Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:53

Mijn paard vind het echt leuk in de stapmolen! Als er (in haar ogen) leuke paardjes in staan wil ze er nog bijna niet meer uit Haha! Ze gaat dan ook regelmatig erin.. Ik kan namelijk niet meer elke dag rijden, omdat ze wat ouder is en dan vind ik het ideaal! Misschien een beetje lui dat ik geen zin heb om 45 minuten te stappen om de manege maar daar gaat ook steeds tijd in zitten.. Daarnaast hebben we een binnen- en buitenstapmolen dus binnen is ook wel fijn als het te vies weer is om om de manege te stappen!

Ik zorg er wel altijd voor dat ik haar extra lang poets en knuffel om haar dan toch gezien te hebben Ja

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:57

Ik vind een stapmolen echt niet voor luie mensen.
Ik vind het juist een ideale oplossing voor als je eens wat minder tijd hebt voor je paardje.
Is ie toch zijn stal uit en krijgt ie zijn beweging.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:33

Ik vind een stapmolen niet voor luie mensen waar ik eerst bij d emanege was was er ook een stap molen maar daar hadden ze ook heel veel paarden dus als ja een stepmolen hebt hoef je egt niet meteen lui te zijn hoor Huilen van het lachen (vind ik dan)

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:59

ik vind dat een stapmolen niet voor luie mensen is zolang je maar welke elke dag even naar je paard gaat om er wat mee te doen, al is het alleen knuffelen. Ik vind dat je de stapmolen niet mag gebruiken als vervanging van het rijden. Stappen is heel goed voor paarden, en krijgen ze lekker losse spieren van, maar omdat goed te houden moet je daarnaast wel gewoon trainen, en niet denken van mijn paard gaat vandaag toch in de stapmolen dus daar hoef ik niks meer aan te doen.

oORoosjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:59

Ik vind molens een goede uitkomst!
Vooral voor grotere stallen... Als je een keer een dagje weinig tijd hebt dan word het paard toch nog gestapt..

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:06

Ik vind stapmolens een prima uitvinding. Mijn paard komt in het winterseizoen in de morgen een half uur aan de molen. Zo heeft ze extra beweging naast de training. Als ze erg bezweet is na het trainen, wil ik haar ook wel eens door de molen laten uitstappen. Ondertussen mest ik dan de stal uit oid, niet bepaald een luie bezigheid imo.
Er zijn ook mensen die de molen als vervanging voor het trainen gebruiken. Ik heb daar ook wel een mening over, maar ik ben al lang blij dat die paarden er uberhaupt uitkomen, dus liever een uurtje aan de molen dan 24 uur op stal.

sammie_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:31

stapmolens zijn wel makkelijk. vooral als je een keertje echt niet kan komen. ik vind het wel lui als je het heel vaak doet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:35

Mijn paarden staan er elke dag in.
Daarnaast rij of longeer ik ze ook elke dag.
Het is super voor de spieren en de doorbloeding en elke dag goed stappen vinden ze heerlijk.
Bovendien vinden ze het oergezellig en willen ze er echt niet graag uit!

Teriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:41

ik wissel de stapmolen met aan de hand stappen af..
in de stapmolen moeten ze namelijk op een actievere manier
stappen dan aan de hand (je gaat meestal toch even stil staan omdat
ze was zien of om met iemand anders te kletsen ofsoo)
mijn paard is vrij kort in haar stap en na een kwartiertje stapmolen
moet ze wel actief stappen, dus voor mijn paard helpt het alleen maar!
en ik stap meestal een rondje er dan 15-30 minuutjes in de molen,
en dan een rondje erf.
(en daarnaast ook nog gewoon rijden/longeren)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:46

Natuurlijk is het beter voor de band met je paard om aan de hand te stappen, maar als ik ze elke dag poets voor het rijden, uitgebreid naverzorg, heb je ook al veel contact met je paarden. Als je dan een keer weinig tijd hebt, of de bak is bezet, is de stapmolen een uitkomst.. je kunt dan twee dingen tegelijk doen, je paard beweging geven en de stal doen.. Ik vind het niets met lui te maken hebben. Bovendien kun je ze op deze manier oom twee keer per dag beweging geven en niet te intensief.. "sOchtends lekker een uurtje aan de stapmolen, 'savonds rijden. En bij mooi weer, geen stapmolen, maar weidegang en rijden.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:53

Mijn paard is herstellende van een ernstige ziekte. Ik bouw nu de beweging op. Als hij weer wat bespiering krijgt, kan ik er weer op rijden maar dat duurt nog wel even. Iedere dag minstens 45 minuten longeren.
Ik wil nu wel graag een stapmolen!! Het lijkt me heel handig. Maar natuurlijk is dat luiheid en is het voor mijn paard leuker om met mij samen te werken, ik leg wel eens een balkje neer en dat vindt hij ook geinig. Als ik overdag kan komen (bv weekend) dan fiets ik met hem, dat is voor ons beiden een stuk leuker dan longeren. Wandelen is ook leuk, maar te weinig beweging voor hem.

