paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

als het niet "klikt" met je paard

1. dan verkoop je hem/ haar
67 (32%)
2. ga je ermee aan de slag
127 (61%)
3. weet ik niet
13 (6%)

Totaal aantal stemmen: 207

meggiemeg

Re: paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:00

kasparonda schreef:
Maar waarom vallen/ kopen jullie dan zo'n paard.
Een klik is er meestal meteen en moet niet nog later een keer komen.
Als de klik er niet is word zo'n dier vaak toch gekocht want het heeft zo'n goede papieren en is zo mooi, het lijken soms wel handtasjes.

Denk dat er een aantal mensen zijn die puur voor het uiterlijk gaan, een aantal mensen die kijken naar afstammeling en mensen die kijken naar het reeds gepresteerde van het paard of dat bij hun past. Er zijn er maar weinig die zoeken naar de klik.
Te veel mensen verwachten van het paard dat hij/zij zich aan hun aanpast en kunnen/willen dat niet andersom doen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:06

kasparonda schreef:
Als de klik er niet is word zo'n dier vaak toch gekocht want het heeft zo'n goede papieren en is zo mooi, het lijken soms wel handtasjes.

Dier was niet zadelmak en hartstikke groen. Dan kan je er weinig over zeggen. Het is dan afwachten of het klikt. Het moet van beide kanten klikken. Ik was gek op de merrie, zij niet op mij. Als liefde alleen maar van 1 kant komt, bloed dat ook dood.

Als je het niet meegemaakt hebt weet je niet wat het is. Het is dan heel makkelijk om te zeggen er te snel gekocht en verkocht wordt. Een klik is er niet meteen. Een paard kan tenslotte niet praten en gaat je niet in de 2 keer dat je het dier ziet vertellen dat ze je niet aardig vindt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:08

meggiemeg schreef:
kasparonda schreef:

Denk dat er een aantal mensen zijn die puur voor het uiterlijk gaan, een aantal mensen die kijken naar afstammeling en mensen die kijken naar het reeds gepresteerde van het paard of dat bij hun past. Er zijn er maar weinig die zoeken naar de klik.
Te veel mensen verwachten van het paard dat hij/zij zich aan hun aanpast en kunnen/willen dat niet andersom doen.

Ook dat heeft er vrij weinig mee te maken. Als je een jong paard koopt heb je maar weinig dingen om naar te kijken en te proberen. Het is dus maar afwachten of de klik er komt.

Ik heb nog nooit vanaf het eerste moment een klik gehad, dat moet toch groeien. Je kent elkaar niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 10:16

Ik heb het nog nooit meegemaakt idd wat betreft wel og geen klik.
Maar ik heb ooit mijn veulen verkocht van mijn merrie die ik nu nog heb, wat dat arme dier allemaal mee heeft moeten maken is teveel om te schrijven.
Inmiddels staat hij in Zweden en het gaat gelukkig goed met hem, hij loopt in de sport.
Ik had de mogelijkheid om heb tussentijds terug te kopen maar ze vroegen zo veel geld voor hem dat kon ik niet betalen.
Maar een paard verkopen zal ik niet zomaar meer doen, beter gezegd nooit meer, ik heb daar zoveel leed van gehad.
Dat had ikzelf ook niet verwacht dat ik me dat zo aan zou trekken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:12

en dat is omdat je een negatieve ervaring hebt met verkooop van een paard
ik heb nikita ook verkocht gehad en uiteindelijk teruggekocht
is totaal ander paard geworden, echt gebruiksaanwijzing en zij gaat om die redenen ook niet meer weg

maar lynn is wel verkocht en gaat prima daar

waarom zou ik door 1 negatieve ervaring nooit meer paard kunnen verkopen?
Ook bij anderen kan die het goed hebben

Met mijn verkochte paard, had ik geen geen zin meer om te rijden, veel te braaf, deed alles, gewoon een door en door goedzak, niks voor mij gewoon
heeft niks met meer lessen nemen te maken, of meer tijd doorbrengen of werken aan die klik

die klik is er of die is er niet, en vind ik wat anders dan een paard wat gewoon te heet is en te moeilijk voor een beginnende ruiter
ik vind een klik, iets wat met karakters te maken heeft , een gevoel wat je niet bij elk paard hebt en wat je in mijn ogen ook niet kan trainen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:14

Ja vervelende ervaring. Mijn ervaring is heel anders. Verkoop wel vaker paarden. Mijn ervaring is juist dat de nieuwe eigenaar er heel goed voor zijn.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:16

KiWiKo schreef:
Lijkt me logisch dat als het niet klikt dat je het paard verkoopt.......

als het met een vent niet klikt gaat ie ook de deur uit.

