Takt in draf: bestaat dat wel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Takt in draf: bestaat dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:57

Cleo, heb je zelf ook een idee of inbreng erover?

Persoonlijk vind ik het jammer als mensen foto's erop gooien maar verder niet deelnemen in de discussie Lachen

Mochten andere er anders over denken moeten ze dat ook maar zeggen Lachen

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:01

RK: Had zelf ook het idee dat het 'kloppende stills' waren.
Bedankt voor je complimentje. Is inderdaad waar ik haar graag wil hebben. 't Is nog een jonkie en als ze goed geconcentreerd is kan ze al echt super fijn lopen. Maar als ze afgeleid is en dan in de wending merk je toch echt dat ze nog moeite heeft met haar tact/balans. Zeker wanneer het haar moeilijke kant is. Zal straks eens kijken of ik een duidelijk filmpje van een wending heb op haar moeilijke hand. Ben heel benieuwd hoe het dan met de tact (beenwerk) is.

Inbreng en reactie op voorgaande berichtjes stel ik ook wel op prijs Lachen
Ben mijn mening natuurlijk niet alleen voor mezelf aan het onderbouwen en vind het ook leuk om visies van elkaar te vergelijken.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:14

RK: Ik volg Knipoog maar ik waag me momenteel nog niet aan foto's Knipoog

Ik vind dit heel intressant trouwens!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 22:23

Viefdepief: dat vind ik nu echt een mooi beeld geven eigenlijk Lachen Qua tact kan ik er geen fouten in ontdekken. Maarrre ik zie de theorie van de Langhe daar niet (achterbeen laatst weg?)?

Cleo: die eerste foto toont al een hele grote tactfout...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:28

poes schreef:
Viefdepief: dat vind ik nu echt een mooi beeld geven eigenlijk Lachen Qua tact kan ik er geen fouten in ontdekken. Maarrre ik zie de theorie van de Langhe daar niet (achterbeen laatst weg?)?

Cleo: die eerste foto toont al een hele grote tactfout...

Welke tactfout dan? Ik zie hem zelf namelijk niet Bloos

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:28

Volgens mij moet je zijn theorie als volgt zien: Een goed evenwichtig paard dat in balans loopt heeft in de draf geen moment waarbij het gewicht enkel op een voorbeen rust. De stills bevestigen dit volgens mij Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 22:29

Het achterbeen zal veer eerder wegzijn dan het voorbeen => het voorbeen blijft dus veel langer staan. Ze horen samen te vertrekken.

Viefdepief: ahzo, ja dan is het idd juist Lachen

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:43

Misschien een hele stomme vraag, maar takt dat kun je toch niet zien vanaf één plaatje?? daarvoor moet je toch de beweging van alle benen afzonderlijk kunnen zien? Zo leer ik het op school tenminste

in theorie leren wij: takt is het ritme, regelmaat én de juistvolgorde van beenzetting bij de desbetreffende gang.

Hoe kunnen jullie dan van een stilstaand plaatje zien of er een taktfout in zit of niet

Of ben ik nou helemaal achterlijk geworden Tong uitsteken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 23:44

Tact is bij draf: de benen bewegen paarsgewijs: dus LV en RA samen en RV en LA samen. Op de foto's zie je heel goed dat ze niet helemaal samen van de grond komen of landen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:39

ik weet wel dat er in draf een diagonale ondersteuning is hoor Lachen maar demanier waarop wij op school naar takt moeten kijken dat lukt niet vanaf alleen een plaatje, aangezien wij bij takt ook naar het ritme en het regelmaat en de lengte van de passen van alle vier de afzonderlijke beweging moeten kijken...

maar zoals jij het zegt snap ik het ook Lachen tis een stuk simpeler om de takt alleen daar op te beoordelen, zal het op school eens voorstellen Tong uitsteken Tong uitsteken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 00:43

