Springen met 3 jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Springen met 3 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:22

Je moet ze wel bezig houden met stappen, een beetje padvinderij.
Maar ik bekijk het misschien weer meer uit endurance oogpunt. Daar heb je meer aan sterke paarden, die handig zijn en veel gezien hebben

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:22

Een klein sprongetje is gewoon een vergrote galopsprong. Zolang je het houd bij 1x in de week/2 weken maak je het paard daar echt niet kapot mee. Leuk voor de afwisseling, net zoals eens een buitenrit.

Die dressuurpaarden hebben het tussen de oren veel zwaarder volgens mij. Elke dag hetzelfde rondje dressuur Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:25

Maar hoe hou jij ze bezig met stappen?
Ik rij liever 15 min vrij actief, lekker veel overgangen en wendingen, dan dat ik bijv een half uur rij waarvan veel stappen. Beetje vlug aangelegd paard vind dat al snel saai en verzint bakkabouters. Maar die zitten ook in de berm en sloot als ze alleen mogen stappen Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:26

runningkawa schreef:
Maar hoe hou jij ze bezig met stappen?
Ik rij liever 15 min vrij actief, lekker veel overgangen en wendingen, dan dat ik bijv een half uur rij waarvan veel stappen. Beetje vlug aangelegd paard vind dat al snel saai en verzint bakkabouters. Maar die zitten ook in de berm en sloot als ze alleen mogen stappen Lachen

En dan springen ze alsnog... alleen wel opzij Haha! Haha! Clown

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:37

Lenneke_ schreef:
Ik vind dat je met een 3 jarige moet stappen, stappen, stappen en nog een stappen. Over het asfalt, over stenen, over grind... Daar worden ze sterk en handig van zonder dat je ze veel vraagt. Daarnaast ligt dressuurmatig werk. Niet springen.

Maar dat vind ik.

ja goed idee, Bloos
ik weet niet wat jij voor paard hebt.
maar die van mij is voor de sport gefokt(staat aardig in het bloed)
en is in het begin heerlijk fris,als ik alleen maar ga stappen op de stenen nou dan verongelukken we
stappen stappen nou nee.
mischien als ik een hafje of fries heb of(die ik leuk vind hoor)
maar niet met een sportpaard.
groetjes saskia

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:10

Als veulen of jong paard een keer eens hoog springen om de technieken te bekijken, daar hebben ze natuurlijk niks van Lachen

Maar 1 keer in de week springen met een 3 jarige? Vind ik wel errug veel hoor, 1 keer per maand is mooi zat. En ook op springstallen zullen ze echt niet zoveel gaan springen hoor Knipoog Daar wordt het paard echt niet beter van. Af en toe springen oke, maar voor zijn 8ste zou ik nooit echt veel gaan springen... Lachen

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:10

ik vind 3 nog net te jong, de spieren ontwikkelen zich dan en het beestje begint een bouw te krijgen.
ook voor het evenwicht is het geen goed idee denk ik!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:32

Liseef schreef:
Als veulen of jong paard een keer eens hoog springen om de technieken te bekijken, daar hebben ze natuurlijk niks van Lachen

Maar 1 keer in de week springen met een 3 jarige? Vind ik wel errug veel hoor, 1 keer per maand is mooi zat. En ook op springstallen zullen ze echt niet zoveel gaan springen hoor Knipoog Daar wordt het paard echt niet beter van. Af en toe springen oke, maar voor zijn 8ste zou ik nooit echt veel gaan springen... Lachen

Voor zijn 8e niet veel springen? Wat noem mij niet veel? Vanaf 4/5 jaar kunnen ze prima af en toe een parcoursje lopen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:50

