kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:48

aerdenhout1 schreef:
Ik heb hier op stal het levende bewijs van een merrie met H.K.O die voor 100% is afgekeurd. 3 en 4 tjes en het was dat er geen 5 bestond. Nooit meer rad te krijgen volgens de kenners. Na bijna 1 jaar rust loopt ze nu weer als nooit te voren.

Ja, maar ze zal er niet van hersteld zijn. Op de foto zal ze nog steeds een 3 of een 4 hebben. Je kunt haar toch nooit terug naar een tweetje rijden= Dat bedoel ik te zeggen. En onder herstellen versta ik hetzelfde als genezen. Maar misschien versta jij onder herstellen iets anders dan ik, dat kan natuurlijk Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:51

Oke maikeltje, waarom heeft dit paard HKO gekregen? Is het genetisch of misschien voeding of misschien was dit paard al jaren scheef en is er door aerdenhout (wat we nog niet weten) wel gericht getraind op het rechtrichten...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:54

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in maikeltje, maar je kan een paard wel zo laten lopen dat ze er geen last meer van hebben.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:55

Maar wat heb je er aan gedaan??? Hoe komt het dat het paard nu weer goed loopt...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:04

Zammie; Geen idee wat de oorzaak is van de HKO, maar je kunt van een 4 op de foto geen 2 op de foto rijden, dat is wat ik wel weet. Door andere belasting kan het wel lijken alsof het paard niet meer kreupel is. Maar wat bewijst dan dat dat paard ook geen pijn meer heeft? Praten kan ie niet. Je kunt al rijdend een paard niet van zo´n aandoening genezen
Is het een spierenkwestie dan is het een heel ander verhaal. Maar HKO gaat, net als artrose, nooit meer over. Een paard met artrose wordt in veel gevallen van een beetje beweging ook soepeler en lijkt wat beter, maar is dat dan ook zo? Nee!
Maar als je zo´n paard met beleid rijdt (zoals bv Runningkawa doet met haar Kawa') en er verder geen verwachtingen van hebt, dan zal het nog wel gaan. Draagt ook bij aan de levensvreugde van zo´n paard in veel gevallen.
Of dat bewegen voor HKO ook geldt dat weet ik niet, wat ik wel gevaarlijk vindt is dat er ruiters zijn die dan weer stevig aan de slag gaan met dat paard omdat ie niet zichtbaar meer kreupel loopt. Sorry, maar dat vind ik echt niet kunnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:04

Dat is een hele goede vraag. In elk geval rust en niet een week of een maand, maar dik een jaar. In eerste instantie ijzers met siliconen om de pijn weg te nemen. Daarna alleen ijzers en nu sinds een maand of 2 zonder ijzers. Wel buiten overdag. Op een gegeven moment toen ze weer goed liep gaan stappen buiten en zo langzaam aan weer in het werk gezet. Ze heeft nooit medicijnen gekregen of pijnstillers.
Het heet hoefkatrolONTSTEKING en een ontsteking is wel degelijk minder te krijgen. En juist door de ontsteking heeft het paard pijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:14

Aerdenhout, als ik het zo lees doe jij ook rustig aan met dat paard en kijkt goed wat ie aankan Lachen
Als je alles met beleid doet en niet prestatiegericht, dan kan zo´n paard misschien nog even mee onder het zadel.

Mijn vorige paard (inmiddels ingeslapen) had een cyste in het straalbeen. Heeft daar ook ruim een jaar mee op de wei gestaan. Helaas was hij al vrij snel onder het zadel weer kreupel, dus daar hebben we maar een maatje voor gekocht en hem met vervroegd pensioen gestuurd. Zo heeft ie het nog vijf jaar vol kunnen houden, daarna was de koek echt op en liep hij onbelast ook kreupel. Kreupel=pijn dus toen hebben we hem in moeten laten slapen. Maar een paard wat zelfs onbelast pijn heeft en eigenlijk mee wil doen met z´n maatje maar niet meer kan, dat kon ik niet meer aanzien....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:17

