Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
marlies85 schreef:In mijn ogen is dat bitloos gedoe een echte hype op dit moment.
De KNHS heeft ooit regels bepaald die nageleefd dienen te worden.De regels zijn zo dat iedereen gelijk is, en dus ook dezelfde optoming heeft, zo blijft het eerlijk en wordt het niet al te moeilijk voor de jury e.d. Je kunt het beste aankloppen bij de KNHS over het hoe en wat omtrend bitloos.
Misschien is het een idee voor de bitloos ruiters om zich te verenigen en aan de KNHS te laten zijn dat er echt behoefte is aan bitloze dressuurwedstrijden.Tot die tijd zit er niks anders op dat onderlinge niet officiele wedstrijdjes te rijden.
Biepje schreef:Waarom vind je het onbegrijpelijk? Ze vragen dressuur. Tennissen gaat ook niet zonder een racket en een net.
Maureenn schreef:nou dat vind ik fijn voor je.
maar weetje wat je doet? je mailt het knhs wacht het antwoord af laat het ons lezen en misschien overtuig jij onze mening. en het is niet de bedoeling dat wij jou overtuigen maar jij ons, jij wil tenslotte bitloos rijden
wizewo schreef:Daar begrijp je me even verkeerd. Pak een paard. Rijdt het bitloos, trens en een zwaar bit. Zelfs bij de zachtste en beste ruiter, krijg je verschil in tijd tot het kunnen, mannier en uitvoering van een bepaalde oefening. Alles is zo goed als de handen die het vasthebben.
Maw geef een willekeurig iemand 3 dingen om mee te schrijven. een potlood van den aldi(goedkoop merk), een balpen en houtskool. Met alledrie de dingen kan een prachtige tekening worden gemaakt. Maar met het een is het al wat moeilijker als het ander. Het een vergt veel meer kunde als het ander. Het een vergt veel meer training als het ander. Ideaal is het als het alledrie de dingen een prachtige tekening oplevert door dezelfde hand. Dat is waar, maar niets is ideaal, er zullen maar heel weinig mensen een prachtige tekening kunnen maken met het potlood van de Aldi. Niet iedereen heeft leren werken met houtskool en niet iedereen wil een balpen gebruiken om te tekenen. Als ze zich er echt op toe willen leggen en alle tijd er voor hebben om te kunnen schakelen ben je nog heel erg lang bezig. Wil je mensen dus beoordelen op de mooiheid van de tekening, moet je beslissen om met 1 soort schrijfding te tekenen.
Geef je echter dezelfde schrijfdingen aan iemand om een wiskundeoefening op te lossen, maakt het schrijfding geen zak uit. Alleen het resultaat telt.
Ik vind het heel normaal dat zowel bitloos als zware bitten geweigerd worden. Iedereen moet dezelfde kansen krijgen. Als dat dan gulde middenweg van trens of stang is, is dat zo maar.
)
Maureenn schreef:nou dat vind ik fijn voor je.
maar weetje wat je doet? je mailt het knhs wacht het antwoord af laat het ons lezen en misschien overtuig jij onze mening. en het is niet de bedoeling dat wij jou overtuigen maar jij ons, jij wil tenslotte bitloos rijden
Joepju schreef:Maureenn schreef:nou dat vind ik fijn voor je.
Joh; ik heb zelf helemaaaal niet de behoefte om uberhaupt wedstrijden te gaan rijden.
Ik vind het alleen altijd zo jammer om te zien hoe sommige mensen zoveel problemen hebben met de mond van hun paard, alleen maar omdat ze wedstrijden willen rijden. Die mensen worden gedwongen allerlei hulpmiddelen (waaronder de meest vreemde bitten) te gebruiken, om toch nog mee te kunnen doen.
da's een fabeltje en maar net wat ie gewend is.
wizewo schreef:Even nog reageren op dat geen enkel paard nadeel zou hebben van bitloos rijden. Wat voor slimmigheid is dat? Voor de zoveelste keer "Iets is zo goed als de handen die het vasthebben". Een prutser, die denkt dat hij bitloos kan rijden en een neusbeen breekt(hackemore). Een onervaren ruiter/paard bij wie het paard er vandoor gaat en niet meer te stoppen is en onder een vrachtwagen terecht komt? Wat is daar "geen enkel nadeel" van???? Ok een paard dat echt in paniek is houd je ook niet makkelijk met bit, maar je hebt langer wat te zeggen, ookal is het op zo'n momenten niet bepaald zo lief voor de mond.
Alles maar ook echt alles is zo goed als de handen die het vasthouden.
Biepje schreef:Verder is niemand gedwongen om bitten (wat geen hulpmiddel is, maar een gewoon middel) te gebruiken.

sflj schreef:wizewo schreef:Daar begrijp je me even verkeerd. Pak een paard. Rijdt het bitloos, trens en een zwaar bit. Zelfs bij de zachtste en beste ruiter, krijg je verschil in tijd tot het kunnen, mannier en uitvoering van een bepaalde oefening. Alles is zo goed als de handen die het vasthebben.
