Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ullaatje

Re: Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:20

dierfysio schreef:
als je geen grote donkerbruine/zwarte had, maar bijv. een leuke vos of een tuiger, dat je het al wel kon vergeten qua punten. ook zo jammer. net alsof je met zo'n dier niet fijn kunt rijden en een net proefje laten zien. tssssk.... Knipoog

ben ik niet met je eens, mijn man reed altijd op een volle tuiger
M2 dressuur met winst
L springen met winst
L crossen met winst
ZZ mennen
ZZ vaardigheid
Klaase 2 samengesteld mennen.

Met de dressuur heeft hij heel erg veel gewonnen!
En springen zit hij ook geregeld in de prijzen.

Zo zie je maar dat die vlieger niet altijd op gaat.

En wat betreft de meiskes met de goede pony's,
super toch!!
Zou precies het zelfde doen als mijn dochter /zoon ambitieus is.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:24

ik ben er wel mee eens , ik vind het wel knap voor die kinderen die de Z bereiken
maar ik heb nu een 5 jarige en ik heb er wel wat moeilijker mee dan mijn vriendin die een pony hefet die m2 heeft gelopen

tuurlijk ik rij niet zo weg op haar pony
maar zij rijd ook niet zo weg op mij pony en kan hem ook niet beter trainen dan mij

wij moeten eigenlijks de ponys het leren en ons zelf en bij deze kinderen kennen de ponys het al en moeten alleen zij het nog leren

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:11

Mosh schreef:
Je ziet en hoort het steeds vaker, jonge ruitertjes die op hun 11e een Z2 pony krijgen, daar een aantal jaar wedstrijden mee rijden en opnieuw dit niveau bereiken. Vervolgens wordt er een 2e pony aangeschaft, uiteraard heeft deze al hoger gelopen zodat je meteen bovenin mee kunt doen. Pony te klein ? Dan wordt er een paard aangeschaft, wederom hoger opgeleid, anders kun je natuurlijk niet meedoen aan de junioren. Nou kom ik misschien over als een jaloers meisje, maar zo is het echt niet bedoeld. Ik vind het alleen jammer dat het allemaal zo gemakkelijk gaat (daarmee heb ik het niet over het rijden, maar over het krijgen van.. Dat het zo vanzelfsprekend is). Ik ga absoluut niet klagen over mijn eigen kunnen, de paarden die ik rijd/ heb gereden hadden kwaliteiten genoeg. Alleen heb ik altijd alles zelf er in moeten rijden.. Soms zou ik ook wel een hoog opgeleid paard willen om mij wat vertrouwen te geven in het rijden van moeilijke oefeningen. Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Edit: Ik kon geen andere, passendere titel verzinnen Bloos

Hoe ik er tegenaan kijk: eigenlijk weer zo'n verhaal waarvan ik denk, wat moet je daar nu mee?
Het zijn dingen die gebeuren, nou en???
Menig kind zou gebaat zijn bij een netjes gereden pony om mee te beginnen, je kun beter leren rijden op een ervaren beestje, dat ook aangeeft waneer er hulpen verkeerd gegeven worden.
Jonge ruiter jong paard is eigenlijk een beroerde combinatie, en vooral voor het paard, want die moet al die door onkunde gemaakte fouten van de ruiter maar weer over zich heen laten komen.
Verder klinkt er vaak jaloezie door in dit soort verhalen, zij heeft een goeie dure pony gekregen, ikke niet, da's niet eerlijk, gossie.
En ik voorspel je, over tien jaar, is deze discussie nog steeds vrolijk aan de gang met een nieuwe generatie.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:57

Ik heb er eerlijk gezegt geen problemen mee, het concept 'leer-pony'.
Wat je van die pony's leert neem je voor altijd mee en het zijn écht geen automaten.
Maar ik zou me gaan vervelen als ik élke keer weer een hoogopgeleide pony/paard onder mn kont geschoven kreeg.
Je kent nu de Z1, wéér een Z1 pony en nóg een Z1 pony wat leer je daar dan nog meer van?
Het zou me juist fantastisch lijken om met de opgedane kennis een groene pony op te leiden naar hoger niveau.

Hoewel bij de overstap pony-paard ik me heel goed kan voorstellen dat het fijn is om een paard te hebben wat net weer iets meer kan, net als bij de overstap van Z naar subtop.

