Zit mijn bit goed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Zit mijn bit goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:47

Anoukiie13 schreef:
Lotte1990 schreef:
Ik ook.. Rijden wordt er zéker niet leuker op voor t paard

Als gyco iets niet leuk vind dan doet hij irritant niet normaal, doet die niet.
En we kunnen niet zeggen of hij het wel of niet leuk vind want dat weet niemand, ik kan wel zeggen dat hij heel de tijd met zijn oren naar voor loopt en er vrolijk bij huppelt.
En lessen heeft ze al zo vaak genomen en overal zeggen ze iets anders,
en op de manier hoe ze het nu doet gaat het goed, al die lessen hielpen gewoon niet

Misschien kun je dan beter stoppen met rijden in plaats van het paard op een dergelijke manier te mishandelen. Blijkbaar hebben jullie gewoon geen aanleg als les niet helpt.
Want mishandeling, daar vind ik dit dus echt onder vallen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:49

TS wilde geen inhoudelijk commentaar, maar soms kun je per ongeluk en onbedoeld toch iets leren/ oppikken.
@ TS: schrik je van de reacties? Als in: zou je nu een andere benadering in overweging nemen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:50

Glover schreef:
Ik zal even vertellen waarom ik met liverpool stang rij, heb het niet in grote letters gezet omdat ik boos ben maar dat iedereen het even leest.
Ik heb hem altijd met een trens gereden maar hij loopt vaak voor de kar met liverpool stang in, hierdoor loopt ie de laatste maanden zo slecht met een normaal bit toen heb ik met de eigenaar overlegd om met de liverpool stang te gaan rijden. Ik zet er haast geen druk op en wat sommige mensen zeggen van de sperriem is het misschien beter om hem losser te doen??

Dan zou je beter een scherper trensje of evt een pessoa-bit kunnen gebruiken. Die zijn namelijk wel bedoeld om mee te rijden. Daarbij kun je met dit bit niet aan concoursen deelnemen.

wbt de kinketting; kun je die er niet afhalen, heb je ook niet het probleem van te strak zitten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:52

Anoukiie13 schreef:
Lotte1990 schreef:
Ik ook.. Rijden wordt er zéker niet leuker op voor t paard

Als gyco iets niet leuk vind dan doet hij irritant niet normaal, doet die niet.
En we kunnen niet zeggen of hij het wel of niet leuk vind want dat weet niemand, ik kan wel zeggen dat hij heel de tijd met zijn oren naar voor loopt en er vrolijk bij huppelt.

Daar zou je je in kunnen verdiepen. Het kan ook iets anders zijn waardoor hij loopt te drammen en dan is een ander bit vaak geen oplossing.

Citaat:
En lessen heeft ze al zo vaak genomen en overal zeggen ze iets anders,
en op de manier hoe ze het nu doet gaat het goed, al die lessen hielpen gewoon niet

Lessen heeft pas effect als je het wat langer doet.. langer = maanden, jaren.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:52

Senzafine schreef:
Pardon, onkunde?
Neen, niet dat bit neen. Dat bit zit er alleen in voor de foto, als je goed kijkt is de kinketting daar ook helemaal niet vastgemaakt.
Leg me nu eens uit wat er onkundig is aan een liverpoolstang als noodrem op buitenrit. Ik rijd áltijd met losse teugel buiten maar ik weet dat ik met een trensje niks te zeggen heb wanneer een oersterk paard als een fjord eens schrikt en op hol slaat. Tijdens het mennen wordt ze trouwens altijd met liverpoolstang gereden.

Voor jou geld dus hetzelfde. Zoek een goede instructrice en leer je paard op zit en been te rijden.
Dan moet het normaal ook lukken.
Als je dan persé een NOODrem wilt hebben dan kan je altijd een Pelhams bit gebruiken. Maar hier ben
ik ook geen voorstander van. Een paard dat echt weg is, is weg en kan je met geen enkel bit stoppen.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:53

Ninx schreef:
TS wilde geen inhoudelijk commentaar, maar soms kun je per ongeluk en onbedoeld toch iets leren/ oppikken.
@ TS: schrik je van de reacties? Als in: zou je nu een andere benadering in overweging nemen?

Ja tuurlijk schrik ik hiervan iedereen doet hier alsof ik een grote paarden mishandelaar ben terwijl dat niet m'n bedoeling is. Les heb ik gehad maar heb ook gewoon te weinig geld i.v.m ziekte van m'n moeder en ik krijg al dat geld niet bij elkaar gespaard door baantjes ofzo (ik probeer absoluut niet zielig te doen) maar heb met de eigenaar overlegt teugels gaat nu op het eerste gaatje sowiezo en neusriem gaat hoger en sperriem een stuk losser.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:53

Of buitenrijden met passoa, maar niet met een stang of een bit die bedoeld is voor het mennen.

