Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:47

Haha als jij ook een arabier hebt met een holle rug Knipoog

Kiwiko, heb het geprobeerd, maar toen hij een loopje met me nam en zijn kop in de lucht gooide heb ik hem maar weer tussen de benen gedaan.
Dit werkt het prettigst.
Ik heb hem even OP de slof moeten pakken in het begin en daarna liep hij weer super lekker, met impuls, lekker van achteren, constant in hoofd/hals houding. Het gaat echt zoveel beter met dat ding.
We hebben zelfs wat pasjes kunnen wijken vanuit de volte naar een rechte lijn zonder dat hij zijn rug wegdrukte en onder me vandaan liep.
Ik vind de slof voor ons een heel fijne (tijdelijke) oplossing Ja

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:54

oeeww gevaarlijk topic Knipoog. Ik heb er bij mijn oude paard een tijdje mee gereden. Beest was 15 toen ik hem kreeg en deed alles op kamelenstand. Ik heb hem er toen 2 dagen aangehad en het paard had zo de bedoeling door van wat ik wilde. Hij hing grotendeels ook los maar net die moment dat zij ging drammen om extreem hoog liep met haar hoofd werkte hij even in. Dat ding ligt trouwens nu nog steeds weg te rotten in mijn kast Clown. Het is inderdaad een goede tijdelijk hulpje wanneer je hem met beleid en fatsoenlijk gebruikt. Doe je dat niet dat rijd je heel je paard naar de paasei.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:10

BTW ander probleempje. Liekie is ontzettend voorwaarts en je hoeft je handen maar te openen en hij schiet naar voren. Maar als hij eenmaal zo lekker loopt kan ik geen pas meer verruimen want dan springt hij telkens in galop aan. Iemand een tip Haha!

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:20

het enigste wat ik met de slof doe is longeren.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:45

Hahaha nee een Rus met een behoorlijke rugblessure.....

Ik probeer te verruimen door toch wat druk te houden, want als ik mijn hand te veel open, ben ik m ook mooi kwijt. Als ik wat druk erop houd, gaat dat een stuk beter! Niet vasthouden maar wel wat meer druk dan je hand openzetten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:02

Ik heb ook een rus, een russische arabier Haha!

We hebben al van alles geprobeerd. Handen gesloten houden en vooruit rijden, handen openen en vooruit rijden, alleen handen openen, bij aanzet op volte zetten, op tijd terug nemen (bij aanzet dus al Haha! ), uhmm weet zo ff niet meer wat nog meer, maar bij alles aanspringen in galop. Voordeel is wel dat hij meer vanuit de achterhand aansprong en niet vanuit de voorhand Nagelbijten / Gniffelen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:39

Het paard springt aan in de galop ipv verruimen omdat dat voor het paard gemakkelijker is.
Dat betekent heel concreet dat het paard in de draf al niet goed gaat. Met een slofteugel bij longeren (en rijden?) krijg je beslist geen correct ruggebruik, wat je voor het rijden nodig hebt. De slof werkt in op de lagen en de tong, dus werkt via de onderkaak van het paard. De inwerking op de lagen om het hoofd in een bepaalde stand te brengen of te begrenzen veroorzaakt al een zodanige pijn reactie in de lagen (als het gevoel er nog inzit ....) dat de reactie alleen maar een spanningsreflex kan oproepen. Als de lagen dood zijn, dan kan je via de onderkaak, door de inwerking misschien wel een hoofd en hals omlaag krijgen, en daarmee een aantal spieren oprekken, maar dat leidt niet tot ontspanning zoals dat bedoeld is. Het paard moet mentaal ontspannen, los en soepel worden. Via rekken en strekken, en dan via begrenzing of aansturing via de slof werkt dat conta op
het paard.

Als je een paard niet in de hand kan stellen, dan is het paard verreden. Op het moment dat je bij het controleren of paard in de hand gesteld is in halt en gang, kan je er achter komen dat het paard niet in de hand gesteld blijft. In die gevallen kan je, als je goed kan rijden, het paard als dat langdurig verkeerd gereden is, met een slof binnen een paar minuten duidelijk maken, wat er gevraagd wordt. Daar komt geen pijn aan te pas. Als het paard begrijpt en bevesigend reageert op de bedoeling, dan kan je het probleem zonder slof met correct rijden oplossen....

