Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Re: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:30

Faux schreef:
Wanneer iemand met alleen een neckring hetzelfde bereikt als Anky, en daarnaast zijn paard lekker paard laat zijn, krijgtie van mij een staande ovatie. Heb dus niets tegen de klassieke dressuur opzich, maar wel tegen de manier waarop men het tegenwoordig probeert te bereiken. Zie profiel voor wat vergelijkingsmateriaal trouwens.

Zo zie je maar verschillende meningen want ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd, hoe die vent uit je profiel dat soort dingen allemaal doet, die paarden meters hoog recht omhoog laten springen en dergelijken. En ik durf me af te vragen of dat echt allemaal zo vriendelijk gaat Vork

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:31

Citaat:
Maargoed, voor niet paardenkenners staat anky inderdaad voor goed rijden en perfectie. Mensen die er beter overna denken, en meer bekend zijn, die hebben daar twijfels aan of zijn juist helemaal anti.

Chips...houdt dit in dat ik een niet-paardenkenner ben en niet goed nadenk? Haha!
Ik rij zelf inmiddels 24 jaar, heb meerdere paarden in het Z(Z) gereden, gediplomeerd instructrice en HBO opgeleid...ik heb respect voor Anky, voor bepaalde (trainings)aspecten voor Anky dus denk ik nu niet na of ben ik een niet-paardenkenner dan? Ik zeg niet dat ik haar zie als een afgod...maar ze doet de dingen toch ook niet allemaal slecht hoor, echt niet (okay, in míjn ogen dan Haha! )

Dus niet zo n niet-goed onderbouwde, nogal over één kam scherende, conclusie gaan gooien hoor!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:32

Anky komt dicht bij perfectie in de door haar beoefende disipline, maar ook zij is niet perfect en de dressuur die zijn beoefend vind ik alles behalve perfect. Maar ja het is kennelijk wel het gene wat jury leden willen zien. Mij is bijvoorbeeld altijd geleerd dat bij verzameling de nek het hoogste gedeelte moest zijn zoals op dit plaatje:
Afbeelding

Wat zie je vervolgens bij Anky:
Afbeelding

De nek niet op het hoogste gedeelte, en zoals je ziet ook veel minder kanteling in de bekken. Bij de piaffe is het de bedoeling dat een paard extra kanteld in de bekken, een levade een logisch vervolg van de piaffe. Dit zie je bij Anky niet, haar paarden draven, gaan vervolgens piafferen maar kantelen hun bekken niet extra.

hier nog een plaatje waar je het heel duidelijk op ziet:
Afbeelding

Geen bekken kanteling = eigenlijk geen verzameling. Maar kennelijk is dit graag wat ze zien bij moderne dressuur, waarom paarden ook al weer moesten verzamelen en waarom dressuur ook al weer uitgevonden was lijken sommige echt totaal te vergeten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:35

Ben het helemaal eens met visconti Ja. In mijn profiel staan vergelijkbare foto's en ik vraag me ook weleens af waar het allemaal misgegaan is met de moderne dressuur.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:35

Visconti schreef:
Maar kennelijk is dit graag wat ze zien bij moderne dressuur, waarom paarden ook al weer moesten verzamelen en waarom dressuur ook al weer uitgevonden was lijken sommige echt totaal te vergeten.

Helemaal mee eens.

Daarbij komt dat men altijd roept dat klassieke dressuur dátgene is wat ze willen bereiken, en er vervolgens allemaal hulpteugels omheen hangt, terwijl het een van de principes van de klassieke dressuur is om die NIET te gebruiken.

Alicia2uJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:37

Lielle schreef:
Maar jouw profiel en jouw mening opver de FEI dressuur stond daarbuiten, hadden we net geconstateerd Knipoog

Nellekee, ik pretendeer toch ook een paardenkenner te zijn maar ik denk zeker dat Anky goed kan rijden. En ik vind het nogal pretentieus om vanaf de zijlijn te beweren dat ze dat niet kan, wat niet betekent dat je niet een gewoon kritische noot kunt plaatsen. Maar beweren dat Anky niet kan rijden, slaat IMO als een tang op een varken.

Paardrijden is niet meer dan de kunst om op zo'n dier te blijven zitten. Anky valt toch regelmatig :p
Praat je over de dressuursport, dan kan ik je mening ondersteuen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:37

Wowie... Ik geloof niet dat die foto's erbij halen onderdeel is van de discussie over de term en associaties bij het woord 'Anky'.

