Paard op hol, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: Paard op hol, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:55

beantsje schreef:
Maks_ schreef:
Het hangt er vanaf wat voor paard en waar het is wat je moet doen.
Ik zou zelf inderdaad ook nooit afstappen. Ik stap wel eens af als mijn paard bang is en ergens niet langs durft maar wat ik meerdere heb zien zeggen (haha beetje raar:P) is dat je weer moeite kan hebben met het er op komen. Soms kan het veiliger zijn om af te stappen als hij bijvoorbeeld een druk kruizing over wil rennen. Wat ik ook wel eens deed was inderdaad je paard lekker uit laten rennen als dat even kan, kan hij lekker zn energie kwijt. Maar dan heb je natuurlijk ook nog paarden die daarna bartsen van de adrenaline en mijn paardje word daar niet echt rustiger van.
Het hangt dus van een paar dingen af wat je kan doen.

Waar jullie het over hebben, is een paard dat er vandoor gevlogen is.
Bij een op hol geslagen paard is er niks terug te nemen, niks te sturen en niks af te stappen. Het is echt blinde paniek en een zaak van leven of dood. Deze paarden zien of voelen niks meer en zijn in staat zich te pletter te lopen tegen een muur. Ook voor een ruiter is dit een levensbedreigende situatie.
Als je dat meemaakt en je komt er (letterlijk) goed van af, dan stap je echt niet op na een paar minuten hoor.

Dat heb ik al meerdere malen geprobeerd uit te leggen maar het dringt niet erg door! Haha!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:36

Het belangrijkste is ontspannen! Ontspannen, rustig blijven, beetje aaien over de hals, belonen enz. teugels niet strak/kort houden maar ontspannen, natuurlijk wel opletten. Ik zou idd ook niet afstappen, als ze dan schrikken dan kun je helemaal niks meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:40

nou als je het niet erg vind, zit ik niet echt ontspannen op een echt op hol peerd......... ben ik alleen maar aanhet overleven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:42

haha volgens mij denk jij dan aan een heel ander soort van '' op hol slaan '' .. op een paard dat echt op hol is geslagen lijkt het me moeilijk te gaan ontspannen en je paard te gaan aaien enzo .. natuurlijk moet je niet in paniek raken maar ontspanne zal ook niet echt kunnen.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:22

Henrieke schreef:
Het belangrijkste is ontspannen! Ontspannen, rustig blijven, beetje aaien over de hals, belonen enz. teugels niet strak/kort houden maar ontspannen, natuurlijk wel opletten. Ik zou idd ook niet afstappen, als ze dan schrikken dan kun je helemaal niks meer.

ja op deze manier zou ik het ook doen

MalouWenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:22

wat je ook doet, niet afstappen! dan heb je eigenlijk al verloren als je dat doet omdat je niet verder durft. Praat rustig tegen hem maar probeer hem wel bezig te houden. Veel overgangen rijden helpt ook wel eens, en probeer ook je handen te ontspannen. Als je paard voelt dat jij ontspant snapt hij (meestal) wel dat er geen gevaar is.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:34

Ik stap altijd af, mijn paard heeft véél meer vertrouwen in mij als ik naast hem sta dan als ik er op zit.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:04

Sommige mensen lezen echt niet he......pffffff, meestal denk ik: laat maar!
Maar soms word ik er zo moe van......

Een paard dat er vandoor gaat is heel iets anders dan een paard dat echt op hol slaat!!!!!!

Meerdere mensen in dit topic proberen jullie dit nu al weken aan het verstand te peuteren maar blijkbaar is lezen een onderschoven kindje op school!!! No Cheer

Een op hol geslagen paard daar kan je niet meer rustig afstappen of kriebelen of op z'n gemak stellen. of lekker onstpannen tegen hem leuteren.

Een op hol geslagen paard is..... nou ja, laat maar, lees het topic nog eens door, dan weet je wat een op hol geslagen paard is!!!

De titel van het topic had beter kunnen zijn: paard er even vandoor, en dan?

Gelukkig komt het zelden voor dat een paard echt op hol slaat, ik heb het in mijn hele paardenleven tijdens diverse omstandigheden, (en dat is nogal lang, want ik ben ik de ogen van de meeste van jullie al bejaard en uitgekakt) 3 x meegemaakt en dat was echt meer dan genoeg!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:20

wat ik daarna doe? is hem even aan het werk zetten! niet vechten als hij loopt te dribbelen. Dan draaf ik liever even aan en rijdt een paard voltes enz. Om hem met zijn gedachte even ergens anders te brengen zodat ik daarna op een normale manier mijn weg kan vervolgen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:30

Een paard wat op hol is geslagen kan je helemaal niks mee beginnen, ik spreek uit ervaring. Het is dood- en doodeng en je bent erg blij als je er heelhuids afkomt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:36

