Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle82

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:44

Als ik gefrustreerd raak omdat iets niet lukt, stop ik daarmee, ga een oefening doen die we wel kunnen, en sluit het dan goed af.
Als je gefrustreerd bent en je gaat toch door bereik je hier helemaal niets mee!
Je paard snapt er dan op den duur ook niets meer van, omdat frustraties over iets wat niet lukt vaak afgereageerd wordt op je pony/paard, terwijl die wrs niets fout doet!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:08

Ik zal blijven zitten en als het te gevaarlijk wordt afstappen, ik heb ook altijd het idee dat als je afstapt je jezelf gewonnen geeft.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:55

LiNdA1986 schreef:
Ik zal blijven zitten en als het te gevaarlijk wordt afstappen, ik heb ook altijd het idee dat als je afstapt je jezelf gewonnen geeft.

als je kiest om te blijven zitten, moet je er ook voor gaan dan maar met hulp, bokriempje, Logeerlijn, anders niet aanbeginnen.
Als het te gevaarlijk word, dan afstappen krijg je meer problemen van.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:14

Zolang het geen gevaar voor eigen leven wordt en misschien nog belangrijker, dat je je geduld kunt bewaren, dan nooit afstappen. Dan weet je dier precies wat hij moet doen zodat hij niet meer hoeft te werken. Wordt het gevaarlijk of wordt je boos ga dan longeren. Verder is het belangrijk om goede begeleiding te hebben en wellicht iemand die ervaring heeft met wat "moeilijkere" paarden die er ook eens op kan stappen. Quality time is ook belangrijk voor de band met je dier. Laat alles niet alleen om rijden draaien maar ga ook eens wandelen, uitgebreid poetsen en verwen je paard met een lekkere massage. Mocht dit alles geen effect hebben dan is misschien van belang om je af te vragen of jij en je paard wel bij elkaar passen qua niveau en karakter.

Plox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:30

Als ik echt heel kwaad zou worden... zou ik afstappen vragen of even iemand men paard en ik zou wat rondjes in de bak lopen tot m'n woede weg is en dan er weer terug op. Tong uitsteken

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:47

ik zou ook afstappen. Maar dat is per paard verschillend denk ik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:21

Ik gooi even de teugels los, stuigbeugels uit en eventjes pauze inlassen. Maar afstappen niet. Ik blaas dan even stoom af, en pas als ik rustig ben pak ik het werk weer op.

cindii_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:38

een paard krijgt zo zeker zn zin, en een beetje slim paard heeft dat door en wordt daar alleen nog maar vervelender van.
Ik zou zelf gewoon blijven zitten net zo lang tot het opgelost is, al duurt dat 3 uur, hij wordt vanzelf moe.
Maar je mag natuurlijk nooit je frustratie op hem afreageren. Straffen als het nodig is, daarna even goeie vrienden..

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:38

Een goede combinatie ruiter en paard is een hele belangrijke regel, als het niet klikt en zoals je zegt ze altdij oorlog met haar paard heeft vind ik dit (zoals hier word aangegeven) geen ehct team..
Afstappen zou ik niet zo 1.2.3 doen..
Als ik eens een ruzietje heb met het paard ga ik het eerst kalmeren GEDULD is de eerste zaak!!!
als het weer wat rustiger is zet ik het licht aan het werk en het zo opbouwen, is het de hele tijd door oorlogjes omdat de dag vandaag niet de goeie dag is zal ik het paard nog even licht aan het werk zetten mischien 5minutjes, als het paard het dan goed doet wor dhet uit gestapt..