Hahahahahahah!!!

Ik zal een paard waarmee het niet klikt minder snel de deur wijzen dan een vent waarmee het niet lekker loopt. Nee, die mag vertrekken. Het paard zal ik als een uitdaging zien en er veel tijd in investeren. Meestal betaald dit zich dubbel en dwars terug op de lange termijn.

Ik vind wel dat het bij veel mensen aan doozettingsvermogen ontbreekt. Je hebt minstens een jaar nodig om met je paard een echte combinatie te vormen. De meeste paarden krijgen deze tijd niet eens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:21

Lynn_Nikita schreef:
ik vind een klik, iets wat met karakters te maken heeft , een gevoel wat je niet bij elk paard hebt en wat je in mijn ogen ook niet kan trainen

Zoals jij zegt = een klik, maar je heb ook en klik in de zin van rijden.
Bij de 1 rij je er zo mee weg en de ander daar kun je mer moeite mee hebben. Dat hoeft niet aan
het niveau te liggen maar bijv aan de "snelheid" van het paard.
Misschien valt het te trainen, maar je moet jezelf erg aanpassen aan het paard. Misschien lukt het niet en dan is rijden echt niet leuk.
Sommige zijn snel en eerder heet en sommige hebben meer aanmoediging nodig. Een van nature niet snel paard kún je niet supersnel maken. Mijn "snelle" paard met rijden = zeer braaf en rustig wanneer je er niet op zit.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:25

Het meest flegmatieke paard kun je uitstekend voorwaarts krijgen, evenals snel en licht aan de hulpen. Het is een kwestie van trainen en opvoeden. Of hij op de renbaan zal scoren is een ander verhaal daar komen andere zaken bij kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:26

Pensionnetje schreef:
Hahahahahahah!!!

Ik zal een paard waarmee het niet klikt minder snel de deur wijzen dan een vent waarmee het niet lekker loopt. Nee, die mag vertrekken. Het paard zal ik als een uitdaging zien en er veel tijd in investeren. Meestal betaald dit zich dubbel en dwars terug op de lange termijn.

Ik vind wel dat het bij veel mensen aan doozettingsvermogen ontbreekt. Je hebt minstens een jaar nodig om met je paard een echte combinatie te vormen. De meeste paarden krijgen deze tijd niet eens.

Wanneer de ruiter ervaring mist en niet snel bij kan leren, vind ik het dus totaal niet paardvriendelijk.
imo ligt "het nooit" aan het paard (enkele uitzondering)
Om een goede combinatie te vormen, zul je idd de tijd moeten nemen, maar imo niet te lang.

Doorzettingsvermogen kan imo ten koste gaan van het paard, want sommige slagen erin een paard te verzieken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:29

Pensionnetje schreef:
Het meest flegmatieke paard kun je uitstekend voorwaarts krijgen, evenals snel en licht aan de hulpen. Het is een kwestie van trainen en opvoeden. Of hij op de renbaan zal scoren is een ander verhaal daar komen andere zaken bij kijken.

Ik zeg niks over niet voorwaarts krijgen.
Ik denk juist dat een snel paard voor veel meer probemen kan zorgen.
Sneller maken is makkelijker (maar zal je nooit kunnen voorbereiden op en snel paard)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 21-01-08 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:30

Jullie hebben het nu over rijtechnische delen, dat heeft imo niks met een klik te maken.

Je bent vrienden of je bent het niet. Dat heeft niks met een combinatie vormen te maken. Als de klik er niet is, komt de combinatie er ook niet.

En meiden, ik kan het echt weten, ik heb 2 jaar geprobeerd vriendjes te worden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:31

superwoman schreef:
Pensionnetje schreef:

Sneller maken is makkelijker.

Dat vindt jij makkelijker. Niet vergeten dat iedereen een andere sterk punt heeft, bij jouw is dat blijkbaar het sneller maken van paarden, maar de meeste die ik ken kunnen zelfs het heetste paard dood aan het been krijgen....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:34

WinBinChes schreef:
Jullie hebben het nu over rijtechnische delen, dat heeft imo niks met een klik te maken.

Dat vind jij, dat is jouw ervaring.

