6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:34

pearlie schreef:
Voor sommige paarden is een L2 proef al een te zware belasting, voor andere paarden is een Z2 proef 'kinderspel'. Om dit goed te kunnen beoordelen hangt af van de kundigheid van de eigenaar/ruiter van het paard. Er zal een categorie zijn die de paarden 'misbruikt' om ze zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te klasseren voor de verkoop. Er is vast ook een categorie die hun paarden gewoon eerlijk opleidt en waarbij dan blijkt dat het paard zoveel talent heeft dat het binnen 3 jaar Z loopt. Je kunt vind ik niet vanachter je computer maar stellen dat dat 'belachelijk' is. Ieder zijn mening, maar er zijn ook gevallen waarin een paard 'maar' B loopt en er veel meer van te lijden heeft.

Afgod Ja OK dan! Go jij! Go jij!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:34

Tsja, je komt er wel achter als het paard 15 is. Als ie dat haalt.. Dan weet je of het te vroeg was. Dan is er helaas nix meer aan te doen.
Maar nog even een klein ander puntje.
Er zijn regio's in NL waar er op (bijna) alle wedstrijden 2 proeven kunnen gereden worden en waar het niveau gemiddeld wat lager ligt dan in andere regio's (en er dus snel een wp wordt gegeven). Hier zal een paard dus ook veeeeel sneller in het Z zitten, dan een paard dat loopt op 1 proef per wedstrijd en waar het niveau wat hoger ligt (er dus minder snel een wp wordt gegeven)...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:36

pearlie schreef:
Voor sommige paarden is een L2 proef al een te zware belasting, voor andere paarden is een Z2 proef 'kinderspel'. Om dit goed te kunnen beoordelen hangt af van de kundigheid van de eigenaar/ruiter van het paard. Er zal een categorie zijn die de paarden 'misbruikt' om ze zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te klasseren voor de verkoop. Er is vast ook een categorie die hun paarden gewoon eerlijk opleidt en waarbij dan blijkt dat het paard zoveel talent heeft dat het binnen 3 jaar Z loopt. Je kunt vind ik niet vanachter je computer maar stellen dat dat 'belachelijk' is. Ieder zijn mening, maar er zijn ook gevallen waarin een paard 'maar' B loopt en er veel meer van te lijden heeft.
nou idd!

mijn paard is al bijna 5, en loopt 'nog maar' B, ojee.... Nagelbijten / Gniffelen

Clown nee hoor, komt vanzelf wel, heb de tijd wel, ookal zijn ze voor de verkoop vind ik nog dat je er best wel wat tijd in kan steken, en niet ten koste van alles maar Z hebben lopen als ze 6 zijn.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:38

Volgens mij is deze discussie al honderd keer gevoerd hier op bokt. Ik heb er twee dingen over te zeggen:

1) Z2 id niet hoog. De paarden moeten wat zijgangen, een klein beetje verzameling en drie nette gangen laten zien, verder niks. Voor een paard met talent en een een ruiter die weet wat-ie doet, is dit echt kinderspel. Daarbij merk ik overigens uitdrukkelijk op dat ik niet die ruiter ben die Z2 voor een getalenteerd paard kinderspel maakt, hoor!

2) ik vind het zieliger als een zesjarige met een stuntelaar met gestuiter op zijn rug, getrek en gepluk en wat dies meer zij in de B of de L loopt dan als een zesjarige onder een ruiter met verstand van zaken, die het paard met beleid netjes door een Z-proefje stuurt. Dus zullen we nu schande gaan spreken van alle mensen die niet kunnen paardrijden in plaats van van alle paarden die de kans krijgen hun talent te benutten?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:38

Bovendien vind ik, dat wanneer je wekelijks met 3 pakembeet 4 winstpunten thuis komt, je weinig meer te zoeken hebt in de betreffende klasse. Je kunt dan natuurlijk een periode lekker thuis blijven, maar ja het is soms ook gewoon leuk om wedsdtrijden te rijden en er zijn ook nog paarden die het best leuk vinden om af en toe een ritje te maken!
Mijn paard is 'al' 11 en loopt met mij lekker B (we moeten nog gaan starten).

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:41

Tsja, nou is het net de kunst om een ruiter te vinden die het paard EERLIJK naar het Z kan rijden...Zoek ze maar, geloof me die zijn er echt niet veel..

