trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucky

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:11

Malenka en Urielle, zouden jullie eventueel ook advies kunnen geven voor lucky?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:47

Urielle schreef:
Nou, ik ga eens een poging wagen aan de hand van de foto's van anderen. Ik heb dit nog nooit gedaan op deze manier dus kan goed zijn dat ik er helemaal naast zit Lachen

Fioon: kort en compact paard, korte hals, teveel bespierd in de onderhals en arm bespierde bovenlijn, korte stevige benen die ongeveer gelijk van lengte zijn, stevige achterhand. Ik denk dat dit paard een behoorlijk sterke achterhand heeft maar eerder stuwend dan dragend. Ik denk dat het paard niet veel paslengte heeft, ook na veel training wordt het geen bewegingswonder, en mogelijk wat moeite heeft met een duidelijk taktmatig gangwerk. De rug lijkt me iets gezonken.
Bij dit paard zou ik in eerste instantie veel aandacht besteden aan de takt en regelmaat.
Volgende punt is de bovenlijn op gaan rekken en kijken of hij de hand op wil zoeken in de lange en lage lijn zodat hij zijn rug wat op gaat bollen. Longeren met de gogue kan hier ook bij helpen. Hij moet er daarbij achter goed bijgehouden worden want ik denk dat hij makkelijk onttrekt door inactief te worden in het achterbeen. Ik denk dat dit paard ook veel baat gaat hebben bij oefeningen voor de lengtebuiging omdat hij zo kort en compact is, maar pas als hij losser wordt in de rug en meer rek krijgt in de bovenlijn.

Dankjewel voor je advies Ja
Mijn pony is inderdaad kort, dat hij een sterke achterhand heeft daar merk ik aan de ene kant niet veel van, hij laat hem snel weg bij het rijden en gaat inderdaad met korte pasjes lopen. aan de andere kant kan ik ook wel merken dat hij een sterke achterhand heeft omdat hij er nogal vaak op wil gaan staan steigeren Clown
Zou je misschien kunnen uitleggen wat je bedoeld met aandacht besteden aan takt en regelmaat? bedoel je dan dat ik gewoon veel overgangen moet rijden en moet zorgen dat hij op een constant tempo moet blijven rijden?
ik ga proberen om je adviezen op te volgen, alleen het advies met longeren gaat denk ik niet zo goed lukken omdat hij daarbij nog al eens gevaarlijk wordt, maar ik ben het aan het proberen te leren, alleen staan we nu stil door een knie die op slot schiet...
Hoe komt een paard eigenlijk aan een teveel bespierde onderhals, weet iemand dat? Bloos
Heel erg bedankt voor je tips!
Sorry voor de rest van de mensen dat ik geen tips geef, maar ik weet er echt niet veel vanaf.. Bloos

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:08

Wat leuk!

Dit wil ik ook wel proberen!

Ik wil graag ook nog even op het paard van Urielle reageren, zoals ik er tegen aan kijk (heb de teksten over het paard niet of nauwelijks gelezen Knipoog):
Ik zie een paard met een redelijk lange rug en redelijk 'rechte' hals. De hals lijkt wat laag aangezet. Bespiering van de hals, zoals het er nu uit ziet, lijkt er een nauwelijks gespierde bovenlijn te zijn.
Ik denk dat het zaak is om bij dit paard de rug 'bol' te krijgen en de hals er vanuit de schoft uit te rijden. Ik zou dit paard niet teveel vwnw rijden, maar juist een beetje opkrikken vanuit de schoft en vanachter uit.
Ik denk dat dit paard heel makkelijk rond en laag wil lopen, wat niet verkeerd is en je moet er zeker op oefenen om het ook in die lage lijn vanuit zijn schoft te rijzen. Op het moment dat het paard zijn hals vanuit de schoft omhoog zet zal het voorbeen ook veel meer vrijheid krijgen en de achterhand een stuk makkelijker onder kunnen treden.
Ik denk ook dat dit paard makkelijk lang in zijn hals wil lopen en dat je daar op bedacht moet zijn, niet te lang en te recht laten worden. Het mag natuurlijk wel, maar nogmaals, vanuit de schoft en niet te vaak/te lang.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:08

