Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DebbyDeb

Re: Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:24

Ik vind het vreemd dat er gezegd wordt dat die paarden 'aan de teugel' moeten lopen. Het lijkt er sterk op dat de instructrice/instructeur het belangrijker vindt dat het paard met zijn hoofd in de krul loopt, dan het eigenlijke doel van het nageeftlijk lopen. Dit blijkt uit de woorden 'moeten' en 'het met hulpteugels moeten'.
Ik hoop dat de kids op die manege wel uitleg krijgen over het nageeflijk lopen.. Hoe dit tot stand komt, hoe dit uit te voeren is, wat het voor het paard betekend als ze zo lopen, enz..
Misschien moet de persoon die dit topic opende dus navraag doen naar het belang van het op die manier berijden van het paard.
Ik snap wel waarom alleen de eigen paarden het moeten en niet de manege paarden. Het is slecht voor een paard wanneer ze gedwongen met hun hoofd naar beneden moeten lopen zonder ontspanning en vooral wanneer het hoofd vastgebonden wordt! Dit doen ze hun eigen paarden natuurlijk niet aan. Knipoog

DeniseES

Re: Moet joun paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:35

kimhaflinger schreef:
jullie snappen niet wat ik bedoel, de hulpteugel heel lang, speciale hulpteugel zodat hij niet met zn hals LANG gaat lopen, en dan gaat ie uit zichzelf aan de teugel lopen...

...dan is het toch nog steeds een hulpteugel Tong uitsteken bedoel je geen bijzet?

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:37

Ik vind niet dat het moet!
Je paard moet soepel genoeg zijn en als jij de oefeningen goed doet en je paard los genoeg is moet hij uit zich zelf gaan na geven.
Het is geen kwestie van net zo hard aan de teugels trekken tot het paard zijn hoofd naar beneden doet, dat vind ik niet aan de teugel rijden.
Ik vind het daarom ook een beetje raar dat het bij jullie op les Moet het kan eigenlijk pas als je paard soepel genoeg is om na te geven.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:02

Ik ben het met bovenstaande eens. Bij ons op de manege word je wel geleerd hoe je een paard aan de teugel kunt rijden, maar dat is niet een kwestie van trekken aan die teugels net zo lang totdat hij rond loopt. Gewoon goed losrijden etc. Beetje vreemd dat dat bij jullie met hulpteugels gedaan word, echt ontspannen lijkt het me niet namelijk Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:04

hmzzzz, het enige wat moet........, is dat ik goed genoeg moet rijden dat het "aan de teugel" daar vanzelf uit voortvloeit....... Lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:05

Mijn paard moet aan de teugel rijden? Nee, ik moet zo goed rijden dat mijn paard uitzichzelf nageeflijk word Lachen
edit: nou, kiwiko, ik zeg net hetzelfde!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:07

hahaha twee zielen, een gedachte Lachen

MannyTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:15

Nee, en als ik hem eindelijk aan de teugel heb is die het na zo'n 20 min weer zat. Het is al een oud paardje die ook niet langer als een uur hoeft te lopen.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:32

Ik heb ook even op een manege gereden waar de paarden aan de teugel MOESTEN lopen, al was het met geweld. Ik ben daar ook weer heel snel weggegaan Tong uitsteken
Ik hou daar niet van, dat het paard nageefelijk loopt is belangrijker en ik probeer wel vaak even te vragen of het paard wat wilt zakken met zijn hoofd maar ik ga niet met alle geweld aan de teugels zitten sjorren, dat is absoluut niet prettig voor het paard.

Daisyszuuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:36

hmm wel raar met hulpteugels rond te krijgen... dan is het eerder in de krul trekken. Je moet je paard juist vanuit de achterhand en in ontspanning na de nageeflijk heid rijden...Niet door hem in zn bek te trekken vind ik.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 21:08

DeniseES schreef:
kimhaflinger schreef:
jullie snappen niet wat ik bedoel, de hulpteugel heel lang, speciale hulpteugel zodat hij niet met zn hals LANG gaat lopen, en dan gaat ie uit zichzelf aan de teugel lopen...

