Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:46

Juudje: Da's gevoel wat je op doet denk ik Lachen

Ik moet zeggen dat ik je mening deel, en ook met Detour meega.

Denk dat jij, net zoals ik, iemand bent die zelden slaat Lachen
En dat hoeft ook helemaal niet, als je iets afstraft moet je kort en heel duidelijk zijn Lachen

Is je timing daarbij goed, dan hoef je zelden te slaan Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:46

Marjolein_18 schreef:
Jij hoort boven een paard te staan, een paard níét boven jou. En in het wild krijgen paarden ook een knal als ze proberen de rangorde te doorbreken.

precies, en als je het paard boven jou komt te staan heb je best wel een probleempje Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:48

Moet je streng "foei" zeggen Clown

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:49

Yamcha schreef:
Juudje: Da's gevoel wat je op doet denk ik Lachen

Ik moet zeggen dat ik je mening deel, en ook met Detour meega.

Denk dat jij, net zoals ik, iemand bent die zelden slaat Lachen
En dat hoeft ook helemaal niet, als je iets afstraft moet je kort en heel duidelijk zijn Lachen

Is je timing daarbij goed, dan hoef je zelden te slaan Lachen

ja zoals je zegt, heeft een paard t niet nodig zul je mij ook niks doen slaan of weet ik t.

Ik weet ook dat er mensen zijn die bij elk dingetje een paard afslaan. Als je vaker ziet paard heeft in het parcour 1 balk , komen uit de ring en een gescheld en een geschop met die sporen, oke dat zie ik dus ook niet zitten, maar dat is gewoon bozigheid van de ruiter... die heb je ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:50

Dat snap ik ook niet

Zoiets valt bij mij wel onder mishandeling.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:50

Yamcha schreef:

Nee niet streng joh! Gewoon aaien en ''foei, mag je niet doen hoor'' zeggen.. Altijd met de zachte hand, je weet toch? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:52

Oh ja, da's waar Lachen

En als je er dan toch onder ligt moet je over de buik aaien Haha!

Dat helpt Clown

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:53

Marjolein_18 schreef:
Yamcha schreef:

Nee niet streng joh! Gewoon aaien en ''foei, mag je niet doen hoor'' zeggen.. Altijd met de zachte hand, je weet toch? Clown

nee nee dat moet heel anders, "foei, zou je dat aub niet meer willen doen".
sta je daar met je gebroken been Bloos

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:54

Yamcha schreef:
Oh ja, da's waar Lachen

En als je er dan toch onder ligt moet je over de buik aaien Haha!

Dat helpt Clown

zou er ook nog een schep brokken bij geven ej, beetje zielig voor je paard dat jij eronder ligt,

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:55

Nee 80% van de fouten ligt hem altijd aan de ruiter.. Dus hier heeft het paard geen schuld. Haha!
Ah gebroken been heeft weer voordeel, kan je hem met de kruk slaan. Vork

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:56

Ik respecteer jou mening ook, ben het er alleen niet mee eens. En ik heb echt wel op niet lieve paarden gezeten/mee gelopen die omhoog kwamen.
Tja, ik kijk liever eerst naar de oorzaak ipv het gevolg. Daarnaast heb ik echt geen tijd om verder na te denken dan voorwaarts of zitten blijven wanneer mijn paard omhoog komt. Zou niet eens bij om opkomen om hem een knal te verkopen.

Komt het paar domhoog uit dominatie, een niet los staand geval. Een knal tussen de oren zal best helpen, maar heb je daarmee de oorzaak opgelost? Nee, tuurlijk niet, paard komt dan wel niet meer omhoog, maar is echt niet minder dominant.
In geval van stress? Ik zou ervoor zorgen dat mn paard weer ontspant. Heb nog geen één situatie meegemaakt dat een tik (al dan niet op het hoofd) hielp, dit zorgde alleen maar voor meer stress.

