Slaan zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Slaan zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:26

yaraenguusje schreef:
ik vind slaan ook zielig een paard doet dat niet expres (dat denk ik hoor)
ik wed dat hij dat schrikt maar daar kan hij ook niks aan doen Ach gut
dus ik vind gwn dat dat niet mag !!!

Ik denk, aan je reactie te zien, dat je nog jong bent. Geeft niets. Maar ik verwacht dat je mening na bijv. een keer geplet of flink getrapt of gebeten te zijn wel verandert. Het komt mijns inziens maar weinig voor dat een paard 'per ongeluk' iets doet. Hij gaat niet per ongeluk op je tenen staan. Of bijt je per ongeluk in je hand. Hij weet dat donders goed. Vandaar dat een klap wel eens kan helpen. Om even te vertellen dat jij de baas bent en niet het paard.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:33

slaan zonder rede is gewoon onmacht
kijk als je getrapt of gebeten word is het iets anders

maar als je paard schrikt van bijv een paraplu ga je hem geen mep verkope omdat hij schrikt.

daisyzearke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:37

onze pony trapte elke keer naar andere ponys we hebben hem een keer op het moment een klap gegeven toen die trapte en hij heeft het nooit weer gedaan, met zulke dingen vind ik het terrecht maar onnodig slaan? nee onterrecht.

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:54

als hij schrikt kan het dier ook niks aan doen dus dan hoef je hem niet te slaan.
maar behale als hij slaat steigert bijt weet ik veel dan geef ik hem gewoon een klap of een schop onde zijn hol Knipoog

xxKayleigHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:02

ik snap wat je bedoeld maar je hebt slaan en slaan
je kunt een tik geven met de zweep of afstappen en je paard een flinke uithaal verkopen en ik snap dat je je paard en tik met de zweep geeft. dat doe ik zelf ook wel eens maar slaan is toch net wat anders

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:15

Het gaat allemaal om proportie. In principe ben ik ook tegen slaan, maar als je paard een loopje met je neemt ( bijten, schoppen etc ) is het soms toch nodig. Kan je het dan echter ook met stemverheffing af dan vind ik slaan te ver gaan. Ligt dus aan de situatie en aan het paard. Mijn paard staat al te beven als ik boe roep, dus slaan is echt overbodig...

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:18

Liever 1 tik dan 100 schoppen..
Het ligt eraan waarom je 'm slaat, maar overtollig slaan is niet nodig vind ik.
Inderdaad is slaan niet altijd 't zelfde, maar een normale tik vind ik (beperkt) goed.

TS, waarom geef je in je voorbeeld trouwens een fjord aan?

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:01

LGarabians schreef:
het is maar net wat je met slaan bedoelt, ik ben niet voor slaan in de zin van bats er maar op los met de zweep en dan zal het paard zich uiteindelijk toch wel overgeven.

Echter een corrigerende tik, of je zweep gebruiken als een verlengde hulp om het paard iets duidelijk te maken is in mijn ogen niet slecht

100% mee eens! Tong uitsteken

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:21

Nee niet zielig. Een snelle en strenge tik als hij niet luistert vind ik prima. Maar dan die beginners die een paard helemaal af zitten te beulen als ze niet lopen.. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:13

Slaan zielig?
Hmm.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het meestal gewoon een brevet van onvermogen vind.
Ik geloof dat bij een eigen paard, een paard wat je zelf opvoedt, slaan zelden nodig is.
Ach, wat is nodig... Knipoog

Ik geloof erg in het systeem van belonen voor iets goeds. En daar heel consequent in zijn. Dan motiveer je een paard om vóór je te werken, je maakt het werk de moeite waard... het werk en de omgang Lachen

Dan heeft het paard geen reden meer tot verzet, of obstinaat gedrag.
Ik hoor zó vaak op Bokt: ja, maar als het paard mij bijt, dan... Als-ie mij trapt, dan...