Gaat met hoefkatrolontsteking niet ook een kanteling van het hoefbeen gepaard als ik het goed onthouden heb?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:18

Ja sorry maikeltje, maar ik zeg toch echt niet dat je dan een paard maar zwaar moet gaan trainen en er doorrijden en weer van alles er mee moet gaan doen hoor!! Heb ik nooit gezegd. Ik heb het helaas zelf ondervonden met een paard wat HKO had op 5 jarige leeftijd en ook 4tjes op de foto's. DA gaf het paard weinig hoop (was niet bij de eerste de beste.. maar een echte paarden DA) Ook op speciale ijzers, pijnstillers en medicatie, niets hielp. ben op een bepaald moment naar Schriel gegaan en heb niets verteld alleen dat het paard kreupel was. Hij zag dat het paard scheef was (wat klopt, het paard was op 3 jarige leeftijd geopereerd, klophengst, en was daardoor zeer scheef, moest altijd eerst rechtrichten dit deed ik op de weg op weg naar manege en kon dan lekker rijden) Hij heeft het paard gekraakt kreeg druppels en vertelde me ook dat het paard HKO had (wat ik als wist) Hij gaf met het advies: zoveel mogelijk weidegang en 6 weken stappen op de straat het liefst meerdere keren per dag, zo gezegd zo gedaan. Met het stappen (ook zijn advies) rechtrichten, rechtrichten en nog eens rechtrichten. Na 6 weken weer naar Schriel en moest m'n paard berijden in de bak en hij liep weer goed, gewoon weer normaal zonder te kreupelen. Geen "aan de teugel" rijden of erdoor rijden, gewoon los teugeltje en rechtrichten. Ik ben er ook niet achter gekomen of het nu komt doordat hij scheef was (zei Schriel) of omdat hij een slechte jeugd + veel te vroeg onder het zadel of id doordat hij dus scheef was, vandaar deze vragen. Ik rijdt nu altijd rechtgericht, vind dit het allerbelangrijksten en heeft niets met dat antoine van bodt te maken, ik ken dit nieteens...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:20

maikeltje schreef:
Gaat met hoefkatrolontsteking niet ook een kanteling van het hoefbeen gepaard als ik het goed onthouden heb?
Dat is hoefbevangenheid.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:22

Kreupel is natuurlijk pijn, maar je hebt pijn en pijn. Ik zie aan mijn paarden wanneer het te veel word en dan is de dag daar dat de dierenarts moet komen, net zoals jij het hebt gezien bij jou paard.
maikeltje jij bedoeld waarschijnlijk een bevangen paard, daarbij kan het hoefbeen kantelen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:27

Het stomme is dat het paard eigenlijk niet echt kreupel liep, onregelmatig. Dan eens links dan eens rechts.Ben eigenlijk wel vrij snel naar DA gegaan met paard, vertrouwde het niet. DA begreep ook al niet dat hij niet kreupeler was (ten opzichte van de foto's) Maar goed, ik had ook wel een heeeel speciale band met hem.. eentje die ik nooit zal vergeten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:33

Schriel ja, die ken ik wel.....
Die schreef bij ons op stal voor alles biosynov voor.
Dat mijn oude paard af en toe onregelmatig was kwam volgens hem door te weinig smeer in de gewrichten. Ik heb me arm gevoerd aan die poedertjes. Me hoela te weinig smeer, cyste in straalbeen zul je bedoelen.
Gek genoeg hadden heeeeel veeeel paarden bij ons op stal het euvel dat ze te weinig smeer aanmaakten in de gewrichten Haha! Die man had aandelen bij Biosynov denk ik *LOL*

Ik had het niet over jou persoonlijk Zammie, ik had het over `sommige mensen` die menen weer volle bak aan de gang te kunnen met hun viervoeter. Want dat is het gevaar van dat A.deB. gebeuren in mijn ogen.
Hij predikt alles weer goed te kunnen krijgen maar in feite verdeel je de kreupelheid en overbelasting gewoon over de vier benen, maar da´s mijn bescheiden mening Bloos

