Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angg

Re: Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:03

mijn paard te diep rijden nee Ik laat dr soms wat dieper en lager lopen maar niet te lang.. Mijn fries moet vanuit het achterbeen komen.. Ze heeft nooit aan de teugel gelopen dus voor haar is het allemaal nieuw..

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:07

Ik vind juist dat er tegenwoordig veel te strak alleen naar die loodlijn gekeken wordt.... Tegenwoordig als je paard in een proef iets achter de loodlijn komt terwijl hij wel aan het bit blijft en achter mee blijft doen krijg je meteen al commentaar, terwijl dat helemaal niet meteens slecht hoeft te zijn.
Imo is dat minder schadelijk voor een paard dan koste wat het kost die neus er uit willen duwen en de rug wegdrukken omdat het paard, net zoals Urielle zegt, het nog niet aankan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:09

ik rijd de paarden die ik rijd en heb gereden in de traning eigenlijk ook allemaal iets ronder. en daarmee bedoel ik dus niet de kin op de borst, maar met een middellage hals en de neus net iets achter de LL.
ik merk dat eigenlijk alle paarden hierin de rug beter loslaten en met mee schwung gaan lopen. je moet echter wel opletten dat het achterbeen daarin actief blijft, anders krijg je een duikboot.
ik heb liever een paard wat iets achter de LL loopt en ontspannen en fijn door zijn lijf loopt. dan een paard wat op of net voor de LL loopt en niet loslaat in zijn lijf.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:19

LiSSy schreef:
ik rijd de paarden die ik rijd en heb gereden in de traning eigenlijk ook allemaal iets ronder. en daarmee bedoel ik dus niet de kin op de borst, maar met een middellage hals en de neus net iets achter de LL.
ik merk dat eigenlijk alle paarden hierin de rug beter loslaten en met mee schwung gaan lopen. je moet echter wel opletten dat het achterbeen daarin actief blijft, anders krijg je een duikboot.
ik heb liever een paard wat iets achter de LL loopt en ontspannen en fijn door zijn lijf loopt. dan een paard wat op of net voor de LL loopt en niet loslaat in zijn lijf.

Juist, dat bedoel ik..... Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:22

En ik ook Haha!
Dan zijn wij het iig eens Clown

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:32

Urielle schreef:
En ik ook Haha!
Dan zijn wij het iig eens Clown

Ik voeg me erbij aan Haha!

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:19

LiSSy schreef:

Mee eens Ja

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:15

LiSSy schreef:

het hangt er natuurlijk ook vanaf of je paard meer op de voorhand gebouwt is, mijn paard is zeg maar heel recht gebouwt. Daardoor gaat hij als ik hem goed laag instel, hij zijn nek en rug los laat beter bewegen van achteren, meer zijn hele lichaam gebruiken. Maar bewust achter de loodlijn trekken doe ik niet, Maar ik heb er geen problemen mee als hij een beetje achter de loodlijn loopt. als hij daarbij fijn beweegt, mijn paard moet nog 4 worden. Heb er overigens nooit commentaar op gehad, alleen dat ik hem soms teveel vasthoudt, en meer moet terug rijden op mijn zit Ja

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:23

Die van mij loopt uit zichzelf graag te diep en soms sta ik dat toe. Zowiezo aan het begin van de training, gewoon even om zijn spieren los te laten komen. Langzaamaan stel ik hem dan iets 'correcter' in om hem af en toe even zijn zin te geven om zo de spieren even lucht te geven.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:48

ik ben zelf niet zo een voorstander van het diep instellen er komt dan veel druk op de plek net achter de oren waardoor er op een gegeven moment blessures kunnen ontstaan (druk er maar eens hard op met je vingertoppen als je wel eens diep rijd en moet je eens reactie van paard kijken)
Ook maak je de rug er niet soepeler mee door hem achter de loodlijn diep te vragen je vraagt hem dan alleen maar meer gewicht op de voorhand te nemen

Tijdens het rijden moet het paard zowel psychisch als fysiek ontspannen zijn.

De voorwaarts neerwaartse houding neemt daarom bij het rechrichten en in de Academisch Rijkunstige opleiding een centrale plaats in, omdat het wezenlijk is voor de ontwikkeling van ware losgelatenheid.