Dus ik denk: ja, het is voor luie mensen, maar ik zou er nu graag een tot mijn beschikking willen hebben! Voor revalidatie is het heel handig!

Nadeel: Ik vind stapmolens geestdodend voor paarden. maar als het kon, zou ik m toch iedere dag 30 minuten gebruiken. En dan alsnog ook longeren. Maar dan krijgt hij 2 keer per dag beweging. Als ik weer ga rijden is het een ander verhaal.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:46

Ik vind het een goede uitvinding. Als je bv een keer geen tijd hebt of weinig tijd krijgt je paard toch zn beweging. Maar als ik mijn paard zelf beweging kan geven gaat dat natuurlijk voor de stapmolen Bloos

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:58

Ik gebruik regelmatig de stapmolen. Als het slecht weer is bijvoorbeeld en de weiden en de bak is onbegaanbaar, hebben wij altijd onze stapmolen nog!

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:51

Ik gebruik de stapmolen vaak om m'n paard te laten droogstappen na de les, omdat het heel lang duurt voordat hij droog is. Hij kan dan beter blijven stappen zodat hij geen spierpijn krijgt, ik stap hem natuurlijk zelf ook uit na het rijden, maar daarna gaat hij nog in de stapmolen. Ik kan zelf wel een uur lang met hem gaan droogstappen, maar dan kan hij net zo goed gewoon in de molen! Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:36

Zo komt het voor mij ook wel een beetje over ja, stapmolens = voor luie mensen, er zullen vast wel uitzonderingen tussen zitten, maar die kan ik nu (nog) niet bedenken.
Net zoals mensen hun paarden met dekens op longeren, ook te lui om even die deken eraf te halen of het paard even te poetsen of wat dan ook.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 16:52

Precies, wil zeker hiermee niet zeggen dat alle mensen die een stapmolen gebruiken slechte eigenaars zijn. Alleen, wel een beetje lui. Vooral als je een paard hebt.
Sanp best dat het de uitkomst is wanneer je paard slecht droogd om hem dan een uur in de molen te zetten, maar is het niet ook beter voor jou en je paard om veel lange lijnen te lopen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:56

Het ligt eraan hoe het gebruikt word... Als mensen het gebruiken als aanvulling van de normale beweging zeg ik: prima! Maar het moet geen vervanging zijn van de normale beweging. Dan zie ik liever dat het paard gelongeerd word ivm interactie paard en longeerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:13

Ligt aan de reden Knipoog
Ik gebruikte hem op mijn vorige stal regelmatig, ómdat ik lui ben ja!
Maar als je hem gebruikt omdat je paard niet fijn te longeren is, maar een mak lammetje is in de stapmolen, dan zie ik het nut ervan wel!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:22

Mijn paard zal nooit,maar dan ook nooit in een stapmolen staan.
Op de kliniek hadden we de keuze of we dat wouden, maar werd dat aanbod al snel ingetrokken. Zn verband mocht niet vies worden, en in de molen was het 1 groot bagger spoor.
Mijn paard mag niet te veel wendingen maken (in de bak rijden kunnen we al een flinke tijd niet meer) en rondjes lopen is dus echt niet goed voor hem, laat staan zich omdraaien in zo'n smal stukje als de molen de andere kant op gaat draaien.

Denk dat het wel handig is als je een "grotere" stal heb met relatief weinig mensen om te rijden. In en uit stappen in de molen. Dus meteen opstappen en wegwezen.
Mijn keuze zou het niet zijn, ik heb mijn paard voor gezelschap. Samen wandelen is erg gezellig en dan kom ik tenminste ook aan mn beweging op een dag!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:26

Die van mij staat af en toe eens in de molen.. soms 1 keer in de week soms twee keer... zelf ga ik liever met hem wandelen vind ik veel leuker en hij (denk ik) ook! Maar ik kan niet zo veel lopen op het moment... dus dan is het wel een uitkomst.. Ook wanneer ik zie dat hij bijvoorbeeld een dik beentje heeft door een trap ofzo laat ik hem vaak even in de molen, als hij buiten staat is hij of aan het stilstaan of non stop aan het dollen. Door even in de molen te staan krijgt zijn beentje op een juiste manier beweging..

