Wat doen jullie oude paardjes nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Re: Wat doen jullie oude paardjes nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:07

idd zitaswoon, liever gecontroleerd dressuur rijden dan crossen op oneffen grond..

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:30

als ik een intensief les is het naar mijn idee (wat ik aan mijn pony merk/zie ) vermoeiender voor mijn pony dan die twee keer 6 min. een L2 proefje Lachen

heb daarnet wel weer gevoeld dat oudjes nog prima in staat zijn te werken, les gehad en weer super lopen! lekker los in zijn lijf en flink sjouwen, stukjes moeilijkere oefeningen meepakken en dat vind hij alleen maar super leuk! Lachen

loizy: daar ben ik het idd ook mee eens, dressuurrijden doe ik nog genoeg, maar met een rengalopje buiten ben ik toch iets voorzichtiger i.v.m sneller struikelen e.d.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:43

Ja, struikelen doet mijn oudje ook en áls ze struikelt, struikelt ze ook echt.

Maar zij heeft dus een hele tijd stilgestaan. Ze is bij ons gekomen doordat ze zo oud was en ik heb haar eigenlijk altijd op het land laten staan. Totdat ik dacht dat ik haar net zo goed wat kan gaan rijden, dat ze dat misschien wel heel leuk vindt. En dat vindt ze dus, ze fleurt echt helemaal op als we naar buiten gaan en dan heeft ze echt de energie van een jong paard.

Denken jullie dat het geen kwaad kan, een paard wat zo lang op rust gestaan, op die leeftijd nog weer oppakken?

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:45

ligt er denk ik aan hoe lang, robin heeft voor dat ik er weer mee begon ook een jaar of 2 niks gedaan. Ben het gewoon heel rustig weer op gaan bouwen, je merk vanzelf hoe ver je nog kunt gaan Lachen gewoon rustig beginnen en kijken tot hoever je het weer op kunt gaan pakken denk ik.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:54

Rustig aan doen we zeker. Ik rij haar zo'n 3 keer in de week, een half uurtje tot 3 kwartier. Dan zit ze nog vol energie, wil graag, maar ik wil niets forceren. Ze hoeft natuurlijk ook geen topprestatie meer te leveren, gewoon lol met zijn tweetjes, dat is het belangrijkste!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:55

idd, lol is het belangrijkst Haha!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:08

Ik heb met de mijne tot 4 jaar geleden nog gereden ( Gehobbeld )
Maar toen kreeg ze hoefkatrol en artrose ,
Nja , toen kon ik natuurlijk niet meer rijden en heeft ze pensioen ,
En geloof me , ze geniet ervan , Af en toe komt ze nog vol bokkend op me afgelopen ..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:12

Ik heb van de zomer nog een klophenst van 23 jaar gereden. Heeft ook nog een prachtige nek en schouder partij. Ook loopt hij nog lekker buitenritjes. Ik pakte hem 5 of 6 keer per week. Afwisselend met rustige buiteritjes en lekker dressuuren.

Verder staart er bij mij op stal een 25 jarige pony die vroeger m2 heeft gelopen. Die word zo af en toe ook nog eens gepakt om even lekker een paar rondjes rond te hobbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:14

Ik verzorg een pony van inmiddels 26 jaartjes. Ik rijd max. 1 keer per week een beetje met haar, verder wandelen enzo. Zie onderschrift. Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 14:48

Leuk hoor, die oudjes.

Toch zit er wel verschil in, denk ik: een pony van 25 of een paard van 25. Volgens mij zijn er niet veel paarden die de zelfde leeftijden behalen als menig pony doet, toch?