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:42

Ik heb een jonge pony gehad die echt heel leergierig is, ze pikte alles heel snel op en vaak in een les. Alleen was ikzelf nog te onervaren met dressuur en hierdoor ging het minder snel. Maar als mijn instructrice rijdt dan lijkt het echt dat ze allemaal al kon.

Als het jong getalenteerde paard leergierig is, pakt allemaal snel op, paar keer per week half uur rijden en daarnaast nog volop ontspanning zoals in de paddock. Het belangrijkste bij het jonge paard is dat ze spelenderwijs wordt aangeleerd en ze moet ook plezier in hebben! Dan kan hij later ook zeker geen problemen hebben met gewrichten en pezen...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:44

Raggel schreef:
Tsja, je komt er wel achter als het paard 15 is. Als ie dat haalt.. Dan weet je of het te vroeg was. Dan is er helaas nix meer aan te doen.
Maar nog even een klein ander puntje.
Er zijn regio's in NL waar er op (bijna) alle wedstrijden 2 proeven kunnen gereden worden en waar het niveau gemiddeld wat lager ligt dan in andere regio's (en er dus snel een wp wordt gegeven). Hier zal een paard dus ook veeeeel sneller in het Z zitten, dan een paard dat loopt op 1 proef per wedstrijd en waar het niveau wat hoger ligt (er dus minder snel een wp wordt gegeven)...

Ik ben zelf jurylid en ik denk niet dat er in bepaalde streken van NL zwaarder word gejureerd. Wél heb je overal strengere en minder strenge juryleden. Maar dat alle juryleden in bv Brabant strenger zijn is natuurlijk onzin.
Een prima combinatie zal in Friesland én in Brabant echt zijn 2 wp wel rijden als dit verdient is.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:47

Ik vind het persoonlijk te snel.
Mijn paard is expres pas 'ingereden' toen hij ruim 4 was( nu bijna 5) de basis is bevestigd en we doen het gewoon rustig aan, ook vooral omdat hij 1.76 is inmiddels en lange benen heeft, gewoon oppassen, we hebben geen zin in elende.

@ Storm76: Ik snap wat je bedoelt, maar ik ken een meisje dat noooit winspunten reed, eerder verlies dan winst. En ze ging op een locatie starten(2/3x) en kwam ineens met punten van 209 en 105 aan, terwijl ze zelf vertelde dat het niet super ging Tong uitsteken

Maar inderdaad, denk niet dat het aan de regio ligt maar aan de locatie/jurylid dat op dat moment jureerd etc.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:49

Ik bedoelde dat het niveau qua paarden en wel in mindere mate ook rijden verschilt per regio.. En aangezien er toch wel gekeken wordt naar de kwaliteit van het paard zijn er wel verschillen qua jureren.
Als er veel goede paarden lopen krijg jij met je gewone paardje veeel minder snel een wp dan als er minder goede paarden lopen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:51

Basic, dat meisje kwam ook hier uit de regio (ik woon vlakbij Hoofddorp)?
Dan ben ik benieuwd waar ze ging starten omdat ik denk dat als ze naar brabant zou gaan, of naar noord Holland, de punten echt niet hoger worden. Ik denk juist dat het (voor)oordeel is dat juist hier hogere punten worden gegeven omdat dit niet echt 'paardenland' is.
Laatst bijgewerkt door Storm op 31-01-08 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:54

Raggel schreef:
Ik bedoelde dat het niveau qua paarden en wel in mindere mate ook rijden verschilt per regio.. En aangezien er toch wel gekeken wordt naar de kwaliteit van het paard zijn er wel verschillen qua jureren.
Als er veel goede paarden lopen krijg jij met je gewone paardje veeel minder snel een wp dan als er minder goede paarden lopen.

Hoezo? Je rijd toch gewoon je eigen proefje? En dat je tussen de kwaliteits paarden rijd met je gewone paardje zal misschien wel een paar puntjes schelen, maar geen tiental(len).

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:55

Nouja het was wel steeds dezelfde manege ( daar ging ze heen omdat ze daar een winstpunt haalde, een uur rijden) Clown . Nee het was echt in de top van NH, Misschien komt het ook wel omdat ze niet met veel reden? Ik weet het niet (of ze had de jury omgekocht Tong uitsteken ).

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:57

Storm76 schreef:
Raggel schreef:

Hoezo? Je rijd toch gewoon je eigen proefje? En dat je tussen de kwaliteits paarden rijd met je gewone paardje zal misschien wel een paar puntjes schelen, maar geen tiental(len).

