Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jackywhite schreef:Magda-90 idd een voorbeeld van de klassieke rijkunst zoals het bedoeld is maar dat kun je ook niet anders verwachtten volgens mij is zij de vriendin van horst. Alleen de spaans/portugeese stang is dan weer jammer om die met onderlegtrens in combi te zien. rijdt dan alleen op de stang zo los zonder onderleg trens maakt het nog vriendelijker
jirina schreef:Hier nog een mooie video met Nuno Oliveira (over impuls gesproken..)
http://www.youtube.com/watch?v=NtFm-1NT ... re=related
Mindfields schreef:De portugese stang is vriendelijker qua inwerking, vanwege de S-vorm. De inwerking is heel anders, omdat de stang als je er druk op zou zetten, naar boven inwerkt, dus in de mondhoek, en het bit dus niet in de lagen zakt of op de tong inwerkt. Ik rij hem momenteel alleen op een trensje en daar loopt hij ook super op. Daaraan kun je dus ook merken dat hij heel netjes is opgeleid, ga maar eens op een doorsnee GP stal op een GP paard zitten met alleen een trensje, ik heb het zelf meegemaakt op verscheidene stallen, die paarden worden puur op de stang gereden(vaak getrokken, soms zelfs in combinatie met een slofteugel!) en die zijn zo hard in de mond geworden(neem het ze eens kwalijk ook) dat met alleen een trensje ze het bit niet eens meer voelen.
hns schreef:Dit vindt ik altijd erg om te horen en te zien. Ik ben eens iemand tegengekomen die vaker van bit verwisselde tot bitloos en zelfs hoofdstelloos. Hij vertelde me dat een paard niet alleen iets op één bit of hoofdstel moet kunnen in tegendeel het paard moet het juist niet voor het bit of hoofdstel doen, maar moet zich juist voor de ruiter inzetten. Iets waar ik alleen maar mee overeen kan stemmen. Ik rijd ook liever op een betrouwbaar paard dan op een paard die niet meer zonder een bit of (in dit geval) stang kan. Dat zijn toch gewoon kapotgereden paarden. Wat is er nou zo leuk aan om constant te moeten trekken of vastbinden?
girlchat11 schreef:Dit alleen omdat ik ds een poosje gewoon af en toe mijn eigen gang ga als het goed voeld
PS heb je euiteindelijk met dat paard nog M oefeningen laten zien?
jirina schreef:Hier nog een mooie video met Nuno Oliveira (over impuls gesproken..)
http://www.youtube.com/watch?v=NtFm-1NT ... re=related
jirina schreef:Jammer.
Het is /was de beste ruiter van 20-ste eeuw.
Goofy44 schreef:Wil je echter scoren en standhouden in de wedstrijdsport dan zal klassieke training, scholing en rijden weinig resultaat opleveren op de lange termijn.
Goofy44 schreef:De top is uitermate smal en om daar te blijven, vergt heel wat meer en andere inspanning en kwaliteiten dan alleen maar goed paardrijden.
Goofy44 schreef:Het gebruiksdoel is in de topsport niet alleen maar lol, het is handel.... Van dressuur wordt je niet rijk, door het winnen en je in de top te handhaven kan je met andere aktiviteiten, dank zij het succes in de sport aktiviteiten ontplooien om geld te verdienen.
Goofy44 schreef:Het doel is om een sportpaard z'n kunstjes zo goed mogelijk te laten zien in een tijdspanne van rond de 10 minuten.
Goofy44 schreef:De inspanning en de oefeningen die indertijd en nu door enkele rij academies nog getoond worden, konden veel langer, met minder zweet en spectacel langer uitgevoerd worden.
Goofy44 schreef:Om te beoordelen of iets goed of fout werd uitgevoerd moest je een kenner zijn. Veel theorie en veel praktijk. Nu doet men het rijden er in de breedtesport even bij, als hobby of sport....
