Voor of tegen sporen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seleentj

Re: Voor of tegen sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:07

LimaGentle schreef:
ik ben van mening dat als je met sporen rijd, je zelf niet goed kan rijden

als jij goed rijd en goed kan omgaan met paarden, heb je helemaal geen sporen nodig

nou sorry hoor maar mijn exverzorgpaard voelde zo weinig dat het echt wel nodig had daarbij werd ze door nog 2 andere meiden bereden en die dachten er het zelfde over Bloos ..ik heb daarbij 9 jaar paardgereden dus niet kunnen rijden?..ik denk dat je me oude instructrice nu heel boos maakt zoals zij ooit tegen mij zei : Sommige mensen worden geboren met het talent om paard te rijden andere werken er keihard voor als jij Knipoog ik vind het gewoon een onzin mening en dat is mijn mening Bloos

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:10

ik ben voor sporen, sporen kunnen de hulp verfijnen, het is niet de bedoeling dat je aanspoort met de spoor! daarbij moet je het wel kunnen afwisselen dat je paard ook voor je been is als je geen sporen draagt!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:47

Seleentj schreef:
LimaGentle schreef:

als jij goed rijd en goed kan omgaan met paarden, heb je helemaal geen sporen nodig

nou sorry hoor maar mijn exverzorgpaard voelde zo weinig dat het echt wel nodig had daarbij werd ze door nog 2 andere meiden bereden en die dachten er het zelfde over Bloos ..ik heb daarbij 9 jaar paardgereden dus niet kunnen rijden?..ik denk dat je me oude instructrice nu heel boos maakt zoals zij ooit tegen mij zei : Sommige mensen worden geboren met het talent om paard te rijden andere werken er keihard voor als jij Knipoog ik vind het gewoon een onzin mening en dat is mijn mening Bloos

dus omdat iemand niet goed kan rijden moet het paard er onder lijden doordat diegene sporen draagt?
vind ik echt bullshit.. altijd makkelijk om het paard de schuld te geven

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:54

Ik ben tegen. Lachen

Al die onzinargumenten van 'het paard loopt anders niet door' (dan zijn van die types die porren en schoppen). Vinden jullie het gek dat zo'n paard zo afgestompt raakt dat hij niet meer vooruit te branden is?? Ik niet! Leer maar eens paard te rijden op je zit, dat is pas paardrijden.

En voor die ene op de 10.000 die wel 'netjes' kan rijden met sporen (ik ken ze vrijwel niet of ze doen weer van alles met hun handen Rolleyes ): Kun je het echt niet af met zit- en gewichtshulpen?
Ik snap ook nog steeds niet waarom ruiters in bepaalde wedstrijdklasses met zoveel extra hulpmiddelen moeten rijden Gestoord . Je zou toch zeggen dat je juist met steeds minder iets moet kunnen. Ik ken namelijk mensen die een behoorlijk staaltje kunnen rijden zonder die sporen en zonder S&T. Dat is pas paardrijden en echt in harmonie zijn met je paard. Ja Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:56

Ik zie overigens in de kinderlesjes op mijn stalling al kids van 12 a 14 jaar met spoortjes rijden. Gestoord En stoer dat ze zich voelen. Niemand verbied het ze en helaas zijn het mijn eigen paarden niet waar dan op gereden wordt, want ik zou zo'n griet er direct afsleuren. Whoosh!

Dionn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:01

Ik ben er zeker niet tegen als je goed sporen kunt gebruiken en er je paard een niet onnodig mee lastig valt!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:02

Als je ze goed gebruikt ben ik er niet op tegen Knipoog

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:06

ik denk dat je beter een spoortje kan dragen en 1x een prikje geven dan dat je zonder spoor de hele tijd in zijn buik loopt te schoppen
want dar stompt het ook van af en dan is het helemaal niet meer voor het been en dan wil je een spoortje omdat en reageert hij ook niet meer op het spoortje

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:32

ik ben tegen tot de M Haha!
ik rijd mijn paarden keurig zonder welk hulpmiddel dan ook. geen enkel probleem, zelfs de jonkies niet

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:07

Ik ben TEGEN sporen. Waarom? Ik rij nu al (of pas Knipoog ) 3 jaar paard, en ik heb al heel wat paardjes onder mijn kont gehad, waaronder ook luie paardjes. Ook luie paardjes krijg ik nu makkelijk netjes aan het been, en ik heb nog noooit sporen aangehad. Als je gewoon heel consequent met een zweepje om kan gaan (zonder te gaan lopen rammen! Haha! ) dan snapt het paard altijd wat je bedoeld, en is dat geprik in die buik errug onnodig.
Vork

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:17

LimaGentle schreef:

Grappig, want juist de ruiters die boven de M1 rijden MOETEN sporen dragen op wedstrijd!
Ik rij zelf M2, ik rij met een klein spoortje op wedstrijd, thuis train ik mét en zonder spoor, om haar toch fijn aan het been te houden.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:34

Als ze goed gebruikt worden, heb ik er geen probleem mee.
Ik vind zelf dat ik niet stil genoeg zit met mijn benen, dus ik gebruik ze niet. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:39

Mexxuna schreef:
Grappig, want juist de ruiters die boven de M1 rijden MOETEN sporen dragen op wedstrijd!
Ik rij zelf M2, ik rij met een klein spoortje op wedstrijd, thuis train ik mét en zonder spoor, om haar toch fijn aan het been te houden.