Wat dat rechtrichten betreft, dat heeft in mijn ogen niets met A de B te maken maar met het rijden van de basis (die bij veel mensen helaas ontbreekt vanwege de `hype´ aan de teugel rijden.)
Als je vanaf het begin je paard door de rug kan rijden en op eigen benen kan laten lopen, dan ben je al een heel eind denk ik.
Het heeft niets te maken met rechtuit rijden, maar met het langer maken van de korte kant en dus de spieren aan beide zijdes evenveel te ontwikkelen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:35

aerdenhout1 schreef:
Kreupel is natuurlijk pijn, maar je hebt pijn en pijn. Ik zie aan mijn paarden wanneer het te veel word en dan is de dag daar dat de dierenarts moet komen, net zoals jij het hebt gezien bij jou paard.
maikeltje jij bedoeld waarschijnlijk een bevangen paard, daarbij kan het hoefbeen kantelen.

Oké, dat zou best kunnen Aerdebhout. Ik zal eens gaan googelen op HKO dan Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:41

Om te beginnen washet geen poedertje en heb ik ook bij een paard van een vriendin gezien hoe dit paard verbeterde door Schriel. Ik praat nu trouwens over het jaar 1992. ik weet niet hoe en of wat hij nu nog doet. Ik ken A de B niet weet niet wat hij doet en hoe... heb ik net ook al gezegd en nog ff wat anders: ik heb leren rijden op de "ouderwets" duitse manier en hierbij is rechtrichten 1 van de eerste dingen die je een paard leert (ondanks dat er nu wel weer een paar experts zullen verrijzen en zullen zeggen dat dat pas op de 6e plek komt) en leren om op eigen benen te lopen. Aan teugel rijden doe ik niet eens... een paard zoekt mijn hand op en daarop geef ik als teken dat dat goed is een ontspannen hand, rijdt dus met maar weinig druk en veel ontspanning. Lijkt me moeilijk om een paard er dan "door" te rijden. Ik ben trouwens wel gestopt met rijden op dit paard omdat hij gewoonweg steeds meer pijn kreeg maar ben altijd met hem blijven stappen, dit kon hij nog en was voor hem ook een manier om nog plezier te hebben...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:53

Ja Zammie, dat zeg ik....gewoon de basis dus wat rijden betreft. Knipoog

Schriel kwam in die tijd (jaren 90) idd ook bij ons op stal.

Bij ons op stal heeft ie niet echt succes gehad om het maar eens voorzichtig uit te drukken.
Ik vind het geldklopperij en ben niet de enige. Bij de paarden die bij ons op stal toendertijd behandeld zijn heeft ie weinig tot geen succes geboekt maar wel lekker z´n zakken gevuld want er stonden nogal wat paarden. Slimme man, dat wel Haha!

Ik vraag me wel af wat jij dan onder rechtrichten verstaat. Wat doe je precies om je paard recht te richten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:04

Ik heb meerdere paarden gereden met een 3 of 4 in de hoefkatrol.
Daar hoeven ze helemaal nooit kreupel op te lopen, nooit

Dat ze dat wel doen kan dus net zoveel met scheef rijden te maken hebben dan met die HKO, dat zijn dan ook de klantjes die AdB weer goed krijgt.
Maar hij krijgt de HKO niet goed, dat blijft een 4 en zet er een ruiter op die weer scheef rijd loopt hij morgen weer slecht.

Maar zo zijn er ook paarden die kreupel lopen met goede foto´s op de HKO...klinische HKO noemen ze het dan maar. Bij gebrek aan andere benaming.
Die worden ook kreupel gereden door een ruiter als boven genoemde...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:16

Als een paard in een van de benen kreupel gaat, dan zal een paard bij beweging afhankelijk van de oorzaak van de kreupelheid (stel belastingskreupelheid) het gewicht over de vier benen anders proberen te verdelen. Het paard probeert het been dat pijn ondervindt te ontzien. In het extreme geval geval gaat het paard bijna op 3 benen. Kan iemand me uitleggen wat "rechtrichten" in deze situatie bijdraagt, rechtrichten draagt er toe bij dat het been dat pijn ondervindt, zwaarder belast wordt.