Nu geef ik mn paarden wel eens een tik, zweep/hand, niet al te vaak, lompe dominantie fries moet ik wat harder optreden dan de gevoelige draver waar ik alleen maar naar hoef te wijzen.
Heb wel een paard gehad die iedere keer omhoog kwam als je naar het weiland liep, ook wel opgeterden, beest trok mij een halve meter mee omhoog, maar ik zou hem nooit tussen z'n oren slaan, uberhaupt niet snel tegen het hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:01

Marjolein_18 schreef:
Nee 80% van de fouten ligt hem altijd aan de ruiter.. Dus hier heeft het paard geen schuld. Haha!
Ah gebroken been heeft weer voordeel, kan je hem met de kruk slaan. Vork

Huilen van het lachen Huilen van het lachen
Wat gemeen weer Bloos!

RianneH: ik denk dat je altijd moet kijken naar de oorzaak Ja

Alleen op het moment dát het gebeurt, heb je daar simpelweg de tijd niet voor, moet je op je gevoel afgaan.
Bij sommige paarden is dat een knal (bij mij meestal op de kont of op de nek) en bij sommige paarden is dat ff je been erin, en verder gaan waar je mee bezig was Lachen

Belangrijkste is imo dat je erg duidelijk bent Ja

Bepaald gedrag, en zeker dominant gedrag, mag je gewoon nooit toestaan, anders kom je er hopeloos mee in de problemen Ja

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:04

@rianneH : Ik snap jou verhaal, en nee het zal misschien ook niet werken bij ieder paard maar bij het gros toch wel.
En natuurlijk is het zoeken naar een oorzaak belangrijk, maar ik ga er bij mij zelf vanuit dat de tanden , de rug de voeten en het tuig goed zijn dus daar kan ik geen oorzaak verder uit halen (nieuw paard gaat altijd eerst naar tandarts, smid ed. zo heb je al veel problemen of die kunnen komen uit de weggeholpen)

Maar als iemand bij mij voor een paard komt of wil komen rijden kan ik met een gerust hart zeggen dit paard is braaf maar is het een sensible paard bv dan zal ik dit er gerust bij vertellen. Je weet toch nooit hoe een paard verder bij andere mensen behandeld gaat worden, maar ik heb consequent gewerkt het paard luistert doet zijn werk, wordt goed verzorgd en dan ben je toch op de goede weg

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:05

Yamcha, Kijk, nu ben ik het wel met je eens. Ik blijf een knal tussen de oren niet vinden kunnen. Om welke reden dan ook.
Een tik op de hals, kont of been, tja dat vind ik nog gaan en doe ik op zo'n moment zeker.

Een oorzaak hoeft niet altijd medisch te zijn. Kan ook door de ruiter/situatie e.d. komen. Maar dan blijft het oneerlijk om een paard tussen zijn oren te slaan.
Maarja, paardrijden is nou eenmaal niet altijd eerlijk..
Laatst bijgewerkt door RianneH op 20-02-08 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:06

Yamcha, fijn dat je al gepost hebt haha Knipoog Go jij! Go jij!
Juudje84: Goed verwoord Lachen

Ik deel de mening. Slaan is niet echt een oplossing, maar wanneer het gedrag ongepast en gevaarlijk is voor de ruiter die er op dat moment mee in aanraking komt zul je toch een manier moeten hebben om te laten weten dat je het er niet mee eens bent. En dan kun je beter kort en krachtig een keer een knal geven (ik sla bij steigeren altijd op de kont, nooit bij de oren) dan te schreeuwen of te schoppen. Dat schept in mijn ogen alleen maar een grote berg chaos.
Bij gaat het meestal van: Ongeoorloofd gedrag van t paard - benen eraan, 1 goede knal, en gewoon weer voorwaarts door rijden tot het paard zich weer kan ontspannen na het prutsmuts. Ik heb een aantal jaren jonge paarden beleerd en paarden gecorrigeerd en heb gemerkt dat dit toch het beste werkt. Aanpakken bij de kern en daarna het ook van je af durven zetten als ruiter, niet maar blijven hangen op het punt van: maar een half uur geleden gebeurde....