En ik vraag me altijd af:
Wat voor reden heeft je paard om dat gedrag te vertonen? Waarom zou het paard op zo'n manier op je reageren?
Blijkbaar heeft ie je iets te vertellen. En blijkbaar heb jij eerder niet adequaat gereageerd, anders zou het paard het niet nodig vinden om zó duidelijk te zijn... Nagelbijten / Gniffelen

Dit bedoel ik dus:
saffire schreef:
slaan zonder rede is gewoon onmacht
kijk als je getrapt of gebeten word is het iets anders

maar als je paard schrikt van bijv een paraplu ga je hem geen mep verkope omdat hij schrikt.

Coby schreef:
Belonen werkt beter dan afstraffen is mijn idee. Maar een tik kan heel erg goed helpen om iets duidelijk te maken. Bij platdrukken, slaan of bijv. bijten dan krijgt ze echt een flinke tik of trap. En ik heb daar op dat moment absoluut geen moeite mee. Maar wanneer ze dan weer braaf is moet je een paard ook weer belonen.
Slaan vind ik dus niet zielig. Mooier is het om zo'n braaf paard te hebben/maken dat slaan niet nodig is. En dat ben ik nog aan het oefenen, maar zal denk ik heel erg lang duren Clown

Werkelijk iedereen die slaat denkt dat hij/zij een goede reden heeft. Maar de werkelijkheid is dat maar 10% die goede reden ook werkelijk heeft...
Dat paard zó opvoeden dat slaan niet nodig is, heeft te maken met consequent belonen. Als je daar echt heel consequent in bent, duurt het geen maand, en dan hoef je nooit of zeer zelden meer te slaan.
Maar het is vooral een kwestie van jezelf opvoeden.

Het is echt verbazend hoe snel paarden zich goedgemanierd gaan gedragen, wanneer er consequent wordt opgevoed. Ik denk dus ook dat het probleem bij de opvoeders ligt en niet bij de paarden...

Wellicht moeten de ruiters eens opgevoed worden, en vooral moeten ze leren zich te beheersen... en ik denk zomaar dat er dan heel wat minder probleempaarden zijn...

Ja, sommige paarden zijn baldadig. Sommige paarden zijn lomp, en hebben gewoon af en toe een tik nodig.
Een jonge hengst krijg je niet netjes opgevoed door alles maar toe te laten wat hij uitprobeert. Maar: als je daar HEEL consequent en HEEL duidelijk in bent, zul je het zelden nodig hebben om een tik uit te delen. Maar dat zijn 5% van de paarden....

Maar verbazingwekkend genoeg ligt het percentage zogenaamde "probleempaarden" heel wat hoger. Pling

Bij de meeste HTK paarden is slaan nergens voor nodig, en een goedgetimede waarschuwing ruim voldoende.
Maar zoals ik sommige mensen met paarden om zie gaan, de paarden slaan om verzet wat ze even daarvoor zelf uitgelokt hebben, dat vind ik gewoon triest. Imo ben je dan geen paard waard.
Ik ben er van overtuigd, dat (zoals eerder in het topic opgemerkt) 90% van de mensen die omgaan met paarden op wat voor manier dan ook, geen enkel gevoel heeft voor de lichaamstaal van het paard, en zich totaal niet bewust zijn van hun eigen lichaamstaal naar het paard toe.

Ik geloof echt dat het grootste deel van de klappen die er worden uitgedeeld naar paarden, volkomen onterecht zijn, en beter op de kont van de ruiters terecht zouden moeten komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:16

Yamcha typt wijze woorden!! Lachen

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:18

Onnodig slaan vind ik wel zielig, maar op een gegeven moment is het ook klaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:20

ach ik pak er een eind hout bij als het moet, maar ik ben het helemaal met Yamcha eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:27

KiWiKo schreef:
Yamcha typt wijze woorden!! Lachen

Dank je Haha!