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:22

ik heb er geen problemen mee als ik maar blij bent met mijn paard wat een ander er van vindt moeten zij weten

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:17

Ik vdin het leuk om mijn jonge paard op te leiden, wat nog niets kan, dan kan ik altijd zeggen dat ik dat gedaan heb. misschien gaat het niet allemaal even soepel, maar uiteindelijk komen we er wel. Ik heb hier geen p[robleem mee, kinderen moeten van hun pony leren, en pony's die al zo hoog elopen hebben kunnen dat hen leren. Als ze dan een keer op een jong beestje zitten dan weten ze hoe het hoort. En als je 1 pony naar de z2 rijdt dan ben je echt nog geen topper hoor.
En trouwens laatst had ik mijn eerste wedstrijd. Was er nog een meisje dat b moest rijden, die had een pony die al z gelopen had. Dit was haar achtste wedstrijd en ze had nog maar 2 winstpunten. Nou dan heb je dus niets aan zo'n pony, deze ruiter moest het zelf nog leren. Dit heb ik dus zelf meegemaakt ik ben er van overtuigd dat de kwaliteiten van de ruiter belangrijker zijn als die van het paard / pony

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:34

ik ben het niet helemaal met je eens. Je kan dan als jonge ruiter een paard krijgen met de goeie kwaliteiten en waar alle knoppen op zitten maar je moet zelf ook goed genoeg kunnen rijden wil je de goeie knoppen weten! ook die jonge ruitertjes moeten streng genoeg voor zich zelf zijn om zover te kunnen komen... De 1 heeft gewoon mazzel dat ie de dingen er voor heeft en de ander heeft dat niet

mjamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:54

ik kan alleen uit eigen ervaring spreken mijn dochter is begonnen op een a pony die niks kon alleen heel hard scheuren daar is ze spelende wijs gaan wedstrijd rijden ze is tot l2 gekomen en l springen hoger mag niet met een a daarna is een beleerde d pony gekomen dit klikte niet en we zijn overgegaan naar een vier jarige C pony dit is absoluut niet makkelijk gegaan ze is L springen en M dressuur geworden op zijn zesde is deze verkocht ze werd te groot
inmiddels heeft ze nu twee drie bijna vier jarige en als ik zie hoe ze deze beestjes de bak rond stuurt moet ik zeggen dat ze bar handig is geworden van het rijden op onervaren beestjes
ze heeft ze inmiddels beide gestart in de b en in vier wedstrijden 14 punten gereden
ook moet ik zeggen dat ik voor mijn zoontje een ervaren pony had gekocht
dus het is denk ik per ruiter verschillend

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 09:58

CharleyT schreef:
Mosh schreef:

Hoe ik er tegenaan kijk: eigenlijk weer zo'n verhaal waarvan ik denk, wat moet je daar nu mee?
Het zijn dingen die gebeuren, nou en???
Menig kind zou gebaat zijn bij een netjes gereden pony om mee te beginnen, je kun beter leren rijden op een ervaren beestje, dat ook aangeeft waneer er hulpen verkeerd gegeven worden.
Jonge ruiter jong paard is eigenlijk een beroerde combinatie, en vooral voor het paard, want die moet al die door onkunde gemaakte fouten van de ruiter maar weer over zich heen laten komen.
Verder klinkt er vaak jaloezie door in dit soort verhalen, zij heeft een goeie dure pony gekregen, ikke niet, da's niet eerlijk, gossie.
En ik voorspel je, over tien jaar, is deze discussie nog steeds vrolijk aan de gang met een nieuwe generatie.

Ik vind het een beetje sneu dat je uit mijn bericht de conclusie trekt dat ik maar jaloers ben. Je kent mij niet eens en je weet niet wat voor paarden ik rijd Rolleyes Waarom is het een nutteloze discussie ? Moeten we allemaal maar doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je een ervaren paard krijgt waarop je kan leren rijden ? Aan dit topic te zien hebben niet alle mensen deze luxe en ook zie ik genoeg meningen naar voren komen die toch aardig van elkaar kunnen verschillen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:03

Je zegt zelf dat je ook wel eens een hoog opgeleid paard zou willen om je het vertrouwen te geven in sommige oefeningen, waarom zou je dat een ander dan niet gunnen. Verward

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:03

Ik heb meer gespect voor iemand die een onervaren paard beleerd en er leuk mee weg weet te komen, dan mensen die steeds een beleerd sportpaard kopen, er binnen een jaar alle knopen af weten te rijden en dan maar weer een nieuwe uitzoeken.

Een tip: Benader goede stallen waar ze hoger opgeleide paarden hebben en leg uit dat je graag wat meer ervaing wil opdoen. Vaak kun je dan eens een uur privé -les krijgen op een hoger geschoold paard. Dát is goed voor je zelfvertrouwen en je leert er veel van. Dit kun je dan weer toepassen op je eigen paard.

