Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bentuh

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:55

ik verzorg een paard op de manege.. en die bijt heel erg.. gewoon zomaar uit het niks of omdat hij iets niet fijn vindt. als hij naar het niks zit te bijten zeg ik zijn naam of iets in de richting.. als hij naar mij uithaalt krijg hij een tik.. maar vaak beging ik gelijk als ik in zijn stal kom vrolijk te praten en blijft hij ook vrolijk Lachen haha

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:57

Ik sla mijn paarden nooit en dat is ook nooit nodig.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:00

Een corrigerende tik kan nog wel, maar een pak rammel vind ik wel iets anders Clown

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:01

Negerzoen schreef:
Als een paard mij bijt moet ie niet verwachten dat ik 'm alleen maar aan sta te gapen Nagelbijten / Gniffelen verder sla of schop ik eigenlijk nooit, maar als hij me expres pijn wil doen. Tjsa dan zal ik 'm ook eens expres pijn doen.

Een paard zal je niet expres pijn doen, zo denkt een paard niet.. Dat is ónze interpretatie.. Kijk, als jij iets doet wat je paard niet leuk vindt, vraagt ie eerst vriendelijk of je dat niet wil doen (fase 1). Ga je door, vraagt ie het nogmaals, wat duidelijker (fase 2). Dan nog wat duidelijker (fase 3). Geef je daar géén gehoor aan, tsja, dan krijg je een fase 4, dus dan bijt of schopt ie.. En dat doen ze niet zomaar hoor..

Zo werkt het met mij en mijn (verzorg)shetje ook.. Ik vraag iets, geen gehoor. Ik vraag het nogmaals en als ze weer geen gehoor heeft, vraag ik me eerst af of ik wel duidelijk genoeg geweest ben. Zo nee, duidelijker vragen. Zo ja, fase 4 (en dat is dan vaak een zwiep aan het touw en dat is genoeg) en dan is het klaar en snappen we elkaar weer Lachen Zaals ik eerder zei, is zelden nodig hoor Lachen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:01

Ik denk dat in een kudde ook in eerste instantie echt wel tekenen worden verzonden wanneer een paard het ergens niet mee eens is, voordat hij een hap of een trap uitdeelt. Imo doe ik met mijn, toch vrij dominante, merrie. Eerst stem en dan mezelf groot maken met hardere stem en als dat dan ook echt niet werkt en mevrouw zoekt de grens op... Als ze 'over me heen' probeert te lopen en ze blijft na vriendelijk terugwijzen, nog bezig dan reken maar dat mevrouw achteruit de gang door wandelt. Maar zoals gezegd daarvoor wel al consequent bezig zijn op een duidelijke gewone manier. Stilstaan op de gang is stilstaan. Een stap zetten is direct een stap terug en dat volhouden. Mocht ze heel erg lopen etteren en gewoon haar eigen weg gaan dan gaat bij mij even duidelijk de achteruit erop en dan is het goed. Ik moet eigenlijk zeggen... echt slaan of trappen doe ik haast nooit. Mevrouw is blijkbaar al genoeg onder de indruk van mijn positie blijkbaar (want ze weeeet het zo verdomd goed Haha!)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:05

Jana_en_Ik schreef:
Ik denk dat in een kudde ook in eerste instantie echt wel tekenen worden verzonden wanneer een paard het ergens niet mee eens is, voordat hij een hap of een trap uitdeelt. Imo doe ik met mijn, toch vrij dominante, merrie. Eerst stem en dan mezelf groot maken met hardere stem en als dat dan ook echt niet werkt en mevrouw zoekt de grens op... Als ze 'over me heen' probeert te lopen en ze blijft na vriendelijk terugwijzen, nog bezig dan reken maar dat mevrouw achteruit de gang door wandelt. Maar zoals gezegd daarvoor wel al consequent bezig zijn op een duidelijke gewone manier. Stilstaan op de gang is stilstaan. Een stap zetten is direct een stap terug en dat volhouden. Mocht ze heel erg lopen etteren en gewoon haar eigen weg gaan dan gaat bij mij even duidelijk de achteruit erop en dan is het goed. Ik moet eigenlijk zeggen... echt slaan of trappen doe ik haast nooit. Mevrouw is blijkbaar al genoeg onder de indruk van mijn positie blijkbaar (want ze weeeet het zo verdomd goed Haha!)