_Maxime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:27

Ik rij op een paard van 26jaar en die is ook nog lekker fit hoor!
Een lekker galopje buiten vindt ze echt fantastisch, we maken veel buitenritten en wij rijden 2x in de week in een piste. En ze geniet ervan Lachen

Ik hoop dit nog heel lang te kunnen doen. En over de kwestie van dat paard van 34j, dat vind ik zeker kunnen zolang het paard het wil en kan!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:29

mijn 30 jarige doet bijna nooit meer wat! soms een wandelingetje maar verder is ze vooral echt oud aan het worden Ach gut

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:33

"Mijn" oudje (E-pony) heeft in zijn leven veel gedaan, onder verschillende ruiters; heeft (ooit) ZZ gesprongen, Z gecrossed en Z2 dressuur gelopen (niet met mij hoor Knipoog ) Maar hij heeft het wel gedaan, heeft tweemaal een flinke peesblessure gehad en is altijd fanatiek blijven lopen. (Zelfs zo fanatiek dat hij op karakter na een val in de cross deze (zonder dat de ruiter het wist en toen mocht je na een val nog doorrijden..ga na hoe lang dit geleden dit was...) MET peesblessure nog uitgelopen zonder te kreupelen. Pas na de finish liet ie de schade merken....helaas Ach gut . Maar zo'n lol had ie erin)
Hij heeft met mij op zijn -op een haar na- 20e nog een paar B-crossen foutloos volbracht, en heeft er toen qua conditie en hartslag vele jongere ponies uitgelopen.

Na zijn 24e werd ie beetje bij beetje strammer, waarmee rekening gehouden werd in de training, maar wat nog goed ging. Op zijn 27e is hij met officieus pensioen gegaan; voor de lol heeft hij nog zijn laatste (vierjarige) leerling rond laten hobbelen op zijn rug, werken was dit echter niet meer te noemen.
Een jaar later hoeft hij echt niet meer, hoewel hij er altijd lol in heeft gehad. Alleen woog de spierpijn op den duur niet meer op tegen de lol van het lopen. Nu is ook zichtbaar dat hij sneller oud is geworden in bespiering en conditie, maar dit pas sinds zijn officieuze pensioen. Tot zijn 20e werd ie ALTIJD onder de 10 geschat, maar nu natuurlijk niet meer. Aan levenslust heeft ie nog steeds maar zeer weinig ingeleverd. Nu staat hij in een wei met veulens en jonge dieren. Hij mag deze opvoeden en regels bijbrengen. Is zeker aan hem besteed!

Ik heb altijd beweerd, en ben er nog steeds van overtuigd: op het moment dat ouwe Amber niet meer lopen kan, is het zeer snel gebeurd. Tot die tijd blijft die ouwe taaie het gewoon doen. Totnogtoe gaat dit op; hij loopt nog steeds!

(Eén fotootje in mijn profiel, maar wel de 1ste Haha! )

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:51

18 jarige hengstje dat ik nu rijd word 6x per week uur bereden, 4x les, bijna elke maand wedstrijd en dit jaar 2 oefencrossen. Toegegeven, hij heeft zeer veel op het land gestaan en voelt zich lichamelijk en geestelijk af en toe een 4 jarige, hij word vaak jonger geschat en vind alles nog heel leuk

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:55

van mijn pony geloven ze ook niet eens dat ze 30 is Haha! eerder 20... en die heeft ook kwa pezen en spieren het 1 en ander te verduren gehad Ach gut
toen ze 18 was had ze al de nodige ruitertjes het 1 en ander bijgebracht en bij mij heeft ze het ook niet rustig aan kunnen doen Ach gut tot haar 24ste heeft ze echt nog super veel gelopen en nog mega hoog gesprongen. ik vind nooit meer een beestje zoals zij! zo enthousiast met springen en verschrikkelijk slim Clown

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:02

Wat ik hierboven allemaal gelezen heb dan heb ik nog een jonkie, 17 jaar.
Rijd nog wedstrijden.
En hulde aan diegenen die hun paard of pony er nog zo mooi bij hebben lopen op die leeftijd. OK dan!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:43