Als alle oorzaken van kreupelheid uit de rug zouden voorkomen, dan is dat aantoonbaar. Je kan als de kreupelheid optreedt, aantonen waar de oorzaak van de kreupelheid vandaan komt. Als die in de benen zit, dan is de plek eenduidig te lokaliseren. Dat kreupeheid zich uit in ander ruggebruik, is logisch maar dat is wel een ander verhaal.

Er zijn aandoeningen waarbij kreupelheid optreedt, waar je doorheen kan rijden. Het paard gaat dan beter bewegen. Het lijkt dan alsof het met het paard beter gaat. De werkelijkheid is anders en wat er met het paard gebeurt, is anders.....

Er zijn tal van paarden met aandoeningen die vanaf een foto of scan er niet goed uitzien. Daarbij zijn tal van paarden die van de aandoening geen pijn ondervinden en min of meer normaal bewegen.

Er zijn paarden die fantastisch bewegen waarbij door toeval op een foto of scan duidelijk is, dat er iets aan de hand is. Het paard ondervindt er op dat moment nog geen pijn van.

Tussen bewegen en berijden zit een groot verschil. Een paard op de wei wordt anders belast, de bewegingen zijn in tijdsduur meestal in stap, waardoor de meeste spieren en het lijf in totaliteit met lage intensiteit gebruikt wordt.

Een minder ervaren ruiter is zelf niet rechtgericht, heeft de rijervaring niet om een paard en zichzelf recht te richten en knoeiwerk bij rechtrichten kan meer nadelige gevolgen hebben dan een paard dat niet wordt rechtgericht. Echt rechtrichten zoals het rijkunstig bedoeld is, vereist een ruiter die zelf rechtgericht is, een onafhankelijke zit heeft en in staat is een paard te ontspannen, los en soepel te maken.

Als je een ervaren ruiter op een onder normale omstandigheden slecht gaand paard laat rijden, dan is het logisch dat zo een paard na korte tijd aanzienlijk beter gaat bewegen.

Waarom denk je dat paarden voorgereden worden bij verkoop van paarden door topruiters. Die paarden bewegen anders dan wanneer een lokale grootheid op hetzelfde paard rijdt.

Paarden die slecht bewegen door natuurlijke scheefheid en slecht rijden, gaan beter bewegen als je ze goed rijdt.

Omdat het merendeel van de ruiters gemiddeld niet goed rijdt, is het logisch dat alles wat je bijleert effect heeft op het bewegen van een paard. Je hebt dan heel snel het gevoel dat het stukken beter gaat.....

Het algemene statement dat je kreupele paarden al rijdend goed kan krijgen, is erg kort door de bocht.

Als een paard onregelmatig gaat of kreupel is, dan zal je de oorzaak ervan moeten vaststellen. Als je de oorzaak weet, kan je bepalen wat je het beste kan doen.

Dat wat een paard aan aandoeningen heeft kan kreupelheid veroorzaken, echter tal van aandoeningen die op een foto of scan zichtbaar zijn en een slecht vooruitzicht hebben, hoeven niet direct de aanleiding van kreupelheid te zijn, die kan heel ergens anders door veroorzaakt worden. Je moet de juiste oorzaak en gevolg met elkaar matchen en daar wat je wel en niet met het paard kan doen op baseren.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:58

maikeltje schreef:
Zammie; Geen idee wat de oorzaak is van de HKO, maar je kunt van een 4 op de foto geen 2 op de foto rijden, dat is wat ik wel weet. Door andere belasting kan het wel lijken alsof het paard niet meer kreupel is. Maar wat bewijst dan dat dat paard ook geen pijn meer heeft? Praten kan ie niet. Je kunt al rijdend een paard niet van zo´n aandoening genezen
Is het een spierenkwestie dan is het een heel ander verhaal. Maar HKO gaat, net als artrose, nooit meer over. Een paard met artrose wordt in veel gevallen van een beetje beweging ook soepeler en lijkt wat beter, maar is dat dan ook zo? Nee!
Maar als je zo´n paard met beleid rijdt (zoals bv Runningkawa doet met haar Kawa') en er verder geen verwachtingen van hebt, dan zal het nog wel gaan. Draagt ook bij aan de levensvreugde van zo´n paard in veel gevallen.
Of dat bewegen voor HKO ook geldt dat weet ik niet, wat ik wel gevaarlijk vindt is dat er ruiters zijn die dan weer stevig aan de slag gaan met dat paard omdat ie niet zichtbaar meer kreupel loopt. Sorry, maar dat vind ik echt niet kunnen.