Goofy44 schreef:Bedenk dat de rijacademies in het buitenland die door de staat gesubsidieerd worden, op dit moment stervensna dood zijn. Die instellingen moeten nu shows verzorgen en rondtrekken, omdat ze voor hun bestaansrecht in hun eigen geldmiddelen moeten voorzien.
Goofy44 schreef:Het kan zelfs zijn dat tal van dresuur ruiters op een SRS, Cadre Noir, Jerez nooit zullen worden aangenomen. Men begint daar met de opleiding over het algemeen met een schone lei. Dus geen verleden met paarden en trainingsmethoden en rijervaring. Op die manier vormt men theoretisch en praktisch de ruiters, die na selectie dit als een betaalde baan uitvoeren..... Er hoeft niet gewonnen te worden. Het gaat erom om dressuur bewegingen in harmonie te demonstreren, met gratie en als kunst. Niet als sport.
jirina schreef:Hier zijn zelfs de korte filmpjes met Nuno Oliveira:
Vido schreef:Alle vernieuwingen stuitten op tegenstand, dat is in de hele geschiedenis nooit anders geweest. Het beste uit kennis en ontwikkelingen halen voor je eigen toepassingen is de kunst.
Mahitri schreef:Ook dat de paarden vroegen minder atletisch waren ben ik echt totaal niet mee eens. De paarden waren vroeger veel sterker en atletischer maar we hebben onze standaard veranderd en vinden nu een paard met een rechthoekmodel beter dan een vierkantmodel.
Mahitri schreef:En dat veel bokkers het wel zouden weten en zelf niets laten zien vind ik zo makkelijk gezegd. Ja de beste stuurlui staan aan wal maar zolang die stuurlui ook kritsch zijn naar zichzelf is dat geen probleem.
Citaat:De ruiters die scoren en standhouden vullen hun klassieke training alleen aan met variaties daarop, bijvoorbeeld LDR.
Citaat:Money makes the world go round. Kip en het ei verhaal. Doen de ruiters nu alles om sport en dus dressuur te kunnen beoefenen op het hoogste niveau omdat het hun passie is? Of zien ze het als middel om dure clinics te kunnen geven, en andere activiteiten te kunnen ontplooien omdat geld verdienen hun passie is? Ik denk het eerste. Daarnaast moet bijvoorbeeld de spaanse rijschool ook shows geven om de broek op te houden. Een kaartje voor een voorstelling is ook niet goedkoop... Maar daar wordt niets van gezegd, want wat hun doen is klassiek/ouderwets en dus goed. Een beetje meten met twee maten vind ik. Ik vind dat er niets mis mee is om geld te verdienen met en door je liefhebberij.
Citaat:Is het doen van bijvoorbeeld een spaanse rijschool ook niet kunstjes te laten zien in een show? De paarden worden tenslotte niet meer in het leger ingezet...
Citaat:Sorry, maar als ik Salinero prestaties neer zie zetten bij 38-40 graden (bijvoorbeeld Jerez) vind ik het niet zo gek dat hij zweet...
Citaat:Ja, precies, dus zij zullen ook commerciele activiteiten moeten gaan ontplooien. Ik ben benieuwd wat degene die hier in dit topic afgeven om de commerciele activiteiten van topruiters daarvan vinden? Is dat dan wel oke? Wat is dan het verschil?
Citaat:Dat is makkelijk gezegd. Maar als de show niet genoeg spectakel en show oplevert wordt er geen publiek getrokken. Er zal geen hond komen kijken naar een paar paarden die een beetje rondsukkelen. Geen publiek geen inkomsten. Dus geen sport maar wel hetzelfde schuitje als topruiters.
Goofy44 schreef:Dat is wat er gezegd wordt maar in de praktijk niet gedaan wordt. Op die manier voorkom je discussies door te stellen dat je klassiek bezig bent, aangevuld met oefeningen die vroeger ook gebruikt werden..... Dat zijn de bekende "one-liners" die het goed doen bij een ruitergeneratie die nauwelijks iets van dressuur historie en opleiding afweet. Dat is de grote meute....