Ik ben het op dit punt ook altijd totaal met jou eens, Kim.
Maar dat weet je Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:29

daNiielle_ schreef:
Ik ben van mening dat je met geweld niets oplost. Ik behandel mijn paarden gewoon gelijk, en zonder geweld.
En het kan wel degelijk, want zelfs de hengst gedraagt zich zoals het hoort.

Slaan vind ik idd zielig. Maar dan niet in de zin van zielig voor het paard, maar het is toch gewoon zielig dat jij geweld nodig hebt om je paard te laten luisteren.

Als mijn a welsh te veel loopt te zeuren bij mijn merrie krijgt hij een ongelooflijke trap voor zijn hoofd, als hij toch doorgaat rent ze hem achterop om hem nog een trap na te geven. Hoezo dan gelijkwaardig en nooit een keer straffen??

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:32

ik geef altijd een tikje dat die nog op moet letten echt slaan is vreed

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:43

Yamcha je hebt natuurlijk gelijk. Belonen werkt beter dan straffen (bij alle dieren en natuurlijk ook bijv. kinderen). Maar ik heb een erg leuke dominante haflingermerrie. Door consequent de rangorde te bewaken wordt dit al minder. En inderdaad door het goede gedrag uitbundig te belonen wordt dit ook al beter. Maar toch gaat ze wel eens over mijn grenzen heen (bijv. kopstoot of dreiging tot omver lopen) en dan krijgt ze van mij toch echt een trap. Je quote mijn post vandaar dat ik jou nu vraag. Wat is er in dit opzicht verkeerd aan een correctie dmv bijv. een trap?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:18

Coby:

Trappen zal ik niet doen, wel een rukje aan het touw, terug plaatsen, stem een keer verheffen enz....
Oh ja ik heb 1 keer een borstel naar een paard gegooid, die probeerde mij ineens met zijn achterbenen te raken, en de borstel was het enige wat ik vast had Tong uitsteken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:49

Coby schreef:
Yamcha je hebt natuurlijk gelijk. Belonen werkt beter dan straffen (bij alle dieren en natuurlijk ook bijv. kinderen). Maar ik heb een erg leuke dominante haflingermerrie. Door consequent de rangorde te bewaken wordt dit al minder. En inderdaad door het goede gedrag uitbundig te belonen wordt dit ook al beter. Maar toch gaat ze wel eens over mijn grenzen heen (bijv. kopstoot of dreiging tot omver lopen) en dan krijgt ze van mij toch echt een trap. Je quote mijn post vandaar dat ik jou nu vraag. Wat is er in dit opzicht verkeerd aan een correctie dmv bijv. een trap?

Ik quote jou idd om ff een voorbeeld te geven van paardengedrag, wat imo niet zou mogen voorkomen als je je paard goed opgevoed hebt. Bijten, trappen, pletten, omverlopen vind ik vreselijk dominant gedrag en komt gewoon bij de meeste paarden niet meer voor als de grenzen en de rangorde duidelijk zijn. Vandaar dat ik jouw post even quoot-te om als voorbeeld te gebruiken.

Ik vind in DIT geval met een trap of een por niks mis, zolang je DIRECT reageert op het dominante gedrag. Eigenlijk moet je in dezelfde seconde reageren. Direct en heel duidelijk, het moet haast een instinctieve reactie zijn.
Geen 3 seconden later (heeft niks te maken met het geheugen van paarden hoor, paarden hebben een beter geheugen als mensen) anders kan het paard haar eigen gedrag niet meer verbinden aan jouw reactie, en begrijpt ie niet waarom je straft.

Het is echt: paard: duw - jij: tik. Zó snel moet je zijn.