Nee ik snap wel wat ze bedoeld, heb ik ook wel eens gehad. Had hiervoor een klein paard, maar had de bouw voor 'dressuurpaard' niet mee. Als voor mij iemand was met een superpaard, kreeg ik vaak wel sneller lagere punten dan dat ik als eerste reed bijv.
VInd er wel wat voor te zeggen, maar denk dat het gewoon aan het jurylid ook ligt.

deess

Storm76 schreef:
miekelover schreef:
een getalenteerd paard heeft waarschijnselijk goede ouders. een goed paard kost al aardig wat. stel dat het paard 5000 euro kost. je ben in 3 jaar naar het Z en met de 10 is je paard naar de knoppen gereden. lijk mij niet echt zuinig. maarja dat is ieder zijn eigen keus

dat zegt helemaal niks.
Mijn Donnerschlag ruin uit een staatpremiemerrie van Weltmeyer heeft alle tijd gehad om te groeien en bloeien, zeer rustig aan gedaan, nog een tijdje weinig mee gedaan door castratie, kreeg op zijn 7e te horen dat hij artrose had en overhoef. Compleet afgekeurt als sportpaard, alleen nog geschikt voor zeer lichte recreatie.
Mijn manegepaard die ik kocht toen hij net 4 was, was op zijn 3e ingereden en liep dus op zijn 6e Z, hij is 15 jaar geworden en heeft een super leven gehad en na mij ook nog met iemand een hoop wedstrijden gereden.
ja precies haha goeie !

Storm

haha, 100 euro in een envellopje gedaan Knipoog en in de kop van NH zijn ook een hoop goede ruiters (de wieringemeerruiters rijden zich altijd flink in de kijker). Mijn oude rij-instructrice komt uit Middenmeer (reed middentour)
Maar het meisje zal gewoon erg veel geluk hebben gehad, en wie weet ging het ook gewoon een keertje goed Lachen
Laatst bijgewerkt door Storm op 31-01-08 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:58

Nou als je het punt voor punt eens ga na kijken.. Een stap,draf,galop in de proef 3 keer minimaal en onderaan nog eens 3 keer. Een midden stap,draf en galop weer 3 keer..
Zit je al op 12.. Schiet wel op zo..
Kan zijn dat ik nu wat aan de ruime kant zit, maar ik denk eerlijk gezegt dat het wel zo gaat..
En als er net voor je een paar echte goede paarden zijn geweest en jij komt met je "gewone" paardje, dan is het contrast vrij groot.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:59

FloortjeM schreef:
Volgens mij is deze discussie al honderd keer gevoerd hier op bokt. Ik heb er twee dingen over te zeggen:

1) Z2 id niet hoog. De paarden moeten wat zijgangen, een klein beetje verzameling en drie nette gangen laten zien, verder niks. Voor een paard met talent en een een ruiter die weet wat-ie doet, is dit echt kinderspel. Daarbij merk ik overigens uitdrukkelijk op dat ik niet die ruiter ben die Z2 voor een getalenteerd paard kinderspel maakt, hoor!

2) ik vind het zieliger als een zesjarige met een stuntelaar met gestuiter op zijn rug, getrek en gepluk en wat dies meer zij in de B of de L loopt dan als een zesjarige onder een ruiter met verstand van zaken, die het paard met beleid netjes door een Z-proefje stuurt. Dus zullen we nu schande gaan spreken van alle mensen die niet kunnen paardrijden in plaats van van alle paarden die de kans krijgen hun talent te benutten?
ja inderdaad! mee eens groetjes deess

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:03

Raggel schreef:
Nou als je het punt voor punt eens ga na kijken.. Een stap,draf,galop in de proef 3 keer minimaal en onderaan nog eens 3 keer. Een midden stap,draf en galop weer 3 keer..
Zit je al op 12.. Schiet wel op zo..
Kan zijn dat ik nu wat aan de ruime kant zit, maar ik denk eerlijk gezegt dat het wel zo gaat..
En als er net voor je een paar echte goede paarden zijn geweest en jij komt met je "gewone" paardje, dan is het contrast vrij groot.

Dat klopt wel ja, een paard met goede bewegingen krijgen daar de punten ook voor. Dát is je voorrecht met een goed bewegend paard. Dit is ook een punt wat we steeds horen bij jurybijscholingen, een discussiepunt is nog altijd hoe je dit moet beoordelen. Bv. een fjord die voor zijn doen een goede middendraf laat zien of een kwaliteitspaard die (voor zijn doen) een matige middendraf laat zien.
Maar dat is wel erg off-topic Haha!