Precies, zo doe ik het ook. Dan is slaan helemaal niet meer nodig. Als ik de meeste verhalen hier zo lees, lijken me een hoop paarden niet zo goed opgevoed, ondanks de 'duidelijke' meppen van hun baasjes. Haha!
Goh, die van mij hoef ik nooit te meppen, met duidelijke lichaamstaal of terugzetten op het juiste moment (die moet je wel weten), krijg je net zo goed resultaat. Ja
Net als in de kudde, waar ze eerst diverse signalen aan elkaar geven, voordat er echt geweld gebruikt wordt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:06

Ilsiie schreef:
Negerzoen schreef:
Als een paard mij bijt moet ie niet verwachten dat ik 'm alleen maar aan sta te gapen Nagelbijten / Gniffelen verder sla of schop ik eigenlijk nooit, maar als hij me expres pijn wil doen. Tjsa dan zal ik 'm ook eens expres pijn doen.

Een paard zal je niet expres pijn doen, zo denkt een paard niet.. Dat is ónze interpretatie.. Kijk, als jij iets doet wat je paard niet leuk vindt, vraagt ie eerst vriendelijk of je dat niet wil doen (fase 1). Ga je door, vraagt ie het nogmaals, wat duidelijker (fase 2). Dan nog wat duidelijker (fase 3). Geef je daar géén gehoor aan, tsja, dan krijg je een fase 4, dus dan bijt of schopt ie.. En dat doen ze niet zomaar hoor..

Nee, ze bijten per ongeluk wil je zeggen Rolleyes

Natuurlijk bijten ze wel express en doen ze je daarmee wel express pijn, want zoals je zelf al aangeeft: doordat het pijn doet komt de boodschap eindelijk door! (na de andere 'drie fases')
En dat ze het expres doen betekent niet dat ze er geen reden voor hebben... jij maakt er iets heel anders van dan wat er staat Haha!

Daarbij zijn er ook dingen die een paard soms moet doen ook al vind hij ze niet leuk, zo is het leven Rolleyes Daarmee wil ik niet zeggen dat alles maar moet kunnen, maar het is onzin om te denken "Och, hij vind dit vast niet leuk Lachen Dan heeft hij gelijk dat hij mij trapt!"

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:10

WildWings schreef:
Nee, ze bijten per ongeluk wil je zeggen Rolleyes

Natuurlijk bijten ze wel express en doen ze je daarmee wel express pijn, want zoals je zelf al aangeeft: doordat het pijn doet komt de boodschap eindelijk door! (na de andere 'drie fases')
En dat ze het expres doen betekent niet dat ze er geen reden voor hebben... jij maakt er iets heel anders van dan wat er staat Haha!

Daarbij zijn er ook dingen die een paard soms moet doen ook al vind hij ze niet leuk, zo is het leven Rolleyes Daarmee wil ik niet zeggen dat alles maar moet kunnen, maar het is onzin om te denken "Och, hij vind dit vast niet leuk Lachen Dan heeft hij gelijk dat hij mij trapt!"

Ik bedoelde het ook als in de zin van: 'goh, laat ik nu eens bijten'
snapje?

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:11

ik rij paard vo men plezier NEE dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:13

Ilsiie schreef:
snapje?

Dat dacht ik al stiekem Schijnheilig , maar dat is denk ik helemaal niet wat Negerzoen bedoelde met 'expres', daarom reageerde ik even Haha!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:18

WildWings schreef:
Ilsiie schreef:
snapje?

Dat dacht ik al stiekem Schijnheilig , maar dat is denk ik helemaal niet wat Negerzoen bedoelde met 'expres', daarom reageerde ik even Haha!

