Maar ik denk dat jij ook wel regelmatig heel andere dingen ziet.

Dan komen eerst de teugelhulpen en dan pas been en zit hulpen.
En ik heb dat rijtje toch andersom geleerd
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

femmefatale1 schreef:Teugelhulpen zijn ook niet slecht, zolang het HULPEN zijn... en je paard geen marionette wordt, waar je aan kan trekken!!
VValar schreef:femmefatale1 schreef:Teugelhulpen zijn ook niet slecht, zolang het HULPEN zijn... en je paard geen marionette wordt, waar je aan kan trekken!!
Ja maar hetzelfde geldt voor beenhulpen. Ook onmiskenbaar belangrijk maar het is ook niet de bedoeling dat je maar constant je paard loopt te trappen. Of met je lichaamsgewicht maar de gehele tijd naar achteren zitten.
VValar schreef:Wat is er zo slecht aan om ook met je handen te rijden? Dat doe ik ook hoor en dat wordt dan echt geen ruk en pluk werk. Een handophouding heeft juist een hele fijne werking en werkt zowel sturend als remmend.
Ik geef ook gewoon ophoudingen. Ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat sommige de teugelhulp verkeerd gebruiken, bijvoorbeeld alleen maar 'zagen' om hun paard erdoor heen te krijgen of hun paard omtrekken en niet dan even hun been erbij gebruiken zeg maar. femmefatale1 schreef:Dat klopt!!! Daarom is samen werken met je paard zo belangrijk, en niet het afdwingen van iets...
Ben ik met je eens!

* kaatje77 schreef:Ik ben zo blij dat ik over ben gestapt op de klassieke manier van rijden, het voelt allemaal zo prettig en het paard gaat ook veel beter lopen.
Dus ja, er wordt nog wel gereden op benen en zit.
Citaat:je kunt het gelijk zien, of een paard teveel op de hand gereden word of niet, zo ja dan is de hele bovenlijn vaak onbespierd valt mij op.
???
VValar schreef:Ik zie de teugelhulp niet als een extra hulp die je alleen kunt gebruiken ter verfijning en ondersteuning. Ik vind het net zo'n belangrijke hulp als je been en zithulp.
En daarbij zie je dan ook meteen welke hulp er eigenlijk belangrijker is 
Mindfields schreef:Ik heb hier laatst een topic geplaatst met foto's van mij opeen andalusierhengst die volledig op zit en been loopt(Klassiek opgeleid). Als je het commentaar van sommige mensen zag(Uuuh je teugelshangen door, je hebt geen contact! Uuuuh hij loopt achterde teugel!) terwijl ik alles op zit en been doe en dus wel degelijk contact heb.Maargoed, wat ik wil zeggen, ja er wordt best wel op zit en been gereden maar als je dat dan hier laat zien krijg je half bokt over je heen omdat je niet met je handen rijdt...haha.
femmefatale1 schreef:Mindfields schreef:Ik heb hier laatst een topic geplaatst met foto's van mij opeen andalusierhengst die volledig op zit en been loopt(Klassiek opgeleid). Als je het commentaar van sommige mensen zag(Uuuh je teugelshangen door, je hebt geen contact! Uuuuh hij loopt achterde teugel!) terwijl ik alles op zit en been doe en dus wel degelijk contact heb.Maargoed, wat ik wil zeggen, ja er wordt best wel op zit en been gereden maar als je dat dan hier laat zien krijg je half bokt over je heen omdat je niet met je handen rijdt...haha.
Nou ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar deze foto, zou je die eens in een link willen plaatsen...?
pasdedeux schreef:Vooral op maneges wordt het rijden verkeerdt aangeleerd of de leerlingen te weinig gecorrigeerd als ze te veel met de handen doen. Voor iemand die net begint met nageeflijk rijden lijkt het in de krul het snelst voor elkaar door te trekken of te zagen. Instructie hoort dit meteen te corrigeren en goed uit te legggen.

daniella74 schreef:Franke Sloothaak, daar noemen we ook wel iemand op. Als je deze ruiter eens op een losrijterrein ziet rijden dan geloof je soms je eigen ogen nauwelijks zoals hij zijn paarden kan rijden. Helaas krijgt zijn "systeem" nog erg weinig navolging.