Bij de mijne werk dat iig wel, dus als ik dat zo op kan lossen denk aan harder aan het werken zetten ect. Doe ik dat zo. Dat wat jou paard doet zou ik idd ook niet negeren. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bij de mijne werk dat iig wel, dus als ik dat zo op kan lossen denk aan harder aan het werken zetten ect. Doe ik dat zo. Dat wat jou paard doet zou ik idd ook niet negeren.
) .Foxy1980 schreef:Ik ben het overigens totaal niet met de mensen eens die roepen dat een paard nooit zomaar 'schrikt'. Ik heb met meerdere paarden de ervaring dat ze gaan 'schrikken' als ze hard(er) aan het werk moeten. Vaak is het ook op de hand waar ze moeite mee hebben.
Adil18 schreef:Ik geloof wel dat een paard extra sensibel is wanneer het dingen moet doen waar het moeite mee heeft e.d. (overigens is mijn ervaring dat wanneer ik Hugo harder aan het werk zet, hij zich meer op mij fixeert dan op de omgeving, maar dat is een persoonlijke ervaring). Maar je kunt dan nog niet zeggen dat een paard met opzet schrikt. Je kunt hooguit zeggen dat je paard door een hogere vorm van alertheid schrikt van dingen waar hij normaal niet voor zou schrikken.
Foxy1980 schreef:Adil18 schreef:Ik geloof wel dat een paard extra sensibel is wanneer het dingen moet doen waar het moeite mee heeft e.d. (overigens is mijn ervaring dat wanneer ik Hugo harder aan het werk zet, hij zich meer op mij fixeert dan op de omgeving, maar dat is een persoonlijke ervaring). Maar je kunt dan nog niet zeggen dat een paard met opzet schrikt. Je kunt hooguit zeggen dat je paard door een hogere vorm van alertheid schrikt van dingen waar hij normaal niet voor zou schrikken.
Ieder paard is anders. Werkwillige paarden zullen zich inderdaad meer op de ruiter fixeren. Ik heb ook ervaring met minder werkwillige paarden, die laten zich makkelijker afleiden - juist als je ze aan het werk zet.
Ik kan me overigens in je omschrijving hierboven wel vinden. Is misschien iets genuanceerder dan ik het heb gesteld

Om maar een voorbeeldje te noemen
Adil18 schreef:
En ja, elk paard is weer anders, ik ben daarom altijd zo voorzichtig met adviesen geven. Dat ik niet de teugels aangrijp als een paard schrikt werkt bij mijn paarden wel, maar ik weet ook zeker dat wanneer je dat bij bepaalde paarden niet doet, ze in no time in verweggiestan zijnOm maar een voorbeeldje te noemen
![]()
GamblersCup schreef:Ik reageerde op de topic: wat doe je als je paard exprex schrikt. De titel is daarna veranderd.
Schrikken en wegspringen zijn mijns inziens 2 verschillende dingen. Als mijn paard schrikt, verstijfd ze. Wegspringen doet ze niet bij schrikken.
GamblersCup schreef:Een paard schrikt niet expres.
karlynnn schreef:GamblersCup schreef:Een paard schrikt niet expres.
nouu daar geloof ik niks van.
Myn pony doet het anders wel.
voorbeeld.
we zijn met iets bezig wat ze moeilijk vind,
ondertussen zijn we al tien keer langs een paaltje gekomen met een slingertje eraan
nu opeens schrikt ze ervan en gaat ze moeilijk doen.
Mijn oplossing. Vedergaan met je oefening maar ik reed er gewoon niet meer langs.
na eentijdje lukte het moeilijke waar we mee aan het oefenen waren.
Toen reed ik er weer langs en was er geen probleem of rare schrik actiemeer te bekenen.
Dus paarden schrikken niet zomaar is bullshit.
Of het is onder het werk uit komen of ze zitten zich gewoon aan te stellen en proberen je uit.
adil18 schreef:Ik geloof wel dat een paard extra sensibel is wanneer het dingen moet doen waar het moeite mee heeft e.d. (overigens is mijn ervaring dat wanneer ik Hugo harder aan het werk zet, hij zich meer op mij fixeert dan op de omgeving, maar dat is een persoonlijke ervaring). Maar je kunt dan nog niet zeggen dat een paard met opzet schrikt. Je kunt hooguit zeggen dat je paard door een hogere vorm van alertheid schrikt van dingen waar hij normaal niet voor zou schrikken.
Alicia2u schreef:Mijn paard wil ook nog wel eens schrikken, wegspringen of verstijven in de bak zowel als buiten. De eerste twee keren mag hij even kijken. Dan blijven we net zolang staan tot ik hem voel ontspannen. Daarna rijden we gewoon verder en is er normaal niets aan de hand.
Soms, als we iets moeilijks of nieuws aan het doen zijn, wil hij nog wel eens proberen, omdat dat makkelijker is dan de oefening die ik vraag. Ik begrens hem wat meer (hij loopt doorgaans op de binnenschouder weg, dus dan doe ik mn binnenhand wat hoger) en dan is het klaar. Ik laat sowiesow na iets moeilijks altijd even de spanning afvloeien.
Ik geloof niet dat hij expres schrikt, maar gewoon wat meer adrenaline heeft als we met moeilijkere dingen bezig zijn. Ik ben allang blij dat hij niet meer wegrent maar verstijft en snorkt :p
GamblersCup schreef:Een paard schrikt niet expres.

benangelique schreef:GamblersCup schreef:Een paard schrikt niet expres.
komt dat eens aan noob vertellen!
ik ben er van overtuigd dat sommige paarden doen alsof ze schrikken (wegspringen, wegdraaien) om onder het werk uit te komen. als noob dit doet, ligt het eigenlijk altijd aan mij. ik ben gespannen op dat moment en noob voelt dat hij een spelletje kan gaan spelen.
ik voel echt wel wanneer mijn dame schrik heeft...
En de helft van de sprongen die ze maakt, heeft ze geen schrik
pharagirlke schreef:een paard kan wel degelijk doen alsof het schrikt. Ik zit geheel ontspannen op mijn merrie...Ben totaal niet bang voor haar, integendeel, en tóch heeft madam geregeld een "schrikactie" waarop een sprintje volgt, maar dan wél met die oortjes er op en een volledig ontspannen rugik voel echt wel wanneer mijn dame schrik heeft...

polly2 schreef:pharagirlke schreef:een paard kan wel degelijk doen alsof het schrikt. Ik zit geheel ontspannen op mijn merrie...Ben totaal niet bang voor haar, integendeel, en tóch heeft madam geregeld een "schrikactie" waarop een sprintje volgt, maar dan wél met die oortjes er op en een volledig ontspannen rugik voel echt wel wanneer mijn dame schrik heeft...
Dan is het dus ook geen schrikreactie maar gewoon een ongehoorzaamheid die ze met een ruk inzet. Dat is wat anders. Dat doet onze Fries soms ook wel eens...en dat heeft niks met schrikken te maken.
En ik vind het vreemd dat de TS hier maar niet begrepen schijnt te worden...Want volgens mij is dat soort acties precies wat ze bedoelt met "expres" schrikken. pharagirlke schreef:En ik vind het vreemd dat de TS hier maar niet begrepen schijnt te worden...Want volgens mij is dat soort acties precies wat ze bedoelt met "expres" schrikken.