Geef mij een gegronde reden waarom bitloos dressuur niet mag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos toestaan op dressuurwedstrijden?

Ja, ben ik het mee eens...
51 (51%)
Nee; vind ik niet kunnen...
48 (48%)

Totaal aantal stemmen: 99

Biepje

Re: Geef mij een gegronde reden waarom bitloos dressuur niet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:30

Ja, en die gegronde reden ligt in de gelijke behandeling van ongelijke gevallen, wat niet eerlijk is.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:31

marlies85 schreef:
In mijn ogen is dat bitloos gedoe een echte hype op dit moment.
De KNHS heeft ooit regels bepaald die nageleefd dienen te worden.De regels zijn zo dat iedereen gelijk is, en dus ook dezelfde optoming heeft, zo blijft het eerlijk en wordt het niet al te moeilijk voor de jury e.d. Je kunt het beste aankloppen bij de KNHS over het hoe en wat omtrend bitloos.
Misschien is het een idee voor de bitloos ruiters om zich te verenigen en aan de KNHS te laten zijn dat er echt behoefte is aan bitloze dressuurwedstrijden.Tot die tijd zit er niks anders op dat onderlinge niet officiele wedstrijdjes te rijden.

Gelukkig is bitloos.nl druk bezig om dit voor elkaar te krijgen..
Hopen maar dat het ze gaat lukken; zijn jullie straks eindelijk van die irri anti-bit topics af...whaahhaa... Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:31

Biepje schreef:
Waarom vind je het onbegrijpelijk? Ze vragen dressuur. Tennissen gaat ook niet zonder een racket en een net.

Dressuur kun je ook doen zonder bit. Dressuur is namelijk het dresseren (= het paard aanleren om op commando bepaald gedrag/bewegingen te vertonen, én het daadwerkelijk in uit (laten) voeren hiervan.)

Je kunt een paard ook prima zonder bit oefeningen laten doen die bij "gangbare" dressuurwedstrijden gevraagd worden. De mate waarin dit lukt, hangt onder meer af van de "duidelijkheid" van de gebruikte optoming (die samen met de vaardigheid van de ruiter bepaalt hoe precies de hulpen gegeven kunnen worden), net zoals bij optomingen mét bit.

Niemand zal jou verbieden om jouw dressuurniveau te vergelijken met dat van anderen, d.m.v. het laten zien van een aantal vastgestelde oefeningen voor een jury. Niemand zal je ook verbieden om daarna een winnaar aan te laten wijzen en deze een prijs uit te reiken.

De ook door de KNHS vertegenwoordigde FEI- of klassieke dressuur, is slechts één bepaalde stijl/vorm/variant van de dressuur. Bij deze stijl hoort nu eenmaal o.a. het gebruik van een Engels(e stijl) zadel en het gebruik van een bit. Als je aan dressuurwedstrijden onder FEI vlag wilt meedoen, zul je aan de daar geldende regels en eisen moeten voldoen.

Bij andere stijlen/vormen van dressuur, zoals de hogeschooldressuur, gelden weer andere regels en voorwaarden, maar ook daaraan zul je je moeten houden als je aan wedstrijden binnen die stijlen/vormen wilt meedoen.

Het is eigenlijk net als in de muziek. Met een elektrische gitaar kun je mooie muziek maken, en daarmee kun je ook optreden in een band. Je kunt er echter niet mee spelen in een symfonieorkest, omdat daar andere instrumenten gebruikt/vereist worden.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:32

nou dat vind ik fijn voor je.
maar weetje wat je doet? je mailt het knhs wacht het antwoord af laat het ons lezen en misschien overtuig jij onze mening. en het is niet de bedoeling dat wij jou overtuigen maar jij ons, jij wil tenslotte bitloos rijden Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:32

Dat is gewoon een regel, en dat moeten ze verder toch ook zelf weten? Het kan ook prima zonder bit, maar als ze dat niet willen... Zijn genoeg leukere disciplines/sporten dan de dressuur waar je wel zonder bit kan rijden.
Ik denk dat de meeste mensen die zonder bit rijden toch al heel anders denken en beter passen in een andere discipline.

Ik rijd mijn paarden zonder bit en ik rijd TREC! Ontzettend leuke sport met van elke discipline wat meegenomen Ja

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:33

Maureenn schreef:
maar weetje wat je doet? je mailt het knhs wacht het antwoord af laat het ons lezen en misschien overtuig jij onze mening. en het is niet de bedoeling dat wij jou overtuigen maar jij ons, jij wil tenslotte bitloos rijden Haha!

goed plan,
want deze discussie gaat ook niet over zo denk ik,
het is gewoon een strijd tegen de mensen die bitloos rijden en niet

x

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:33

wizewo schreef:
Daar begrijp je me even verkeerd. Pak een paard. Rijdt het bitloos, trens en een zwaar bit. Zelfs bij de zachtste en beste ruiter, krijg je verschil in tijd tot het kunnen, mannier en uitvoering van een bepaalde oefening. Alles is zo goed als de handen die het vasthebben.

