wordt er nog op zit en benen gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wordt er nog op zit en benen gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:29

Daar is idd niets mis mee. Vind ik dan Lachen
Maar ik denk dat jij ook wel regelmatig heel andere dingen ziet. Lachen
Dan komen eerst de teugelhulpen en dan pas been en zit hulpen.
En ik heb dat rijtje toch andersom geleerd Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:34

Dat is ook zo. Maar dat zijn dan gewoon slechte ruiters die de hulpen niet goed gebruiken. Maar an sich vinden jij en ik volgens mij allebei dat teugelhulpen in principe hele fijne hulpen zijn. Ik snap niet dat mensen hier zo fel op tegen zijn.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:37

ik denk dat de meesten er niet fel op tegen zijn maar ik vind in ieder geval dat je zoveel mogelijk met je zit en benen moet proberen en als laatste zeg maar de teugel, je kan op deze manier de teugels prima gebruiken ter ondersteuning en ter verfijning.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:38

Teugelhulpen zijn ook niet slecht, zolang het HULPEN zijn... en je paard geen marionette wordt, waar je aan kan trekken!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:38

Ik zie de teugelhulp niet als een extra hulp die je alleen kunt gebruiken ter verfijning en ondersteuning. Ik vind het net zo'n belangrijke hulp als je been en zithulp.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:39

femmefatale1 schreef:
Teugelhulpen zijn ook niet slecht, zolang het HULPEN zijn... en je paard geen marionette wordt, waar je aan kan trekken!!

Ja maar hetzelfde geldt voor beenhulpen. Ook onmiskenbaar belangrijk maar het is ook niet de bedoeling dat je maar constant je paard loopt te trappen. Of met je lichaamsgewicht maar de gehele tijd naar achteren zitten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:40

VValar schreef:
femmefatale1 schreef:

Ja maar hetzelfde geldt voor beenhulpen. Ook onmiskenbaar belangrijk maar het is ook niet de bedoeling dat je maar constant je paard loopt te trappen. Of met je lichaamsgewicht maar de gehele tijd naar achteren zitten.

Dat klopt!!! Daarom is samen werken met je paard zo belangrijk, en niet het afdwingen van iets...

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:57

VValar schreef:
Wat is er zo slecht aan om ook met je handen te rijden? Dat doe ik ook hoor en dat wordt dan echt geen ruk en pluk werk. Een handophouding heeft juist een hele fijne werking en werkt zowel sturend als remmend.

Ja precies, maar daar is ook niets mis mee en ik ben ook niet tegen teugelhulp. Misschien vat je het zo een beetje op uit mijn berichtje, maar ik bedoel het niet zo Lachen Ik geef ook gewoon ophoudingen. Ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat sommige de teugelhulp verkeerd gebruiken, bijvoorbeeld alleen maar 'zagen' om hun paard erdoor heen te krijgen of hun paard omtrekken en niet dan even hun been erbij gebruiken zeg maar.

femmefatale1 schreef:
Dat klopt!!! Daarom is samen werken met je paard zo belangrijk, en niet het afdwingen van iets...

Precies Lachen Ben ik met je eens!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:13

Daar is toch nog een topic over.. dat tegenwoordig eerst de teugelhulpen en pas véél later de been/zithulpen worden geleerd.. Ben het zeker wel met jullie eens! Probeer zelf wel zo veel mogelijk op mijn zit/benen te rijden .. Dat gaat de laatste tijd ook steeds beter!

Merk ook wel heel goed dat als vriendje (die pas 5 lessen heeft gehad) op mijn paard gaat zitten, het niet snapt als hij aan de teugels trekt. Hoop dat dat een bewijs is dat ik mijn teugels vrijwel niet gebruik Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:17

Maar dan leert je vriendje het toch ook verkeerd?
Ik zou dan nog liever zelf lesgeven, dan iemand geleerd te zien worden, dat trekken de rem is!
Of begrijp ik je verkeerd?

En tja, heel de dressuur hoort samenwerking te zijn!
*jammer genoeg blijft het bij 'hoort te zijn'*

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:20

Ja dat klopt helaas.. Maar er is niet echt een andere mogelijkhied hier om paardrijden te leren (hij rijd nu dus 1 keer per week op de manege en af en toe dan bij mij). Ben dit weekend dan ook wel begonnen met het hem op de goede manier te leren en dat snapte hij wel.. Heb er ook wel vertrouwen in dat het binnenkort ook op de manege aan bod komt!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:20

het valt mij ook erg op, maar zeker nu je als je het zelf anders word geleerd.

