beantsje schreef:Maks_ schreef:Het hangt er vanaf wat voor paard en waar het is wat je moet doen.
Ik zou zelf inderdaad ook nooit afstappen. Ik stap wel eens af als mijn paard bang is en ergens niet langs durft maar wat ik meerdere heb zien zeggen (haha beetje raar:P) is dat je weer moeite kan hebben met het er op komen. Soms kan het veiliger zijn om af te stappen als hij bijvoorbeeld een druk kruizing over wil rennen. Wat ik ook wel eens deed was inderdaad je paard lekker uit laten rennen als dat even kan, kan hij lekker zn energie kwijt. Maar dan heb je natuurlijk ook nog paarden die daarna bartsen van de adrenaline en mijn paardje word daar niet echt rustiger van.
Het hangt dus van een paar dingen af wat je kan doen.
Waar jullie het over hebben, is een paard dat er vandoor gevlogen is.
Bij een op hol geslagen paard is er niks terug te nemen, niks te sturen en niks af te stappen. Het is echt blinde paniek en een zaak van leven of dood. Deze paarden zien of voelen niks meer en zijn in staat zich te pletter te lopen tegen een muur. Ook voor een ruiter is dit een levensbedreigende situatie.
Als je dat meemaakt en je komt er (letterlijk) goed van af, dan stap je echt niet op na een paar minuten hoor.
Dat heb ik al meerdere malen geprobeerd uit te leggen maar het dringt niet erg door!