...dan is het toch nog steeds een hulpteugel Tong uitsteken bedoel je geen bijzet?

nee;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:12

Paard gaat uit zichzelf aan de teugel lopen door een hulpteugel? Vind ik knap! Mijn paard gaat ook uit zichzelf aan de teugel (ik zeg liever nageeflijk) lopen als ik er netjes opzit en rijdt met voldoende impuls. Ik heb daar gelukkig geen versiering voor nodig.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:12

Hij moet nagevelijk en over de rug lopen Ja

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:32

mijn 4 jarige vz fries moet niet aan de teugel lopen.

Mijn doel met rijden met haar is puur ontspanning, ze is nogal een heethoofd, dus het is altijd een uitdaging om haar naar de ontspanning toe te krijgen.
Met hulpteugels rijden om aan de teugel te rijden vind ik belachelijk, het moet vanuit de ontspanning komen, niet vanuit het forceren in een bepaalde houding Koe

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:41

Daisyszuuu schreef:
Niet door hem in zn bek te trekken vind ik.

.. een paard is een edel dier, en dus een mond Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:25

kimhaflinger schreef:
EIGEN pony's

Haha! Ach gut

Ik wil ook zon leuke shetlander.. die grand prix loopt Tong uitsteken

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:40

Ik vindt het er altijd wel leuk en netjes uit zien, maar ik vindt niet dat me pony perse aan de teugel moet lopen. In stap doe ik het altijd wel, maar met draven en galoperen niet. Soms laat ik d'r wel aan de teugel lopen in draf en galop, maar niet altijd.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:56

M'n pony moet niet perse 'aan de teugel' lopen, maar hij moet wel z'n rug op een dragende manier gebruiken. En dat gaat nu eenmaal makkelijker als hij nageeflijk loopt. Er is natuurlijk wel een verschil tussen nageeflijk en in de krul.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:00

mij kijkt het toch echt dat het de bedoeling is om je paard nageefelijk te rijden. Dan zit de ontspanning erin

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:24

Ja gewoon naar de ontspanning rijden, het begrip 'aan de teugel' kan je heel verschillend interpreteren. In de krul is ook aan de teugel, maar geen ontspanning.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:17

Ja hij moet aan de teugel lopen. Maar niet altijd!

Eerst rustig instappen aan een lang teugeltje,
Halsstrekken tussendoor en even een teugeltje geven.

Met buitenrit hoeft ie niet aan de teugel.
En soms gaan we gewoon alleen maar met lang teugeltje rijden...

xx

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:20

moeten, moeten... tja het is maar hoe je het bekijkt, mijn doel is wel mijn pony goed los te rijden, en dan naar de ontspanning toe werken. Het is een fjordje en ze heeft er nogal wat moeite mee, dus het is zeker wel ons doel, maar het gaat de ene keer beter dan de andere keer.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:10

Raar begrip eigenlijk.. "aan de teugel" Verward

Ik heb altijd geleerd dat je paard gesloten moet lopen. Kort gezegd betekend dat de achterhand eronder en van voren opsluiten, dus niet het hoofd alle kanten op laten zwaaien.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:48

Mijn paarden moeten niet aan de teugel... ze mogen wel nageeflijk lopen Knipoog Als dat er is, komt het aan de teugel vanzelf Lachen
Aan de teugel kan je imo niet afdwingen, dus van moeten is er bij mij niets bij.

Wall_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:58

Ik vind dat een paard ontspannen moet lopen. Daarbij maakt het niet uit of deze aan de teugel loopt of niet.
Natuurlijk valt sterrenkijken niet onder ontspannen, dus dat zoiezo niet. Iets voor de loodlijn, met de achterhand er mooi onder vind ik genoeg. Lachen