@ TS: ben je te eigenwijs om advies en commentaar van anderen aan te nemen?
Ga aub les nemen ipv het paard te verpesten.

edit: sperriem losser? Haal um er dan af!
Laatst bijgewerkt door rowo op 31-01-08 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:53

Kaat18 schreef:
Lessen heeft pas effect als je het wat langer doet.. langer = maanden, jaren.

En als je een instructie hebt die weet waar hij/zij mee bezig is.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:54

anneliesdj schreef:
Glover schreef:
Ik zal even vertellen waarom ik met liverpool stang rij, heb het niet in grote letters gezet omdat ik boos ben maar dat iedereen het even leest.
Ik heb hem altijd met een trens gereden maar hij loopt vaak voor de kar met liverpool stang in, hierdoor loopt ie de laatste maanden zo slecht met een normaal bit toen heb ik met de eigenaar overlegd om met de liverpool stang te gaan rijden. Ik zet er haast geen druk op en wat sommige mensen zeggen van de sperriem is het misschien beter om hem losser te doen??

Dan zou je beter een scherper trensje of evt een pessoa-bit kunnen gebruiken. Die zijn namelijk wel bedoeld om mee te rijden. Daarbij kun je met dit bit niet aan concoursen deelnemen.

wbt de kinketting; kun je die er niet afhalen, heb je ook niet het probleem van te strak zitten.

Zal even kijken of de kinketting er af kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:55

Ik durf te wedden dat dit paard gewoon op een trensje te rijden is, als je maar op de juiste manier rijdt... als je goede instructie hebt zal die je ook nooit aanraden met liverpool te rijden maar rijtechnische uitleg geven, mischien daar naar opzoek gaan? Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:56

@ ts: misschien kun je hier of op marktplaats eens een advertentie zetten dat je tegen een zeer redelijk bedrag (of misschien zelfs gratis hulp van een zeer ervaren ruiter) les kunt volgen met dit paard.
Het komt de relatie tussen jou en dit paard niet ten goede wanneer je dit bit blijft gebruiken vrees ik.
Het is vervelend dat je een tijd geen lessen hebt kunnen nemen. Maar goed, het is nooit te laat om een andere aanpak te kiezen!

Anoukiie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:57

dus jullie willen zeggen dat mijn vriendin der paard mishandelt?
en dat de mensen waarvan zij les krijgt niet weten waar ze mee bezig zijn?

Ze is er al een jaar mee bezig gyco vertrouwd haar helemaal.
En dan mishandelt ze hem? nou nee hoor.
En dan zou gyco haar ook niet meer vertrouwen en dat doet hij wel

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:57

lindake schreef:
Senzafine schreef:
Pardon, onkunde?
Neen, niet dat bit neen. Dat bit zit er alleen in voor de foto, als je goed kijkt is de kinketting daar ook helemaal niet vastgemaakt.
Leg me nu eens uit wat er onkundig is aan een liverpoolstang als noodrem op buitenrit. Ik rijd áltijd met losse teugel buiten maar ik weet dat ik met een trensje niks te zeggen heb wanneer een oersterk paard als een fjord eens schrikt en op hol slaat. Tijdens het mennen wordt ze trouwens altijd met liverpoolstang gereden.

Voor jou geld dus hetzelfde. Zoek een goede instructrice en leer je paard op zit en been te rijden.
Dan moet het normaal ook lukken.
Als je dan persé een NOODrem wilt hebben dan kan je altijd een Pelhams bit gebruiken. Maar hier ben
ik ook geen voorstander van. Een paard dat echt weg is, is weg en kan je met geen enkel bit stoppen.

Ik heb les en wanneer ik dressuur rijd rijd ik ook gewoon op trens. Het is enkel wanneer ik de straat op moet dat ik mijn liverpoolbit gebruik. Ik rijd dan ook met losse teugel, dus ik zie niet in wat het probleem is. Paard loopt lekker ontspannen zonder enige druk in haar mond, kinketting is los. Paard heeft geen enkele last.

Ik neem graag zo weinig mogelijk risico. Vorige week schrok ze van een vrachtwagen op straat en ze begon te galopperen. In zo'n gevallen ben ik echt wel blij dat ik mijn bit heb hoor.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:57

Ninx schreef:
@ ts: misschien kun je hier of op marktplaats eens een advertentie zetten dat je tegen een zeer redelijk bedrag (of misschien zelfs gratis hulp van een zeer ervaren ruiter) les kunt volgen met dit paard.
Het komt de relatie tussen jou en dit paard niet ten goede wanneer je dit bit blijft gebruiken vrees ik.
Het is vervelend dat je een tijd geen lessen hebt kunnen nemen. Maar goed, het is nooit te laat om een andere aanpak te kiezen!

Kan het proberen maar heb er niet echt vertrouwen in dat iemand dit gratis zal doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:58

Niemand noemt het woord mishandelen, behalve TS zelf, geloof ik Knipoog
En als het paard niet verbetert door een instructrice durf ik idd te beweren dat deze niet weet waar hij/zij mee bezig is.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:59

Lotte1990 schreef:
En als het paard niet verbetert door een instructrice durf ik idd te beweren dat deze niet weet waar hij/zij mee bezig is.

