Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LiSSy schreef:ik rijd de paarden die ik rijd en heb gereden in de traning eigenlijk ook allemaal iets ronder. en daarmee bedoel ik dus niet de kin op de borst, maar met een middellage hals en de neus net iets achter de LL.
ik merk dat eigenlijk alle paarden hierin de rug beter loslaten en met mee schwung gaan lopen. je moet echter wel opletten dat het achterbeen daarin actief blijft, anders krijg je een duikboot.
ik heb liever een paard wat iets achter de LL loopt en ontspannen en fijn door zijn lijf loopt. dan een paard wat op of net voor de LL loopt en niet loslaat in zijn lijf.
Urielle schreef:En ik ook![]()
Dan zijn wij het iig eens
LiSSy schreef:ik rijd de paarden die ik rijd en heb gereden in de traning eigenlijk ook allemaal iets ronder. en daarmee bedoel ik dus niet de kin op de borst, maar met een middellage hals en de neus net iets achter de LL.
ik merk dat eigenlijk alle paarden hierin de rug beter loslaten en met mee schwung gaan lopen. je moet echter wel opletten dat het achterbeen daarin actief blijft, anders krijg je een duikboot.
ik heb liever een paard wat iets achter de LL loopt en ontspannen en fijn door zijn lijf loopt. dan een paard wat op of net voor de LL loopt en niet loslaat in zijn lijf.
modie schreef:Ik snap dat het bij zulke paarden inderdaad wel eens nuttig kan zijn, neem aan dat het niet achter de LL getrokken is, maar er naar toe gereden met een licht weerstandbiedende hand?
Er wordt hier als het goed is, niet bedoeld kin op de borst, maar alleen achter de LL (klein beetje)
Maar wat voegt het toe aan paard of pony?
modie schreef:Ik snap dat het bij zulke paarden inderdaad wel eens nuttig kan zijn, neem aan dat het niet achter de LL getrokken is, maar er naar toe gereden met een licht weerstandbiedende hand?
Er wordt hier als het goed is, niet bedoeld kin op de borst, maar alleen achter de LL (klein beetje)
Maar wat voegt het toe aan paard of pony?
liberty22 schreef:ik ben zelf niet zo een voorstander van het diep instellen er komt dan veel druk op de plek net achter de oren waardoor er op een gegeven moment blessures kunnen ontstaan (druk er maar eens hard op met je vingertoppen als je wel eens diep rijd en moet je eens reactie van paard kijken)
Ook maak je de rug er niet soepeler mee door hem achter de loodlijn diep te vragen je vraagt hem dan alleen maar meer gewicht op de voorhand te nemen
Tijdens het rijden moet het paard zowel psychisch als fysiek ontspannen zijn.
De voorwaarts neerwaartse houding neemt daarom bij het rechrichten en in de Academisch Rijkunstige opleiding een centrale plaats in, omdat het wezenlijk is voor de ontwikkeling van ware losgelatenheid.
Een niet rechtgericht paard is vaak gespannen en vooral in zijn rug. Een paard dat gespannen is in zijn lijf, wordt vaak ook psychisch gespannen, wat zich uit in onrust, kijkerigheid, schrikkerigheid.
Een paard dat niet in een voorwaarts neerwaartse houding loopt, ontwikkelt gespannen rugspieren en een onderhals.
Podhasjky zei ''dat zelfs een volkomen opgeleid paard altijd in de gelegenheid moet zijn om weer de houding en vorm van een remonte (jong paard dat net met de opleiding is gestart) aan te kunnen nemen.''
Dus ook in de verzamelende en oprichtende oefeningen moet het paard altijd de tendens hebben naar voorwaarts neerwaarts en moet het paard als het ware de hand van de ruiter zoeken. Daardoor ontstaat een vrije en ongedwongen beweging.
Wenselijke houding
Hieronder ziet u de wenselijke houding van een paard dat voorwaarts-neerwaarts loopt:
* Verlening van de bovenlijn
* Hals voorwaarts neerwaarts
* De hoek tussen de kaak, atlas en keel wordt groter
* De neuslijn komt voor de loodlijn
* Ontspanning van de onderhals
* Het tongbeenspieren ontspannen, zodat het paard gaat kauwen
* Het paard kan met gemak onder het zwaartepunt treden
Hieronder ziet u nog houding die niet wenselijk is voor de welzijn van het paard:
* Hals naar onderen-terugwaarts
* De hoek tussen de kaak en onderhals wordt kleiner
* Een valse knik
* Kompressie tussen de 3e en 4e halswervel
* De neuslijn komt achter de loodlijn
* Aanspanning van de onderhals
* Het paard werkt met zijn achterbenen van het zwaartepunt af, het achterbeen kan met moeite ondertreden.
