Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Negerzoen schreef:Als een paard mij bijt moet ie niet verwachten dat ik 'm alleen maar aan sta te gapenverder sla of schop ik eigenlijk nooit, maar als hij me expres pijn wil doen. Tjsa dan zal ik 'm ook eens expres pijn doen.
Jana_en_Ik schreef:Ik denk dat in een kudde ook in eerste instantie echt wel tekenen worden verzonden wanneer een paard het ergens niet mee eens is, voordat hij een hap of een trap uitdeelt. Imo doe ik met mijn, toch vrij dominante, merrie. Eerst stem en dan mezelf groot maken met hardere stem en als dat dan ook echt niet werkt en mevrouw zoekt de grens op... Als ze 'over me heen' probeert te lopen en ze blijft na vriendelijk terugwijzen, nog bezig dan reken maar dat mevrouw achteruit de gang door wandelt. Maar zoals gezegd daarvoor wel al consequent bezig zijn op een duidelijke gewone manier. Stilstaan op de gang is stilstaan. Een stap zetten is direct een stap terug en dat volhouden. Mocht ze heel erg lopen etteren en gewoon haar eigen weg gaan dan gaat bij mij even duidelijk de achteruit erop en dan is het goed. Ik moet eigenlijk zeggen... echt slaan of trappen doe ik haast nooit. Mevrouw is blijkbaar al genoeg onder de indruk van mijn positie blijkbaar (want ze weeeet het zo verdomd goed)
Ilsiie schreef:Negerzoen schreef:Als een paard mij bijt moet ie niet verwachten dat ik 'm alleen maar aan sta te gapenverder sla of schop ik eigenlijk nooit, maar als hij me expres pijn wil doen. Tjsa dan zal ik 'm ook eens expres pijn doen.
Een paard zal je niet expres pijn doen, zo denkt een paard niet.. Dat is ónze interpretatie.. Kijk, als jij iets doet wat je paard niet leuk vindt, vraagt ie eerst vriendelijk of je dat niet wil doen (fase 1). Ga je door, vraagt ie het nogmaals, wat duidelijker (fase 2). Dan nog wat duidelijker (fase 3). Geef je daar géén gehoor aan, tsja, dan krijg je een fase 4, dus dan bijt of schopt ie.. En dat doen ze niet zomaar hoor..
WildWings schreef:Nee, ze bijten per ongeluk wil je zeggen
Natuurlijk bijten ze wel express en doen ze je daarmee wel express pijn, want zoals je zelf al aangeeft: doordat het pijn doet komt de boodschap eindelijk door! (na de andere 'drie fases')
En dat ze het expres doen betekent niet dat ze er geen reden voor hebben... jij maakt er iets heel anders van dan wat er staat![]()
Daarbij zijn er ook dingen die een paard soms moet doen ook al vind hij ze niet leuk, zo is het levenDaarmee wil ik niet zeggen dat alles maar moet kunnen, maar het is onzin om te denken "Och, hij vind dit vast niet leuk
Dan heeft hij gelijk dat hij mij trapt!"
Ilsiie schreef:Ik bedoelde het ook als in de zin van: 'goh, laat ik nu eens bijten'
snapje?
WildWings schreef:Ilsiie schreef:Ik bedoelde het ook als in de zin van: 'goh, laat ik nu eens bijten'
snapje?
Dat dacht ik al stiekem, maar dat is denk ik helemaal niet wat Negerzoen bedoelde met 'expres', daarom reageerde ik even
Margytje schreef:Ik rijd nooit met zweep, expres, om kleine tikjes te vermijden die wsl alleen aan je rijtechnische zelf liggen.
Maar één x om de zoveel weken (en zeker nu ik op kamers zit en ze niet meer elke dag rijd), wil mevrouw proberen hoe ver ze kan gaan, dan wil ze plots niet meer rechtdoor of draaien, bokt ze verschrikkelijk, en dan ga ik opzoek naar een zweep, en volgt er idd ook een echt pak rammel.
Zij blijft bokken, ik blijf slagen, tot ze stopt, dan stop ik ook. En dan gooi ik de zweep aan de kant, en is ze voor een aantal weken weer braaf !
Durf dit niet op bokt zetten, maar in dit topic, jullie vragen erom!
Joto schreef:Ik durf! Als mijn paarden iets doen wat niet door de beugel kan en stem werkt niet, krijgen ze best een tik.(alleen als ik zeker weet dat het dan ook helpt) Laatst beet mijn merrie in me bovenarm (Mazzel dat ik dikke jas aan had, maar voelde het wel) Nou dan krijgt ze er ook 1.
Sjippeltje schreef:Bij ons hapt er ook een paard, maar die vindt het ge-wel-dig als je m dan een tik geeft![]()
![]()
Dan wijst ie ook altijd zo naar de stroomdraad.. T'is echt een schat, maar als ie nou ens niet zou happen.. (A)
Nadya schreef:Margytje schreef:
Als je dan nog op zoek moet naar een zweep (ik neem aan dat je daarvoor eerst nog eens moet afstijgen), ben je dus al veel te laat. En ik heb persoonlijk een hekel aan ruiters die op het verkeerde moment straffen, want die zie ik veel te veel om me heen en (sorry) ik ben er zwaar allergisch voor geworden. Op het verkeerde moment straffen, daar heeft een paard helemaal niks aan, daar schaadt je dus juist het vertrouwen enorm mee! Dat jouw paard dan braaf is voor weken, tja. Ik heb liever een andere band met mijn paard. Moet je net die van mij hebben, als je die onrechtvaardig behandelt, moet 'ie je niet meer en dan is al je werk voor niets geweest.
![]()
Daar zit echt een kop op en dan leer je wel om rechtvaardig te zijn en alleen op het juiste moment te reageren. Want ik zie het aan zijn hoofd, als hij weet dat hij een correctie van mij verdiend heeft en dan is het al vrij snel weer goed. En dat is nou net de kunst (die ik ook heb moeten leren, hoor, want vroegah was ik me niet altijd zo bewust van mijn eigen aandeel, helaas....)
Annetje schreef:Sjippeltje schreef:Bij ons hapt er ook een paard, maar die vindt het ge-wel-dig als je m dan een tik geeft![]()
![]()
Dan wijst ie ook altijd zo naar de stroomdraad.. T'is echt een schat, maar als ie nou ens niet zou happen.. (A)Ik weet niet goed hoe ik me dit voor moet stellen. Jij geeft het paard een knal en zijn mondhoeken krullen op en vervolgens wijst een hoef richting de stroomdraad?
Ik geef mijn bijrijdpaard nooit een pak rammel. Het paard is opgevoed en ziet mij als haar leider. Bijten zal ze niet doen, net als trappen of over me heen lopen. Doet ze dit wel, dan heb ik het wel heel erg verkeerd gedaan en dan klopt er iets niet!
Ik denk dat het ook een kwestie is van op tijd reageren. Je moet al ingrijpen vóórdat je paard iets wilt gaan doen en de signalen opvangen.
Ik vind dit topic en met name de openingspost, erg dubieus. Net of de mensen nu opgeroepen worden om de stal in te gaan met een zweep om je paard eens flink af te ranselen
Citaat:Ik vind dit topic en met name de openingspost, erg dubieus. Net of de mensen nu opgeroepen worden om de stal in te gaan met een zweep om je paard eens flink af te ranselen