Haha natuurlijk zegt 1 plaatje niet alles, maar sommige foto's tonen gewoon een te groot verschil qua paslengte voor en achter, qua optillen voor en achterbeen, qua ritme.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 01:42

Takt is inderdaad ritme, de draf is een 2-takt. Je kan bij de meeste paarden die net niet loepzuiver in takt lopen best met de voorbenen tot 2 mee tellen.
Zoals Goofy44 al schreef - doormiddel van digitale camera's en film e.d. zit je er eigelijk met een vergrootglas boven op.
Vind het trouwens jammer dat daar verder niemand op in gaat, een apart draf-beoordelingstopic misschien een idee??

Waardoor komen nou de taktfouten?
- door fokken met volbloeden? (Zijn deze ook niet meer naar voren gebouwd? Vooral goed in galopperen?)
- vooral door ruiter en trainingsmethoden??

En nog ff voor runningkawa (pag 2) Knipoog taktfout is taktfout, dus ook als langer het achterbeen op de grond is vind ik.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 02:09

Wat vinden jullie van mijn paard zijn middendraf? Deze foto is vorig jaar genomen.
Afbeelding

Ik denk wel dat het moeilijk is om vanop een foto te zien of het paard een goede tact heeft. Maar bij deze hoop ik toch enkele reacties te krijgen, dan kan ik daarna zeggen hoe zijn middendraf gewaardeerd wordt door de jury en hoe ik deze zelf aanvoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:10

Citaat:
En nog ff voor runningkawa (pag 2) taktfout is taktfout, dus ook als langer het achterbeen op de grond is vind ik.

Ondertussen zie ik het niet meer als een taktfout door het zien van de stills. En je daar duidelijkheid krijgt in het hoe het verloop is.
Alleen het achterbeen dat een fractie eerder land, zie ik nu dus toch als dragen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:12

Hoe een jury waardeert zou ik niet altijd meenemen.
Als je ziet dat in de GP paarden zonder rug steunend op 1 voorbeen hoge punten scoren... Verdrietig

Wat mij in die foto opvalt is dat het achterbeen naar mijn idee er wat verder onder had mogen zitten.
Maar verder vind ik het er niet verkeerd uitzien omdat de steun op de dragende benen wel gelijk lijkt te zijn. En dat is al heel wat beter dan mening gp paard Knipoog

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:48

Ik volg dit ook even, ik vind het nl een erg interessant onderwerp dat zeker voldoende aandacht moet krijgen.
Ik ga ook even wat foto's posten..
1) http://i163.photobucket.com/albums/t307 ... watje7.jpg
Hier loopt hij vrij tactmatig volgens mij.. Enkel houd ik even mijn handen veel te veel naar achteren.

2) http://i163.photobucket.com/albums/t307 ... tje3-1.jpg
Deze is net niet volledig correct volgens mij, maar het is een beetje moeilijk te zien..

3) http://i163.photobucket.com/albums/t307 ... 8jpg_2.jpg
Zijn benen staan er net niet volledig op maar hij loopt wel correct denk ik..

4) http://i163.photobucket.com/albums/t307 ... 5jpg_2.jpg
De beenzetting is volgens mij wel tactmatig hier, maar houding (en gezicht Bloos!) ruiter zijn wel dramatisch.

De foto's zijn van toen hij 3,5 tot 4,5 was. Graag zou ik jullie mening ook eens horen, vind het belangrijk hier genoeg aandacht aan te schenken, zeker nu hij nog jong is.. Lachen
Groetjes,
Céline

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:54

Dit praat wat makkelijker...
patsur schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

allemaal op 1 been Lachen
Hoe dit komt?
Doordat het voorbeen zo ver wordt uitgezwaaid, zonder de hals evenveel ruimte te geven, zwaait het been dus ver vóór de neus uit. Het voorbeen kan nooit landen waar ie heen wijst nu, en zal het laatste stuk verticaal omlaag vallen. Dit kan nog enigzins worden beperkt door naar voren te "kantelen" op het staande voorbeen. Ofwel: het paard ENORM op de voorhand te laten lopen. Dat is dus wat hier gebeurt: Paard loopt op de voorhand, omdat men ze vóór te spectakulair willen laten bewegen, zonder dit achter mee te nemen en de nodige lengte toe te staan.
Het scoort goed, dus waarom zou men het willen veranderen? Vork