xFioon schreef:
Dankjewel voor je advies Ja
Mijn pony is inderdaad kort, dat hij een sterke achterhand heeft daar merk ik aan de ene kant niet veel van, hij laat hem snel weg bij het rijden en gaat inderdaad met korte pasjes lopen. aan de andere kant kan ik ook wel merken dat hij een sterke achterhand heeft omdat hij er nogal vaak op wil gaan staan steigeren Clown
Zou je misschien kunnen uitleggen wat je bedoeld met aandacht besteden aan takt en regelmaat? bedoel je dan dat ik gewoon veel overgangen moet rijden en moet zorgen dat hij op een constant tempo moet blijven rijden?
ik ga proberen om je adviezen op te volgen, alleen het advies met longeren gaat denk ik niet zo goed lukken omdat hij daarbij nog al eens gevaarlijk wordt, maar ik ben het aan het proberen te leren, alleen staan we nu stil door een knie die op slot schiet...
Hoe komt een paard eigenlijk aan een teveel bespierde onderhals, weet iemand dat? Bloos
Heel erg bedankt voor je tips!
Sorry voor de rest van de mensen dat ik geen tips geef, maar ik weet er echt niet veel vanaf.. Bloos

Ik weet niet of je voor het onderstreepte/vetgedrukte al advies hebt, maar anders wil ik je dat best geven (lucky heeft daar namelijk best wel extreem last van gehad)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:17

ehm... ik moet stappen aan de hand twee weken, hij is binenndoor bekapt en ze zeggen dat het nu weer over moet gaan? maar ik wil je advies best horen hoor,misschien kan ik daar wat mee Ja

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:28

Hoi Malenka,

Ik zou het heel leuk vinden om aan de hand van foto's los wat advies te krijgen misschien kan je (of andere) er wat mee en tips geven voor in de training. Haha!
Ik heb niet zulke goede foto's maar toch de 'beste' uitgezocht misschien kan je er alvast wat mee zo niet dan hoor ik het wel... Ik wil eerdaags toch hele recente foto's maken dus die komen spoedig nog Knipoog Ik hoop overmorgen dat ik er even tijd voor heb.

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=71486963&key=OH7ERMXN
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=71328841&key=UMOMSFQI
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3F4XQHFN.jpg

Niet echt duidelijke vrees ik:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=71103134&key=YYGBUV8I

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=71480298&key=CQ4XRDEX

Veelste zwaar hier kwamen net terug van vakantie dus hij had 2weken op het land gestaan en niks gedaan Scheve mond
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=71517332&key=A3RQVKE6

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=71467898&key=8NHHNAGU

Aantal onder het zadel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PVLNXU3E.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6BEYGMZI.jpg
http://www.full-focus.nl/Evenementen/DV%20RING1/35.jpg

Alvast bedankt!! Doei, doei
Laatst bijgewerkt door Dancertjje op 02-12-07 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:41

oke, ik ben ook benieuwd! dit is Karev, een 3,5 jarige merrie. Let wel, ze is pas een half jaar onder het zadel/ in training. Voor die tijd heeft ze helemaal niets hoeven doen.
Let niet op mijn houding, ik weet dat die erg slecht is.
draf
Afbeelding
Afbeelding

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:28

Zou deze merrie niet te diep rijden, dan kukelt ze op de voorkant, veel overgangen en dan geeft ze vanzelf na!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:25

Mijn shet is overigens al 9 jaar. dus niet echt jong.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:37

__PSM__ schreef:
Zou deze merrie niet te diep rijden, dan kukelt ze op de voorkant, veel overgangen en dan geeft ze vanzelf na!!

bedoelde je mijn merrie? Dat van op de voorhand kukelen is meer mijn fout denk ik, omdat ik dat ook doe

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:56

@karev

ALs ik jouw fjordje zo zie dan zie ik een mooie bouw! Ze is goed in verhouding en heeft een mooie halsaanzet en dr hals heeft al een mooie opgerichte vorm! Haar hals lijkt wat kort op stand.