Ik heb de indruk dat het vaak handig voor de ruiter is of lijkt, of een vorm van veiligheid voor de ruiter kan bieden. Het paard leert met een slof beslist niet, om goed te gaan.... Een slof die tweezijdig gelijktijdig inwerkt, wordt zowie zo al verkeerd gebruikt. Een slof hoort enkelzijdig gebruikt te worden..... anders is het een scheermes wat verkeerd wordt gebruikt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:23

Ben het laweer erg met Kiwiko eens vandaag Lachen (meestal overigens) .. maar het is ook logisch. als je een slof voor veileigheid en begrenzing win gebruiken dat je hem aan de zijkant bevestigd. Als je paard jolig is en woest en je knoop hem tussen de voorbenen werk je de kop ook naar tussen de voorbenen .. en daar wil je hem dus ECHT niet hebben .. want bedenk maar waar het hoofd heen moet voor de vuilte bokken: Juist naar omlaag ! Ik vind alles leuk op een paard maar als ik het hoofd en de hals niet meer voor me zie maak ik toch dat ik er binnen 1 tel naast sta.

Wil je echt aan de rug werken dan wil je ze laag en rond hebben (met activiteit van achter uit) en dan knoop je hem wel beneden vast. Maar 90% van de ruiterd krijgen hun paard dan niet meer lekker op het achterbeen en daarom is iedereen er zo tegen.

Het is een kwestie van ook kijken met je eigen ogen. met de slof tussen de voorbenen werkt het bit diagonaal omlaag van de kaak af.. met de slof opzij werkt het bit direct naar achter terug vol op de kaak (AU! noodrem)

En een paard leert wel van een slof en een paard kan ook een stukje steun vinden in een slof. Als het paard vast heeft gezeten en een kant niet meer wil buigen of niet meer wil dalen in de hals omdat het denkt dat dat zeer doet.. kan je met een slof rusitg aan wel net wat lager en verder komen waardoor het paard ontdekt dat het steeds makkelijker wordt.

Uiteraard met beleid en goed denkwerk

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:35

Riant, jij beschijft zo ongeveer waarom ik hem gebruik en hoe ik hem gebruik Ja
Ik heb er wel degelijk profijt van, en mijn paard uiteraard ook. Anders deed ik het niet

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:44

dan in mijn ogen gebruik je hem waar hij ook voor is: als hulp.

En ik ken nog een reden maar die is voor mij persoonlijk. Ik ben MS patient en ik heb een paard van 1.78 die als het haar even lukt graag wil dat ik haar hoofd draag.. Tong uitsteken

Ik heb niet meer de energie daarvoor, ik ben ook te weinig gevoel over om daar heel erg fijn doorheen te rijden. Dus we helpen ons soms met de slof. Ik hoef dat even niet overgeconcentreerd op mijn handen te zijn. Hij hangt echt redelijk los hoor maar mijn paard blijft echt van de slof af en wil er niet op hangen en wil het ook niet strak voelen. Dus losjes eraan .. dan als ze twee keer in de slo loopt weet ze dat ze dat niet moet doen .. en kan ik normaal gaan zitten en op het been concentreren.

Lafjes .. ja !

mijn geval is niet waar de kennis ophoud beginnen de hulpteugels maar soms wel waar het kunnen ophoud beginnen de hulpteugels.. rijd er niet vaak mee maar kom als ik echt even op een punt vast zit er wel makkelijker doorheen waarna ik mijn slof ook weer vrolijk in de kast hang.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:19

Mijn paard is heel sterk en trekt behoorlijk, en ik ben rugpatient. Je begrijpt dus dat ik op zijn sterke momenten ook de slof voor mijn eigen gebruik. Het is alleen wel zo dat we er allebei voordeel van hebben.
Ik zal eens kijken of ik een keer een les kan laten filmen met het losrijden (sterk en onder je uitlopen met weggedrukte rug), het oppakken met slof, en daarna verder rijden met een losse slof...
Je ziet bij hem heel duidelijk verschil, dus het zou best leerzaam zijn voor dit topic.

Vraag is dan wel om niet op mijn houding te letten want ik ben nog onder therapie om mijn eigen rug te leren dragen. Met andere woorden ik heb een bolling in mijn rug tussen mijn schouderbladen Schijnheilig

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:30

Nou Griebeld eigenlijk is wat jij aangeeft nou juist de spijker op zijn kop in dit onderwerp..

