snap niet waar je je druk over maakt.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Juul schreef:Topic doorgelezen? Blijkbaar niet, ga dat maar eens doen.
Edit: juutje84, ik snap niet waar JIJ je druk over maakt. Als dit topic je niet interesseerd ga je toch heerlijk iets anders lezen.
Sommige paarden hebben een duwtje in de juiste richting nodig. Soms is het voor het paard beter om even met hulpmiddel gereden te worden.

word al moe bij de gedachte om je te overtuigen, je spreekt je al zo duidelijk uit TEGEN hulpmiddelen......Juul schreef:Ook geen topic gelezen, jemig..
Lees eens terug. Ik heb wat van dit topic geleerd, ben daardoor op een andere manier tegen bepaalde hulpmiddelen (iig sporen) aan gaan kijken, mits goed gebruikt. Maar ben er nog steeds van overtuigd dat de meeste mensen ze eraan hangen om sneller aan de top te komen en zich er makkelijk vanaf te maken, en ze dus geen nut (op de manier waarvoor ze zijn) hebben.
Juul schreef:traan_beauty schreef:Ik vind met een zweepje rijden niks mis. Het is voor mij meer een 'aanwijs stok'. Mijn pony vind een beetje dressuur moeilijk (en inderdaad, ik ben niet de beste ruiter) en dus raak ik haar op bepaalde plekken iets aan met de zweep, waardoor het wel goed gaat en ze het waarschijnlijk de volgende keer ook zonder zweep snapt.
Mijn pony heb ik ook aan het been moeten krijgen met af en toe een tikje.. Vind er niks ergs aan, het is beter dan constant moeten schoppen.
Ik heb het zelf niet zo op de meeste hulpmiddelen, vooral omdat ik bijna zeker weet dat ik ze niet goed kan gebruiken.
Waarschijnlijk het de volgende keer wel snapt? Heb je dit al eens meegemaakt dat ze het na het een keer het zweepje snapte zonder? Schoppen is altijd fout hè. Schoppen is geen paardrijden..

) maar ik vind inderdaad, dat veel mensen té vroeg beginnen met sporen. 
Juul schreef:Ook geen topic gelezen, jemig..
Lees eens terug. Ik heb wat van dit topic geleerd, ben daardoor op een andere manier tegen bepaalde hulpmiddelen (iig sporen) aan gaan kijken, mits goed gebruikt. Maar ben er nog steeds van overtuigd dat de meeste mensen ze eraan hangen om sneller aan de top te komen en zich er makkelijk vanaf te maken, en ze dus geen nut (op de manier waarvoor ze zijn) hebben.
Urielle schreef:Juul schreef:Waarom een martingaal, waarom een zweep, waarom sporen, waarom een slof? Een slof/ elastiek bij het longeren kan ik me nog in vinden, omdat het beestje dan geen ruiter op de rug heeft om hem rond te rijden, maar tijdens het rijden? Een paard moet toch vooruit te krijgen zijn zonder zweep, en opzij te zetten zijn zonder sporen? 'Spoor = verfijning van de hulp' hoor ik vaak. Is het niet beter als je je benen zo leert te gebruiken dat je die verfijning niet nodig hebt? 'Paard is niet vooruit te krijgen zonder zweep.' Goede instructie zoeken misschien een idee? 'Hij loopt met het hoofd omhoog.' Wederom goede instrucie zoeken? Iets aan je eigen houding doen?
Ik heb niet het idee dat ik iemand moet overtuigen, maar wil best toelichten aan je waarom ik eea gebruik? Iedereen doet het zijne en dat is voor mij helemaal prima![]()
Daar gaan we:
Martingaal: Zelf nog nooit nodig gehad, maar wel fijn voor paarden die het truukje kennen: ik gooi mijn hoofd omhoog en ren met het bit tussen mijn kiezen er tussenuit. Want geloof me: dat ben je echt niet voor, en de invloed op het bit krijg jij niet terug tenzij het paard er genoeg van heeft en jou de controle weer geeft. Ook bijv. bij paarden die heet worden in het springparcours oid.
Zweep: Fijn als 'stok achter de deur' en fijn om gericht bij te kunnen tikken.
Dus als je paard besluit dat hij vierkant schijt aan jouw been heeft, of hij nu eens uitprobeert wat jij doet als hij niet voorwaarts gaat op je been of eens lekker tegen je binnenbeen of buitenbeen komt hangen - en ja, een intelligent paard probeert dat kunstje uit de uitgebreide trucendoos een keer uit- is het wel fijn dat je de overtreffende trap kunt gebruiken.
