Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Urielle schreef:Nou, ik ga eens een poging wagen aan de hand van de foto's van anderen. Ik heb dit nog nooit gedaan op deze manier dus kan goed zijn dat ik er helemaal naast zit
Fioon: kort en compact paard, korte hals, teveel bespierd in de onderhals en arm bespierde bovenlijn, korte stevige benen die ongeveer gelijk van lengte zijn, stevige achterhand. Ik denk dat dit paard een behoorlijk sterke achterhand heeft maar eerder stuwend dan dragend. Ik denk dat het paard niet veel paslengte heeft, ook na veel training wordt het geen bewegingswonder, en mogelijk wat moeite heeft met een duidelijk taktmatig gangwerk. De rug lijkt me iets gezonken.
Bij dit paard zou ik in eerste instantie veel aandacht besteden aan de takt en regelmaat.
Volgende punt is de bovenlijn op gaan rekken en kijken of hij de hand op wil zoeken in de lange en lage lijn zodat hij zijn rug wat op gaat bollen. Longeren met de gogue kan hier ook bij helpen. Hij moet er daarbij achter goed bijgehouden worden want ik denk dat hij makkelijk onttrekt door inactief te worden in het achterbeen. Ik denk dat dit paard ook veel baat gaat hebben bij oefeningen voor de lengtebuiging omdat hij zo kort en compact is, maar pas als hij losser wordt in de rug en meer rek krijgt in de bovenlijn.

):xFioon schreef:Dankjewel voor je advies
Mijn pony is inderdaad kort, dat hij een sterke achterhand heeft daar merk ik aan de ene kant niet veel van, hij laat hem snel weg bij het rijden en gaat inderdaad met korte pasjes lopen. aan de andere kant kan ik ook wel merken dat hij een sterke achterhand heeft omdat hij er nogal vaak op wil gaan staan steigeren
Zou je misschien kunnen uitleggen wat je bedoeld met aandacht besteden aan takt en regelmaat? bedoel je dan dat ik gewoon veel overgangen moet rijden en moet zorgen dat hij op een constant tempo moet blijven rijden?
ik ga proberen om je adviezen op te volgen, alleen het advies met longeren gaat denk ik niet zo goed lukken omdat hij daarbij nog al eens gevaarlijk wordt, maar ik ben het aan het proberen te leren, alleen staan we nu stil door een knie die op slot schiet...
Hoe komt een paard eigenlijk aan een teveel bespierde onderhals, weet iemand dat?
Heel erg bedankt voor je tips!
Sorry voor de rest van de mensen dat ik geen tips geef, maar ik weet er echt niet veel vanaf..

Ik hoop overmorgen dat ik er even tijd voor heb.

__PSM__ schreef:Zou deze merrie niet te diep rijden, dan kukelt ze op de voorkant, veel overgangen en dan geeft ze vanzelf na!!
). Daar haar lekker door het lijf laten lopen en daarna wat oprichten vanuit de schoft (in zover dat lukt met een fjordje natuurlijk!).
klopt het ook een beetje met jouw gevoel?
Wat geeft je eigen gevoel je in dan?

zap schreef:@karev
ALs ik jouw fjordje zo zie dan zie ik een mooie bouw! Ze is goed in verhouding en heeft een mooie halsaanzet en dr hals heeft al een mooie opgerichte vorm! Haar hals lijkt wat kort op stand.
Met rijden daarentegen, daarom is het zo belangrijk om ook rijdende foto's te zien denk ik, zie ik een fjordje met juist een lange hals en een rechte rug. Probeer je paardje nog wat meer door het lijf te krijgen, maar aangezien ze nog jong is komt dat vast helemaal goed.
Ik zou je paardje niet te lang laten worden in de hals en niet te laag en rond laten lopen. Helemaal niet in deze fase van de training. Ik zou op dit moment jouw fjordje nageeflijk gaan rijden en dan met een mooie ronding naar voren/beneden tot op kniehoogte (niet te diep, maar ook niet te lang in dr hals, meer een bochtje in dr hals als je snapt wat ik bedoel). Daar haar lekker door het lijf laten lopen en daarna wat oprichten vanuit de schoft (in zover dat lukt met een fjordje natuurlijk!).
Dit is hoe ik er tegen aan kijkklopt het ook een beetje met jouw gevoel?