Met rijden daarentegen, daarom is het zo belangrijk om ook rijdende foto's te zien denk ik, zie ik een fjordje met juist een lange hals en een rechte rug. Probeer je paardje nog wat meer door het lijf te krijgen, maar aangezien ze nog jong is komt dat vast helemaal goed.

Ik zou je paardje niet te lang laten worden in de hals en niet te laag en rond laten lopen. Helemaal niet in deze fase van de training. Ik zou op dit moment jouw fjordje nageeflijk gaan rijden en dan met een mooie ronding naar voren/beneden tot op kniehoogte (niet te diep, maar ook niet te lang in dr hals, meer een bochtje in dr hals als je snapt wat ik bedoel Tong uitsteken). Daar haar lekker door het lijf laten lopen en daarna wat oprichten vanuit de schoft (in zover dat lukt met een fjordje natuurlijk!).

Dit is hoe ik er tegen aan kijk Lachen klopt het ook een beetje met jouw gevoel?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:57

Wat zap opschrijft bedoelde ik ook, alleen is dit wat uitgebreider. Mijn zinnetje was inderdaad op jouw bedoelt karev! Haha! Wat geeft je eigen gevoel je in dan?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 00:06

zo zo... weekeindje weg geweest en opeens zo veel reacties. Ik ga ze van in de komende dagen door nemen. Nu is het al erg laat. Jullie krijgen snel reactie.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:18

Zeker laat, goedemorgen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 16:05

xFioon,
Doordat de foto van jouw pony een beetje van bovenaf is genomen kan ik geen goede beoordeling maken. de verhoudingen vallen namelijk weg. Als je met het maken van de foto door je knieen gaat moet het lukken om een goede foto te maken die wel te beoordelen is. Je eerste draffoto is overigens te ver weg. Misschien dat je he met de pc nog wat dichterbij kunt halen?

Giorgio_x ,
om een beoordeling te maken heb ik echt een standfoto zonder ruiter nodig. Dat staat ook duidelijk in de eerste post dacht ik. Ik heb niet veel aan foto's met een ruiter er op omdat de houding van het paard dan heel erg beïnvloed wordt door de ruiter. En voor die problemen is dit topic niet.

__PSM__ ,
Ik geef mijn idee over jouw paard op deze foto's. Alles goed hebben vanaf een foto is natuurlijk niet te doen... nouja, misschien als een proffotograaf speciaal foto's maakt voor in dit topic. Knipoog
Bovendien kijk ik naar het paard als paard en niet als paard van een bepaald ras. Hierdoor kan mijn beoordeling afwijken van die van een keurmeester oid. Bovendien heeft die natuurlijk goed vergelijkingsmateriaal. Ik niet. Ik ben blij te lezen dat je niet veel springt met dit paard en dat je goed werkt aan die achterhand. Prima!

lovelucky,
zonder goede standfoto gaat het gewoon niet. Die foto met de hoefsmid is niet te beoordelen en die foto van het rijden had ik er ook liever niet zo bij gezien... de rijfoto's zouden beter als link geplaatst kunnen worden.

sonjim,
Tuurlijk mag je om tips vragen voor ee paardje dat niet bereden wordt. het is heel fijn dat ej aangeeft wat je dan wel doet! Haha!
Ik zou dan alleen wel graag een foto zien waarbij de pony het hoofd van de gond heeft Knipoog