Ook is een zweep heel fijn omdat je daarmee echt bij de achterhand kunt. Heb je dus een paard dat de achterhand een beetje laat hangen in het wijken bijvoorbeeld, dan is het heel fijn dat je specifiek het punt wat hij laat hangen even aan kunt tikken van 'let op! die moet ook mee!'
Sporen: Net als hierboven de stok achter de deur.
Paard besluit om wat voor reden dan ook niet naar voren of opzij te gaan voor je been, dan kun je wel gaan zitten trappen, maar afgezien van de vraag of het effect heeft, is het een grove en ook nog onpreciese hulp. Dan kun je beter een keer op de juiste plaats bijprikken zodat je paard doorheeft dat het je menens is met die kuit.
Of dat nu is om hem vlot voor je been voorwaarts te krijgen, om hem opzij te zetten, meer buiging te geven of om de achterhand er verder onder te rijden.
Slof: Voor de echt heel bekwame ruiter een mooi hulpmiddel om het paard net dat laatste stukje extra nageeflijkheid te vragen op het moment dat er ergens toch nog wat spanning of blokkade zit. Ik schaar mezelf niet onder die ruiters, de enige keer dat ik de slof eraan hang is bij wijze van noodrem. Wij hebben een buitenbak met lage omheining en mijn paard heeft uitgevonden dat je best zijwaarts galopperend daar naartoe kunt om er vervolgens overheen te vallen/springen. Vrouwtje vond dat minder geslaagd en heeft er graag nog iets over te zeggen op zo'n moment.
Omdat ik hem door de slof wel rond kan houden en hem beter door kan buigen naar de kant waar hij naartoe galoppeert is de kans al iets groter dat ik hem voor de omheining gestopt krijg.
Hulpteugels bij het longeren (allerhande varianten met verschillende werking): Om een jong paard de juiste manier van lopen aan te leren, de juiste spieren op te bouwen die ook weer helpen om de ruiter beter te kunnen dragen en bij ervaren paarden om longeren een effectieve vervanger voor het rijden te maken, spieren te behouden, en om een paard op de juiste manier los te werken voor je er op stapt.
maikeltje schreef:[naam] schreef:Ook geen topic gelezen, jemig..
Als die hulpmiddelen niet goed gebruikt worden dan zal het met dat snel aan de top geraken ook wel tegenvallen denk ik
pharagirlke schreef:Ik zie liever een minder kundig ruiter die weet wat hij kan en vooral wat hij niet kan die hulpmiddelen op een goede manier gebruikt waardoor het paard op een goede manier loopt en de hulpmiddelen er na een paar keer af kunnen dan een wannabe-anti-hulpmiddelen-want-ik-kan-wel-zonder-ruiter die het paard de vernieling in rijd omdat hij of zij zich te goed voelt om een hulpmiddel te gebruikenSommige paarden hebben een duwtje in de juiste richting nodig. Soms is het voor het paard beter om even met hulpmiddel gereden te worden.
En nee ik ben beslist geen voorstander van slof enz. Maar ik besef wel dat het soms nodig kan zijn.
Zie genoeg paarden waarvan ik denk; asjeblieft, voor het paard en voor jou, hang er een drietal keer een hulpmiddel aan dat bij jou past en corrigeer het! Maar ze doen niet aan hulpmiddelen dus paardlief wordt vastgereden en ruiterlief heeft rugpijn van die keiharde rug van het paard (paardlief zal zich beslist ook niet bijzonder voelen )
Indien hulpmiddelen goed gebruikt worden, hebben ze beslist nut!
Juul schreef:maikeltje schreef:[
Als die hulpmiddelen niet goed gebruikt worden dan zal het met dat snel aan de top geraken ook wel tegenvallen denk ik
Ik zie vaak genoeg in de krul trekkende, met sporen prikkende mensen op hoog niveau rijden, dus blijkbaar werkt het..
rebeltje schreef:Juul schreef:Topic doorgelezen? Blijkbaar niet, ga dat maar eens doen.
Edit: juutje84, ik snap niet waar JIJ je druk over maakt. Als dit topic je niet interesseerd ga je toch heerlijk iets anders lezen.
Toch wel gelezen, mag ik nog steeds mijn mening geven.