Draven op de verharde weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is draven op de verharde weg slecht voor een paard/ pony

Ja
19 (11%)
Nee
151 (88%)

Totaal aantal stemmen: 170

_Margot_

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:33

RianneH schreef:
_Margot_ schreef:
Ik heb ja gezegd,
Als een pony geen ijzers heeft, kunnen de hoeven erg slijten Knipoog
Het is iig niet goed voor de hoeven, kreupel zijn is vaak een gevolg
het kan wel, maar dan moet rustig aan opbouwen/of ijzers onderdoen

Dit is juist helemaal niet waar. Mijn paarden staan al jaren zonder ijzers, hebben kei en kei harde hoeven en hoeven maar eens in de 2 maand bijgeveild te worden. Soms komt m'n bekapper voor helemaal niets. En die zijn nog nooit kreupel geweest.
Wanneer je over het harde rijdt sluiten de hoeven beter en meer dan wanneer je enkel alleen in de bak rijdt. Dit is daarnaast ook veel natuurlijker voor de hoef en het mechanisme.
Kijk anders eens op http://www.paardnatuurlijk.nl of hoefnatuurlijk.nl

let op het woordje kunnen Haha!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:42

Ik heb vandaag nog zo'n 10 kilometer over de verharde weg gelopen, met soms een heel klein stukje berm, om even te galoperen. Pony heeft geen ijzers, en kan hier heel goed tegen. Is stap vond ik de pony zelf nog ruimer lopen dan dat ze normaal doet Lachen

Ik heb altijd geleerd dat je juist veel met een paard over de verharde weg moet ( wel opbouwen) en dat draven niet slecht is, maar galoperen juist wel. Met het veulen ga ik ook het liefst even over het asfalt. Want dat schijnt ook heel goed te zijn Lachen

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:24

Ik heb altijd gehoord dat draven over verharde weg goed zou zijn voor de pezen, maar belastend voor de gewrichten. Ikzelf draaf ook op verharde wegen, het is hier allemaal gebetonneerd en ik zou nergens geraken als ik alleen zou stappen. Ik zou wel graag kunststof uitproberen omdat deze de schokken beter zouden absorberen maar vooralsnog heb ik mijn smid niet kunnen overtuigen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:44

Klein stukken draven op de harde bodem is goed, maar niet hele einde. galoperen is wel heel slecht hier krijgen ze versleten gewrichten van en te veel klappen op de pezen.

toevalig van de week gehoord ik wist het al maar mijn vriendin haar paard heeft een pees blessure zij is al een paar maanden aan het stappen en mag nu draven op het harde.

maar galoperen mag nooit een pees moet dan zoveel klappen opvangen dat is dus heel slecht.
Een paar bladzijdes terug schrijft iemand ik draaf en galopeer op het harde over een paar jaar kom je er achter dat haar paard helemaal versleten is in zijn benen en de kans op vroegtijdige artrose is dan heel groot of versleten sesambeentjes.

mijn paard heeft voor ijzers want zijn hoeven sleten te snel op het verharde terwijl hij maar één keer per week op dit moment naar het strand gaat in de zomer is dat twee keer.

Het kan ook erfelijk zijn zachte of harde hoeven en het ligt aan het paard. mijn vorige paard hed hele slechte hoeven maar haar moeder en oma ook.

Knipoog Pling

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:51

mijn draver heeft voor wel ijzers,maar hij is met draven(met mij erop) nog noooit uitgegleden,terwijl hij dat met wandelen(aan de hand)wel eens heeft(ineens met 1 ben een stukje naar voren glijden)ik denk dat als je voor en achter ijzers hebt,het wel wat glibberig is Bloos ik heb ook altijd geleerd dat (vooral ) stappen op de verharde weg heel goed zijn voor de pezen.En dat stukjes draven makkelijk kunnen,zolang je maar geen uur doordraaft Tong uitsteken ik hb ook geleerd dat galopperen slecht is voor de pezen,omdat de pezen bij alopperen een soort 'schok' krijgen bij elke landing omdat de rond niet meeveert.