Ja je hebt als je perfect gezond bent en zelf geen blessures hebt en minimaal 10 jaat goed bent opgeleid dat je echt geen slof nodig hebt inderdaad..

kort door de bocht als Anky met Slof zou rijden dan zou ik het stom vinden .. want zij kán rijden en wij doen onze stinkende best om er wat moois van te maken. Clown

maar we rijden niet allemaal al 20 jaar .. we zijn zelf fysiek niet allemaal iedere dag even fit. En ik vind dat zo'n paard het beter heeft met een slof aan en de rust als met een links en rechts plukkend wankel zittens ongebalanceerd mens op zijn rug.

tien jaar terug kon het me niet gek genoeg en intereseerde het me niks wat ik onder me had .. ik kon wel zitten en kon ook wel blijven sturen .. maar nou rijd ik gewoon lekker voor mijn lol en ontspanning hahaha. Ik wil er niet meer mee verongelukken en ik wie niet meer vechtgen of hangen en wurgen met zo'n paard.

We gaan gewoon lekker met soms wat hulp aan de slag.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:36

Feit bij ons is dat als ik hem ff oppak met de slof ik daarna ongestoord zonder klachten kan doorrijden. Hij is dan niet sterk meer omdat hij lekker ontspannen en van achteren loopt. Doe ik dat niet kan ik na (niet overdreven) al na 10 min afstappen omdat ik het niet meer trek. Ik kan het niet hebben in mijn lijf als hij zich zo sterk maakt, rug wegdrukt en onder me uit loopt. Dit is echt zo'n fijne oplossing. En ik weet dat het tijdelijk is. Zijn rug wordt er beter van en de mijne ook Ja

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:39

dan lekker blijven doen zo zeg ik ! Succes met beide jullie ruggen !

Daisyszuuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:20

ik ben zelf tegen slofteugels, maar als je een zeer ervaren ruiter bent en er mee kan rijden zitten er zeker voordelen aan.Tegenwoordig word een slofteugel voor andere doeleinden gebruikt .vooral om in de krul te trekken

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:59

Da's niet alleen tegenwoordig hoor. Ik vind juist dat er vroeger veel meer met slof gereden werd. Als ik kijk bij ons op de pensionstal dan rijdt er maar 1 persoon met slof.
Op de manege waar ik vroeger reed reden bijna alle pensionklanten met slof. En ik denk juist dat er tegenwoordig veel meer nagedacht wordt over het welzijn van het paard dan dat dat vroeger het geval was.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:27

Ik ben van mening dat het wel voordelen kan hebben.

Toen ik mijn paard net kreeg ging het rijden niet echt soepeltjes (mevrouw liep voornamelijk in een scheve houding sterren te kijken). Dit bleef de eerste drie kwartier zo, daarna ging het beter. Om mij met dit probleem te leren omgaan (mijn rijstijl en het probleem sloten niet aan), heeft mijn instructrice mij toen met slof laten rijden. Zodat ik me niet eerst door dat gigantische sterren kijken heen hoefde te werken, maar slechts door een klein beetje "tegenstand". Zo heb ik leren omgaan met zowel de scheefheid als het vastzetten, zonder dat mijn paard eerst een tijd haar rug en halswervels kon vastzetten en beschadigen.

De slof dwong haar dus niet in "de houding", maar tot een meer respectable houding. Waardoor het voor mij gemakkelijk was om haar van achteren aan het werk te zetten, waardoor ze voor ook beter ging lopen.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:13

Ik denk dat een slof wel voordelen kan hebben ,
Als het niet is om er altijd mee te gaan rijden ,
Wel meestal in de handen van ervaren ruiters ,
maar langs de andere kant hebben de ervaren ruiters
de slof vaak niet meer nodig en rijden alleen de nog niet zo ervaren ruiters ermee
en dan kan je er natuurlijk meer kwaad dan goed mee doen ,
als je nog niet weet waar je mee bezig bent

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:24

Ook ervaren ruiters rijden met slof...
Ik heb vroeger bij albert voorn gewerkt en daar werden alle paarden met slof gereden Knipoog

NHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:16

Vogeltje90 schreef:
In principe ben ik tegen slofteugels, omdat je in mijn mening niks bereikt met je paard als ie wat ie doet niet vrijwillig doet. Maar ik had laatst eens een keer privéles op een manegepaard dat normaal gesproken niet meer naar beneden loopt (omdat ze zo stug in dr mond is geworden door beginners en veel verschillende ruiters e.d.), ook loopt ze scheef en bij de rechtergalop wisselt ze steeds om naar links. De instructeur zei dat ik een slofteugel eraan moest hangen, en ik moet zeggen dat t paard na een half uur niet meer scheef liep, ze zette dr achterhand eronder en ze liet gewoon los. Ik hoefde de slof toen dus ook niet meer te gebruiken.