Ok Tong uitsteken
Ja je hebt 'expres' en 'expres' he Clown
Da's om het makkelijk te houden..

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:23

Ik rijd nooit met zweep, expres, om kleine tikjes te vermijden die wsl alleen aan je rijtechnische zelf liggen.
Maar één x om de zoveel weken (en zeker nu ik op kamers zit en ze niet meer elke dag rijd), wil mevrouw proberen hoe ver ze kan gaan, dan wil ze plots niet meer rechtdoor of draaien, bokt ze verschrikkelijk, en dan ga ik opzoek naar een zweep, en volgt er idd ook een echt pak rammel.
Zij blijft bokken, ik blijf slagen, tot ze stopt, dan stop ik ook. En dan gooi ik de zweep aan de kant, en is ze voor een aantal weken weer braaf !
Durf dit niet op bokt zetten, maar in dit topic, jullie vragen erom Clown !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:34

Margytje schreef:
Ik rijd nooit met zweep, expres, om kleine tikjes te vermijden die wsl alleen aan je rijtechnische zelf liggen.
Maar één x om de zoveel weken (en zeker nu ik op kamers zit en ze niet meer elke dag rijd), wil mevrouw proberen hoe ver ze kan gaan, dan wil ze plots niet meer rechtdoor of draaien, bokt ze verschrikkelijk, en dan ga ik opzoek naar een zweep, en volgt er idd ook een echt pak rammel.
Zij blijft bokken, ik blijf slagen, tot ze stopt, dan stop ik ook. En dan gooi ik de zweep aan de kant, en is ze voor een aantal weken weer braaf !
Durf dit niet op bokt zetten, maar in dit topic, jullie vragen erom Clown !

Als je dan nog op zoek moet naar een zweep (ik neem aan dat je daarvoor eerst nog eens moet afstijgen), ben je dus al veel te laat Scheve mond . En ik heb persoonlijk een hekel aan ruiters die op het verkeerde moment straffen, want die zie ik veel te veel om me heen en (sorry) ik ben er zwaar allergisch voor geworden. Op het verkeerde moment straffen, daar heeft een paard helemaal niks aan, daar schaadt je dus juist het vertrouwen enorm mee! Dat jouw paard dan braaf is voor weken, tja. Ik heb liever een andere band met mijn paard. Moet je net die van mij hebben, als je die onrechtvaardig behandelt, moet 'ie je niet meer en dan is al je werk voor niets geweest. Haha!
Daar zit echt een kop op en dan leer je wel om rechtvaardig te zijn en alleen op het juiste moment te reageren. Want ik zie het aan zijn hoofd, als hij weet dat hij een correctie van mij verdiend heeft en dan is het al vrij snel weer goed. En dat is nou net de kunst (die ik ook heb moeten leren, hoor, want vroegah was ik me niet altijd zo bewust van mijn eigen aandeel, helaas....) Knipoog

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:39

Joto schreef:
Ik durf! Als mijn paarden iets doen wat niet door de beugel kan en stem werkt niet, krijgen ze best een tik.(alleen als ik zeker weet dat het dan ook helpt) Laatst beet mijn merrie in me bovenarm (Mazzel dat ik dikke jas aan had, maar voelde het wel) Nou dan krijgt ze er ook 1.

Bij ons hapt er ook een paard, maar die vindt het ge-wel-dig als je m dan een tik geeft Gestoord Nors opkijken

Dan wijst ie ook altijd zo naar de stroomdraad.. T'is echt een schat, maar als ie nou ens niet zou happen.. (A)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:09

Sjippeltje schreef:
Bij ons hapt er ook een paard, maar die vindt het ge-wel-dig als je m dan een tik geeft Gestoord Nors opkijken

Dan wijst ie ook altijd zo naar de stroomdraad.. T'is echt een schat, maar als ie nou ens niet zou happen.. (A)
Nors opkijken Ik weet niet goed hoe ik me dit voor moet stellen. Jij geeft het paard een knal en zijn mondhoeken krullen op en vervolgens wijst een hoef richting de stroomdraad? Verward

Ik geef mijn bijrijdpaard nooit een pak rammel. Het paard is opgevoed en ziet mij als haar leider. Bijten zal ze niet doen, net als trappen of over me heen lopen. Doet ze dit wel, dan heb ik het wel heel erg verkeerd gedaan en dan klopt er iets niet!
Ik denk dat het ook een kwestie is van op tijd reageren. Je moet al ingrijpen vóórdat je paard iets wilt gaan doen en de signalen opvangen.