Conclusie: Slaan tussen de oren is bij mij een nee; maar een knal bij ongeoorloofd gedrag is gewoon soms noodzaak.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:07

Een knal tussen de oren zal best helpen, maar heb je daarmee de oorzaak opgelost? Nee, tuurlijk niet, paard komt dan wel niet meer omhoog, maar is echt niet minder dominant.

Met dominantie tijdens het rijden kun je wel degelijk wat bereikt hebben met die knal! het is dan niet interessant of het paard van je geschrokken is. Heb er zelf prima ervaring mee gehad. Het gedrag kwam niet meer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:12

Petulan: graag gedaan Haha! Go jij! Go jij!

RianneH: Nee, slaan tussen de oren zal ik nooit doen, ik vind dat hufterig.
Inkomen bij gevaarlijk/dominant gedrag, doe ik wel Lachen

Ik heb geen jonge paarden beleerd, dus die ervaring heb ik niet. Wel heb ik op een manege (war ik toen werkte) slechtopgevoede pensionpaarden meegemaakt... en weleens voor iemand een paard gecorrigeerd, maar 't is bij mij een hoop gevoel, en weinig ervaring Lachen

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:14

Ik zit hier echt vol verbazing de reacties van sommige mensen te lezen. Sorry, maar dat je nooit en te nimmer een paard zou mogen slaan, vind ik de grootste onzin. Als een paard over de schreef gaat, is het aan jou als leider de taak om in te grijpen. Bij het ene paard zal je stem verheffen voldoende zijn, bij het andere paard zal je 'm toch echt even een tik moeten verkopen. En het mooie is: als je op die manier met je paard omgaat, zal je je paard vrijwel nooit die tik te hoeven geven. De 3 paarden die ik rijd zijn stuk voor stuk dominante paarden, en toch kan ik ze simpel en alleen door stemhulpen in het gareel houden. Waarom? Omdat ze in het verleden toen ze over de schreef gingen, consequent zijn bestraft, zodat ze het niet in hun hoofd halen om dat nog eens te doen.

Wat een aantal mensen hier vergeet, is dat paarden kuddedieren zijn, die een leider volgen. Het is aan de ruiter om die leidersrol op zich te nemen. Dat is ten eerste veiliger en bovendien voelt een paard zich daar prettiger bij. Of dit dan ook daadwerkelijk samengaat met tikken, hangt geheel van de aard van het paard af.

Voor wat betreft de tik tussen de oren, de enige situatie waarin ik dat zou gebruiken, is idd bij het steigeren. Dit associeert een paard dan met het stoten van het hoofd, waardoor ze de volgende keer wel twee keer zullen nadenken voor ze omhoog komen. Zeker uit het oogpunt van veiligheid zou ik dit eerder hanteren dan een commando aanleren en het op die manier proberen af te leren. Met zoiets gevaarlijks als steigeren moet het snel en effectief opgelost worden, voor de meeste paarden doet een tik tussen de oren dat.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:15

yamcha: Maakt niet uit of je wel of geen jonge paarden beleerd hebt, als je maar gewoon nadenkt dat een paard geen machine is waar een aan en uit en een braaf en niet braaf knopje op zit.

en je zegt zelf dat je gevaarlijk/dominant gedrag corrigeerd, dus je bent toch goed bezig, met veiligheid voor mens en dier!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:17

mylittlejoy schreef:
Ik zit hier echt vol verbazing de reacties van sommige mensen te lezen. Sorry, maar dat je nooit en te nimmer een paard zou mogen slaan, vind ik de grootste onzin. Als een paard over de schreef gaat, is het aan jou als leider de taak om in te grijpen. Bij het ene paard zal je stem verheffen voldoende zijn, bij het andere paard zal je 'm toch echt even een tik moeten verkopen. En het mooie is: als je op die manier met je paard omgaat, zal je je paard vrijwel nooit die tik te hoeven geven. De 3 paarden die ik rijd zijn stuk voor stuk dominante paarden, en toch kan ik ze simpel en alleen door stemhulpen in het gareel houden. Waarom? Omdat ze in het verleden toen ze over de schreef gingen, consequent zijn bestraft, zodat ze het niet in hun hoofd halen om dat nog eens te doen.