* Het paard drukt tegen de hand, omdat het op de voorhand komt
bron paardenbegrijpen.
Urielle schreef:Even voor jouw beeld:
En hier is hij in trainingshouding.
Achterbeen kan het wel bijbenen
(paar maandjes onder het zadel)
LiSSy schreef:dus jij ziet hier een paard dat niet in balans loopt, op de voorhand duikt en zijn spieren niet op de juiste manier gebruikt?? dit paard loopt namelijk weldegelijk achter de LL.... (wel apart dat ik toch nog 1e word als mijn paard volgens jou zo belabberd loopt)
[img]http://fotoserve.nl/~lissy/Urissa_wedstijd_almelo_27_aug/img_3992.jpg[img]
LiSSy schreef:kijk voor de gein even naar de foto's in mijn profiel... vasthouden doe ik absoluut niet. paarden die ik rij zijn allemaal op 2 pinken te rijden
LiSSy schreef:liberty22 schreef:ik ben zelf niet zo een voorstander van het diep instellen er komt dan veel druk op de plek net achter de oren waardoor er op een gegeven moment blessures kunnen ontstaan (druk er maar eens hard op met je vingertoppen als je wel eens diep rijd en moet je eens reactie van paard kijken)
Ook maak je de rug er niet soepeler mee door hem achter de loodlijn diep te vragen je vraagt hem dan alleen maar meer gewicht op de voorhand te nemen
Tijdens het rijden moet het paard zowel psychisch als fysiek ontspannen zijn.
De voorwaarts neerwaartse houding neemt daarom bij het rechrichten en in de Academisch Rijkunstige opleiding een centrale plaats in, omdat het wezenlijk is voor de ontwikkeling van ware losgelatenheid.
Een niet rechtgericht paard is vaak gespannen en vooral in zijn rug. Een paard dat gespannen is in zijn lijf, wordt vaak ook psychisch gespannen, wat zich uit in onrust, kijkerigheid, schrikkerigheid.
Een paard dat niet in een voorwaarts neerwaartse houding loopt, ontwikkelt gespannen rugspieren en een onderhals.
Podhasjky zei ''dat zelfs een volkomen opgeleid paard altijd in de gelegenheid moet zijn om weer de houding en vorm van een remonte (jong paard dat net met de opleiding is gestart) aan te kunnen nemen.''
Dus ook in de verzamelende en oprichtende oefeningen moet het paard altijd de tendens hebben naar voorwaarts neerwaarts en moet het paard als het ware de hand van de ruiter zoeken. Daardoor ontstaat een vrije en ongedwongen beweging.
Wenselijke houding
Hieronder ziet u de wenselijke houding van een paard dat voorwaarts-neerwaarts loopt:
* Verlening van de bovenlijn
* Hals voorwaarts neerwaarts
* De hoek tussen de kaak, atlas en keel wordt groter
* De neuslijn komt voor de loodlijn
* Ontspanning van de onderhals
* Het tongbeenspieren ontspannen, zodat het paard gaat kauwen
* Het paard kan met gemak onder het zwaartepunt treden
Hieronder ziet u nog houding die niet wenselijk is voor de welzijn van het paard:
* Hals naar onderen-terugwaarts
* De hoek tussen de kaak en onderhals wordt kleiner
* Een valse knik
* Kompressie tussen de 3e en 4e halswervel
* De neuslijn komt achter de loodlijn
* Aanspanning van de onderhals
* Het paard werkt met zijn achterbenen van het zwaartepunt af, het achterbeen kan met moeite ondertreden.
* Het paard drukt tegen de hand, omdat het op de voorhand komt
bron paardenbegrijpen.
dus jij ziet hier een paard dat niet in balans loopt, op de voorhand duikt en zijn spieren niet op de juiste manier gebruikt?? dit paard loopt namelijk weldegelijk achter de LL.... (wel apart dat ik toch nog 1e word als mijn paard volgens jou zo belabberd loopt)
driebergen schreef:Ik pak even jouw foto erbij, Urielle.
Ik kies liever voor een houding, ongeveer als op deze foto, maar dan met de neus iets voor de loodlijn. het is daarbij niet erg als het paard zijn hals wat lager gaat houden. (dus nog geen oprichting.)
ik voel dan dat mijn paard zijn rug meer gaat gebruiken dan wanneer hij met zijn neus achter de loodlijn gaat.
waarom kies je er dan toch voor om m erachter te laten lopen?
LiSSy schreef:kijk voor de gein even naar de foto's in mijn profiel... vasthouden doe ik absoluut niet. paarden die ik rij zijn allemaal op 2 pinken te rijden