Ik vind dit topic en met name de openingspost, erg dubieus. Net of de mensen nu opgeroepen worden om de stal in te gaan met een zweep om je paard eens flink af te ranselen Koe

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:41

Nadya schreef:
Margytje schreef:

Als je dan nog op zoek moet naar een zweep (ik neem aan dat je daarvoor eerst nog eens moet afstijgen), ben je dus al veel te laat Scheve mond . En ik heb persoonlijk een hekel aan ruiters die op het verkeerde moment straffen, want die zie ik veel te veel om me heen en (sorry) ik ben er zwaar allergisch voor geworden. Op het verkeerde moment straffen, daar heeft een paard helemaal niks aan, daar schaadt je dus juist het vertrouwen enorm mee! Dat jouw paard dan braaf is voor weken, tja. Ik heb liever een andere band met mijn paard. Moet je net die van mij hebben, als je die onrechtvaardig behandelt, moet 'ie je niet meer en dan is al je werk voor niets geweest. Haha!
Daar zit echt een kop op en dan leer je wel om rechtvaardig te zijn en alleen op het juiste moment te reageren. Want ik zie het aan zijn hoofd, als hij weet dat hij een correctie van mij verdiend heeft en dan is het al vrij snel weer goed. En dat is nou net de kunst (die ik ook heb moeten leren, hoor, want vroegah was ik me niet altijd zo bewust van mijn eigen aandeel, helaas....) Knipoog

Ze is niet eenmalig aan het bokken, en ik stijg af, neem een zweep, of vraag er één aan iemand en wacht tot ze weer bokt... of anders begint te klieren. En tegenwoordig weet ze al goed genoeg wat er zal gebeuren als ik ben afgestapt, het is vaak al niet meer nodig om dan nog iets te doen, ze moet er af en toe gewoon eventjes aan herrinerd worden dat ze gewoon niet mag bokken en van die andere klierigheden omdat mevrouw geen zin heeft om te werken, ik heb ook niet altijd overal evenveel zin in. Iets anders vind ik het ook wanneer ze iets gewoon niet kan, of ik iets verkeerd doe, en daarom neem ik dus geen zweep in mijn handen, kan ik eerst proberen tot te ontdekking te komen of het aan mij ligt of dat zij op die moment gewoon stout is !
En je mag altijd eens komen testen om te zien of er op mijn merrietje een "kop opzit"..., en rechtvaardig met de zweep, ik ken persoonlijk niemand die rechtvaardiger is in mijn nabije omgeving of op wedstrijden, zoals ik al zei, ik rijd buiten die enkele keren dat het echt nodig is nooit met zweep en zoek altijd voor alles eerst de schuld bij mezelf, daarom dat het ook juist zo goed gaat met mij en dit paard en ze ook echt luistert naar mij en ik die zweep zo weinig nodig heb!
Dus ik denk dat dat vertrouwen van haar en in mij zeker is, maar het is en blijft een zeer slim paard met een eigen willetje, en die wil kan je niet breken, en dat probeer ik ook niet !! zo laat ik haar in alles in haar waarde, ook rijtechnisch, ook in de omgang, maar wanneer ze te ver gaat, moet ze dat ook weten !
dat is mijn mening erover toch Lachen