En probeer je daarna hetzelfde nog een keer, en doet ze het netjes, enthousiast belonen (en vergeet vooral je stem niet, een stembeloning en een aai vindt een paard heus mooier als een snoepje) en doorgaan.
Dan is het voor haar ook heel duidelijk wat wel en niet mag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:54

Brainless schreef:
Coby:

Trappen zal ik niet doen, wel een rukje aan het touw, terug plaatsen, stem een keer verheffen enz....
Oh ja ik heb 1 keer een borstel naar een paard gegooid, die probeerde mij ineens met zijn achterbenen te raken, en de borstel was het enige wat ik vast had Tong uitsteken .

Met een rukje of achteruit zetten ben je al te langzaam, en is de associatie bij het paard weg. Je kunt beter direct een schreeuw geven, of een por. Dat is véél effectiever.

En als het geen dominant gedrag is, kun je het ook negeren, en positief gedrag belonen.
Pletten en trappen en bijten en ander agressief gedrag mógen gewoon niet, moet je ook direct straffen (geef desnoods een mep met een halstertouw, natuurlijk niet aan de kant waar de haak of musketon zit), en dan ben je met een rukje of achteruit zetten gewoon niet duidelijk genoeg.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:56

Slaan is iets anders dan een tik geven. Als je paard met opzet vervelend doet, dan vind ik dat je hem best een tik mag geven. Maar zo maar overal om slaan omdat je paard niet snel genoeg luistert, vind ik onzin Lachen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:11

Yamcha. Ok, dan ben ik het met je eens. Haha! Het duurt bij mij inderdaad geen seconden voordat het gedrag gestraft wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:20

Super dan! Dan doe je het imo prima Lachen
(ik kan het natuurlijk van achter de PC moeilijk IRL beoordelen, maar het klinkt goed!

Chrissy_93 schreef:
Slaan is iets anders dan een tik geven. Als je paard met opzet vervelend doet, dan vind ik dat je hem best een tik mag geven. Maar zo maar overal om slaan omdat je paard niet snel genoeg luistert, vind ik onzin Lachen

YIKES! Newsflash: paarden doen nooit met opzet vervelend, en zeker niet om je te pesten... ze proberen je hoogstens uit. Maar da's niet om je te pesten.
Dat is om te kijken of jij geschikt bent als leider.

En als je dat niet bent... lopen ze straal over je heen, en heb je heel wat meer nodig (mentaal) om wer enig respect te krijgen. Dat los je dan niet meer met een tik op, ben ik bang Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:57

pluklief schreef:
Onodig slaan vind ik wel sneu, maar gewoon een corrigerende tik moet prima kunnen in mijn ogen.
Als ze paarden zich niet gedragen in hun kudde worden ze ook rechtgezet en dat gaat een stuk hardhandiger..

Helemaal mee eens!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:08

Qua rijden in de bak sla ik mijn pony praktisch nooit. Vooral omdat ik vaak niet met zweep rij Haha!
Heel soms pak ik de zweep erbij omdat ze dan iets meer geactiveerd moet worden in haar achterhand. Als ze dan niet genoeg reageert op mijn been dan ondersteun ik dat met de zweep. Dan geef ik ook GEEN lel, maar een heel zacht tikje achter mijn been en dat is voor haar genoeg.

Ze schrikt nogal regelmatig van wapperende dingen of rennende kinderen, maar dat kan ik niet met de zweep straffen want dat werkt averechts. Negeren is voor haar de beste oplossing.

Het enige wanneer ik haar wel een mep geef is met het staken als ik buiten wil rijden. Mijn vorige bijrijdster is een paar keer afgestapt als ze ging staken, en sindsdien doet ze dat erg graag omdat het haar wat opleverde. Scheve mond
Als ze dan staakt dan pak ik haar wel meteen aan en krijgt ze een flinke mep op haar kont, als ik dat meteen aanpak dan heb ik de rest van de weg bijna geen problemen meer. Doe ik dat niet, dan kan ik de hele weg m'n lol op...
Vind het verschrikkelijk om te doen Verdrietig maar ik ben liever 1 x duidelijk dan dat ik de hele weg aan het vechten ben.