Een niet rechtgericht paard is vaak gespannen en vooral in zijn rug. Een paard dat gespannen is in zijn lijf, wordt vaak ook psychisch gespannen, wat zich uit in onrust, kijkerigheid, schrikkerigheid.

Een paard dat niet in een voorwaarts neerwaartse houding loopt, ontwikkelt gespannen rugspieren en een onderhals.

Podhasjky zei ''dat zelfs een volkomen opgeleid paard altijd in de gelegenheid moet zijn om weer de houding en vorm van een remonte (jong paard dat net met de opleiding is gestart) aan te kunnen nemen.''

Dus ook in de verzamelende en oprichtende oefeningen moet het paard altijd de tendens hebben naar voorwaarts neerwaarts en moet het paard als het ware de hand van de ruiter zoeken. Daardoor ontstaat een vrije en ongedwongen beweging.

Wenselijke houding

Hieronder ziet u de wenselijke houding van een paard dat voorwaarts-neerwaarts loopt:

Afbeelding

* Verlening van de bovenlijn
* Hals voorwaarts neerwaarts
* De hoek tussen de kaak, atlas en keel wordt groter
* De neuslijn komt voor de loodlijn
* Ontspanning van de onderhals
* Het tongbeenspieren ontspannen, zodat het paard gaat kauwen
* Het paard kan met gemak onder het zwaartepunt treden

Niet wensenlijkAfbeelding

Hieronder ziet u nog houding die niet wenselijk is voor de welzijn van het paard:

* Hals naar onderen-terugwaarts
* De hoek tussen de kaak en onderhals wordt kleiner
* Een valse knik
* Kompressie tussen de 3e en 4e halswervel
* De neuslijn komt achter de loodlijn
* Aanspanning van de onderhals
* Het paard werkt met zijn achterbenen van het zwaartepunt af, het achterbeen kan met moeite ondertreden.
* Het paard drukt tegen de hand, omdat het op de voorhand komt

bron paardenbegrijpen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:53

Mooie bron! Zie nu op anatomische plaatjes hetgeen waar ik in mijn lessen op moet letten. Aangezien mijn paard graag achter de loodlijn loopt (voor mij iets anders als te diep) moet ik checken in de spiegel welke spieren hij aanspant.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:17

Ik heb die van mij ook wel eens wat dieper (net iets achter de LL) en lager lopen.
Gewoon even voor de ontspanning, lekker over de rug.
Hij is nog niet helemaal sterk genoeg achter om een volle training in 'wedstrijdhouding' te lopen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:36

Mijn paard is nog niet ver genoeg (en ik niet goed genoeg) om tijdens het rijden het neusje er goed uit te rijden. Wel zorg ik dat hij geen valse knik maakt en goed zijn rug en hals gebruikt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:10

modie schreef:
Ik snap dat het bij zulke paarden inderdaad wel eens nuttig kan zijn, neem aan dat het niet achter de LL getrokken is, maar er naar toe gereden met een licht weerstandbiedende hand?
Er wordt hier als het goed is, niet bedoeld kin op de borst, maar alleen achter de LL (klein beetje)
Maar wat voegt het toe aan paard of pony?

Daar wordt ie zeker ie niet getrokken. Hoe harder je trekt hoe meer die onderhals erop komt. Ik geef altijd weer lucht. Ik vraag en sta toe. Wil ik hem net wat achter de LL dan vraag ik nog eens en sta weer toe.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:37

Mijn pony kan in de oprichting netjes lopen, maar zakken? Daar heeft ze veel meer moeite mee. Het is júist belangrijk dat ze dan zakt, want met alleen een goede oprichting kom je er ook niet. Ik laat haar laag en rond lopen zodat ze haar rug en achterhand meer gaan gebruiken en ontspannen.
Als ik dit doe, moet mijn pony ook goed loslaten in de hand en op haar eigen benen gaan lopen. Daarna pak ik haar weer op en na een tijdje moet ze weer even omlaag. Dit is ook als 'controle' of mijn pony mijn hand wilt volgen.
Laatst bijgewerkt door OemmiejO op 27-02-08 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:42

modie schreef:
Ik snap dat het bij zulke paarden inderdaad wel eens nuttig kan zijn, neem aan dat het niet achter de LL getrokken is, maar er naar toe gereden met een licht weerstandbiedende hand?
Er wordt hier als het goed is, niet bedoeld kin op de borst, maar alleen achter de LL (klein beetje)
Maar wat voegt het toe aan paard of pony?