O ja, ik vind niet dat iedereen die foto's plaatst ook advies moet geven. Dat is gewoon niet mogelijk omdat veel mensen absoluut geen idee hebben waar ze naar moeten kijken... en die mensen zouden dan geen foto's mogen plaatsen of ze moeten een onzinadvies geven? Lijkt mij niet goed voor de kwaliteit van dit topic.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:12

Erg interessant dit.
Ik zal straks het topic eens helemaal goed doorlezen en wat foto's van mijn paard opzoeken.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:21

Ik probeer het ook maar eens dan.
Dit is mijn vierjarige. Foto is van deze zomer. Hij is inmiddels qua bespiering wel wat veranderd (iets voller geworden):

Afbeelding

Ik heb alleen geen recente bewegingsfoto zonder mij erop. Misschien heb je hier ook iets aan:
Afbeelding

Ben benieuwd! Haha!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 18:28

Urielle,
Welliswaar amper bespiering, maar de bouw blijft in principe hetzelfde. Jammer dat je geen bewegings foto's hebt en dat deze foto een beetje gek genomen is. Ik heb voor een indruk van jouw paard even in je profiel naar foto's gekeken. Maar inderdaad ook daar vond ik geen betere standfoto's.
Vanaf deze foto durf ik geen echte beoordeling aan. Hij staat namelijk om naar de fotoghraaf te kunnen kijken op zijn rechtervoorbeen gerust waardoor het linkerbeen ontlast wordt... hierdoor al geen goed zicht op het voorbeen en de schouder. Omdat de hals deze kant op is gebogen valt ook daar een stuk van weg.

Wat heel erg op valt is de stand van de achterbenen. Maar ook dat kan komen door de rest van de houding op dat moment. Op deze foto staat jouw paard erg frans. Dat kan komen door het moment, door bekapping of het is echt de bouw van jouw paard. Is dit het laatste dan kun je er eigenlijk maar weinig aan doen. Het enige is de achterhand sterke maken en heel erg werken aan coordinatie van de benen. Als ik de rest van jouw paard bekijk lijkt me dat toch al niet zo'n gek idee... maar dat ligt ook voornamelijk aan zijn leeftijd. Het achterbeen is wel mooi gehoekt. Hier heb je alleen maar profijt van. Als jouw paard wat verder in training is zal hij goed kunnen zakken en dus dragen.

Ik zou zeggen; maak nog niet te veel korte wendingen. Houd de wendingen ruim, maar let er wel op dat het achterbeen goed onder geplaatst wordt. Om dit extra makkelijk te maken kun je balkjes gebruiken. Deze kunnen ook op de volte gelegd worden. Zorg dan dat ze aan de binnenkant van de volte dichter bij elkaar liggen dan aan de buitenkant.

Aan de hand zou je hiervoor ook een oefening kunnen doen. Leg een hele cirkel met balkjes waarbij aan de binnenkant va de cirkel de balken elkaar bijna raken (dit is dus wel een kleine cirkel) en stap er rustig over heen met het paard. Jij moet hierbij in het midden van de cirkel lopen. Je zou hulp van iemand kunnen vragen om de achterhad actief te houden als dit nodig is. Het mooiste is als je een lijn achter de achterhand langs haalt zodat het paard er elke keer van bewust gemaakt wordt dat het de achterhand mee moet nemen. Doe dit heel erg rustig in stap en absolluut niet lang! Doe de oefening even en verlaat de cirkel dan weer om rechtuit te lopen.

Omdat deze foto beoordeling van het voorbeen niet toe laat zal ik daar ook niks over zeggen. Mocht je een betere foto hebben dan doe ik dit graag alsnog. De schouder van jouw paard lijkt me schuin genoeg. Maar ook daar kan ik niet zo veel van zeggen.

De hals van jouw paard is ingevallen van boven en onder nog redelijk. Het is dus erg belangrijk om goed te voeren en daarbij in de training veel aandacht te besteden aan het ontspannen van de onderhals. Ik zou zeggen; lekker lang laten voor. Laat die hals maar mooi strekken als hij dat wil.