Ik vind het heel belangrijk om Geduld en Respect te hebben, okee paarden kunnen vervelend zijn maar als de ruiter dan ook nog begint zullen veel paarden nog meer tegen werken en in de war raken.... (vooral jonge paarden)

Af stappen en in de longeercirkel gooien vind ik inderdaat niet een idee, Het paard heeft zo toch een beetje zijn zin.!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:00

Soms heb ik wel eens een dag dat net die ene oefening niet lukt waardoor ik nogal gefrusteerd wordt en Garabel reageert daar natuurlijk op. In het begin moest en zou die oefenening er komen, nu probeer ik het op te lossen door iets te doen waar wij wel goed in zijn en daarna even rustig op 'adem' komen.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:16

Als je boos wordt vind het paard het alleen maar leuk, dus ik zou heel rustig en kalm blijven op de manier van 'mij krijg je toch niet gek, ik ben niet onder de indruk van jou' en dan net zo lang doorgaan tot hij toegeeft. Als hetgevaarlijk wordt kan je bijvoorbeeld iemand anders erbij in laten met een longeerlijn of iets dergelijks. Maar afstappen lijkt me nie tverstandig wantdan doet hij het de volgende keer weer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:09

Heb met verbazing sommige reacties gelezen Bloos
Ik snap de titel sowieso niet, wie wil er in vredesnaam 'vechten' met een paard? Zo ver moet je toch niet eens komen? Het moet leuk zijn voor mens en dier voor zover ik weet Clown

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:58

Op het moment dat je elke dag (of bijna elke dag) een gevecht hebt met je paard dan zit er al iets niet goed lijkt mij maar goed ik weet niet de achtergrond.
Boos of gefrustreerd worden op je paard lost niets op, dat maakt frustraties alleen maar groter en het dier even een mep verkopen lucht misschien op dat moment op maar dat is van zeer korte duur vermoed ik zomaar.
Beter lijkt het mij om eens uit te zoeken waarom, waarom botst het in het rijden zo tussen paard en ruiter.
Maar om antwoord te geven op je vraag; op het moment dat ik frustratie of boosheid voel of zou voelen dan stap ik direct af.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:19

the_leOnii schreef:
Als je boos wordt vind het paard het alleen maar leuk, dus ik zou heel rustig en kalm blijven op de manier van 'mij krijg je toch niet gek, ik ben niet onder de indruk van jou' en dan net zo lang doorgaan tot hij toegeeft. Als hetgevaarlijk wordt kan je bijvoorbeeld iemand anders erbij in laten met een longeerlijn of iets dergelijks. Maar afstappen lijkt me nie tverstandig wantdan doet hij het de volgende keer weer.

Zo denken paarden niet, het zijn geen mensen. Paarden doen niks om effect te creeeren dat zij zo leuk vinden, ze gaan ons niet express treiteren om ons kwaad te krijgen omdat ze dat leuk vinden. Sorry dat ik het zeg maar dat is gewoon b*llsh*t.
Dat paarden voor ons werken en hier plezier in hebben is zeker niet uitgesloten, ook als ze gaan bedelen voor een versnapering, maar ons express kwaad krijgen? Het is raar dat jij zo over je paard/pony denkt..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:20

Misschien nog erg jong?
(altans, dat was mijn eerste gedachte, heb niet in haar profiel gespiekt)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:22

Ik blijf altijd zitten en stap niet af, maar 1 keer bleef hij wel een kwartier bokken en ik wilde geen rug blessure op lopen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:24

Net als ik heeft ook mijn paard soms wel eens een mindere dag. Als ik dat op dat moment merk stap ik er niet op. Weet dat het dan inderdaad op een soort van vechten uit gaat draaien.....
Wat ik doe als mijn paard mij wel eens gaat uitproberen de boel om te draaien. Ik ga dan wat werk doen waarvan ik weet wat hij leuk vind en dan kan ik het toch positief afsluiten.
Je bent tenslotte toch aan het rijden samen en niet jij tegen je paard!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:00

Soms word ik ook wel een beetje boos, maar inderdaad; elk paard heeft een mindere dag. Als ik dan geirriteerd raak moet ik er goed aan denken dat ik rustig moet blijven en niet steeds dezelfde oefening moet blijven rijden en afwisseling moet doen.
Als me paard het eenmaal goed doet of een bepaalde oefening goed heeft gedaan dan stap ik pas af. Ik laat mijn paard iig niet winnen.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:47

als mijn paarden even niet willen luisteren met een bepaalde oefening of als mijn paard ff dwars is dan stap ik er niet vanaf als ik boos word gooi ik mijn teugels los en ga dan even stappen als ik weer rustig ben ga ikeerst verder met een iets anders en daarna probeer ik het gene weer waar hij dwars op was ik ga dus wel verder tot dat het goed gaat (tenzij het iets is wat mijn paard nog niet goed kan of nog moet leren)

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:52

Zeker niet afstappen! Dan heb ik voor mijn gevoel mijn paard gelijk gegeven.
Ik zal niet boos verder gaan, want dan kan je net zo goed afstappen. Maar even rustig worden, stappen.