Nee, als je je paard achter de loodlijn 'trekt' wordt het er niet erg veel beter op. Clown
Ik rijd mijn pony omlaag door toe te staan met mijn hand, zodat zij die weer kan volgen. En dan wel zodanig weerstand bieden dat het een halsstrekken wordt. &wel gewoon aan het been etc. blijven.
Hmm, moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Tong uitsteken

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:29

liberty22 schreef:
ik ben zelf niet zo een voorstander van het diep instellen er komt dan veel druk op de plek net achter de oren waardoor er op een gegeven moment blessures kunnen ontstaan (druk er maar eens hard op met je vingertoppen als je wel eens diep rijd en moet je eens reactie van paard kijken)
Ook maak je de rug er niet soepeler mee door hem achter de loodlijn diep te vragen je vraagt hem dan alleen maar meer gewicht op de voorhand te nemen

De voorwaarts neerwaartse houding neemt daarom bij het rechrichten en in de Academisch Rijkunstige opleiding een centrale plaats in, omdat het wezenlijk is voor de ontwikkeling van ware losgelatenheid.

Een niet rechtgericht paard is vaak gespannen en vooral in zijn rug. Een paard dat gespannen is in zijn lijf, wordt vaak ook psychisch gespannen, wat zich uit in onrust, kijkerigheid, schrikkerigheid.

Een paard dat niet in een voorwaarts neerwaartse houding loopt, ontwikkelt gespannen rugspieren en een onderhals.

Podhasjky zei ''dat zelfs een volkomen opgeleid paard altijd in de gelegenheid moet zijn om weer de houding en vorm van een remonte (jong paard dat net met de opleiding is gestart) aan te kunnen nemen.''

Dus ook in de verzamelende en oprichtende oefeningen moet het paard altijd de tendens hebben naar voorwaarts neerwaarts en moet het paard als het ware de hand van de ruiter zoeken. Daardoor ontstaat een vrije en ongedwongen beweging.

Wenselijke houding

Hieronder ziet u de wenselijke houding van een paard dat voorwaarts-neerwaarts loopt:

Hieronder ziet u nog houding die niet wenselijk is voor de welzijn van het paard:

* Een valse knik
* Het paard werkt met zijn achterbenen van het zwaartepunt af, het achterbeen kan met moeite ondertreden.

bron paardenbegrijpen.

dus jij ziet hier een paard dat niet in balans loopt, op de voorhand duikt en zijn spieren niet op de juiste manier gebruikt?? dit paard loopt namelijk weldegelijk achter de LL.... (wel apart dat ik toch nog 1e word als mijn paard volgens jou zo belabberd loopt Knipoog )
Afbeelding

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:55

Urielle schreef:
Even voor jouw beeld:

Afbeelding
En hier is hij in trainingshouding.
Achterbeen kan het wel bijbenen
(paar maandjes onder het zadel)

Ik pak even jouw foto erbij, Urielle.
Ik kies liever voor een houding, ongeveer als op deze foto, maar dan met de neus iets voor de loodlijn. het is daarbij niet erg als het paard zijn hals wat lager gaat houden. (dus nog geen oprichting.)
ik voel dan dat mijn paard zijn rug meer gaat gebruiken dan wanneer hij met zijn neus achter de loodlijn gaat.
waarom kies je er dan toch voor om m erachter te laten lopen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:14

LiSSy schreef:
dus jij ziet hier een paard dat niet in balans loopt, op de voorhand duikt en zijn spieren niet op de juiste manier gebruikt?? dit paard loopt namelijk weldegelijk achter de LL.... (wel apart dat ik toch nog 1e word als mijn paard volgens jou zo belabberd loopt Knipoog )
[img]http://fotoserve.nl/~lissy/Urissa_wedstijd_almelo_27_aug/img_3992.jpg[img]

Ik kom ook even binnen vallen Bloos Het paard op deze foto loopt inderdaad wel redelijk in balans. Het kan natuurlijk altijd beter Knipoog Maar de reden dat dit paard achter de LL loopt is denk ik hij van voren iets te veel vast wordt gehouden (zie bit). Waardoor de mooie houding van het lichaam onderbroken wordt. Je krijgt dan een knik vlak achter de schoft. Als de ruiter de handen iets naar voren had gedaan, dan was het hoofd wel op de LL denk ik.