Wat een aantal mensen hier vergeet, is dat paarden kuddedieren zijn, die een leider volgen. Het is aan de ruiter om die leidersrol op zich te nemen. Dat is ten eerste veiliger en bovendien voelt een paard zich daar prettiger bij. Of dit dan ook daadwerkelijk samengaat met tikken, hangt geheel van de aard van het paard af.

Voor wat betreft de tik tussen de oren, de enige situatie waarin ik dat zou gebruiken, is idd bij het steigeren. Dit associeert een paard dan met het stoten van het hoofd, waardoor ze de volgende keer wel twee keer zullen nadenken voor ze omhoog komen. Zeker uit het oogpunt van veiligheid zou ik dit eerder hanteren dan een commando aanleren en het op die manier proberen af te leren. Met zoiets gevaarlijks als steigeren moet het snel en effectief opgelost worden, voor de meeste paarden doet een tik tussen de oren dat.

precies. absoluut geen commentaar op!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:20

met het bericht hierboven ben ik het helemaal mee eens, op het laatste stuk na..!

Citaat:

Een tik tussen de oren vind ik een gevaarlijke oplossing, tussen de oren van een paard zit zijn evenwichts orgaan. Ooit wel een gezien wat er gebeurd als je te hard slaat of verkeert? Paard gaat dan hartstikke tegen de vlakte met jou erop..! Ik heb het 2 keer zien gebeuren een keer bij een steiger situatie en andere keer bij een gifkikker die boos was op zijn paard, en hem flink tussen zijn oren mepte. Beest zakte in elkaar als een plumpudding, en heeft daarna nog wel even een paar min goed wiebelig gelopen.

Echter heb ik zelf ook meegemaakt dat steigeren gewoon tot gevaarlijk situaties kan leiden. Mijn oplossing ervoor was, een arm om zijn hals en met mijn andere arm heb ik mijn zweep aan gort geslagen om hem voorwaarts te krijgen Bloos . Ik kan je er wel bij vertellen in die 5 jaar dat ik hem heb, is hij nooooit meer omhoog gekomen geen mm zelfs. Dus ik vind een keer flink corrigeren beter dan allemaal aan lopen modderen met geklooi, waarvan je gevaarlijke en vervelende paarden krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:22

juudje84 schreef:
yamcha: Maakt niet uit of je wel of geen jonge paarden beleerd hebt, als je maar gewoon nadenkt dat een paard geen machine is waar een aan en uit en een braaf en niet braaf knopje op zit.

en je zegt zelf dat je gevaarlijk/dominant gedrag corrigeerd, dus je bent toch goed bezig, met veiligheid voor mens en dier!

Thanks Bloos

tallie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:24

nee daar ben ik dus echt tegen net al wat randie zegt het is ook ee oort van gevaarlijk

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:25

Ik heb nooit meegemaakt dat tussen de oren slaan gevaarlijk kan zijn.
Maar als bij mij een paard omhoog gaat sla ik meestal met de platte hand tegen de zijkant. zo maak je niks "kapot" bij de paard.
Met een zweep of iets tussen de oren slaan heb ik eigenlijk dan weinig tijd haha, vandaar platte hand.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:31

als mijn paard iets doet wat gewoon niet mag en wat gevaarlijk is naar jou toe krijgt hij van mij wel en tikje zodat hij wel weet van 'oei dit moet ik dus niet doen'maar als ik zie dat iemand een paard tussen de oren slaat dan zeg ik er wel wat van, want dat vind ik zooo gemeen.