Idd. wei1: hulde aan de baasjes die zo goed omgaan met hun oudjes, en natuurlijk ook aan de oudjes zelf!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:48

had op de vorige pagina al wat verteld over mijn oudje, heb vanmiddag toevallig wat foto's gemaakt Lachen
robin, 29 jaar, we rijden nog lekker wedstrijdjes in de L2 ;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zou leuk zijn als meer mensen foto's plaatsten van hun oudjes! Lachen

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:51

Mijn oudje is (denken we) rond de 26 hij heeft vorig jaar een peesklap gehad ,nu een jaar verder is hij er weer helemaal bovenop!
De laatste tijd is het zeker te merken,Meneer word weer erg druk & gek onder het zadel (bokken,stijgeren,rennen) Voor hij die peesklap kreeg reden we 3 a 4 keer in de week buiten. Nu word meneer iederen dag gelongeerd of ga ik erop anders word hij me te gek! Duivel En dat noemen ze een oude pony Tong uitsteken

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:53

Mijn merrie is 20, we fokken met haar en ze wordt nog recreatief dressuur en buiten gereden.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:58

ik heb een 23 jarige friese merrie... ze staat bijna altijd in het land met jonge paardjes. af en toe mag ze nog mee een rustig ritje naar het strand, maar dan wil ze ook zeker ff galopperen enzo.

ik ken ook een paard van ongeveer 29..... (hij is zeker 27, miss iets ouder) die loopt een verhuurbedrijf nog altijd ritten met beginners van 1,5 uur. soms wel 2x per dag.. en als die niet mee mag wordt hij boos enzo..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:11

Bij ons op stal is er een oudje met een knieprobleempje waardoor die niet mag draven (galop & stappen mag wel, k heb geen idee wattie heeft *LOL*
Maar die staat heel de dag buiten samen met de veulentjes (de enige echte Opa)
En hij word elke dag gepoetst en geknuffeld door de kinderen die komen en hij word bereden door een paar meisjes, maar altijd gezellig op buitenrit wat hij FANTASTISCH vind!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 00:16

rohotje schreef:
zou leuk zijn als meer mensen foto's plaatsten van hun oudjes! Lachen

Robin Lovers Haha!
Ziet er nog altijd goed uit Ja

Voor de liefhebbers natuurlijk ook altijd foto's van Warina in overvloed Tong uitsteken Als het jullie gaat vervelen even roepen Clown

Bouwdag/maand/jaar: 05-05-1980

Een selectie... Riena op haar mooist:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Riena @ bak en bos kabouters...
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Riena @ 27e verjaardag vorig jaar Tong uitsteken
Afbeelding

Is het geen knap oma-paard Lovers
Huilen van het lachen

EDIT... valt me trouwens nog steeds op dat Warina op foto's veel groter lijkt dan ze is Clown
(1m61)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:16

Mijn Haflingermerrie is inmiddels 22 jaar oud, heeft artrose aan beide voorbenen, gekantelde hoefbenen enz. Maar ondanks dat word ze nog vrijwel elke dag gereden. 1 a 2 keer in de week onder de man, de rest van de week aangespannen. Heb afgelopen zomer een aantal onderlinge dressuurwedstrijdjes gereden, wat dressuur/vaardigheid wedstrijden en 2 marathons. en dit kan ze allemaal nog super goed aan, dus zolang ze niet aan geeft dat het teveel word, gaan we lekker door..Rust roest zeggen ze altijd, en denk ook wel dat dat klopt Lachen

Ow, in mijn profiel staan foto's van mijn oudje Lachen

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:19

Paard op stal die ik weleens verzorg en heel soms op rondhobbel is 29 en die is eigenlijk wel met pensioen.
Hij wordt zo af en toe nog bereden maar niks intensief, gewoon wat recreatief rondhobbelen. Heeft ook totaal geen conditie meer.
Hij is verder nog zo fit als een hoentje en speelt nog als een jong paard. Enigste gebreken die hij tot nu toe heeft is een doorgezakte rug en een lekkende hartklep.