Hoe lang geven jullie een nieuw paard de tijd.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Re: Hoe lang geven jullie een nieuw paard de tijd.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:19

Maar welke klik moet er dan zijn?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:41

geerke schreef:
wat bij mij komt dat blijft.....dus hij krijgt zijn hele leven de tijd,ik moet wel zeggen dat ik geen wedstrijden rijd enzo,misschien scheelt dat...

Ik reed wel wedstrijden met mijn huidige paard, maar de laatste tijd hebben wij een hoop meegemaakt qua ongelukjes, en beginnen weer helemaal op nieuw.. Ze krijgt ook nu weer alle tijd die ze nodigt heeft, al is het wel heel moeilijk om rustig te blijven als iets niet lukt!!!

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:56

Alle tijd die er nodig is,, maar meestal moet er toch meteen een klik zijn.....

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:59

zolang tot dat ik vind dat ze er klaar voor is

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:55

siko schreef:

Wat voel je dan? Wie kan dat omschrijven?

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:39

Dat lijkt me geheel afhankelijk van de leeftijd van het paard.
Maar geef het in ieder geval een jaar!

miika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:53

Het verschild erg per paard, maar geef het niet te gauw op!

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:58

Hoe lang wil jij het de tijd geven?! Daar ligt het ook aan, als jij het idee hebt het schiet niet op, ik heb er alles aan gedaan, en je gaat er elke keer met meer tegenzin heen, dan is dat niet echt bevordelijk voor het rijden of wat dan ook!

Je zult zelf de keuze moeten maken, wat jij normaal vind. De 1 zegt ik geef het een maand de tijd de ander geeft het een jaar of wel meer!

Maar probeer eerst wel wat dingen, voordat je er definitief mee stopt. Misschien een keer een andere instructrice, iemand anders erop laten rijden en laten kijken waar het probleem ligt.

Ik heb mijn paardje nu sinds valentijn 2 jaar, hebben hem gekocht als M1 paard, helaas kon die dat bij lange na niet. Hij was altijd verkeerd gereden en hebben hem helemaal weer om moeten scholen. Wij zagen wat in dit paard en hebben hem toen ook meteen aangeschaft. We hebben hem de tijd gegeven en een ruim half jaar later kon ik een L1 proef lopen. Hij haalde goede resultaten, nu zit ik onderhand in de M1, hij moet meer opgericht lopen en toch ontspannen wat hij heel moeilijk vind, zo moeilijk dat hij in protest komt en gevaarlijk gaat doen (steigeren tegen de bak rand aan, en doorbokken). Voor een paar weken terug zaten wij er over na te denken om hem weg te doen, mijn instructrice heeft gezegd dat wij het de tijd moeten geven. Wij hebben een ultinatum gesteld, en mijn instructrice stemde er mee in. Hij krijgt nu tot juni en moet dan braaf de bak doorlopen en een redelijk M1 proef weer kunnen lopen (hij heeft immers al winstpunten en prijzen binnen gehaald met mij in die klasse dus hij kan het wel). Wij hebben alles eerst uit laten sluiten van zadel, gebit tot spieren, maar hij had niets. Dus hij krijgt tot en met juni, zou het zelf jammer vinden dat hij weg zou gaan. Maar als dit betekend dat hij niet meer kan, dan houd het op. Op dat gebied ben ik misschien te wedstrijd gericht bezig.

Dus stel een doel wat wil je bereiken gewoon leuk rijden, wedstrijd rijden of wat anders. Kijk wanneer je het wilt halen, en wat een eerlijk tijdsverstek daar voor is. Geef niet te snel op laat dingen uitsluiten of juist bevestigen, zodat jij er plezier in krijgt. Een paard doet niet elke dag wat jij wilt, en al helemaal niet als je hem net hebt.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:46

het ligt eraan..
als je het fijn vind gaan dan begin je en anders wacht je
hangt van de combinatie af
wel vind ik na je een paard heb gekocht niet meteen vollop moet gaan beginnen
eerst even de tijd geven

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:49

siko schreef:
siko schreef:

Wat voel je dan? Wie kan dat omschrijven?

hmm gewoon zeker weten dat het paard bij je past
niet helemaal perfect natuurlijk heeft niemand
maar gewoon ook vertrouwt voelen en er blij mee zijn
(dit even omschreven als een klik ongeveer*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:16

Die van mij had haar hele leven de tijd gekregen (en ik rijd wel wedstrijd) omdat ik 200% zeker was dat het er wel in zat.
Mijn lesgeefster zegt altijd dat ruiter en paard pas echt kunnen bepalen of ze al dan niet bij elkaar passen na een jaar...En idd, na ongeveer een jaar heb ik echt met 100% zekerheid kunnen zeggen dat ze het écht zou worden!

en de klik kan je omschrijven als liefde op het eerste gezicht...Je ziet het dier...En je denkt "dít is mijn maatje!"

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:32

mijn broer heeft zijn pony al vanaf augustus en die twee hebben regelmatig nog problemen, maar sinds februari gaat het al veel beter en zijn de klier buien verminderd

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 13:38

Even een kort verslagje over hoe het nu gaat. We gaan op zich best redelijk vooruit, helaas heeft ie afgelopen woensdag zijn knie op slot gehad. Hierdoor kunnen we weer even niet rijden. Vanmorgen is ie toch weer op een ijzer gezet van achter en het probleem is nu verholpen. Misschien kwam daar het verzet ook wel zo vandaan. Ik begin nu eerst weer rustig, maar 1 ding ben ik echt overuit. Ik ben blij dat ik een andere instructrice gevonden heb. En ik weet zeker dat het nu wel goed gaat komen. Morgen mag ik er voor het eerst weer op. Dus ben zelf erg benieuwd hoe het de aankomende tijd verder gaat. Ik hou jullie op de hoogte...

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:28

Ligt eraan hoe de klik is! Bloos