Liseef schreef:

hoi hoi.
op springstallen word juist veel met jonge paarden gesprongen.
een jong paard die op een springstal staat springt minstens 1 a 2 keer in de week.
dat doen ze zodat een paard zijn techniek op de sprong zelf kan verbeteren,niet ieder jong springpaard springt meteen geweldig door vaak lijntjes enzo te springen worden ze handiger,als ze meteen goed springen word er wel mee gesprongen om het paard ervaring op te laten doen en om het paard soepel te houden.vooral op de prof stallen,
ik heb op meerdere springstallen gewerkt en heb nog nooit een 3 jarige niet zien springen.particulier is dat anders dan rij je je jonge paard voor jezelf.de paarden op de foto in mijn profiel zijn allemaal als 4 jarige al in de b gestart.
groetjes saskia

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:24

Ja idd saskia! Zoals ik hier al eerder gemeld heb valt mij één ding heel erg op... En dat is dat de ruiters reageren die niet of recreatief springen...! Misschien (absoluut niet banketstaaf bedoelt) zien jullie het verkeerd omdat jullie gewoon simpelweg geen ervaring hebben met springen en jonge paarden? Als je zelf al niet over een meter durft dan lijkt het voor het paard ook heel hoog terwijl het gewoon echt niks voorsteld voor een paard. Misschien moeten jullie eerst beter nadenken of je hier een eerlijke op ervaring beruste mening over kunt geven...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:27

Iorrr schreef:
Ja idd saskia! Zoals ik hier al eerder gemeld heb valt mij één ding heel erg op... En dat is dat de ruiters reageren die niet of recreatief springen...! Misschien (absoluut niet banketstaaf bedoelt) zien jullie het verkeerd omdat jullie gewoon simpelweg geen ervaring hebben met springen en jonge paarden? Als je zelf al niet over een meter durft dan lijkt het voor het paard ook heel hoog terwijl het gewoon echt niks voorsteld voor een paard. Misschien moeten jullie eerst beter nadenken of je hier een eerlijke op ervaring beruste mening over kunt geven...

helemaal mee eens natuurlijk Tong uitsteken

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:08

Ik vind het ook idd te jong, vaak heeft het paard nog niet echt het goede tempo in zijn gangen, en is hij nog niet volgroeid op zijn 3e. Laat hem eerst maar eens goed zijn conditie opbouwen en de basisgangen goed doen. En ook wat ervaring op doen met rijden zonder springen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:18

Ben bij een clinic van Gert vd Hof geweest en die sprong meteen met een paard... reden omdat ze dan moeten ontspannen (wel heel laag) (waren ook iets oudere paarden)

denk zeker dat t mits goed opgebouwd, dus eerst balkjes lopen enzo en het niet te hoog en intensief is dit geen kwaad kan, zeker als afwisseling kan t zelf goed zijn..

natuurlijk geen parcours of gekke lijnen, gewoon eenvoudige lage sprongetjes tussen t dresuurwerk door...

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:21

Rijd ook een 3 jarige, en daarmee spring ik hier en daar wel eens een sprongetje.
1 x in de 2 weken leg ik wat balkjes neer of maak in een stuk of 4 cavalleti's.
Soms spring ik wat lage hindernisjes. Maar niet al te vaak.
Ook longeer ik haar best vaak, of heel soms gooi ik haar los.
Dan zet ik soms een laag hindernisje op. Beetje springen af en toe vind ze echt leuk.
Vanaf 4 jaar mag je inderdaad B springen, dat is inderdaad 80 cm. Maar daar begin ik dan echt nog niet aan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:36

Citaat:
Vanaf 4 jaar mag je inderdaad B springen, dat is inderdaad 80 cm. Maar daar begin ik dan echt nog niet aan

Bij de D pony's
Bij de paarden is het 1 meter Lachen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:37

Iorrr schreef:

Ook ik ben het er volledig mee eens. Als je weet wat je doet kan een beetje springen met een 3 jarige echt geen kwaad. Bij ons op stal worden ze ook allemaal met drie al gesprongen. En die zijn heus niet net onder het zadel. Als de basisgangen er in zitten en je kan remmen en gas geven kan je ook een sprongetje maken. Persoonlijk zou ik het met mijn paard niet doen zonder begeleiding (gelukkig hebben we die op onze stal) maar daar heb ik ook te weinig kaas van het springen gegeten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:03

ik ben tegen springen van jonge 3 jarige paarden
heb ooit een zeer intressant artikel gelezen in de BIT waarin stond hoeveel gewicht er bij een sprong op de voorbenen kwam elke keer, en dat was niet mis.
vandaar dat ik zelf eigenlijk niet met een 3 jarige zou springen en dit ook afraad bij anderen. kijk.. een keertje een paar balkjes op de grond en een heel laag kruisje eens per maand alla.. maar zoals sommigen in de clubles al elke week meespringen met 3 jarigen die net 6/7 maanden onder het zadel zijn? nee, dat vind ik persoonlijk not done.
Straks gaat mijn 3 jarige ook de gecombineerde les in elke week op de club,maar heb al afgesproken dat zodra ze gaan springen ik de les uitga. ik wacht liever een jaartje Ja

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:06

Ondertussen heb ik zo'n 6 keer op mijn 3 jarige (vanaf nu dus 4 jarige) gezeten. Als ik een beetje rem en stuur heb ga ik er zeker een keer een sprongetje mee maken.

@ lowara: Na 6/7 maanden?????? Nou ik denk dat ik dan al wel een klein oefenparcoursje heb gesprongen hoor.... Ik vind 6/7 maanden onder het zadel en niet mogen springen echt heel ZWAAR overdreven. En nu de 3 jarigen vanaf 1 januari officieel 4 zijn kan het dan wel?
Krijgt een ouder paard minder gewicht op zijn benen te verduren dan?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:09

Ik vind het ook nog een beetje jong.. Misschien af en toe een klein sprongetje op zijn tijd kan niet zo veel kwaad, maar verder zou ik niet gaan met een 3 jarige. Al denk ik ook wel dat het per paard een beetje afhangt..
Op mijn stage (een springstal) worden de paarde pas beleerd als ze 3,5 à 4 jaar oud zijn.. Dan word er eerst een half jaar aan de basis gewerkt en daarna word er pas mee gesprongen..
Met mijn eigen pony (nu 3,5 jaar en ongeveer 4 maandjes echt onder het zadel) maak ik heel af en toe (lees 1 keer in de maand) een klein sprongetje, maar dan niet hoger dan 20-30 cm en dan ga ik er maar 4-5 keer over heen..

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:35

Ik vind het wel een beetje zielig maar
Jong geleerd oud gedaan .. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:36

Kun je ook beredeneren waarom je het een beetje zielig vindt? Dit is een discussieforum Knipoog dus dat is wel interessant.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:51

Ik denk dat die paarden dan niet lang mee gaan, je moet met springen wachten tot ze volgroeid zijn (dus minstens 5), en je moet wachten tot ze hun balans gevonden hebben!!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:55

Wachten tot 5 jaar?? Volgens jou zijn dus alle 4 jarigen die vanaf april een B parcoursje mogen lopen, allemaal kapot na een aantal jaar?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:59

Ik vind het te jong !
Met 3 zijn de groeischijven nog in volle ontwikkeling en niet ''uitgehard'' zelfs vaak nog niet bij een 4 jarige.
De PRE is met 6 jaar pas ''kind af'' imo de KWPN'er met 5 pas .
Dus ja als je met 3 al gaat springen zijn ze sneller versleten of lopen blessure's op en voor hun mentale gezondheid vind ik het ook niet oke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:10

Louise95, moet je ze dan ook verbieden om te rennen en bokken in de wei? Ik denk namelijk dat de belasting op pezen en gewrichten daarbij veel zwaarder is dan de paar lage huppeltjes die je met een jong paard onder het zadel maakt.