan hangen om in de krul gedwongen de moeilijke oefeningen te " oefenen" is dus niet de manier...

Ik ben het er helemaal mee eens! mijn pony is vroeger verkeerd gereden. Hij kon toen ik hem ging verzorgen niet meer nageeflijk en ontspannen lopen. Ik had toen de ervaring niet ervoor om het op te lossen en ik dacht toen ook van wat maakt het uit. (ik was 11) Nu (ik ben bijna 15) Denk ik daar heel anders over. Die pony is nu van mij en hij loopt nu al een half jaar niet meer. (gelijk na de zomervakantie niet) dierenarts erbij gehaald enzo en eindelijk weet ik dat het ergens vandaan komt, uit zijn rug. Nu zijn we dan ook met een heel programma bezig om zijn rug zo te trainen dat hij mij weer kan dragen. Hij heeft ook spieren in zijn onderhals waardoor hij dus alleen makkelijk in oprichting kan lopen. wat ik ook nog niet zo fijn vind. maar dara wordt nu allemaal aan gewerkt. ik heb toen ook een tijdje met slof gereden om hem zover te krijgen dat hij zelf mijn hand ging opzoekebn. ik reed maar 15 minuten met slof en daarna was hij ook harstikke makkelijk en los. nu heeft de dierenarts gezegt dat als het echt niet gaat om hem ontspannen te laten lopen ik een slof mag gebruiken maar liever niet omdat hij het zelf moet kunnen zonder slof en ik ook. Nou mag ik 2 keer per week 10 á 15 minuten rijden met instructie. Lachen Ik ben nu vooral ook bezig met longeren met pessoa om dat hij dan over zijn rug laag en rond kan lopen.Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:07

ik vind dat het heel erg ligt aan het waarom je hem gebruikt.
mensen die m puur gebruiken uit gemak om je paard makelijker te laten "nageven" dan denk ik nee.

maar er zijn ook problemen waarbij het wel nuttig kan zijn. mijn paard wilde zich zelf met geen mogelijkheid ontspannen en was een giga sterrekijker, hij zette heel zijn lijf vast. hierdoor kon ik hem gewoon weg niet op de juiste manier trainen. na echt verschillende rijtechnische wegen geprobeert te hebben andere mensen laten rijden, waar helaas uit bleek dat hij het echt niet door ging krijgen, moesten we wat, hij gebruikte de verkeerde spieren en was 1 brok spanning. we zijn toen uit eindelijk toch met de slof begonnen, ik was er geen voorstander van maar het was zo ongeveer mijn laatste hoop om ooit ontspanning te krijgen in het rijden. hij moest gewoon weg leren dat hij wanneer hij nagefelijk was zich veel prettiger kon bewegen en zich kon ontspannen. ik reed alleen onder begeleiding met slof. uiteindelijk heb ik er toch veel aan gehad, het kwartje viel en hij begreep dat hij zo veel beter kon bewegen en ontspannen en het vertrouwen onder het rijden naar mij toe werd groter. het heeft uiteindelijk ongeveer een half jaar geduurt. daarna ben ik zonder gaan rijden en nu heb ik hem nooit meer nodig. ik heb er nu een fijn paard aan over gehouden.
als ik nu merk dat hij sterk wordt voorin probeer ik zelf toch gewoon licht in mijn hand te blijven en door oefeningen hem weer meer ontspannen te krijgen. wanneer ik merk dat hij blijft volhouden, zet ik hem liever aan de pessoa dan kan hij het met zich zelf uitvechten.

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:12

als je een beetje goed kunt rijden heb je hem niet nodig denk ik

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:37

Dat vind ik wel heel kort door de bocht!
Ik denk juist dat je alleen baat bij een slof heb als je goed kunt rijden.. maar dat een goede ruiter geen slof nodig heeft.. ik denk niet dat je dat zo makkelijk kunt stellen