mylittlejoy schreef:Ik zit hier echt vol verbazing de reacties van sommige mensen te lezen. Sorry, maar dat je nooit en te nimmer een paard zou mogen slaan, vind ik de grootste onzin. Als een paard over de schreef gaat, is het aan jou als leider de taak om in te grijpen. Bij het ene paard zal je stem verheffen voldoende zijn, bij het andere paard zal je 'm toch echt even een tik moeten verkopen. En het mooie is: als je op die manier met je paard omgaat, zal je je paard vrijwel nooit die tik te hoeven geven. De 3 paarden die ik rijd zijn stuk voor stuk dominante paarden, en toch kan ik ze simpel en alleen door stemhulpen in het gareel houden. Waarom? Omdat ze in het verleden toen ze over de schreef gingen, consequent zijn bestraft, zodat ze het niet in hun hoofd halen om dat nog eens te doen.
Wat een aantal mensen hier vergeet, is dat paarden kuddedieren zijn, die een leider volgen. Het is aan de ruiter om die leidersrol op zich te nemen. Dat is ten eerste veiliger en bovendien voelt een paard zich daar prettiger bij. Of dit dan ook daadwerkelijk samengaat met tikken, hangt geheel van de aard van het paard af.
Voor wat betreft de tik tussen de oren, de enige situatie waarin ik dat zou gebruiken, is idd bij het steigeren. Dit associeert een paard dan met het stoten van het hoofd, waardoor ze de volgende keer wel twee keer zullen nadenken voor ze omhoog komen. Zeker uit het oogpunt van veiligheid zou ik dit eerder hanteren dan een commando aanleren en het op die manier proberen af te leren. Met zoiets gevaarlijks als steigeren moet het snel en effectief opgelost worden, voor de meeste paarden doet een tik tussen de oren dat.
precies. absoluut geen commentaar op!