Maw geef een willekeurig iemand 3 dingen om mee te schrijven. een potlood van den aldi(goedkoop merk), een balpen en houtskool. Met alledrie de dingen kan een prachtige tekening worden gemaakt. Maar met het een is het al wat moeilijker als het ander. Het een vergt veel meer kunde als het ander. Het een vergt veel meer training als het ander. Ideaal is het als het alledrie de dingen een prachtige tekening oplevert door dezelfde hand. Dat is waar, maar niets is ideaal, er zullen maar heel weinig mensen een prachtige tekening kunnen maken met het potlood van de Aldi. Niet iedereen heeft leren werken met houtskool en niet iedereen wil een balpen gebruiken om te tekenen. Als ze zich er echt op toe willen leggen en alle tijd er voor hebben om te kunnen schakelen ben je nog heel erg lang bezig. Wil je mensen dus beoordelen op de mooiheid van de tekening, moet je beslissen om met 1 soort schrijfding te tekenen.

Geef je echter dezelfde schrijfdingen aan iemand om een wiskundeoefening op te lossen, maakt het schrijfding geen zak uit. Alleen het resultaat telt.

Ik vind het heel normaal dat zowel bitloos als zware bitten geweigerd worden. Iedereen moet dezelfde kansen krijgen. Als dat dan gulde middenweg van trens of stang is, is dat zo maar.

MAar dan worden diegenen die zonder bit starten toch vanzelf lager geplaatst?! Dát is dan toch hun consequentie?!
Ik snap echt het probleem niet!

Ff een ander voorbeeld;
Ik rij endurance. Daarbij is het de bedoeling dat het paard fit over de finish komt. (en als eerste natuurlijk maar als de eerste niet fit is, is hij gediskwalificeert Knipoog )
Een regel is dat je op het paard moet zitten als je de start en finishlijn over gaat.
Ik heb een man 2 wedstrijden zien doen terwijl hij het héle parcours heeft gelopen! Naast zijn paard!
Het paard was aan t eind wel fit want had het natuurlijk veel minder zwaar dan de anderen die de ruiter over 31 kilometer moesten dragen.
Dat kun je niet eerlijk noemen maar hij kon daardoor minder snel dan iemand die het hele bijv. eind galoppeert.
M.a.w. hij kiest daarvoor en aanvaard de consequentie. Heb ík geen probleem mee hoor.

Dus als iemand zonder bit wil starten en zich daarmee misschien benadeeld, wát is dan het probleem?!

Weet je wat ik denk? Dat degenen die niet bitloos starten bang zijn dat ze lager geplaatst gaan worden dan degenen die dat wel doen! Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:35

Maureenn schreef:

Joh; ik heb zelf helemaaaal niet de behoefte om uberhaupt wedstrijden te gaan rijden.
Ik vind het alleen altijd zo jammer om te zien hoe sommige mensen zoveel problemen hebben met de mond van hun paard, alleen maar omdat ze wedstrijden willen rijden. Die mensen worden gedwongen allerlei hulpmiddelen (waaronder de meest vreemde bitten) te gebruiken, om toch nog mee te kunnen doen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:36

Even nog reageren op dat geen enkel paard nadeel zou hebben van bitloos rijden. Wat voor slimmigheid is dat? Voor de zoveelste keer "Iets is zo goed als de handen die het vasthebben". Een prutser, die denkt dat hij bitloos kan rijden en een neusbeen breekt(hackemore). Een onervaren ruiter/paard bij wie het paard er vandoor gaat en niet meer te stoppen is en onder een vrachtwagen terecht komt? Wat is daar "geen enkel nadeel" van???? Ok een paard dat echt in paniek is houd je ook niet makkelijk met bit, maar je hebt langer wat te zeggen, ookal is het op zo'n momenten niet bepaald zo lief voor de mond.

Alles maar ook echt alles is zo goed als de handen die het vasthouden.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:37

nou als ze met een water/bustrensje rijden is niks vreed aan hoor.. en iedere ruiter moet met hun handen om kunnen gaan met of zonder bitloos dus een zachtbitje + een zachte hand van de ruiter.. dan is het toch geen probleem

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:37

Joepju schreef:
Maureenn schreef:

Joh; ik heb zelf helemaaaal niet de behoefte om uberhaupt wedstrijden te gaan rijden.
Ik vind het alleen altijd zo jammer om te zien hoe sommige mensen zoveel problemen hebben met de mond van hun paard, alleen maar omdat ze wedstrijden willen rijden. Die mensen worden gedwongen allerlei hulpmiddelen (waaronder de meest vreemde bitten) te gebruiken, om toch nog mee te kunnen doen.