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:16

runningkawa schreef:
Hoe een jury waardeert zou ik niet altijd meenemen.
Als je ziet dat in de GP paarden zonder rug steunend op 1 voorbeen hoge punten scoren... Verdrietig

Wat mij in die foto opvalt is dat het achterbeen naar mijn idee er wat verder onder had mogen zitten.
Maar verder vind ik het er niet verkeerd uitzien omdat de steun op de dragende benen wel gelijk lijkt te zijn. En dat is al heel wat beter dan mening gp paard Knipoog

Inderdaad, ik ben zelf ook van die menig dat hij zijn achterbeen er nog net iets meer onder mag zetten maar dit wordt nog steeds beter, als ik binnenkort bij beter weer eens een recentere foto heb zal ik eens zien of er verschil op zit.
Vorig jaar werd zijn middendraf bijna nooit door de jury gewaardeerd, zijn voorbeen was blijkbaar niet spectaculair genoeg, hij heeft vrij vlakke gangen en niet zo heel veel knieactie, gelukkig is er nu wel verandering in gekomen en haalde ik bij beide jury's een 8 voor middendraf en voor de uitgestrekte draf een 9 en een 8 zonder een voorbeen dat tot aan de neus moest worden opgetrokken, ik vind de achterhand ook veel belangrijker bij zo'n oefening dan het voorbeen, je ziet inderdaad vaak paarden die vooraan heel spectaculair zijn maar achteraan niet meekunnen.
Hij geeft ook een heel goed gevoel bij zijn middendraf & uitgestrekte draf, je voelt die stuwing uit de achterhand komen en hij blijft mooi zijn tact en ritme aanhouden zonder te versnellen. Ik ben er echt al heel blij mee aangezien hij vroeger maar wat rondkrabbelde ipv te draven.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:45

Interessant topic dit... Ja Volg het ook even.

Wat vinden jullie van deze? Gewoon arbeidsdraf.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fox1 op 20-01-08 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:53

QQQQ schreef:
Afbeelding

Maar hou kijken jullie dan aan tegen mensen die bij deze foto bijvoorbeeld als commentaar geven: "dat paard heeft een vlugge achterhand"?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:00

Janneke: Mooie draf afgaande op de foto. Achterbeen er goed onder Ja

Liezel1: Ik vind het een slechte foto.
Het paard draagt niet op de achterhand. En valt op de voorhand.
De achterhand bungelt er maar een beetje achteraan.. Meer show dan een correct uitgevoerde verruiming die in mijn ogen toch echt van achteren moet komen. Voorwaarts vanuit het achterbeen, doordat het achterbeen er verder onder gezet wordt en het paard meer gaat "zitten" zou ook het voorbeen beter tot zijn recht kunnen komen. Een vlugge achterhand of niet, dit lijkt me geen streven om naar toe te trainen
Laatst bijgewerkt door viefdepief op 20-01-08 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:01

dat lijkt mij ook niet...
en toch moet je ze eens de kost geven... de mensen die paarden zien lopen die compleet uit tact lopen en dan het commentaar erbij geven: "die is vlug in de achterhand"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:35

Dat noem ik dus juist een trage achterhand Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 14:32

Inderdaad. Lelijk beeld vind ik die foto geven... Alsof het paard echt overkop kan gaan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:21

Dus waarom wordt zoiets hoog gepunt?
Krijgt men de punten misschien voor de aanleg van het paard en wordt er naar hetgeen er rijtechnisch getoond wordt verder niet meer gekeken?