Hetzelfde geldt denk ik voor de foto van Urielle. Zij gaf al aan dat het wat spannend was op de wedstrijd, waardoor ze voor wat meer vastpakte. Deed ze dat niet op dat moment dan kwam het hoofd waarschijnlijk wel op de LL.
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 27-02-08 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:16

kijk voor de gein even naar de foto's in mijn profiel... vasthouden doe ik absoluut niet. paarden die ik rij zijn allemaal op 2 pinken te rijden

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:21

LiSSy schreef:
kijk voor de gein even naar de foto's in mijn profiel... vasthouden doe ik absoluut niet. paarden die ik rij zijn allemaal op 2 pinken te rijden

Ik bedoel ook niet dat je altijd loopt te trekken Haha! Het kan ook zijn dat het paard op het moment van de foto zelf terug trok of harder wilde of... Het is een moment opname waarbij hij waarschijnlijk wel iets meer op de LL zou zijn gekomen als hij wat meer teugel had gekregen cq genomen. Alleen op dat specifieke moment. Omdat zijn achterhand en rug goed is, maar er wel een knik achter de schoft zit. Dat bedoelde ik uit te leggen Knipoog

Maar de beste stuurlui staan aan wal hoor Clown Mijn paardje loopt ook te diep. Zij is echter nog jong en kan oprichting nog niet aan. Toch heb ik liever dat ze te diep loopt dan met haar neus in de lucht. Omdat ze in het eerste geval beter aan de hulpen is. Ze is dan beter te sturen, terug te nemen en te buigen. Het liefste rij ik haar vwnw, maar dat lukt nog niet altijd Bloos

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:51

LiSSy schreef:
liberty22 schreef:

Wenselijke houding

* Een valse knik

bron paardenbegrijpen.

Afbeelding

ppppfffff sta je toch niet open voor de mening van een ander en ga je lekker je eigen gang heb die foto nog nooit eerder van mijn leven gezien en het word belabberd echt niet gebruikt.
Dit is gewoon de uitkomst van een onderzoek dat er na gedaan is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:50

driebergen schreef:
Ik pak even jouw foto erbij, Urielle.
Ik kies liever voor een houding, ongeveer als op deze foto, maar dan met de neus iets voor de loodlijn. het is daarbij niet erg als het paard zijn hals wat lager gaat houden. (dus nog geen oprichting.)
ik voel dan dat mijn paard zijn rug meer gaat gebruiken dan wanneer hij met zijn neus achter de loodlijn gaat.
waarom kies je er dan toch voor om m erachter te laten lopen?

Prima hoor, daarvoor plaats ik hem ook. Lachen
Zoals ik geschreven heb washet achter de ll instellen geen keuze, maar iets wat door mijn eigen spanning veroorzaakt werd.
Ik postte de foto omdat ik nog in de veronderstelling was dat het ging over een paard lager instellen dan het ideale proefplaatje.

Een foto van binnen datzelfde kwartier:
Afbeelding
Paard is weer voor de loodlijn. Knipoog
Foto is neerwaarts genomen en paard heeft last van balansverlies want er zaten horrorvogels daar in de bosjes te ritselen Haha!
(afgezien van wederom mijn vreselijke zit daar) daarom plaats ik deze niet zo vaak.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:06

LiSSy schreef:

Kijk, daar zit hem nou net de crux...mag ik vragen hoe jouw paard het halsstrekken doet?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:33

Waarom is het bij velen óf te diep, óf opgericht?
Je kunt je paard ook met de hals redelijk horizontaal rijden, maar wel net voor de ll toch?

Er zit nog zóveel tussen opgericht en achter de LL, of is dat alleen mijn idee? Lachen