Ik heb sinds een paar week ook een andere instructrice, en die hamerd er echt op dat ik stukken meer op mijn zit en benen moet rijden.
tja mij was nooit anders geleerd dan alleen maar met die voorkant bezig te zijn.
tot zo erg dat ik gewoon met lamme armen van het paard afkwam.

we zijn er nu mee bezig met meer op zit en benen te rijden, het valt nog niet mee, maar kan je wel zeggen dat ik het 10x fijner vind dan dat je alles van voor aan het regelen bent.
mijn paard was heel onrustig in de aanleuning, omdat ik telkes maar met voor aan het prutsen was, en vasthouden en weet ik wat.
en nu als ik gewoon ontspan voor, geef been, dan komt ze mooi naar beneden en blijft daar ook heel rustig in de aanleuning lopen Ja

*en nu ga ik even het topic doorlezen Haha!*

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:32

kaatje77 schreef:
Ik ben zo blij dat ik over ben gestapt op de klassieke manier van rijden, het voelt allemaal zo prettig en het paard gaat ook veel beter lopen.
Dus ja, er wordt nog wel gereden op benen en zit.

helemaal mee eens!
l
toen ik teveelop de handen reed, ging mijn paard krabbel pasjes maken, liep niet lekker los door het lijf, enorm op de voorhand (gek he, als je alleen aan voor zit te prutsen) werd alleen maar schever en schever, ging onder me vandaan rennen etc.

en nu, ze loopt lekker los door haar lijf, begint echt te 'swingen' loopt niet zo erg meer op die voorhand (nog wel een beetje, maargoed het is nog een jong paard) en word steeds rechter, en blijft steeds beter onder me.'
en daar komt bij, mijn paard is in bespiering ook zo veranderd/vooruit gegaan!
je kunt het gelijk zien, of een paard teveel op de hand gereden word of niet, zo ja dan is de hele bovenlijn vaak onbespierd valt mij op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:49

Citaat:
je kunt het gelijk zien, of een paard teveel op de hand gereden word of niet, zo ja dan is de hele bovenlijn vaak onbespierd valt mij op.

Klopt helemaal....
Sterker nog, deze paarden hebben een mooi ontwikkelde onderhals.. maarja, wie ziet dat nou Clown ???
Kop in de krul en gaan.. Frusty
Terwijl een paard wat goed van achter uit wordt gereden zijn eigen hals vaak draagt en hierdoor zijn bovenlijn ontwikkeld..

Nee, als een paard gewoon staat kan ik min of meer gelijk zien hoe hij wordt gereden Haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:51

precies!

ik zie het zelf bij mijn eigen paard nu ook wel, in de tijd dat ik nu les heb gehad van mijn nieuwe instructrice (zo'n 6 keer nu, elke week)
dat mijn paard die bovenlijn zo gaat ontwikkelen, en dat dan alleen nog maar in 6 week...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:53

VValar schreef:
Ik zie de teugelhulp niet als een extra hulp die je alleen kunt gebruiken ter verfijning en ondersteuning. Ik vind het net zo'n belangrijke hulp als je been en zithulp.

Ik vind het een hulp die je zeker mag gebruiken, maar ik vind hem niet net zo belangrijk als de rest.
Ik vind de zithulp de belangrijkte, dan de beenhulp en dan de teugelhulp.
Wat jezelf ook wel kunt ondervinden.
Ga zwaar zitten en je paard komt al terug, op de achterhand.
Je kunt ook aan de teugel trekken, je paard komt ook terug, op de voorhand.
Dan is het toch veel logischer eerst die zithulp te gebruiken en daarnaast een teugelhulp voor extra verfining om het zo maar ff te noemen Lachen En daarbij zie je dan ook meteen welke hulp er eigenlijk belangrijker is Lachen

Nu ben ik dus idd niet tegen teugelhulpen, wat sommige wellicht zijn.
Ik heb de mening dat als je die netjes gebruikt je paard er ook geen last van heeft.
Maar dat is idd zoals jij ook zegt idem met zit en beenhulpen Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:54