Als mensen problemen hebben met de mond van hun paard zullen ze daar op wedstrijd op worden afgestraft.

Verder is niemand gedwongen om bitten (wat geen hulpmiddel is, maar een gewoon middel) te gebruiken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:39

Een paard dat uit angst rent stopt voor die vrachtwagen niks sneller met bit dan zonder hoor! Knipoog da's een fabeltje en maar net wat ie gewend is.
Hoe zou dat kunnen denk je? een paard van 500 kilo met een snelheid van 50km/u stoppen met een stukje metaal in zn mond?
Als ik even hard aan een touw rond zn hals trek als aan dat bit, staat ie net zo snel stil hoor! Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:39

wizewo schreef:
Even nog reageren op dat geen enkel paard nadeel zou hebben van bitloos rijden. Wat voor slimmigheid is dat? Voor de zoveelste keer "Iets is zo goed als de handen die het vasthebben". Een prutser, die denkt dat hij bitloos kan rijden en een neusbeen breekt(hackemore). Een onervaren ruiter/paard bij wie het paard er vandoor gaat en niet meer te stoppen is en onder een vrachtwagen terecht komt? Wat is daar "geen enkel nadeel" van???? Ok een paard dat echt in paniek is houd je ook niet makkelijk met bit, maar je hebt langer wat te zeggen, ookal is het op zo'n momenten niet bepaald zo lief voor de mond.

Alles maar ook echt alles is zo goed als de handen die het vasthouden.

Dit is offtopic..ik vraag wat anders...

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:40

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:40

Biepje schreef:
Verder is niemand gedwongen om bitten (wat geen hulpmiddel is, maar een gewoon middel) te gebruiken.

Dáár zeg je iets waars! Zéker geen hulp middel! Want het helpt het paard niet hoor! Knipoog

Ik ga nog ff rijden! Mét bit! Knipoog

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:41

sflj schreef:
wizewo schreef:
Daar begrijp je me even verkeerd. Pak een paard. Rijdt het bitloos, trens en een zwaar bit. Zelfs bij de zachtste en beste ruiter, krijg je verschil in tijd tot het kunnen, mannier en uitvoering van een bepaalde oefening. Alles is zo goed als de handen die het vasthebben.

Maw geef een willekeurig iemand 3 dingen om mee te schrijven. een potlood van den aldi(goedkoop merk), een balpen en houtskool. Met alledrie de dingen kan een prachtige tekening worden gemaakt. Maar met het een is het al wat moeilijker als het ander. Het een vergt veel meer kunde als het ander. Het een vergt veel meer training als het ander. Ideaal is het als het alledrie de dingen een prachtige tekening oplevert door dezelfde hand. Dat is waar, maar niets is ideaal, er zullen maar heel weinig mensen een prachtige tekening kunnen maken met het potlood van de Aldi. Niet iedereen heeft leren werken met houtskool en niet iedereen wil een balpen gebruiken om te tekenen. Als ze zich er echt op toe willen leggen en alle tijd er voor hebben om te kunnen schakelen ben je nog heel erg lang bezig. Wil je mensen dus beoordelen op de mooiheid van de tekening, moet je beslissen om met 1 soort schrijfding te tekenen.

Geef je echter dezelfde schrijfdingen aan iemand om een wiskundeoefening op te lossen, maakt het schrijfding geen zak uit. Alleen het resultaat telt.

Ik vind het heel normaal dat zowel bitloos als zware bitten geweigerd worden. Iedereen moet dezelfde kansen krijgen. Als dat dan gulde middenweg van trens of stang is, is dat zo maar.

MAar dan worden diegenen die zonder bit starten toch vanzelf lager geplaatst?! Dát is dan toch hun consequentie?!
Ik snap echt het probleem niet!

Ff een ander voorbeeld;
Ik rij endurance. Daarbij is het de bedoeling dat het paard fit over de finish komt. (en als eerste natuurlijk maar als de eerste niet fit is, is hij gediskwalificeert Knipoog )
Een regel is dat je op het paard moet zitten als je de start en finishlijn over gaat.
Ik heb een man 2 wedstrijden zien doen terwijl hij het héle parcours heeft gelopen! Naast zijn paard!
Het paard was aan t eind wel fit want had het natuurlijk veel minder zwaar dan de anderen die de ruiter over 31 kilometer moesten dragen.
Dat kun je niet eerlijk noemen maar hij kon daardoor minder snel dan iemand die het hele bijv. eind galoppeert.
M.a.w. hij kiest daarvoor en aanvaard de consequentie. Heb ík geen probleem mee hoor.

