Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
meggiemeg schreef:Ik denk dat een gezond paard/pony alleen in de Z kan komen als de combinatie het beide in zich heeft zitten. Als het paard/pony de capaciteiten niet heeft kan je trainen zoveel je wil maar zal het zeer moeilijk gaan worden en ook absoluut niet leuker tijdens het rijden. Niets is frustrerender om elke keer weer tegen hetzelfde aan te moeten lopen als het niet wil!
Iorrr schreef:Vind echt top dat je vriend dat die paarden heeft geleerd, maar ik ben van mening dat als je mee wilt komen in de Z, je toch echt wel een getalenteerd paard moet hebben en/of dat het paard de juiste instelling moet hebben. Een paard dat krom in elkaar zit of een tuiger, zie ik niet zo snel Z lopen...
(zo'n goedzak die alle pasjes kent en genoegen neemt met halve hulpen enzo...)
runningkawa schreef:Met de stelling elke ruiter kan Z...dat dacht ik vroger ook, maar die mening heb ik herzien
als ik soms kijk wat er in de z rijd moet ik echt ff met me ogen knipperen
en dan vraag ik me ook echt af hoe het komt dat ze ooit in de z zijn beland... maar goed dat zijn ook wel weer uitzonderingen denk ik
uitzonderingen heb je overal

runningkawa schreef:Wekelijks 2 proeven starten, jaren op een rij...dan kom je er uiteindelijk wel...
Ik moet zeggen dat ik dat soort ruiters wel een flink portie doorzettingvermogen vind hebben
Want ik was al veel eerder gestopt dan
ieder weekend weg en 3 of 4 lessen in de week
en dan ook nog gaan janken dat een ander met een minder goed paard boven hun staat
(lees hun knappe dure met geweldige papieren en ik een papierloos lelijk eendje
)
Mindfields schreef:meggiemeg schreef:Ik denk dat een gezond paard/pony alleen in de Z kan komen als de combinatie het beide in zich heeft zitten. Als het paard/pony de capaciteiten niet heeft kan je trainen zoveel je wil maar zal het zeer moeilijk gaan worden en ook absoluut niet leuker tijdens het rijden. Niets is frustrerender om elke keer weer tegen hetzelfde aan te moeten lopen als het niet wil!
Jij bedoelt denk ik, als de RUITER de capaciteiten niet heeft. Daar wordt het inderdaad vervelend van voor het paard. Een ruiter die zijn paard goed kent en de zwakke en sterke punten van zijn paard kent, kan het ook dusdanig trainen dat er geen stress/pijn ontstaat.
Iemand wel eens een Noriker gezien?
800 kilo trekpaard. Mijn vriend traint er twee in oostenrijk die inmiddels t/m piaffe,passage, pirouettes en wisselseries lopen. Dat zijn dus trekpaarden, ziet er overigens echt stoer uit zo eentje in piaffe.Maar daar zie je ook maar weer aan wat er mogelijk is als je het maar met beleid doet zonder forceren. Ik zal eens een foto aan hem vragen van die Norikers in piaffe.
judithh schreef:Mijn mening is dat ieder gezond paard zonder extreme exterieurfouten en redelijk kan bewegen, met de juiste ruiter Z kan worden
Rianneke schreef:runningkawa schreef:Wekelijks 2 proeven starten, jaren op een rij...dan kom je er uiteindelijk wel...
Ik moet zeggen dat ik dat soort ruiters wel een flink portie doorzettingvermogen vind hebben
Want ik was al veel eerder gestopt dan
die ruiters ken ik er ook een paar van helaasieder weekend weg en 3 of 4 lessen in de week
en dan ook nog gaan janken dat een ander met een minder goed paard boven hun staat
(lees hun knappe dure met geweldige papieren en ik een papierloos lelijk eendje
)
en doorzettingsvermogen heb je wel ja maar ik zou er ook moedeloos van worden... op den duur is het rijden dan geen plezier meer volgens mij maar alleen nog maar een obsessie om hogerop te komen
grey schreef:Ik denk dat het alleen kan als het paard er plezier in heeft en ook wat aanleg. Anders zal het je alsnog niet lukken, of met heel veel dwang ofzo.