edit: sommige dingen anders geformuleerd Lachen

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:45

mijn huidige verzorg paard heb ik eigelijk nog maar een paar keer op de plek hoeven te zetten. Laatst met vorst was ze een beetje jumpy, en dacht ze door mij heen te kunnen lopen, maar een flinke ruk aan het halstertouw en een brul waren genoeg om d'r weer op d'r plek te zetten.
en ze heeft nogal last van zadelnijd. Ik doe met opzadelen, en ook met de dekens altijd heel rustig aan, veel belonen, worteltje als ze niet reageert, etc, maar ze bijt zichzelf regelmatig, en tilt ook d'r achter benen toch wel vaak op... Als ze dan richting mij bijt (ze heeft me nog nooit geraakt), of het opgetilte been zwaait richting mij ipv haar eigen buik... dan krijgt ze toch minsteds een hard "HEY!" voor d'r oren... en als dat niet werkt, en klap op de kont of flank...

ik rijd wel met zweep, maar ik sla er eigelijk nooit mee, iig niet op dit paard. zachtjes aanraken geeft al een goede reactie, en het is meer om ff te laten weten dat ze toch echt wel moet opletten...

Momenteel heeft ze nog wel de neiging om door mijn rechter been heen te lopen, vooral op de rechterhand, en ja, dan krijg ze op een gegevenmoment wel een "schop" in d'r zij... zo van "halllooooo, been?" maar pas als ze op gewoon stevig been geven niet reageert... Meestal schrikt ze zich dan de pleuris, en is het klaar...

Maar Farita is dan ook wel een uitzonderlijk goed opgevoed paard moet ik zeggen...

Bij m'n oude verzorg paard, ja, die heeft wellus een klap voor d'r kop of kont gehad, die liep echt over me heen, en das dan jammer voor haar, maar dat vind ik toch echt níét goed... ze weet drommels goed dat ze voor andere paarden aan de kant moet, en voor mij ook, dus als ze dat niet doet, tja, dan voelt ze dat.... maar dan wel meteen als ze iets "fout" doet, en met 1 correctie (als ze daarna ophoud) is het ook klaar.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:47

Ik heb mijn fjord 1x een behoorlijke trap in die dikke buik verkocht na bijten. Hij schrok zich daar zo vreselijk rot van, dat hij het nooit weer heeft gedaan.

Ik ben niet van het slaan of straffen, tenzij hij het echt verdiend. Maar mijn paard heeft 9 van de 10 keer genoeg aan een brul van ongenoegen van mij als hij te ver gaat, straf genoeg Haha!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:49

Als ze zo naar het zadel bijt enzo, is er dan niets met haar rug ofzo ? Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit las ?
Heb ook een merrietje die dat in het begin altijd deed, bij haar lag het gewoon aan haar rug, heeft behandeling van osteopaat gehad, en ben haar anders gaan rijden, en ze heeft nu geen last meer van dr rug, en ze doet ook niet meer moeilijk met opzadelen enzo... dus mss moet je daar is naar laten kijken?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:50

Je hebt een tik (knal) geven of afslaan, dat is nog al een verschil. Een flinke knal doe ik gerust, maar ik waarschuw eigenlijk altijd eerst mondeling, meestal is dat genoeg. Maar gaat ie toch door krijgt ie zeker een knal.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:54

Annetje schreef:
Sjippeltje schreef:

Nors opkijken Ik weet niet goed hoe ik me dit voor moet stellen. Jij geeft het paard een knal en zijn mondhoeken krullen op en vervolgens wijst een hoef richting de stroomdraad? Verward

Ik geef mijn bijrijdpaard nooit een pak rammel. Het paard is opgevoed en ziet mij als haar leider. Bijten zal ze niet doen, net als trappen of over me heen lopen. Doet ze dit wel, dan heb ik het wel heel erg verkeerd gedaan en dan klopt er iets niet!
Ik denk dat het ook een kwestie is van op tijd reageren. Je moet al ingrijpen vóórdat je paard iets wilt gaan doen en de signalen opvangen.