Goofy44 schreef:Bij SRS, Cadre Noir en Jerez e.a. zijn toelatingseisen v.w.b. de toekomstige ruiters. Die worden vanaf het eerste uur rijden gekneed en theoretisch opgeleid. Dat gaat heel wat grondiger dan in de sport.
Goofy44 schreef:Het verschil is dat de opleiding van een SRS, Cadre Noir of Jerez ruiter theoretisch en praktisch veel grondiger en uitgebreider is. Vanaf het eerste moment dat een paard als rijpaard is geselecteerd tot het met de hoogste klasse wordt volgens standaard principes volbracht. Het is een systeem dat zich door de eeuwen heen heeft bewezen.
Goofy44 schreef:Kijken naar dressuur als sport is in essentie anders als het kijken naar rijden als kunst. Door het rijden onder te brengen bij sport en niet onder kunst, kan er veel gemakkelijker aan Euro's worden gekomen. Sport publiek is een ander marktsegment dan kunst publiek.
jasmijn78 schreef:De barokke paarden stonden en staan in het vierkantsmodel, maar de paarden die 30 jaar geleden in Nederland voor de dressuur werden gebuikt waren veredelde landbouwpaarden. een heel ander type paard dan een barok type. Kijk maar eens naar foto's van oude groninger en gelderse paarden; die hadden toe ook al een rechtshoekmodel. Dus dat het rechtshoekmodel ineens van nu is, is onzin. De (nederlandse)paarden van nu zijn ten opzichte van die paarden wel atletischer en elektrischer geworden. En dat maakt het rijden wel anders. Ik neem aan dat Tineke Bartels daar ook goede uitspraken over kan doen, want als je haar toppaarden door de jaren heen bekijkt dan zie je ook duidelijk verschil; bijvoorbeeld Duco was zo'n redelijk ouderwets type en Barbria en Jazz waren weer meer types van nu. Dus ik denk dat zij heel goed kan beargumenteren waarin het verschil zich uit bij het rijden van verschillende type paarden. Overigens worden rassen als Andalusiers ook steeds meer naar het rechtshoekmodel en op ruimere bewegingen gefokt, ipv die hectische knieactie. We willen toch allemaal het beste van alles? En een sensibel paard, maar hij mag niet knettergek zijn, hij moet knieactie hebben, waar wel goed kunnen verruimen. Hij moet goed kunnen verzamelen, maar ook goed kunnen buigen... Het fokken van het juiste dressuurpaard is steeds in beweging, dus veranderen de paarden en dus veranderd de manier van rijden. Exterieur en karakter heeft gewoon invloed op de wijze van rijden. Een trage moet je vlot maken en een vlotte moet je de rust in zien te krijgen. Vereist een op maat gesneden aanpak.
Maar dat is dus de vraag... Zij zij wel kritisch naar zichzelf?
MissEvil schreef:Wat bedoel je hiermee? (en dan met name het electrisch, heb nog nooit een paard electrisch gezien, en ook de term zo nog nooit gehoord,
MissEvil schreef:Daarbij, ik vind dat ik kritisch naar mijn eigen rijden kijk, mijn instructrice vind me té kritisch ('niet alles kan in 1 keer perfect zijn') Ik leg daarbij (bijna) nooit de schuld bij mijn paard (tenzij hij op het asfalt gaat liggen maargoed)
jasmijn78 schreef:MissEvil schreef:Wat bedoel je hiermee? (en dan met name het electrisch, heb nog nooit een paard electrisch gezien, en ook de term zo nog nooit gehoord,
Dat ze supersnel reageren, dat ze snel in het achterbeen zijn.
