Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

runningkawa schreef:Wat dacht je van veel verschillende hulpen die toch ook weer op elkaar lijken en zo duidelijker kunnen zijn als alle oefeningen snel achter elkaar komen?
Verder zit er uiteraard nog altijd de trens bij, dus de ruiter zit nooit alleen maar aan dat scherpe ding te trekken
Voor de duidelijkheid
http://www.stareclipse.com/paarden/uitrus21.gif
stang
http://www.stareclipse.com/paarden/uitrus14.gif
Ongebroken trens, dus géén stang
Roos_s schreef:Nou stang werkt daadwerkelijk echt wel scherper in dan een enkel gebroken trensje!!! je hoeft misschien niet vaker een ophouding te maken, omdat die scherp inwerkt en je paard zich wel bedenkt nog tegen je hand in te komen. Ik rijd overal met trens en vind onzin om met buitenrit opeens met stang te gaan rijden. Dan is je paard niet voldoende aan de hulpen naar mijn idee.
En danielle in de Z rijden ze met ST omdat je daardoor je paard iets meer kan verzamelen en naar oefenen zoals later piaff en passage kan toewerken. Dit zou ook kunnen met trens, maar met stang is paard daar scherper op te maken. die hangt er echt niet in voor mooiheid

Equidea schreef:Ik denk persoonlijk dat mensen uit pure egoisme grijpen naar de echt scherpe bitten (scharenbitten bijvoorbeeld).
Egoisme om meteen alles te willen, ipv geduld te nemen.
Roos_s schreef:Nou stang werkt daadwerkelijk echt wel scherper in dan een enkel gebroken trensje!!! je hoeft misschien niet vaker een ophouding te maken, omdat die scherp inwerkt en je paard zich wel bedenkt nog tegen je hand in te komen. Ik rijd overal met trens en vind onzin om met buitenrit opeens met stang te gaan rijden. Dan is je paard niet voldoende aan de hulpen naar mijn idee.
En danielle in de Z rijden ze met ST omdat je daardoor je paard iets meer kan verzamelen en naar oefenen zoals later piaff en passage kan toewerken. Dit zou ook kunnen met trens, maar met stang is paard daar scherper op te maken. die hangt er echt niet in voor mooiheid
en miss draaft je paard dan iets over het tempo 
, ook weer zo een makkelijk oordeel vanachter je pc. Ik nodig je graag uit mijn paard met een trensje te gaan rijden, zeker met dit weer. Niks strak teugeltje, mondje open en bit in de schaar getrokken....