Maar je zou toch denken dat hoe hoger je rijdt, hoe minder je nodig hebt? Knipoog
Overigens vind ik persoonlijk dat in de M rijden, niet per se fantastische ruiters zijn. Lachen

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:40

Je_anne schreef:
Niet tegen als je ze gewoon goed gebruikt!

Ik sluit mij hier bij aan Ja

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:59

Nadya schreef:
Maar je zou toch denken dat hoe hoger je rijdt, hoe minder je nodig hebt? Knipoog
Overigens vind ik persoonlijk dat in de M rijden, niet per se fantastische ruiters zijn. Lachen

Klopt...m2 wil niet zeggen; een goede ruiter...helaas.
Als je goed kan rijden, dan is de communicatie met je paard zó goed, dat je geen sporen nodig hebt om hem ontspannen in die uitgestrekte draf te krijgen bij je m2 proefje...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:38

Mexxuna schreef:
LimaGentle schreef:

daarom heb ik ook een schijthekel aan dressuur.. vind dat allemaal zo onnatuurlijk en zo geforceerd

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:41

Ik ben niet tegen sporen, mits deze goedgebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn.
Wel ben ik tegen sommige manieren van met spoor rijden. Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:42

LimaGentle schreef:
daarom heb ik ook een schijthekel aan dressuur.. vind dat allemaal zo onnatuurlijk en zo geforceerd

Als iemand goed kan paardrijden, is dressuur alles behalve geforceerd, en kun je letterlijk met je pinken een paard nageeflijk laten lopen. En wat is er dan nog mooier om op die manier je paardje lenig en in balans te houden, want een paard is niet geboren met jou op zijn rug; om dat gewicht te compenseren, zal je toch echt moeten zorgen dat je paardje die kont gaat gebruiken als jij er op zit... Vork

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:44

Joepju schreef:
LimaGentle schreef:

Als iemand goed kan paardrijden, is dressuur alles behalve geforceerd, en kun je letterlijk met je pinken een paard nageeflijk laten lopen. En wat is er dan nog mooier om op die manier je paardje lenig en in balans te houden, want een paard is niet geboren met jou op zijn rug; om dat gewicht te compenseren, zal je toch echt moeten zorgen dat je paardje die kont gaat gebruiken als jij er op zit... Vork

ik heb het niet over dressuurmatig rijden maar over het 'ankie-dressuur'
tuurlijk is het belangrijk dat je paard goed loopt.. maar zie jij een paard in het wild een pirouetje maken? Tong uitsteken

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:45

Sporen?Tja ik ben er niet tegen, maar wel tegen de ruiters die er hun paard mee lek prikken, echt tot bloedens toe
Walgelijk!
Ik vindt trouwens dat je zonder sporen moet kunnen rijden.

Zoe_rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:49

Voor, als je ze maar goed gebruikt.
Jammer is alleen dat zoveel mensen die hun benen niet normaal stil kunnen houden, of hun paard niet eens voorwaarts kunnen rijden ook spoortjes aantrekken.
Sommige vinden het stoer ofzo Verward

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:53

LimaGentle schreef:
tuurlijk is het belangrijk dat je paard goed loopt.. maar zie jij een paard in het wild een pirouetje maken? Tong uitsteken

Ik ben met je eens dat het alles behalve nodig is om een paard onder zadel een pirouetje te laten maken. Maar in principe kan een paard van nature alle oefeningen die anky ook met haar paard uithaald. Moet je maar eens opletten als je 2 paarden ziet spelen in de bak; de ene pirouet na de andere.... Haha! Alleen is het natuurlijk veel moeilijker voor het paard als er 70 kilo opzit...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:55

Joepju schreef:
LimaGentle schreef:

Ik ben met je eens dat het alles behalve nodig is om een paard onder zadel een pirouetje te laten maken. Maar in principe kan een paard van nature alle oefeningen die anky ook met haar paard uithaald. Moet je maar eens opletten als je 2 paarden ziet spelen in de bak; de ene pirouet na de andere.... Haha! Alleen is het natuurlijk veel moeilijker voor het paard als er 70 kilo opzit...

ik heb nog nooit een paard in de wei ZONDER ruiter een hele kuhr zien lopen hoor haha Tong uitsteken

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:58

LimaGentle schreef:
ik heb nog nooit een paard in de wei ZONDER ruiter een hele kuhr zien lopen hoor haha Tong uitsteken

laat maar...je snapt me niet helemaal zo te lezen....

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:00

Joepju schreef:
LimaGentle schreef:

laat maar...je snapt me niet helemaal zo te lezen....

ja of jij mij niet.. dat kan ook Knipoog