Of wel.. want hier in het topic komen genoeg associaties en gedachten tevoorschijn m.b.t. de term 'Anky' Knipoog

Ik denk dat de discussie beter afgebakend moet worden, anders komen we er niet

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:38

Arabesk schreef:
Ben het helemaal eens met visconti Ja. In mijn profiel staan vergelijkbare foto's en ik vraag me ook weleens af waar het allemaal misgegaan is met de moderne dressuur.

Ik zou zo graag eens een keer foto's zien van hoe het wel moet ipv tekeningen van 100 jaar geleden

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:38

Waarom zijn tekeningen van 100 jaar geleden niet goed ?

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:39

Faux schreef:
Visconti schreef:
Maar kennelijk is dit graag wat ze zien bij moderne dressuur, waarom paarden ook al weer moesten verzamelen en waarom dressuur ook al weer uitgevonden was lijken sommige echt totaal te vergeten.

Helemaal mee eens.

Daarbij komt dat men altijd roept dat klassieke dressuur dátgene is wat ze willen bereiken, en er vervolgens allemaal hulpteugels omheen hangt, terwijl het een van de principes van de klassieke dressuur is om die NIET te gebruiken.

Ja klopt, iedereen die klassieke dressuur rijdt, rijdt met hulpteugels..... Knipoog

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:40

laudtje schreef:
Ja klopt, iedereen die klassieke dressuur rijdt, rijdt met hulpteugels..... Knipoog

Wat dus een héél vreemd en hypocriet fenomeen is. Lachen

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:41

Faux schreef:
laudtje schreef:

Wat dus een héél vreemd en hypocriet fenomeen is. Lachen

je snapt toch zelf ook wel dat je nu iedereen over 1 kam scheert?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:41

Anky met hulpteugels? Nog nooit gezien. Wacht ik zet het bij mijn lijstje:

Citaat:
Anky synoniem voor:
onvoorwaardelijke liefde voor paarden
toewijding aan paardensport.
Anky heeft doorzettingsvermogen.
Anky is erg emotioneel betrokken.
Anky is niet verwend…

Anky gebruikt doorgaans geen hulpteugels

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:43

anneve schreef:
Anky met hulpteugels? Nog nooit gezien. Wacht ik zet het bij mijn lijstje:

Citaat:
Anky synoniem voor:
onvoorwaardelijke liefde voor paarden
toewijding aan paardensport.
Anky heeft doorzettingsvermogen.
Anky is erg emotioneel betrokken.
Anky is niet verwend…

Anky gebruikt doorgaans geen hulpteugels

Ik ben absoluut niet anti Anky, maar ik kan je wel een aantal ruiters opnoemen uit ons Nederlandse dressuurteam die ik met slofteugel heb zien rijden... dus deze hoort er helaas niet bij.......

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:43

Laudtje: Ik praat even in zijn algemeenheid, maar doen we dat niet allemaal ? Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die elke keer benoemen is zo'n gedoe. Ik neem aan dat een ieder van ons hier slim genoeg is om zelf wel te snappen dat ik in zijn algemeenheid spreek, maar speciaal voor jou:

Het overgrote deel van de dressuurruiters die zegt de klassieke dressuur als doel/voorbeeld te hebben, hangt hulpteugels om zijn paard om dit te bereiken, terwijl de klassieke dressuur dat juist NIET wil/doet. Natuurlijk is er óók een deel dressuurruiters die dat niet doet, daar hoor je me niet over.

Zo goed ? Lachen
Laatst bijgewerkt door Faux op 30-11-07 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:44

Faux schreef:
Waarom zijn tekeningen van 100 jaar geleden niet goed ?

Die tekeningen zijn prima. Maar het zijn hele andere typen paarden, en vroeger waren ze helemaal niet zo goed voor die beesten. Denk maar aan de spoorstoot van steinbrecht het ging toen ook allemaal echt niet zo vriendelijk.
Dus... je weet niks van de trainings methode van die man op die tekening van 100 jaar oud.

En daarom zou ik graag een foto zien van iemand uit deze tijd die wel goed rijd en ook een goede trainings manier heeft volgens jullie.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:46

Faux: het is denk ik lang geleden dat jij naar dressuur hebt gekeken. Ik ken helemaal niemand die dressuur rijdt die die dingen nodig heeft. Bij de springruiters zie ik ze wel vaak.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:47

Ik zie regelmatig mensen die ik ken én mensen die ik niet ken dressuur rijden, inclusief allerlei hulpteugels. Dus nee, het is niet lang geleden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:48

Als paardrijden alleen maar een kwestie is van erop blijven zitten, zijn de kinderen op de kermispony's het voorbeeld van perfectie Extreme duivel

Faux, omdat papier geduldig is Haha! Ik kan mezelf ook tekenen (of photoshoppen) over een Burghley hindernis, maar dat zegt toch weinig.