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:06

Jaa inderdaad, dat bedoelde ik.

Ja, maar vind het toch zo vreemd dat ze de week erop gewoon 50 punten lager rijd. Maargoed, er gebeuren rare dingen Tong uitsteken

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:01

Een 6-jarige kan prima in het Z2 lopen, als paard en ruiter daar de capaciteiten voor hebben. Idd is de mate van verzameling die gevraagd wordt in de Z2 nog maar minimaal en de oefeningen simpel.

Voor de meeste combinaties zijn de wissels het moeilijkst, maar wissels springen is een ruiterprobleem, geen 'inspanningsprobleem' van het paard. Kan je zelf wissels springen, dan leer je dat een jong paard veel gemakkelijker dan bijv. gedragen een hoek in contragalop door: dat vergt veel meer inspanning van het paard. Een wissel kost niet veel meer energie dan een galopsprong.

De meeste 'moeilijkheden' die je in proeven tegenkomt, zijn 'ruiterproblemen': er wordt een concequente ruiter vereist, die zijn paard kan laten wachten en snel kan laten reageren. Dat heeft met africhting te maken, nog niet zoveel met inspanning van het paard. Daarom hoef je geen winstpunten meer te rijden, als je al met een ander paard hoger hebt gestart: dat heeft niets met je huidige paard te maken!

Mijn dier was nog geen 7 toen hij ZZ-licht met winst liep. En hij doet t nog steeds. Zonder blessures.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:29

Wat mij opvalt is dat er veel mensen zijn die het acceptabel vinden dat een paard van 15 jaar overlijdt; een mooi leeftijd noede iemand het zelfs... Sorry hoor, een paard van 15 is in de bloei van zijn leven (althans, dat hoort zo te zijn...) Ik vind het ook niet realistisch om te zeggen dat een shetlander of een ander soort pony 30-40 jaar oud kan worden omdat ze sterker zijn. Onzin, die pony's hoeven niet op jonge leeftijd te presteren, dat komt dichter bij de waarheid. Ik denk dat niemand die een 6 jarig paard in het Z of hoger rijdt zal roepen dat ze eigenlijk niet zoveel geduld hebben en dat ze eigenlijk wel een beetje kicken op prestatie en dat het misschien wel beter voorhet paard was geweest wanneer ze wat rustiger aan hadden gedaan... Ik zie heel veel mensen in het Z rijden met veel geruk en gepluk en ze redden het dan alleen omdat ze in de ring een leuk toneelstukje op kunnen voeren voor de jury en het paard kwalitatief erg goed is. Daar zal niemand zichzelf in (willen) herkennen natuurlijk, maar zo zie ik het wel. Ik zeg trouwens niet dat dit voor iedereen zo is, maar voor bepaalde mensen in het Z zeker wel.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:03

Ik vind het aan de jonge kant, ik zit weleens te schrijven bij Z2 proeven en dan zie ik enkele 6 jarige Z2 paarden die gewoon een goede basis niet hebben.

Maar er zullen best 6 jarigen zijn die het volhouden.

Persoonlijk denk ik dat je er meer aan ver** dan dat je er goed aan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:15

pearlie schreef:

Juist, zo zit het Ja

Ik ken paarden die wekelijks een L proef moeten lopen, 6x in de week een uur aan de bak moeten met veel getrek en gepluk.
Ik ken 6 jarige in de Z die 3x in de week 20 min. tot een half uurtje lopen en 1x in de maand op concours gaan.

Welke zal het zwaarder hebben?

Sommige paarden zijn gewoon atletisch en soepel en spelen er gewoon doorheen.
Zet er dan een handige ruiter op en het paard loopt Z Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:26

Mijn paard is 8 en loopt nog maar B.. WIj hebben er al dik een half jaar uitgelegen door een ongelukje en daardoor een blessure. Een paard van 6 die z loopt en hier spelenderwijs op voorbereid wordt zal het echt niet zwaarder hebben dan een paard wat 8 is b loopt maar wel elke dag gereden wordt.. En dan wordt er met mijn eigen paard gesprongen gedressuurd en buiten gereden..

Ik denk dat het vooral gaat om veel afwisseling, dan blijft het paard vrolijk en fris, of hij dan 6 8 of 20 is maakt voor mij niet uit.. Zolang ze met plezier hun werk doen, en jij als ruiter na blijft denken zal alles nog wel op zijn pootjes terecht komen...