beantsje schreef:Maar dat is het nou net; als je de actiefoto's van de conventionele ruiters bekijkt, zie je dat het achterbeen helemaal niet meekomt. Zie bijvoorbeeld deze foto van Power and Paint
beantsje schreef:Welke conventionele ruiter kan nog met stang en trens de 3:1 teugelvoering hanteren? En die is niet zomaar uitgevonden...
jasmijn78 schreef:MissEvil schreef:Wat bedoel je hiermee? (en dan met name het electrisch, heb nog nooit een paard electrisch gezien, en ook de term zo nog nooit gehoord,
Dat ze supersnel reageren, dat ze snel in het achterbeen zijn.
jasmijn78 schreef:MissEvil schreef:Daarbij, ik vind dat ik kritisch naar mijn eigen rijden kijk, mijn instructrice vind me té kritisch ('niet alles kan in 1 keer perfect zijn') Ik leg daarbij (bijna) nooit de schuld bij mijn paard (tenzij hij op het asfalt gaat liggen maargoed)
Je moet het even in de context lezen. Mahitri stelde dat het prima is dat de beste stuurlui aan wal staan en kritiek geven zolang ze maar kritisch naar zichzelf zijn. Ik trek dat in twijfel. Ik vind namelijk dat je onderscheid moet maken tussen (opbouwende) kritiek (positief) en fouten kijken (negatief). Naar mijn mening kan bijna idereen een fout constateren. Ik vind dat (goede) kritiek bestaat uit het constateren van een fout EN het aandragen van een oplossing. En voor het aandragen van een oplossing heb je m.i. praktijkervaring nodig. En die hebben de meeste 'stuurlui' niet. Althans niet op het niveau waar we het nu over hebben. Wat heb je er aan van de daken te schreeuwen dat bij een ander iets fout gaat als je zelf niet weet hoe je het op zou moeten lossen??? Juist als je kritisch tegenover jezelf zou zijn, zou je realiseren dat je geen ervaring hebt op dat niveau en dus misschien wel de fout kan constateren, maar er verder niets zinnings over kan zeggen.
Ik ben kritisch over mijn eigen rijden en realiseer mij dat ik nog niet de helft weet en kan. Of ik nu een Bent, een Anky of de beste meneer uit het filmpje zie rijden; ik zie alleen maar hele goede ruiters aan de gang waar ik nog een hoop van zou kunnen leren. Ik kan ook een mislukte oefening constateren, maar ik vind dat niet nodig dat van de daken te schreeuwen. Ik ben eerder geinteresseerd hoe hun dat gaan oplossen. Want dat kunnen dergelijke ruiters veel beter dan ik, anders waren ze niet zo goed.
Laat de 'klassieke' ruiters en de 'moderne' dressuurruiters zelf lekker op hun niveau de discussie met elkaar aangaan. Ik denk zelfs nog wel dat zij meer begrip en respect voor elkaar hebben, en elkaar meer op waarde weten te schatten, dan de zogenaamde klassieke aanhangers en dressuursportliefhebbers hier op bokt.
Het lijkt misschien naief, maar ik kan alleen maar met bewondering kijken naar mensen die hun paarden zo aan het lopen krijgen als dat soort ruiters, klassiek of modern. En als ik ooit zelf op zo'n niveau mag aankomen, kan ik altijd zelf nog beslissen welke methode voor mij en mijn paard het beste werkt. En daarbij zal ik alle adviezen uit alle richtingen overwegen, ter harte nemen en uitproberen.
Wanted2003 schreef:Daarom ziet de moderne dressuur er soms zo onvriendelijk uit, omdat de amateurs Anky na willen doen.
Wanted2003 schreef:Ik zie hier stukken getypt worden wat gewoon pure theorie uit een boek is, daar kan je ook niet alles mee.
Wanted2003 schreef:Dressuur moet je voelen en het is belangrijk dat je een gediplomeerde instructeur hebt die je het juiste kan laten voelen. Dressuur valt niet te leren uit een boekje.