Maar sommige kunnen het prima vinden op de vloer, maar met rijden echt een drama en dan doel ik niet alleen op ervaring, maar juist en ritme wat niet samen gaat.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:37

superwoman schreef:
Pensionnetje schreef:

Sneller maken is makkelijker (maar zal je nooit kunnen voorbereiden op en snel paard)

Alles valt of staat met de instelling van de eigenaar/ruiter.
Als mens zul je je moeten verdiepen in "het paard als wezen". Andersom gaat nu eenmaal moeilijk.
Met ieder paard is vriendschap te sluiten. Het gaat om je instelling, je drive en je wil om het tot een succes te maken.

Natuurlijk komt er zoiets als ervaring om de hoek kijken. Een beginnend manege ruiter moet nu eenmaal geen volbloedhengst aanschaffen. Maar toch....zijn er ook weer voorbeelden dat het prima werkt. Maar dan ligt het altijd aan de ruiter die zo vastberaden is het tot een goed resultaat te brengen. Veel mensen zijn laks, willen geen paard maar een machine, hebben geen geduld en willen binnen twee weken schitteren in de piste. Kopen een paard alsof het een broodje kaas is, om na twee weken tot de conclusie te komen dat het misschien geen verstandige keuze was.

Mijns inziens worden paarden te makkelijk weer verhandeld, niet omdat er geen klik was, maar omdat de ruiter gewoon ontzettend onwetend was.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:37

ieder heeft zijn eigen kwaliteit. sommige mensen krijgen de sloomste paarden nog op hol. en andere krijgen de wildsten nog niet vooruit.

maar nou heb ik een dilemma.

ik heb mijn paard 4 jaar gehad. besloten hem te verkopen omdat ik de uitdaging er niet meer in zag.
na 5 weken weg geweest te zijn is hij weer terug gekomen. de nieuwe eigenaar kon niet met hem overweg.
hij is terug gekomen en hij is nog nooit zo braaf geweest.
ik heb hem nu weer 4 weken terug en eerst was het wel weer leuk kon alles weer doen. maar nu.. het is weer zo normaal. wat moet ik doen.. mijn paard houden of weer verkopen.

edit:@ pensionnetje.. ik denk dat daar wel wat in zit..heb het gevoel of is dat ook bij mijn paard gebeurd
Laatst bijgewerkt door Joltsje op 21-01-08 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:39

WinBinChes schreef:
Dat vindt jij makkelijker. Niet vergeten dat iedereen een andere sterk punt heeft, bij jouw is dat blijkbaar het sneller maken van paarden, maar de meeste die ik ken kunnen zelfs het heetste paard dood aan het been krijgen....

Dat is idd mijn ervaring.
Vele gaan bij en snel paard trekken aan de teugels, waardoor het paard met de kin op de borst gaat lopen.
Om dat op te lossen zul je zelf ok snel moeten zijn en veel moeten kunnen voelen.
Ik heb er meerdere gezien die mijn paard niet meer stil konden krijgen zondser haar tegen het schot te zetten.
Mijn paard had het erg naar z'n zin zo ff rennen in uitgestrekte draf Tong uitsteken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:40

Wat jij noemt komt inderdaad veelvuldig voor en is in mijn ogen een gebrek van het kunnen van de ruiter of instructie. Onder het zadel oorlog en op grond dikke vrienden. Er wordt meer verwacht van het paard dan dat hij op dat moment kan. Dus wat jij ook zegt over ritme kan zeker mee spelen.

De algemene klik kan hierdoor zeker minder worden, maar wat ik om me heen zie is dat deze personen met een ander paard vaak tegen dezelfde problemen aanlopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:40

Pensionnetje schreef:
Mijns inziens worden paarden te makkelijk weer verhandeld, niet omdat er geen klik was, maar omdat de ruiter gewoon ontzettend onwetend was.

helemaal mee eens Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:42

superwoman schreef:
WinBinChes schreef:

Dat is idd mijn ervaring.
Vele gaan bij en snel paard trekken aan de teugels, waardoor het paard met de kin op de borst gaat lopen.
Om dat op te lossen zul je zelf ok snel moeten zijn en veel moeten kunnen voelen.
Ik heb er meerdere gezien die mijn paard niet meer stil konden krijgen zondser haar tegen het schot te zetten.
Mijn paard had het erg naar z'n zin zo ff rennen in uitgestrekte draf Tong uitsteken

Dat zie ik ook heel veel. De grootste fout. Juist het been eraf laten en van voren tegengaan...
Kwestie van ervaring van de ruiter. Gevoel kan je wel ontwikkelen als je jezelf daar de tijd voor geeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:43

Rijtechnische problemen zijn op te lossen maar een paard wat qua karakter en instelling niet met me matcht, zou ik verkopen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:44

Pensionnetje schreef:
superwoman schreef:

Alles valt of staat met de instelling van de eigenaar/ruiter.
Als mens zul je je moeten verdiepen in "het paard als wezen". Andersom gaat nu eenmaal moeilijk.
Met ieder paard is vriendschap te sluiten. Het gaat om je instelling, je drive en je wil om het tot een succes te maken.