Dus als iemand zonder bit wil starten en zich daarmee misschien benadeeld, wát is dan het probleem?!

Weet je wat ik denk? Dat degenen die niet bitloos starten bang zijn dat ze lager geplaatst gaan worden dan degenen die dat wel doen! Knipoog

Je snapt het probleem wel. Als je bitloos toelaat, moet je ook zwaardere bitten toelaten, net zoals bij de andere disciplines. Kwestie van eerlijkheid.

Ik ben echt niet bang om lager geplaatst te worden, iemand die mij bitloos naar huis rijdt, rijdt mij bitloos naar huis. Dan heb ik het zelf niet goed gedaan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:42

Tine_ schreef:
http://i36.photobucket.com/albums/e48/G ... 5758=//url
Geen enkel nadeel? Nou heb zo'n vaag vermoeden dat deze paarden niet echt gelukkig zijn.

En wat wil je daarmee zeggen? Verward
Als deze paarden allemaal een bit in hadden gehad was het veel minder erg geweest??

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:42

Biepje schreef:
Als mensen problemen hebben met de mond van hun paard zullen ze daar op wedstrijd op worden afgestraft.

Als je dressuurwedstrijden wilt rijden; ben je WEL gedwongen om een bit te gebruiken.Vind ik erg jammer.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:43

sflj schreef:
Een paard dat uit angst rent stopt voor die vrachtwagen niks sneller met bit dan zonder hoor! Knipoog da's een fabeltje en maar net wat ie gewend is.
Hoe zou dat kunnen denk je? een paard van 500 kilo met een snelheid van 50km/u stoppen met een stukje metaal in zn mond?
Als ik even hard aan een touw rond zn hals trek als aan dat bit, staat ie net zo snel stil hoor! Knipoog

Denk je dat?! zijn mond voelt hij eerder als iets om zijn nek, zijn mond in namelijk gevoeliger

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:43

Tja, dan ben je ook gedwongen om een paard te hebben, een zadel erop te leggen, een zadeldek te gebruiken, en met je paard te rijden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:44

wizewo schreef:
Je snapt het probleem wel. Als je bitloos toelaat, moet je ook zwaardere bitten toelaten, net zoals bij de andere disciplines. Kwestie van eerlijkheid.

Ik ben echt niet bang om lager geplaatst te worden, iemand die mij bitloos naar huis rijdt, rijdt mij bitloos naar huis. Dan heb ik het zelf niet goed gedaan.

Tuurlijk niet. Je zegt het zelf: "zwaardere" bitten / optomingen. (een metalen bosal is ook niet zo vriendelijk, om maar ff wat te noemen Knipoog wél bitloos.)

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:44

sflj schreef:
Tine_ schreef:
http://i36.photobucket.com/albums/e48/G ... 5758=//url
Geen enkel nadeel? Nou heb zo'n vaag vermoeden dat deze paarden niet echt gelukkig zijn.

En wat wil je daarmee zeggen? Verward
Als deze paarden allemaal een bit in hadden gehad was het veel minder erg geweest??

Absoluut niet, en ik ben ook helemaal niet tegen bitloos, maar ik denk wel dat het ook niet altijd goed is, net als met bit, en dus nadelen heeft. Lachen
Sommige hier hemelen het bitloos rijden zo op, en willen niet geloven dat met bit ook goed kan zijn, en zien daarvan alleen de negatieve kanten. Dat vind ik jammer.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:45

Heb je genoeg inzicht om het KNHS op te bellen en te vragen naar de reden? Doe dat dan. Prima dat je hier wil vragen naar een reden, maar als mensen je zeggen dat de regels zo zijn dan is dat zo. Zij weten ook niet waarom het niet mag. Zij hebben immers niet het regelement opgesteld.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:45

Maureenn schreef:
Denk je dat?! zijn mond voelt hij eerder als iets om zijn nek, zijn mond in namelijk gevoeliger

Dat denken we niet; dat is zo.
Als een paard in paniek wegrent, dan raakt hij alleen maar meer in paniek als hij de pijnprikkels voelt van het bit.
Het is al bewezen dat je een paard bitloos in een panieksituatie sneller terug hebt met een bitloos hoofstel.

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:46

Joepju schreef:
Maureenn schreef:

Dat denken we niet; dat is zo.
Als een paard in paniek wegrent, dan raakt hij alleen maar meer in paniek als hij de pijnprikkels voelt van het bit.
Het is al bewezen dat je een paard bitloos in een panieksituatie sneller terug hebt met een bitloos hoofstel.

En dat verschilt niet per paard denk je?