Goh, ik zie genoeg mensen met en zonder hulpteugels rijden, waarvan ik van 95% vind dat ze absoluut niet kunnen rijden, maar daar gaat het hier volgens mij niet om.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:51

Lielle schreef:
Faux, omdat papier geduldig is Haha! Ik kan mezelf ook tekenen (of photoshoppen) over een Burghley hindernis, maar dat zegt toch weinig.

Dus zegt een tekening net zo weinig als een foto, aangezien met met photoshop tegenwoordig een hoop kan! We moeten er maar vanuit gaan dat dit soort foto's en tekeningen waarheid zijn. Anders moeten we een keer met zijn allen op bezoek gaan bij Alexander Nevzorov!

Ohnee, kan niet. Vork

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:58

Ja inderdaad maar dat zegt nog niks over de trainings methode van die man. maar het blijkt zo te zijn, want ik heb hier al eens eerder om gevraagt in een soort gelijk topic. Dat niemand hedendaags dat soort foto's heeft Vork

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:02

Citaat:
Die tekeningen zijn prima. Maar het zijn hele andere typen paarden, en vroeger waren ze helemaal niet zo goed voor die beesten. Denk maar aan de spoorstoot van steinbrecht het ging toen ook allemaal echt niet zo vriendelijk.
Dus... je weet niks van de trainings methode van die man op die tekening van 100 jaar oud.

En daarom zou ik graag een foto zien van iemand uit deze tijd die wel goed rijd en ook een goede trainings manier heeft volgens jullie.

Het plaatje is bedoeld om de kanteling van de bekken te laten zien, kanteling in de bekken kan elk gezond paard en is al lang bewezen dat dat mogelijk is. Het gaat er niet om hoe deze meneer in kwestie traint, het gaat erom dat zijn paard de bekken correct kanteld en de paarden van Anky dat kennelijk niet doen.

hier een recenter plaatje van een paar dat de bekken correct kanteld: http://www.doma-artistica.nl/assets/ima ... _naald.jpg

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:03

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe Nevzorov dat doet eerlijk gezegd. Ik vind het geweldig mooi om naar te kijken, maar ik zou graag meer weten over de manier waarop hij traint.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:06

Ik weet het, maar ik ga het lekker niet vertellen Knipoog Kan je wel garanderen dat het zonder geweld of dwang is...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:07

Jottum, weer een topic om eens lekker te zeiken over Anky. Er wordt om het hardst geroepen dat "niemand" op haar wilt lijken, en dat Anky niet kan rijden.

Nu neem ik een groot risico:
Ik ben een groot fan van Anky!!

Grote kans dat ik nu heel bokt over mij heen krijg, maar het zij zo. Ik denk niet dat je Anky gelijk kunt stellen aan perfectie. Simpelweg omdat ze een mens is, en ik nog nooit een perfect mens ben tegengekomen. In haar tak van sport is zij wel de beste, dus je kunt haar zeker wel gelijk stellen met 'goed rijden'.

Komt hier een mooie vraag:
Wat is goed rijden?

Kun je goed rijden als je paard verzameld loopt (dressuur)? Kun je goed rijden als je bit en boomloos rijdt (NH)? Kun je goed rijden als je iedere boksessie uit kunt zitten (al la rodeo)? Kun je goed rijden als je je paard eerst een join up laat uitvoeren(Monti Roberts)?
Of kun je goed rijden als je kunt zeggen: Ik doe mijn best, en zet mij tot het uiterste in?

Anky is wel een enorm voorbeeld van een doorzetter. Zij heeft niet één paard, maar meerdere tot GP niveau doorgereden, en ze haalt het maar mooi wel. Als ieder zich nou meer zou bemoeien met zijn eigen rijkunst (in zijn eigen tak van de sport), dan hebben we straks veel meer keuze uit dressuurruiters voor de GP of welke andere hoge titels je ook kunt halen.

Ik vind Anky een groot voorbeeld. Zou ik met haar willen ruilen? Nooit. Moet je eens voorstellen: 6 miljard mensen die over je kunnen oordelen, zonder dat ze ooit naast je gereden hebben, of je persoonlijk kennen...