Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

beantsje schreef:En dan kan je het beste 1 volledige drafreprise op hetzelfde been blijven lichtrijden en dan de volgende drafreprise op het andere been. Dat is prettiger voor het paard dan tijdens een drafreprise wisselen.
VeerenAshley schreef:beantsje schreef:En dan kan je het beste 1 volledige drafreprise op hetzelfde been blijven lichtrijden en dan de volgende drafreprise op het andere been. Dat is prettiger voor het paard dan tijdens een drafreprise wisselen.
Dit lijkt me afhankelijk van de lengte/duur van je draftraject: ik zou zeker een paar keer wisselen als je langer dan 10/15 minuten draaft.
VeerenAshley schreef:Maar ik denk dat die handleiding geen rekening houdt met mensen en paarden die meer dan een half uur achter elkaar draven en bv. aan endurance doen. Trouwens, zo'n bijbel zegt mij persoonlijk niks; theorieën over de belasting tijdens het lichtrijden des te meer (er was hier laatst een topic over, of het werd ergens besproken in een ander topic; ik weet niet meer waar, helaas).
Citaat:Het tempo van de draf zo te kiezen, als dit voor het paard het gemakkelijkst is; elk verkorten of uitstrekken van dit tempo, alsook elke poging, het paard in een ander houding te laten lopen dan waaraan het gewoon is, zou een te groot krachtsverbruik veroorzaken. De drafreprises, aanvankelijk kort, worden gaandeweg langer genoemen en kunnen tot twaalf kilometer worden opgevoerd, afhankelijk van het terrein.
...
Op lange afstanden is het niet doelmatig tijdens een drafreprise telkens van diagonaal te verwisselen bij het lichtrijden; het verwisselen geschiedt dan eerst bij de volgende drafreprise. het veelvuldig verwisselen en daardoor de voortdurende gewichtsverandering stoort vooral het enigszins vermoeide paard.
langemans schreef:Op een buitenrit galopeer je toch alleen maar? Dan heb je het lichtrij dilemma ook niet.

)