ik ben het hier niet mee eens, ik heb er twee staan die absoluut scheef waren en niets meer konden
ben op DRIEDAAGSE STAGE geweest en heel veel getraind gereden maar enkel in stap en enkel rechtrichtoefeningen

ik had een paardje met spat wat wel onbelast aan het genezen was maar waar we absoluut miet op konden rijden
mijn andere pony had dus wel hko 2,5 tot bijna 3 maar die werd dus verkeerd gereden

heb dus gelest en geleerd hoe te rijden
en de hko is dus ergens WEL genezen, het is echt de verkeerde belasting, het heet niet voor biets hoef katrol ONTSTEKING en ontstekingen zijn te verhelpen, beenafwijkingen in zoverre ook als het scheefstanden betreft, niet als er iets mist

rijdt er iemand anders op of ik rijd niet zuiver is het na drie kwartier alweer een ontsteking aan het worden,m het wordt danm heet en overbelast

en neen ik wil geen vervelende opmerkingen over het feit dat ik waarschijnlijk op de adb manier rijdt, ik heb ook op andere manieren leren rijden, vanalle stijlen geprobeerd en dit is echt de enige goede methode die althans voor mij en al mijn paarden zo werkt

ik ben ook met de instructeursopleiding bezig en zie er genoeg slecht binnenkomen en binnen het halfuur weer opknappen

er is echter nog wel een opmerking te plaatsen: je moet dus niet enkel het rijsysteem onder de loep nemen maar ook de voeding en daar schort erg veel aan door het geven van biks en geen genoeg hooi en te weinig weidegang

ik spreek dus als eersterangs ervaringsdeskundige vanwege mijn eigen paarden

ow ja ik vergeet nog te vermelden dat ik ze laatst weer mee had als probleempaarden... werd me verteld dat ze uiterst recht waren en alles kunnen lopen wat we maar zouden willen dus een gedegen training is erg belangrijk en voorkomt dus de ergste problemen en het te vroeg moeten laten inslapen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:12

Dus jouw paard gaat op de foto door het rijden op de A. de B. manier wel terug van een 4 naar een 2?

Of ZIE je niet meer dat ie kreupel loopt omdat ie z´n gestel anders belast?
Want daar zit nogal een verschil in natuurlijk.

En wat versta jij dan onder rechtrichten en HOE doe je dat? A. de B. manier is niets meer en niets minder dan een etiketje, dat zegt mij niets over jouw manier van rijden aangezien iedereen alles wat hij of zij leert anders zal interpreteren.

In mijn ogen gaat het om het ruitergevoel en ben ik het eens met wat Goofy ook zegt. Je moet nl een onafhankelijke zit hebben en je eigen scheefheid kunnen herkennen.

Spat (in ieder geval de vorm die mijn paard heeft, da´s de botoplossende vorm) gaat niet over met rust.
Toen we er in eerste instantie niet achter konden komen waar de onregelmatigheid vandaan kwam hebben we hem in overleg met de DA terug op de wei gezet. Heeft ie anderhalf jaar rondgelopen voordat ik hem opnieuw ging rijden. Het probleem was binnen een aantal keren rijden weer terug. Dus voor die spat is echt een behandeling nodig en die kost nogal wat, zo´n tildrenbehandeling. Met de kans dat het niet aanslaat. Tot nu toe werkt het voor mijn paard wel en door hem een gedegen training te geven om de achterhand weer sterk te maken komt ie ook stukje bij beetje weer rechter, bouw je spieren heel geleidelijk op zodat de bespiering weer wat gelijker wordt aan beide zijden.