Wat vinden jullie? Wegen de voordelen van een slof in zo'n geval op tegen de nadelen? Ik weet niet zo goed wat ik moet denken.Verward

Boos!
Ik ben zeer tegen slofteugels. Als je je paard zelf niet verzameld kan krijgen, ga dan op les zodat je leert HOE je voorwaarts neerwaarts kan rijden; nml. door de achterhand er zo onder te rijden dat het paard vanuit de stuwing in zijn achterhand de teugels aanneemt en zo, vanuit een ontspanning zijn rug geeft. Die geeft hij niet zomaar cadeau, daar moet je wel wat voor doen. Als je paard je vertrouwt en het principe "wijken voor de druk" door heeft, zal hij/zij voor elke druk wijken zo ook hoofd en flanken. Dit bereik je door veel grondwerk, lange lijnen en een zodanige band opbouwen dat hij durft na te geven. Ga je 'andersom' werken, dus vanuit dwang en daarmee ook pijn, zal hij/zij vanuit een gespannen situatie gaan buigen. Na een paar jaar zal je paard rugblessures vertonen daar je hem/haar dwingt zijn rugspieren vanuit een gespannen situatie te werken. Ik zie zo vaak dat vooral bij jonge paarden een slofteugel wordt omgedaan, en zo het paard leren af te buigen. NIET doen!!! Je verpest zijn rug en zo ook de het basis vertrouwen dat het paard in je moet krijgen!!!
Voor meer info ga naar www.paardnatuurlijk.nl
hoofdstuk 'wijken voor de druk'. Een eye-opener! Hoop hiermee het onrecht dat paarden worden aangedaan recht te trekken...?? Ik ben trouwens ook tegen het rijden met bit en ALLE extra 'hulpstukken' die men om een paard hangt.... Ik zelf rij vaak alleen met halsring en zelfs dan krijg ik hem verzameld en loopt hij voltes, slangenvoltes ed. alleen op druk. Mijn ultieme doel is met niks...hihi...dressuur te rijden en dat hij in het volste vertrouwen op mijn kleine pinkje rijdt...
Groet NHW

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:00

Helaas is zo rijden niet voor iedereen weggelegd.. En niet iedereen heeft de tijd en de begeleiding om zo te rijden, manegeruiters bijvoorbeeld.
Maar ik hoop dat wel steeds meer mensen op de manier gaan rijden zoals jij, en ik hoop t zelf ook ooit nog eens te leren Tong uitsteken Maar goed daar gaat t topic niet over.. Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:09

Vogeltje90 schreef:
Helaas is zo rijden niet voor iedereen weggelegd.. En niet iedereen heeft de tijd en de begeleiding om zo te rijden, manegeruiters bijvoorbeeld.
Maar ik hoop dat wel steeds meer mensen op de manier gaan rijden zoals jij, en ik hoop t zelf ook ooit nog eens te leren Tong uitsteken Maar goed daar gaat t topic niet over.. Lachen

Dus dan ga je, omdat je niet kunt rijden er maar een slof aanhangen? Dat lijkt me echt een goede reden Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:11

Vogeltje90 schreef:

Ik maak de tijd en neem de begeleiding om zo te leren rijden. Alleen daarom al wilde ik nooit op een manege leren rijden. Met grondwerken kun je je paard al leren op de juiste manier te gaan lopen. Waarom dan alsnog gaan rijden met een slof??? Nee hoor, mij niet gezien.

Ik vind ook dat veel mensen vaak alleen maar met een slof rijden, om hun paard in de krul te trekken. 'Leer zelf eens goed rijden', denk ik dan. Maar ja, dat mag je dan niet zeggen...... Tong uitsteken
Maar ik zie ze dagelijks om me heen....... Gestoord

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:17

ik ben het met iedereen hier eens.. Een ruiter moet niet zomaar een slof aanhangen, want idd leer maar eens goed rijden. Maar aan de andere kant ben ik wel zo realistisch om in te zien dat het niet altijd zo makkelijk is. Daarbij is het doel van ons allemaal verschillend en daar moet rekening mee worden gehouden.
Soms kan een slof een goed hulpmiddel zijn om een vicieuze cirkel te doorbreken. Met anders rijden zal het ook wel lukken, maar wil diegene wel zoveel tijd en geld investeren?
Als je een jaar lang op een andere manier moet rijden en moet investeren in lessen of een ander paard om het juiste gevoel aan te leren, of je kunt al veel veranderen door er eens af en toe een slof te gebruiken dan weet ik het wel hoor...
Zelf gebruik ik echt bijna nooit een slof, ik denk gemiddeld 1 of 2 keer per jaar..

MalleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:34

ik heb er nog nooit mee gereden.
Maar soms kan het wel helpen hoor.
als je een paard heb die heel erg stug is.