Wendy :Misschien kun je dan beter stoppen met rijden in plaats van het paard op een dergelijke manier te mishandelen. Blijkbaar hebben jullie gewoon geen aanleg als les niet helpt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:59

Anoukiie13 schreef:

Niemand beschuldigd haar zomaar ergens van, maar het lijkt alsof ze gewoon niks aan wil nemen van andere.

Eerst lessen proberen te nemen van goede instructie en niet direct naar zo'n bit grijpen waar je niet mee om kan gaan. Ik kan me niet voorstellen dat iemand haar aanraad met zo'n bit te gaan rijden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:00

Mensen, lees de voorlaatste reactie van de TS eens... De TS geeft zelf aan dat ze er nu aan wil werken.

Citaat:
Ja tuurlijk schrik ik hiervan iedereen doet hier alsof ik een grote paarden mishandelaar ben terwijl dat niet m'n bedoeling is. Les heb ik gehad maar heb ook gewoon te weinig geld i.v.m ziekte van m'n moeder en ik krijg al dat geld niet bij elkaar gespaard door baantjes ofzo (ik probeer absoluut niet zielig te doen) maar heb met de eigenaar overlegt teugels gaat nu op het eerste gaatje sowiezo en neusriem gaat hoger en sperriem een stuk losser
.

@ TS: misschien kan je een goed rijbit versieren voor dat paardje zoals een passoa bit?
Laatst bijgewerkt door lindake op 31-01-08 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:01

lindake schreef:
Mensen, lees de voorlaatste reactie van de TS eens... De TS geeft zelf aan dat ze er nu aan wil werken. Blijf dus niet doorgaan met haar te bekritiseren.

[

Wat bedoel je met versieren Tong uitsteken

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:02

Anoukiie13 schreef:

Nee dat wordt niet gezegd, dat haal jij er uit Knipoog

Wat er gezegd wordt is dat dit bit een ander bit niet een oplossing is (zie gezegde: waar de kunde van de ruiter ophoud beginnen de hulpmiddelen). Bovendien is de combinatie hoofdstel/bit niet goed. Dit belemmert het paard.

Ook wordt er niet gezegd dat zij les krijgt van onervaren instructeurs, maar er wordt duidelijk gemaakt dat instructie een vak is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:02

Ik vind dat ts wel luistert eigenlijk hoor.... Ze reageert vriendelijk.
Haar vriendin is iets feller van toon, dat dan weer wel.
@ ts: zou degene voor wie je het paard rijdt misschien een klein duitje in de zak willen doen voor lessen? Wanneer je het bedrag kunt delen, ben je in de regel niet veel geld kwijt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:03

@ TS: hu versieren Lachen? heb ik dat geschreven?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:04

Glover schreef:
Lotte1990 schreef:

Wendy :Misschien kun je dan beter stoppen met rijden in plaats van het paard op een dergelijke manier te mishandelen. Blijkbaar hebben jullie gewoon geen aanleg als les niet helpt.

Oke, dat is 1 iemand waar ik overheen gelezen heb. Wat helemaal niet zegt dat wij met zn allen vinden dat dit paard mishandelt wordt..
Ik blijf erbij dat je, zeker in de bak (op buitenrit kan ik me nog voorstellen dat je er een pessoa bit aan hebt met bijvoorbeeld 2 teugels), elk paard moet kunnen rijden op een gewone trens. En ik vind nog steeds dat je instructie moet zoeken, anders kan je idd misschien maar beter een ander paard gaan rijden dan dit paard.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:04

Ninx schreef:
@ ts: zou degene voor wie je het paard rijdt misschien een klein duitje in de zak willen doen voor lessen? Wanneer je het bedrag kunt delen, ben je in de regel niet veel geld kwijt.

Ja, en wanneer ze lest met het paard leert het paard toch ook bij. Dusja, komt de eigenaresse toch ook goed uit hé

Anoukiie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:05

rowo schreef:
Niemand beschuldigd haar zomaar ergens van, maar het lijkt alsof ze gewoon niks aan wil nemen van andere.

Eerst lessen proberen te nemen van goede instructie en niet direct naar zo'n bit grijpen waar je niet mee om kan gaan. Ik kan me niet voorstellen dat iemand haar aanraad met zo'n bit te gaan rijden.

Geloof me ze wil dat echt wel,
Maar ik vind het gewoon niet normaal dat sommige gaan zeggen dat ze hem mishandelt.
Want als hun weten wat voor moeite zij allemaal voor hem doet en andersom dan nemen ze hun worden terug.
Dus dan vind ik dat je dat niet zomaar kan zeggen.
En ik denk dat ze ook wel nog voor les gaat kijken, maar ze heeft er echt al veel gehad en ook maanden van dezelfde maar het helpt niet voorlopig hoe ze het op haar eigen manier doet gaat het best.
En het was niet echt aanraden maar met overleg kwamen ze op deze oplossing. Knipoog