Succes

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 10:09

Marliesje schreef:
Je zegt zelf dat je ook wel eens een hoog opgeleid paard zou willen om je het vertrouwen te geven in sommige oefeningen, waarom zou je dat een ander dan niet gunnen. Verward

Waar haal je vandaan dat ik het iemand anders niet gun ? Je leest dingen die er niet staan Knipoog

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:19

Ik zelf ben nu in het bezit van een 7 jarige merrie die z1 met winst is. Ik heb haar gekocht omdat zij niet hoger in de sport kan vanwege een rugprobleem. Ik rij al vanaf mijn 4e ben nu 24 maar heb nooit fanatiek wedstrijden gereden. Nu kwam ik deze merrie tegen en was opslag verliefd. Ik ga ook wedstrijden rijden en moet in de B beginnen. Ook al is het paard Z als je het als ruiter niet kunt doet ze het niet uit zich zelf.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:44

Mosh schreef:
Marliesje schreef:

Waar haal je vandaan dat ik het iemand anders niet gun ? Je leest dingen die er niet staan Knipoog

Waarom anders zo'n topic openen?
Ik zie het probleem niet, en daarnaast ook het nut om zo'n topic te starten niet. Haha!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 13:56

Waarom niet ? Het leek mij wel interessant om de mening van anderen hier over te horen. Is dat soms verboden Nors opkijken Omdat ik dit topic open ben ik zelf gelijk jaloers ? Beetje kort door de bocht lijkt mij Slapen
Trouwens, als ik mezelf heel zielig vond had ik dit topic eerder in een ander forum gepost Gaaaap

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:29

heey heey,
Ik snap wel wat je bedoelt, wat wel zo is je kan beter iemand die net begint met rijden op een goed beleerde pony/paard zetten daar leer je immers veel meer van. Heb zelf ook ZZ paarden gereden, waardoor ik nu weet hoe het voelt als hij het goed doet. Maaar ik kan me er ook eigenlijk een beetje aan ergeren (ja ik geef toe mssn wel beetje jaloers:) haha schaam) MAAAR ik wil wel eventje is anders zeggen, je hebt vaak paarden die een hoge afstamming hebben en DE perfecte gangen maar wanneer jij een paard hebt dat corect gebouwt is, sterkte achter hand enz dan kan je daar mee ook de Z bereiken. Zelf rij ik nu een paard wat eerst alleen maar slofte (is niet mijn paard) de eigenaar heeft zo getraint het sloffen is er uit en is van het weekend L geworden mssn nog wel onder aan de ladder kwa wedstrijden maar hij doet al wel bijna de passage(!!!) Dus, niet bij de pakken neer zetten en gewoon lekker trainen! Enn ooh ik wil ook niet zeggen dat de mensen met een paard dat hoog op gelijd is meteen makkelijk meer weg te rijden is want dat is NIET zo, je leert er alleen meer van omdat je weet wanneer jij het fout dat, dan doet het paard het niet!:) succes iedereen!

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:22

Ach het is misschien leuk om mee te beginnen zo'n hoogopgeleid paard, of een paard wat iig al wat kan, maar het lijkt mij juist leuker als je alles zelf bereikt met je paardje.
Ik heb nog nooit Z gereden, het hoogste wat ik gereden heb is M springen, daar ben ik super trots op, omdat ik het allemaal zelf heb bereikt, met een paard wat niet eens echt wedstrijd gericht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:26

Hetzelfde met geen wedstrijden rijden hoor Haha!
Ik rij nogal fanatiek dressuur, heb 1 keer per week les & rijd bijna iedere dag! Maar heb geen wedstrijdambities Vork

Ik stond op een dressuurstal waar de meerderheid op wedstrijd ging en een paard met flinke afkomst had etc.
Ik kwam daar aan met mijn NRPS pony die een L2 proefje kon lopen en een B/L parcoursje kon springen. Heb heel wat rare blikken gekregen en vervelende opmerkingen gekregen!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:12

Ik denk dat het echt geen voordeel hoeft te zijn om een hoog opgeleid paard te rijden. Buiten het feit dat je als ruiter ook zelf de mogelijkheden moet bezitten om zo'n paard correct te kunnen rijden, kun je met élk paard wat goed is afgericht hoge ogen in de ring scoren.

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:40

Mij stoort het niet dat iemand een Z paardje koopt om het zo makkelijker te hebben met alles te leren. Hetgeen mij wel stoort is dat dit vaak de mensen zijn van wie de ouders genoeg geld verdienen (ik heb hier over kinderen tot 18jaar, niet over mensen die zelf ervoor gaan werken) en die na 2 maand paardje rijden onmiddelijk een eigen zo duur mogelijke pony krijgen zodat de ouders bij vrienden kunnen stoefen dat hun dochter een mega goed paard rijd.

Ik vind dit vooral ook erg voor die kinderen, bij ons zijn er 2 zusjes, ondertussen ongeveer 11 en 15 jaar en die hebben 5 pony's (net nog een bijgekocht). De ouders mega grote camion gekocht en de meisjes mogen 2 keer in de week op jumping. Deze kinderen vinde het niet leuk meer om te genieten van hun paard, het enige wat ze willen is 2 keer in de week op hun pony's stappen om dan zoveel mogelijk prijzen te winnen. Denk niet dat dat is was wij verstaan onder paardrijden?