Maw geef een willekeurig iemand 3 dingen om mee te schrijven. een potlood van den aldi(goedkoop merk), een balpen en houtskool. Met alledrie de dingen kan een prachtige tekening worden gemaakt. Maar met het een is het al wat moeilijker als het ander. Het een vergt veel meer kunde als het ander. Het een vergt veel meer training als het ander. Ideaal is het als het alledrie de dingen een prachtige tekening oplevert door dezelfde hand. Dat is waar, maar niets is ideaal, er zullen maar heel weinig mensen een prachtige tekening kunnen maken met het potlood van de Aldi. Niet iedereen heeft leren werken met houtskool en niet iedereen wil een balpen gebruiken om te tekenen. Als ze zich er echt op toe willen leggen en alle tijd er voor hebben om te kunnen schakelen ben je nog heel erg lang bezig. Wil je mensen dus beoordelen op de mooiheid van de tekening, moet je beslissen om met 1 soort schrijfding te tekenen.
Geef je echter dezelfde schrijfdingen aan iemand om een wiskundeoefening op te lossen, maakt het schrijfding geen zak uit. Alleen het resultaat telt.
Ik vind het heel normaal dat zowel bitloos als zware bitten geweigerd worden. Iedereen moet dezelfde kansen krijgen. Als dat dan gulde middenweg van trens of stang is, is dat zo maar.
MAar dan worden diegenen die zonder bit starten toch vanzelf lager geplaatst?! Dát is dan toch hun consequentie?!
Ik snap echt het probleem niet!
Ff een ander voorbeeld;
Ik rij endurance. Daarbij is het de bedoeling dat het paard fit over de finish komt. (en als eerste natuurlijk maar als de eerste niet fit is, is hij gediskwalificeert)
Een regel is dat je op het paard moet zitten als je de start en finishlijn over gaat.
Ik heb een man 2 wedstrijden zien doen terwijl hij het héle parcours heeft gelopen! Naast zijn paard!
Het paard was aan t eind wel fit want had het natuurlijk veel minder zwaar dan de anderen die de ruiter over 31 kilometer moesten dragen.
Dat kun je niet eerlijk noemen maar hij kon daardoor minder snel dan iemand die het hele bijv. eind galoppeert.
M.a.w. hij kiest daarvoor en aanvaard de consequentie. Heb ík geen probleem mee hoor.
Dus als iemand zonder bit wil starten en zich daarmee misschien benadeeld, wát is dan het probleem?!
Weet je wat ik denk? Dat degenen die niet bitloos starten bang zijn dat ze lager geplaatst gaan worden dan degenen die dat wel doen!
Tine_ schreef:http://i36.photobucket.com/albums/e48/G ... 5758=//url
Geen enkel nadeel? Nou heb zo'n vaag vermoeden dat deze paarden niet echt gelukkig zijn.
Biepje schreef:Als mensen problemen hebben met de mond van hun paard zullen ze daar op wedstrijd op worden afgestraft.
Verder is niemand gedwongen om bitten (wat geen hulpmiddel is, maar een gewoon middel) te gebruiken.
sflj schreef:Een paard dat uit angst rent stopt voor die vrachtwagen niks sneller met bit dan zonder hoor!da's een fabeltje en maar net wat ie gewend is.
Hoe zou dat kunnen denk je? een paard van 500 kilo met een snelheid van 50km/u stoppen met een stukje metaal in zn mond?
Als ik even hard aan een touw rond zn hals trek als aan dat bit, staat ie net zo snel stil hoor!
wizewo schreef:Je snapt het probleem wel. Als je bitloos toelaat, moet je ook zwaardere bitten toelaten, net zoals bij de andere disciplines. Kwestie van eerlijkheid.
Ik ben echt niet bang om lager geplaatst te worden, iemand die mij bitloos naar huis rijdt, rijdt mij bitloos naar huis. Dan heb ik het zelf niet goed gedaan.
wél bitloos.) sflj schreef:Tine_ schreef:http://i36.photobucket.com/albums/e48/G ... 5758=//url
Geen enkel nadeel? Nou heb zo'n vaag vermoeden dat deze paarden niet echt gelukkig zijn.
En wat wil je daarmee zeggen?![]()
Als deze paarden allemaal een bit in hadden gehad was het veel minder erg geweest??

Maureenn schreef:Denk je dat?! zijn mond voelt hij eerder als iets om zijn nek, zijn mond in namelijk gevoeliger
Joepju schreef:Maureenn schreef:Denk je dat?! zijn mond voelt hij eerder als iets om zijn nek, zijn mond in namelijk gevoeliger
Dat denken we niet; dat is zo.
Als een paard in paniek wegrent, dan raakt hij alleen maar meer in paniek als hij de pijnprikkels voelt van het bit.
Het is al bewezen dat je een paard bitloos in een panieksituatie sneller terug hebt met een bitloos hoofstel.