Ik snap de discussie eigenlijk helemaal niet zo. Ja een stapmolen is gemaakt om iets te vermakkelijken, namelijk het uit/in/droogstappen van een paard, extra beweging geven.. Tegenwoordig hebben mensen steeds minder tijd, en zo kunnen ze nog hun paard houden. Maar ik zie eigenlijk maar weinig particuleren die een stapmolen hebben, als ik heel eerlijk ben. Een grote pensionstal kan er misschien een hebben, maar dan heb je het nog vaak over een groot bedrijf met veel paarden. En ja logisch toch dat iemand dan hun paard daarin zet en dan verder gaat met andere werk? Ja natuurlijk zou het kunnen dat je dat aan de hand doet, maar ja, je kan ook je fiets pakken IPV je auto als je ergens heen moet
Tja het leven wordt vermakkelijkt, het is nou eenmaal zo. Mooi toch?
Als iemand het leuk vindt om hun paard aan de hand te stappen, dan doen ze dat toch?
Ja sorry, vraag me echt af of dit discussiewaardig is. Ik vind dat ook meteen dat een stapmolen niet (alleen) voor luie mensen zijn. Maar voor mensen die een schema hebben, op tijd thuis willen zijn, geen uuuuuuuuuuuren per dag voor hen paard hebben etc etc etc. Of iemand dan een paard wel of niet moet hebben is een andere discussie IMO.
En om nog maar over de grote sport stallen te zwijgen. Dat is vaak vanzelfsprekend dat zij er eentje hebben.
Op mijn ouwe stage deden we de paarden 'sochtends in tijdens het stallenmesten, na het rijden, en om te drogen na het wassen bvb.
En ook als ze ene dag niet gereden werden oid 
Toch makkelijk zo'n ding?