Lendenen lijken vrij strak. Lekker actief draven aan de longe over balkjes kan helpen dit losser te maken. Denk er hier echter weer om dat zijn hals moet strekken en koppie dus naar beneden. Eerst die ontspanning dan de rest. Als hij niet ontspant kan hij ook die rug en lendenen niet los laten.

Als je betere foto's hebt kan ik je misschien verder helpen. Maar meer durf ik nu echt niet te zeggen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:57

Wat een leuk topic. Hier mijn merrie.

Afbeelding

Niet zo'n mooie foto maar staat hier is de foto wel recht van de zijkant genomen

Afbeelding

En nog één in actie.

Afbeelding

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:11

ben benieuwd wat jullie van de mijne vinden
hij is 3,5 jaar en word nog niet echt bereden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:19

@lisetje83 ik vind jou pony nog erg jeugdig ogen, ook voor zijn leeftijd, had hem nog geen 3,5 geschat. Doordat de foto scheef genomen zijn is het een beetje lastig om zijn exterieur te beoordelen. Het lijkt alsof hij zowel voor als achter een franse stand heeft. Ook vind ik hem vrij lange achterbenen hebben. Verder heb ik er niet zoveel verstand van dus hier laat ik het bij Knipoog

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:22

zap schreef:
@karev

ALs ik jouw fjordje zo zie dan zie ik een mooie bouw! Ze is goed in verhouding en heeft een mooie halsaanzet en dr hals heeft al een mooie opgerichte vorm! Haar hals lijkt wat kort op stand.

Met rijden daarentegen, daarom is het zo belangrijk om ook rijdende foto's te zien denk ik, zie ik een fjordje met juist een lange hals en een rechte rug. Probeer je paardje nog wat meer door het lijf te krijgen, maar aangezien ze nog jong is komt dat vast helemaal goed.

Ik zou je paardje niet te lang laten worden in de hals en niet te laag en rond laten lopen. Helemaal niet in deze fase van de training. Ik zou op dit moment jouw fjordje nageeflijk gaan rijden en dan met een mooie ronding naar voren/beneden tot op kniehoogte (niet te diep, maar ook niet te lang in dr hals, meer een bochtje in dr hals als je snapt wat ik bedoel Tong uitsteken). Daar haar lekker door het lijf laten lopen en daarna wat oprichten vanuit de schoft (in zover dat lukt met een fjordje natuurlijk!).

Dit is hoe ik er tegen aan kijk Lachen klopt het ook een beetje met jouw gevoel?

eigenlijk haal je me de woorden uit de mond, en omschrijf je precies waar we mee bezig zijn qua trainen. We richten ons voornamelijk op nagevelijk lopen, en dat ze leert buigen, want door haar korte nekkie(ja die heeft ze..) heeft ze wat moeite met naar links en rechts inbuigen. Maar goed ze is nog maar 3 en al het goede komt lamgzaam!

@malenka: ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jouw ideeen, je komt erg kundig op me over.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 23:30

Karev,
Wil ik best doen... ik probeer morgen weer wat foto's te beoordelen. Misschien zit die van jou daar ook wel bij. Ligt er een beetje aan hoe snel het allemaal gaat en hoeveel tijd ik heb. Zo'n beoordeling kost namelijk best veel tijd om uit te werken. Ik ben al snel een kwartier bezig per paard.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:50

Wat een interessant topic! Ik heb hier geloof ik weinig verstand van... Benieuwd wat jullie van mijn kamerolifantje kunnen maken!
Ik heb geen betere standfoto's van hem, tenminste niet sinds hij onder het zadel is! Hier is hij 3 jaar oud.
Hij is nu 5 en sinds 10 maanden onder het zadel, zo'n 2-3 keer per week moet hij aan de bak.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:44

Ik ben ook nog steeds erg benieuwd naar het oordeel en trainingstips aan de hand van de foto van mijn paard. Hoop dat je daar nog aan toe komt.