Het ligt er voor mij trouwens ook wel aan, of mijn paard zo doet, omdat ze het moeilijk vind, of omdat ze gewoon geen zin heeft ofzo. Daar moet je ook wel rekening mee houden.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:56

het is al een paar keer gezegd: ga door met iets wat wel lukt, en stap dan pas af.
of anders: geduld, geduld, geduld.

ik heb ooit op buitenrit met mijn knollie in 'discussie' gestaan omdat hij niet over een richeltje wou.
(erlangs kon niet, een paar kilometer terugrijden vond ik geen optie)
we hebben zeker een kwartier stilgestaan aan dat richeltje, maar uiteindelijk ging ie er toch over, en ja, zonder klappen, zweep, sporen, etc.
enkele wandelaars en een ruiter die mij tot 2 keer toe passeerde vonden het wel behoorlijk lollig Vork

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:00

Sowieso moet je niet gaan 'vechten' met je paard.
Wat heeft het voor nut, alsof je van (bij de mijne dan) 600kilo kan winnen?? Lachen
Als het één niet lukt, na een aantal keer niet, probeer dan iets anders.
En ga niet boos worden, een paard snapt boze emoties niet. Een paard is zelf nooit 'boos', hoogstens geïrriteerd.
Ik heb het op de harde manier af moeten leren, het boos worden op het paard. En het vechten helemaal. Met mijn pony heb ik talloze gevechten gevoerd, uiteindelijk wel 'gewonnen' maar leuk was anders. Mijn paard lokte me ook uit om te gaan 'vechten' maar mijn instructrice heeft me ervoor behoed.
Rijtechnisch oplossen, dát is de oplossing Lachen
En als je het rijtechnisch niet aankunt, moet je andere instructie nemen! Haha!

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:28

Ik snap persoonlijk niet waarom sommige mensen (niet per se hier) heel trots gaan beweren dat ze gaan vechten met een paard om iets gedaan te krijgen. Blijven zitten of niet als je gefrusteerd bent is voor mij een overbodige vraag. Als je als ruiter je geduld niet kunt bewaren en een gevecht aan gaat met een paard, in plaats van problemen met verstand en gevoel rijtechnisch op te lossen verdien je wat mij betreft de titel "ruiter" niet en hoor je (op dat moment tenminste) niet in het zadel. Als ruiter ben je ten aller tijden verantwoordelijk voor het lichamelijk en geestelijk welzijn van je paard. Dat kan wel eens betekenen dat je je eigen ego even opzij moet zetten, om te kunnen begrijpen waarom je paard iets doet, of juist niet doet. Als je dit niet doet en alleen maar je wil wilt doordrammen, zul je inderdaad in een situatie terecht gaan komen waarin je moet vechten om dit voor elkaar te krijgen. Kun je je echter verplaatsen in je paard, dan zul je zien dat die daar een reden voor heeft (spierpijn, lichamelijke beperking, harnachtement dat irriteerd, te veel spanning, basis die niet goed is, ruiter niet begrijpen enz). Weet je wat de reden is, dus kun je het probleem wegnemen op een verantwoorde manier en komt het hele verhaal "frustratie" niet aan bod. Dan zit je ineens een stuk prettiger op je paard Knipoog

Anke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:19

Ik zou gewoon doorrijden je moet je paard nooit gewonnen geven

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:23

Anke15 schreef:
Ik zou gewoon doorrijden je moet je paard nooit gewonnen geven

Ja maar een andere kant is dan, het word van naad tot erger en de relatie tussen jou en je paard gaat ook achteruit.