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:58

Ik snap de discussie eigenlijk helemaal niet zo. Ja een stapmolen is gemaakt om iets te vermakkelijken, namelijk het uit/in/droogstappen van een paard, extra beweging geven.. Tegenwoordig hebben mensen steeds minder tijd, en zo kunnen ze nog hun paard houden. Maar ik zie eigenlijk maar weinig particuleren die een stapmolen hebben, als ik heel eerlijk ben. Een grote pensionstal kan er misschien een hebben, maar dan heb je het nog vaak over een groot bedrijf met veel paarden. En ja logisch toch dat iemand dan hun paard daarin zet en dan verder gaat met andere werk? Ja natuurlijk zou het kunnen dat je dat aan de hand doet, maar ja, je kan ook je fiets pakken IPV je auto als je ergens heen moet Knipoog Tja het leven wordt vermakkelijkt, het is nou eenmaal zo. Mooi toch? Lachen Als iemand het leuk vindt om hun paard aan de hand te stappen, dan doen ze dat toch?
Ja sorry, vraag me echt af of dit discussiewaardig is. Ik vind dat ook meteen dat een stapmolen niet (alleen) voor luie mensen zijn. Maar voor mensen die een schema hebben, op tijd thuis willen zijn, geen uuuuuuuuuuuren per dag voor hen paard hebben etc etc etc. Of iemand dan een paard wel of niet moet hebben is een andere discussie IMO.

En om nog maar over de grote sport stallen te zwijgen. Dat is vaak vanzelfsprekend dat zij er eentje hebben.

Op mijn ouwe stage deden we de paarden 'sochtends in tijdens het stallenmesten, na het rijden, en om te drogen na het wassen bvb.
En ook als ze ene dag niet gereden werden oid Lachen
Toch makkelijk zo'n ding?

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:39

Ik vind een stapmolen ideaal. Wij hebben met een aantal een lijst gemaakt en zo komt mijn paard er overdags uit. Lekker een uurtje stappen in de molen wij zetten de molen nooit op zijn hoogst. Mijn paard loopt aan de hand nooit echt door en in de molen moet ze een tempo lopen. Hiernaast rijden we haar meestal s'avonds en wandelen we ook altijd nog aan de hand en komt ze ook nog los. Ik vind dit ideaal dat ze er ook uitkomt als ik aan het werk ben. Zo komt ze inplaats van 1 keer 2 keer per dag haar stal uit. In de zomer gaat ze de molen niet in maar het land op dan vind ik de molen niet nodig. Mijn paard vind de molen leuk en loopt er tegenwoordig ook zo in. Als we aan de hand lopen en er staan paarden in de molen wil ze er ook heen.
Ik las ook iemand bij wie het paard erdoor heen ging dat deed die van ons ook de eerste keer en ze moeten er gewoon aan wennen. Na een keer of 3 als ze weten hoe alles werkt gaat het goed. Bij ons is het geen gemaktzucht wij zijn vaak buiten de molen ook nog 3 uur per dag met haar bezig.

Mijn conclusie is dus een stapmolen is niet voor luie mensen maar om een paard extra beweging te geven en langer uit stal te laten komen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:33

Ik vind de stapmolen opzich wel een goede uitvinding, maar zelf heb ik er totaal geen behoefte aan (en mijn paarden denk ik ook niet). Als ik geen zin heb om te rijden, ga ik wel een rondje buiten stappen, zo ziet je paard ook nog eens wat van de wereld. En verder staan ze sowieso de hele dag buiten in de paddock of wei en worden dagelijk bereden, dus beweging krijgen ze wel.
Ik denk wel dat je er snel gemakzuchtig van wordt, dat je snel even je paard in de stapmolen zet als je geen zin hebt om te rijden o.i.d..
Maar verder heb ik daar geen ervaring mee.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:36

Ik vind het een briljante uitvoering. Zowiezo, om de renpaarden in uit te laten stappen, omdat je dan weer verder kan met de volgende. En mijn shetties gaan er ook in, zodat ik ook weer verder kan. Maar alleen als ze ook iets hebben gedaan en nat zijn. Ik denk dat het ook een kwestie van doorgaan is. Als je moet droogstappen ben je toch al gauw 3 kwartier tot n uur bezig.. Met de stapmolen kan je die tijd ergens anders voor gebruiken.
Groetjes, mij

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:38

Ik heb ook een stapmolen ter beschikking en ik moet zeggen, ik vind het echt een geweldige uitvinding... Lachen
Ik train mijn paard vaak een ruim uur, waarvan toch gemiddeld een half uur wel echt inspannend, 10 minuten uitstappen is daardoor niet voldoende om alle spieren weer geheel tot rust te brengen...
Na een uurtje trainen zet ik haar daarom altijd nog een half uurtje met een lekkere dikke deken in de molen, lekker onbelast op harde ondergrond uitstappen (en ik kan ondertussen mooi de stal uitmesten en een lekker hapje voor dr maken).
Ik merk dat sinds ik het op die manier doe, zij hier zó ontzettend veel baat bij heeft en zij nooit meer stijf is of spierpijn heeft oid Lachen
Tuurlijk... ik kan ook een half uur rondjes gaan wandelen met dr, maar ook ik heb nog meer te doen... dus vind het een prima oplossing Lachen