Nog even een reactie op hoe ik afstap bij 50 km per uur, dat bedoelde ik niet, maar als ze begint te panieken stap ik gerust in de aanzet nog af, of als ze daarna enigsinds rustiger wordt, draf of stap. De adrenaline wordt bij haar zo hoog dat ieder blaadje haar opnieuw tot waanzin drijft op zo'n moment terwijl het voor de rest een super rustig paard is. Ik heb ook het gevoel dat er dan op blijven zitten, niet handig is. Want na zo'n uitbarsting ben ik ook niet rustig hoor. Het is inderdaad overleven en dat doe je niet rustig en bedaard kalm aaien en braaf zeggend.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:38

iloveyah87 schreef:
wat ik daarna doe? is hem even aan het werk zetten! niet vechten als hij loopt te dribbelen. Dan draaf ik liever even aan en rijdt een paard voltes enz. Om hem met zijn gedachte even ergens anders te brengen zodat ik daarna op een normale manier mijn weg kan vervolgen

Hoezo wat je daarna doet???
Daarna kom je lijkbleek van je paard af, als je geluk hebt en ben je blij dat iedereen het overleefd heeft. Je dribbelt niet en rijdt geen voltes enz.
Lezen jullie echt overal overheen. (zie post boven je)

Sorry modjes dat ik zo schreeuw maar mensen met paarden ipv paardenmensen zijn in dit topic nogal in de meerderheid. Ik/wij proberen tot hun botte hersenen door te dringen maar het lukt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:39

ik heb nu 2 keer met [naam] meegemaakt, dat ze gewoon ging, kon er niets tegen doen, dus alleen maar zorgen dat ik bleef zitten, (eerste keer had ik mijn beugels uit, teugels lang, en kon me nergens aan vast houden) instructrise schreeuwe achterover! maar ik had zoiets, ja ik zit nu nog, dus niks achterover, ik blijf heel stil zitten, en maar hopen dat ze stopt, en ik er dan nog opzit.. ze remde af voor de bocht, en het andere paard was er achter weg, kon ik haar weer terugnemen, en ben ik er afgesprongen, ze was ook gelijk weer rustig.. gelukkig want ze was inmiddels weer terug op het parkeerterrein van de vereniging..
2de keer ben ik met haar onderuit gegaan op het fietspad, kon haar niet terugkrijgen, en zag het aankomen..
gelukkig hadden we allebij niets, alleen een beetje spierpijn.. maar die 2 keer was ik echt bang om eraf te donderen..
sinds de 1e keer heb ik mijn beugels altijd in, een riempje aan mijn zadel, en mijn teugels op maat, wel eens iets losser maar wel zo dat ik haar meteen terug kan nemen, en haar zo snel mogelijk om kan draaien mocht ze weg willen spurten..

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:49

Citaat:
Hoezo wat je daarna doet???
Daarna kom je lijkbleek van je paard af, als je geluk hebt en ben je blij dat iedereen het overleefd heeft. Je dribbelt niet en rijdt geen voltes enz.
Lezen jullie echt overal overheen. (zie post boven je)

Gewoon een beetje aan het werk zetten hoor daarna, je bent tenslotte lekker ontspannen blijven zitten terwijl je aaitjes hebt gegeven. Clown
Djiezus, ik kan het niet anders dan met je eens zijn.
De meesten praten hier over paarden die een sprintje trekken en niet over paarden die in blinde paniek zijn en waar je echt geen enkele controle meer over hebt.

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:36

Waar jullie het over hebben, is een paard dat er vandoor gevlogen is.
Bij een op hol geslagen paard is er niks terug te nemen, niks te sturen en niks af te stappen. Het is echt blinde paniek en een zaak van leven of dood. Deze paarden zien of voelen niks meer en zijn in staat zich te pletter te lopen tegen een muur. Ook voor een ruiter is dit een levensbedreigende situatie.
Als je dat meemaakt en je komt er (letterlijk) goed van af, dan stap je echt niet op na een paar minuten hoor.[/quote]

Dat heb ik al meerdere malen geprobeerd uit te leggen maar het dringt niet erg door! Haha![/quote]

Sorry heb dan niet goed gelezen Clown
Ik denk dat jullie inderdaad gelijk hebben en een echt op hol geslagen paard wat anders is dan je paard gewoon moeilijk te houden.
Ik zou dan niet weten wat je zou moeten of kunnen doen, aangezien je nooit sterker word dan je paard!