Ik heb hier laatst een topic geplaatst met foto's van mij opeen andalusierhengst die volledig op zit en been loopt(Klassiek opgeleid). Als je het commentaar van sommige mensen zag(Uuuh je teugelshangen door, je hebt geen contact! Uuuuh hij loopt achterde teugel!) terwijl ik alles op zit en been doe en dus wel degelijk contact heb.Maargoed, wat ik wil zeggen, ja er wordt best wel op zit en been gereden maar als je dat dan hier laat zien krijg je half bokt over je heen omdat je niet met je handen rijdt...haha.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:55

ik vind ook best dat je met teugelhulp bepaalde hulpen mag geven, en ondersteunen,
maar het moet idd niet zo zijn dat die alleen al het werk doen.....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:56

Mindfields schreef:
Ik heb hier laatst een topic geplaatst met foto's van mij opeen andalusierhengst die volledig op zit en been loopt(Klassiek opgeleid). Als je het commentaar van sommige mensen zag(Uuuh je teugelshangen door, je hebt geen contact! Uuuuh hij loopt achterde teugel!) terwijl ik alles op zit en been doe en dus wel degelijk contact heb.Maargoed, wat ik wil zeggen, ja er wordt best wel op zit en been gereden maar als je dat dan hier laat zien krijg je half bokt over je heen omdat je niet met je handen rijdt...haha.

Nou ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar deze foto, zou je die eens in een link willen plaatsen...?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:02

femmefatale1 schreef:
Mindfields schreef:

Nou ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar deze foto, zou je die eens in een link willen plaatsen...?

Dit is een van die foto's:
http://i31.photobucket.com/albums/c364/JoeyDribbel/Con5.jpgEn hiernog een, appuyement, neusje eruit maar zonder hand:
http://i31.photobucket.com/albums/c364/ ... l/Con6.jpg
En hier nog eentje:
http://i31.photobucket.com/albums/c364/ ... /Con22.jpg

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:06

pasdedeux schreef:
Vooral op maneges wordt het rijden verkeerdt aangeleerd of de leerlingen te weinig gecorrigeerd als ze te veel met de handen doen. Voor iemand die net begint met nageeflijk rijden lijkt het in de krul het snelst voor elkaar door te trekken of te zagen. Instructie hoort dit meteen te corrigeren en goed uit te legggen.

Er zijn zat maneges waar correct wordt lesgegeven, ik kom regelmatig op verschillende bedrijven en ik zie weinig gekke dingen. Ik zie daarentegen vaker op wedstrijden privepaarden die op een veel kwalijkere manier worden gereden met bijzonder harde/stuge/dwingende hand en teugelhulpen.

Franke Sloothaak, daar noemen we ook wel iemand op. Als je deze ruiter eens op een losrijterrein ziet rijden dan geloof je soms je eigen ogen nauwelijks zoals hij zijn paarden kan rijden. Helaas krijgt zijn "systeem" nog erg weinig navolging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:06

OP de eerste en 3e foto is de neus er niet uit.
Dus in die zin ook geen klassiek Lachen
Nek ook niet het hoogste punt

Dus voor mij niet een direct een voorbeeld van hoe het moet.
Al vind ik het er zeker wel ontspannen uitzien en een fijn beeld geven Lachen

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:08

daniella74 schreef:
Franke Sloothaak, daar noemen we ook wel iemand op. Als je deze ruiter eens op een losrijterrein ziet rijden dan geloof je soms je eigen ogen nauwelijks zoals hij zijn paarden kan rijden. Helaas krijgt zijn "systeem" nog erg weinig navolging.

Idd, jammer genoeg zie je weining navolging van zijn manier van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:09

Hoe rijd hij los dan?
Dat heb ik namelijk nog nooit van hem gezien Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:09

Klassiek is ook: Het paard loswerken op lichte hulpen, zonder dwang met de hand. Dat hij daarbij af en toe wat ronder ingesteld is is helemaal niet erg. helemaal bij een paard wat 18 is, kanker heeft en spat, en nog zo loopt, vind ik het niet erg hem wat ronder te hebben. Hij had voor deze foto's een hele poos weinig gedaan en dus reden we hem in die periode regelmatig zo. Lachen

Edit: Achterbeen is er namelijk wel bij, hoe je hem ook instelt. En dat is belangrijk. De voorkant niet zolang zijn achterbeen actief onder blijft treden.