Verder nog 1 opmerking. Leren paardrijden doe je door op verschillende paarden te rijden en ook op slechtere beestjes. Onmiddelijk een paard krijgen dat nooit beweegt, altyd braaf is en al hoog dressuur begaafd is, daarmee leer je niet hoe je op een paard moet blijven zitten als ie panikeerd, bokt, steigert of wegrent op wandeling.

Dit is niet op iedereen bedoeld, maar denk wel dat dit verhaal past bij 75% van de gevallen? Ik ken ook genoeg mensen waarvan de ouders wel 10 paarden zouden kunnen aanschaffen en onderhouden, maar die nog steeds op manege paarden rijden. DIt omdat de ouders vinden dat ze eerst genoeg moeten leren, en nu mag je daarop zeggen wat je wilt, dat zijn de ouders die begaan zijn met het plezier van hun kinderen, meer dan diegenen die een dure pony kopen na korte tijd.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:54

Lecheken schreef:
Verder nog 1 opmerking. Leren paardrijden doe je door op verschillende paarden te rijden en ook op slechtere beestjes. Onmiddelijk een paard krijgen dat nooit beweegt, altyd braaf is en al hoog dressuur begaafd is, daarmee leer je niet hoe je op een paard moet blijven zitten als ie panikeerd, bokt, steigert of wegrent op wandeling.

Dit is niet op iedereen bedoeld, maar denk wel dat dit verhaal past bij 75% van de gevallen? Ik ken ook genoeg mensen waarvan de ouders wel 10 paarden zouden kunnen aanschaffen en onderhouden, maar die nog steeds op manege paarden rijden. DIt omdat de ouders vinden dat ze eerst genoeg moeten leren, en nu mag je daarop zeggen wat je wilt, dat zijn de ouders die begaan zijn met het plezier van hun kinderen, meer dan diegenen die een dure pony kopen na korte tijd.

Hier ben ik mee akkoord.

Ik vind dat het veel belangrijker is wat je met je paard bereikt. Niet van : ik rij op een paard dat dit en dit en dit kan. Sorry hoor maar dat ligt niet aan jouw rijden.
En ik trek mij daar niets van aan wat andere zouden zeggen over mijn paard. Ze kan niet goed springen (heeft in haar 10jaren denkik niet eens een springbalk van dichtbij gezien) en ik voel me super als ik haar over een rechte van 50 cm krijg. Wat dan nog dat mijn paard op hoge niveaus loopt.
Wat ik belangrijk vind is wat ik met haar zal bereiken (heb haar nog maar vier maand).

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:45

Ik vind t vééél knapper als je met een groen paard (Zelf opgeleid) de L1 haalt, dan een ervaren paard dat binnen anderhalf jaar de Z haalt. Echt waar!

xx

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:53

Ik zie juist veel vaker dat mensen voor kun onervaren kinderen een groen paard kopen. En na veel vallen en opstaan lukt het meestal nog niet en moet het paard verkocht worden. Of door iemand anders gereden.
Dat vind ik veel erger eerlijk gezegd.

Doe eerst genoeg ervaring op in het rijden, voor je een groen paard gaat kopen, koop dan liever inderdaad een Z-paard.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:46

Pensionnetje schreef:
Ik heb meer gespect voor iemand die een onervaren paard beleerd en er leuk mee weg weet te komen, dan mensen die steeds een beleerd sportpaard kopen, er binnen een jaar alle knopen af weten te rijden en dan maar weer een nieuwe uitzoeken.

Een tip: Benader goede stallen waar ze hoger opgeleide paarden hebben en leg uit dat je graag wat meer ervaing wil opdoen. Vaak kun je dan eens een uur privé -les krijgen op een hoger geschoold paard. Dát is goed voor je zelfvertrouwen en je leert er veel van. Dit kun je dan weer toepassen op je eigen paard.

Succes

Afgod

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:48

Lecheken schreef:

Ik vind het allemaal iets heel anders.
Een dressuurruiter die, noem het eens, verdienstelijk PSG rijdt, kan imo rijden. Daar hoef ik die niet voor op een bokkend paard te zien.
Een springruiter die een parcours van 1.30 rondspringt daar neem ik mijn petje voor af, ongeacht of het een schoolmeester is of dat deze ruiter het paard zelf opgeleid heeft.
Is een ruiter die jonge levendige hengsten voorstelt bij de PAVO een beter ruiter dan een ruiter die GP rijdt? Imo gewoon een heel ander specialisme. Van een springruiter verwacht je ook niet even te tonen dat ze met een westernpaard kunnen spinnen ofzo.