Natuurlijk komt er zoiets als ervaring om de hoek kijken. Een beginnend manege ruiter moet nu eenmaal geen volbloedhengst aanschaffen. Maar toch....zijn er ook weer voorbeelden dat het prima werkt. Maar dan ligt het altijd aan de ruiter die zo vastberaden is het tot een goed resultaat te brengen. Veel mensen zijn laks, willen geen paard maar een machine, hebben geen geduld en willen binnen twee weken schitteren in de piste. Kopen een paard alsof het een broodje kaas is, om na twee weken tot de conclusie te komen dat het misschien geen verstandige keuze was.

Absoluut mee eens. Veel mensen overschatten hun eigen kunnen. Of dat ook met de klik te maken heeft weet ik niet.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:46

jolentinus schreef:
ieder heeft zijn eigen kwaliteit. sommige mensen krijgen de sloomste paarden nog op hol. en andere krijgen de wildsten nog niet vooruit.

maar nou heb ik een dilemma.

ik heb mijn paard 4 jaar gehad. besloten hem te verkopen omdat ik de uitdaging er niet meer in zag.
na 5 weken weg geweest te zijn is hij weer terug gekomen. de nieuwe eigenaar kon niet met hem overweg.
hij is terug gekomen en hij is nog nooit zo braaf geweest.
ik heb hem nu weer 4 weken terug en eerst was het wel weer leuk kon alles weer doen. maar nu.. het is weer zo normaal. wat moet ik doen.. mijn paard houden of weer verkopen.

edit:@ pensionnetje.. ik denk dat daar wel wat in zit..heb het gevoel of is dat ook bij mijn paard gebeurd

Je gaat ervoor óf je gaat er niet voor. Dat is iets wat je eerst voor zelf moet uitmaken.
Als het in de jaren maar niet lekker wilde lopen dan klopt er iets niet. Niet bij het paard, niet bij jou of bij jullie allebei niet. Als geen uitdaging meer hebt ga iets volkomen anders doen.
Zo heb ik met één paard eerst gekoerst, toen endurance gedaan vervolgens dressuur en springen (drama dat springen) en kwam na jaren uit bij het werk aan de lange teugel. Het paard vond het geweldig en ik gek genoeg ook.

Strekking is dus dat je moet zoeken naar iets wat jullie beide boeiend houdt. En dat kan soms tot verrassende resulaten leiden. Stap uit je vaste ritueel, neem een andere instructeur , what ever, maar ga aan de slag met open vizier. Ik geef je op een briefje dat je een totaal ander paard te zien krijgt en jij met brede lach aan het werk bent.

Succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:50

WinBinChes schreef:
Kwestie van ervaring van de ruiter. Gevoel kan je wel ontwikkelen als je jezelf daar de tijd voor geeft.

maar je heb ook snelle mensen en minder snelle mensen.....
Je kan het wel ontwikkelen misschien, want ik ben geen expert Knipoog
Maar wil je jezelf veranderen? of kun je beter een paard nemen die bij je past zoals je bent?
Dat paard is echt en paard wat wil werken en op wedstrijd gaan, terwijl ik er ook heb die alles wel best vind.
Het paard wat graag wil werken vind ik makkelijk in omgang (op de grond) dan het andere paard.
iemand met minder ervaring kan beter met het snelle paard gaan lopen dan met de rustige, terwijl het met rijden anderom is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:51

Als je merkt dat je met je paard niet op één lijn ligt, lijkt het me alleen maar eerlijk om de keus verkopen te overwegen. Juist een moedige stap i.p.v. laf. Je kunt zelf met man en macht je vastklampen aan zorgen dat het wel wat kan worden. Maar als dat een lange lijdensweg wordt voor ruiter en paard, dan is het eerlijker om d.m.v. verkoop een plek te vinden waar niet eerst jarenlang geploeter nodig is.

Er zullen er inderdaad zijn die vanwege een inschattingsfout een paard hebben gekocht dat niet bij ze past. Daar is niets mis mee, als uiteindelijk maar de consequentie wordt genomen om op zoek te gaan naar een plek waar het paard beter past én er zelf van geleerd te hebben in de volgende aanschaf.. Knipoog