Maar dat los je echt niet op met een lesje van een half uur.
Was het maar waar, dan ging ik ook lesgeven. Degene die dat uitvindt wordt rijk Knipoog

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:14

Zammie schreef:
Om te beginnen washet geen poedertje en heb ik ook bij een paard van een vriendin gezien hoe dit paard verbeterde door Schriel. Ik praat nu trouwens over het jaar 1992. ik weet niet hoe en of wat hij nu nog doet. Ik ken A de B niet weet niet wat hij doet en hoe... heb ik net ook al gezegd en nog ff wat anders: ik heb leren rijden op de "ouderwets" duitse manier en hierbij is rechtrichten 1 van de eerste dingen die je een paard leert (ondanks dat er nu wel weer een paar experts zullen verrijzen en zullen zeggen dat dat pas op de 6e plek komt) en leren om op eigen benen te lopen. Aan teugel rijden doe ik niet eens... een paard zoekt mijn hand op en daarop geef ik als teken dat dat goed is een ontspannen hand, rijdt dus met maar weinig druk en veel ontspanning. Lijkt me moeilijk om een paard er dan "door" te rijden. Ik ben trouwens wel gestopt met rijden op dit paard omdat hij gewoonweg steeds meer pijn kreeg maar ben altijd met hem blijven stappen, dit kon hij nog en was voor hem ook een manier om nog plezier te hebben...

mag ik vragen hoie je kunt rechtrichten zonder enige vorm van druk op je teugels, zonder contact, er is mijns inziens geen gelijke en rechtgerichte aanleuning en kan het paard dus niets met jouw aanwijzingen, het paard krijgt geen begeleiding waar die daar op dat moment juist ergens behoefte aan heeft en door jouw handhouding en teugelvoering zich wel kan ontspannen

zonder begeleiding neemt een paard het juist over en wordt gespannen, verliest durchlassigkeit en takt en neemt het heft in dit geval de teugels zelf weer in handen dus daar zit het probleem

je vertelt zelf al dat het later niet goed meer ging en ja wat is er dan rechtgericht geweest in zijn training?

voor de mensen die hier stellen dat antoine en andere rechtrichters zakkenvullers noemen, ga na of de eigenaar van het paard is doorgegaan met de aangeboden trainingswijze of dat diegene verder is gegaan met wat diegene ervoor al deed

en voordat je iemand zakkenvuller noemt op een openbaar forum zou ik daar ook eerst eens over nadenken voordat je die term publiceert, of je ten eerste wel begrijpt water bedoeld wordt en ten tweede of je zelf bereid bent die rechtgerichtheid toe te passen of dat je ergens denkt laat maar, daar zit ergens een heel groot verschil in het "zakkengevuld" zijn, ikzelf vind het niet kunnen dat dat wordt gezegd over mensen die wel weten wat ze aan het doen zijn en hun expertise wel proberen door te geven aan de gewone leek om het zo maar eens zachtjes uit te drukken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:16

naaa adb doet weinig anders dan gewoon correct rijden Lachen Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:16

Rechtrichten leer je ook bij zo een fatsoenlijk instructeur die niet doet of hij het wiel opniew heeft uitgevonden Lachen

dat er verschillende niet fatsoenlijke instructeurs lesgeven is helaas ook waar, maar AdB is niet de enige die normaal leert rechtrichten (al hou ik niet van het getrek met de buitenhand, hoort imo met minder kracht)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-07 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:17

maikeltje wanneer je wil weten hoe de adb manier is, ga eerst eens een lesje nemen, het valt niet te omschrijven bij elk paard doe je iets aangepast op dat paard en zijn probleem

en ja mijn paard heeft geen hoefkatrolONTSTEKING meer, niks dus ja het is genezen in zijn gestel, waarvan akte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:18

Dus jou paard met eerst een 4 op de foto, daarvan verdwijnen de kanaaltjes op de foto en gaan naar bijv een 2tje?