Ik vind dit topic en met name de openingspost, erg dubieus. Net of de mensen nu opgeroepen worden om de stal in te gaan met een zweep om je paard eens flink af te ranselen Koe

Hier ben ik het mee eens hoor ! Een goed opgevoed paard, dat als veulen heeft geleerd wat kan en wat niet, doet zoiets normaal niet, en anders heeft ie maar geleerd dat het "niet fout" is denk ik dan. Ik straf mijn paarden enkel wanneer ik merk dat ze echt "met mijn voeten aan het spelen zijn", en als dit gebeurt, is het onder het rijden, want in de omgang doen ze zoiets eigenlijk niet...
Ik denk dat de TS het ook meer over het rijden zelf had denk ik ... ? En moesten er nou paarden zijn die in de omgang nare dingen doen zoals bijten enzo, als je zelf gewoon je paard normaal behandeld zou ik het dan toch in de opvoeding gaan zoeken, en dat moet je dan eigenlijk ook wel afleren, door ze te leren dat het fout is, en het is misschien moeilijk te aanvaarden, maar pijn wil een paard graag vermijden dus dat is wel een efficiente manier, hoe "fout" het ook mag klinken... heb zelf gelukkig nog nooit een paard zoiets moeten afleren ofzo, of nog nooit een paard gehad dat niet zo opgevoed was.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:58

Ik heb zelf gemerkt dat als je, bijv. bij omver lopen e.d. heel direct reageert, het het beste werkt. Dus niet wachten en eerst nadenken hoe je zult reageren, maar gelijk zodra een paard over je heen dreigt te walsen een schreeuw, zwaai met touw of arm geeft (raak of niet raak)
Zo reageren ze vaak ook op elkaar. Als je eerst nadenkt en dan pas reageert is het effect weg en raak je de relatie met het wat er gebeurde kwijt. dan snappen ze het niet meer zo goed als wanneer je gelijk reageert.
En als een paard mij probeert te schoppen, dan schop ik toch echt terug... Daar denk ik nu dus ook niet meer over na. Maar ik blijf er niet mee door gaan. Dat heeft geen enkele zin. Gewoon net genoeg om weer duidelijk te maken dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt.
Gelukkig komt het niet vaak voor dat ik boos hoef te worden, maar met mijn merrie heb ik toen ze hier net stond toch een paar keer een aanvaring gehad omdat ze begon te dreigen met te slaan als haar iets niet zinde. Zij is dus ook de baas in de groep omdat zij het gemeenst reageert. De anderen gaan liever een blokje om dan in haar weg te zitten...

Als ik het aan zie komen waarschuw ik eerst met mijn stem, lichaams/armhouding of zwaai met touw in de lucht. bestraffen doe ik dus gelijk zodra ze het gedaan hebben. Soms gaat het zo snel dat je alleen achteraf kunt reageren.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:11

Citaat:
Ik vind dit topic en met name de openingspost, erg dubieus. Net of de mensen nu opgeroepen worden om de stal in te gaan met een zweep om je paard eens flink af te ranselen

Flauwekul!
Breng jij alles in praktijk wat je op bokt leest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:14

Als een paard iets doet wat niet mag kan hij best een tik verwachten, en dat is dan ook geen zacht tikje. Maar ik blijf wel eerlijk, zomaar slaan doe ik echt niet.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:44

Mijn pony heeft ook vaak zat een pak rammel van me gekregen, al moet ik zeggen dat ik het tegenwoordig niet meer zo snel doe.
Ik heb 2 pony's die graag voor je willen werken op een eerlijke manier.
Als ik iets fout doe, of ik belemmer ze ergens in, ze vinden iets moeilijk, of snappen het niet etc. etc. dan laten ze dat merken. In het verleden ben ik hier de mist in gegaan en heb vaak ook te horen gekregen in de les "Haal de zweep er eens flink overheen".
Tegenwoordig los ik dit soort dingen op een andere manier op, want ik weet dat het dan echt aan mij ligt.

Tuurlijk komt het ook wel eens voor dat ze echt geen zin heeft, dan krijgt ze wel een tik van me en een boos woord wat voldoende is.

Staan we op stal en bijt of trapt ze gericht dan trap ik terug. Lachen