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:01

Ik volg dit even, heb ik op manegepaarden paar keer last van gehad - sinds mijn eigen paard niet meer, maar ben er wel benieuwd naar..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:22

In een bak kan een paard niet echt op hol Lachen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:11

Subtiel KiWiKo..... Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:21

Ik heb het een keertje meegemaakt, écht op hol...Wat ik toen deed was in verlichte zit, proberen door de stofwolken nog iets te zien en heel veel schietgebedjes....Ik ben blijven zitten en er is niets gebeurt, maar mijn ambitie om jockey te worden heb ik nadien maar even in de ijskast gezet, want het ging wel érg snel...(en het was wel érg eng)
Er vandoor gaan heb ik ook maar een keer meegemaakt; paardje tegen een boom gezet en gerustgesteld, daarna rustig nog een stukje verder gereden totdat ze weer rustig ademhaalde (en ik ook).
Daarna alleen meegemaakt dat ze wilde gaan rennen, dwz dribbelen, wegspringen en snuiven. Dan stap ik af en gaan we lopen. Heel simpel omdat ik erop geen held ben, ernaast wel. Ik blijf dan rustiger dus het paardje ook. Dan stappen we gewoon een stuk totdat we allebei weer rustig ademhalen. Dan stap ik op en rijden we verder alsof er niets gebeurt is...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:29

jaren geleden heb ik het eens gezien dat bij een paardendag in Uithuizen een draver met sulky op hol sloeg. Sulky ondersteboven, paard gek, dwars door dressuurring met hekjes, alle speakers rond de drafbaan omgemaaid, dwars door het publiek het terrein af (gelukkig kon een man die er voor wou springen net worden tegengehouden), een paar geparkeerde auto's geraakt, restantenvan de sulky verloren, hele dorp door, kermis over en uiteindelijk ergens tegenop gelopen en door een flinke wond gestopt.

Kijk, dat is op hol geslagen, da's wat anders dan even schrikken en 2 rondjes door de bak vliegen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 01:20

Poker schreef:
Hallo,
iedereen heeft vast wel eens meegemaakt dat ze paard verschrikkelijk op hol geslagen is.
Nou, stel dat dat is gebeurt, daarna is je paard (bij de meeste paarden) helemaal kijken, blazen en alles is eng, hij staat helemaal stijf en voordat je het weet is hij weer weg, hij dribbelt, ect.
Waarschijnlijk ken je het wel.
Mij is het ook al een aantal keren overkomen, maar wat te doen dan? En vaak is het ook al je buiten rijdt, en wat moet je dan doen als je iets verderweg bent?
Je kan afstappen, maar dan heb je weer de kans dat hij er vandoor gaat, en dan is dat gevaaklijk en stop je hem niet, maar kan je hem wel gerust stellen.

Nou, wat doen jullie dan en wat is volgens jullie de beste optie?

Sorry als het fout staat.

Gr, Darcy

Misschien heb ik dan bottehersentjes zoals er door iemand gezegt is. Maar ik heb het over wat IK doe nadat hij er verschikkelijk op HOL is gegaan en ik moet mijn weg vervolgen! DUS nadat hij VERSCHIKKELIJK op HOL is geslagen!Nadat je bezig bent geweest om te overleven enz. En daarmee bedoel ik niet even ervandoor vliegen.

Ik heb het zelf 1x ernstig meegemaakt,het was zonder zadel over een mini renbaan. Ik ben erafgevallen en buitenwesten geraakt en ik werdt in een ambulance 1 minuut vanaf het ziekenhuis wakker...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 02:17

Tja, het blijft moeilijk om het verschil uit te leggen aan mensen, een sprintje trekken en echt op hol slaan. Gelukkig heb ik het echte in blinde paniek op hol slaan nooit mee hoeven maken, wel wat sprinten, maar daar gaat het dus niet over.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:34

Citaat:
Misschien heb ik dan bottehersentjes zoals er door iemand gezegt is. Maar ik heb het over wat IK doe nadat hij er verschikkelijk op HOL is gegaan en ik moet mijn weg vervolgen! DUS nadat hij VERSCHIKKELIJK op HOL is geslagen!Nadat je bezig bent geweest om te overleven enz. En daarmee bedoel ik niet even ervandoor vliegen.

Ik heb het zelf 1x ernstig meegemaakt,het was zonder zadel over een mini renbaan. Ik ben erafgevallen en buitenwesten geraakt en ik werdt in een ambulance 1 minuut vanaf het ziekenhuis wakker...

Hoe vaak maak jij in vredesnaam mee dat een paard echt op hol slaat???

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:30

?? staat er toch? 1 x.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:37

KiWiKo schreef:
In een bak kan een paard niet echt op hol Lachen

Inderdaad. Daarom was het voor mij ook zo raar toen paard er op buitenrit vandoor ging. Ik ben zo'n bak verslaafd dressuur mutsje, en ik dacht: joh die stoppen we wel efkes. Ik was stiekem al aan het zoeken naar een hoek van de bak om hem in klem te rijden. Alleen er waren enkel bomen. Clown
En daar ging ik m echt niet naar toe sturen, stel je voor hij rend het bos in, en gaat door die bomen zigzaggen, dan lig ik zeker ernaast. Nee, dan laat ik hem liever uitrazen. Ben heel stil blijven zitten, werd zowiezo van de snelheid in het zadel gedrukt, ik heb nog nooit zo verschrikkelijk achterovergezeten hahaha.