Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 07:35

Ik kwam gisteren tot de schokkende ontdekking dat mijn pony aan beide kanten naast haar ruggengraad drukplekken had, arm dier dan zou ik ook niet willen nageven.

Zadelmaker is contact mee opgenomen en tot die tijd geen zadel erop of mijn boomloze als dat straks binnen is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 07:41

Ik denk dat een gezond paard/pony alleen in de Z kan komen als de combinatie het beide in zich heeft zitten. Als het paard/pony de capaciteiten niet heeft kan je trainen zoveel je wil maar zal het zeer moeilijk gaan worden en ook absoluut niet leuker tijdens het rijden. Niets is frustrerender om elke keer weer tegen hetzelfde aan te moeten lopen als het niet wil!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:29

meggiemeg schreef:
Ik denk dat een gezond paard/pony alleen in de Z kan komen als de combinatie het beide in zich heeft zitten. Als het paard/pony de capaciteiten niet heeft kan je trainen zoveel je wil maar zal het zeer moeilijk gaan worden en ook absoluut niet leuker tijdens het rijden. Niets is frustrerender om elke keer weer tegen hetzelfde aan te moeten lopen als het niet wil!

Jij bedoelt denk ik, als de RUITER de capaciteiten niet heeft. Daar wordt het inderdaad vervelend van voor het paard. Een ruiter die zijn paard goed kent en de zwakke en sterke punten van zijn paard kent, kan het ook dusdanig trainen dat er geen stress/pijn ontstaat.

Iemand wel eens een Noriker gezien?

800 kilo trekpaard. Mijn vriend traint er twee in oostenrijk die inmiddels t/m piaffe,passage, pirouettes en wisselseries lopen. Dat zijn dus trekpaarden, ziet er overigens echt stoer uit zo eentje in piaffe.Maar daar zie je ook maar weer aan wat er mogelijk is als je het maar met beleid doet zonder forceren. Ik zal eens een foto aan hem vragen van die Norikers in piaffe.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:35

Vind echt top dat je vriend dat die paarden heeft geleerd, maar ik ben van mening dat als je mee wilt komen in de Z, je toch echt wel een getalenteerd paard moet hebben en/of dat het paard de juiste instelling moet hebben. Een paard dat krom in elkaar zit of een tuiger, zie ik niet zo snel Z lopen...

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:47

als de amazone/ruiter het paard op de juiste manier traint kan na mijn menig elk gezond paard en ruiter de z halen.
mits hij geen extreme beperkingen heeft.
een vriendin van mij een (doorsnee normale ruiter)rijd zelf z2 met een paard waar voor de helft tuiger in zit en de andere helft springpaard.paard is wat lomper in ze draf en is wat korter in ze bewegingen.maar doet keurig zijn oefeningentjes zodat je niet eens zou zien dat er tuiger inzit.
het wil dus ook niet altijd zeggen dat je voor de hogere dressuur te halen je een top dressuurpaard moet hebben.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:31

Iorrr schreef:
Vind echt top dat je vriend dat die paarden heeft geleerd, maar ik ben van mening dat als je mee wilt komen in de Z, je toch echt wel een getalenteerd paard moet hebben en/of dat het paard de juiste instelling moet hebben. Een paard dat krom in elkaar zit of een tuiger, zie ik niet zo snel Z lopen...

Er lopen genoeg tuigers in het Z en zelfs hoger hoor. We hebben het in dit topical heel vaak gezegd, we hebben het hier over paarden die normaalgebowud zijn en met evt lichte bemerkingen. Dus sowieso hebben we het hier niet over kromme paarden. Een krom paard is in wezen ook niet 'gezond'.

Ik heb met die van mij altijd leuk meegedaan in het Z, en 4 van de 6 waarmee ik Z heb gereden hadden meerdere exterieurmatige beperkingen. Maar toch zonder stress Z gereden. Dus ik ben het niet met je eens. En paarden krijgen de juiste instelling door de juiste training en omgang met het dier.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:14

tuigers zijn naar mijn idee veel makkelijk naar het z te krijgen als bijvoorbeeld een zwaar trekpaard... (zowiezo alleen al omdat dressuur een jurysport is)
en tuigbloed erin heeft vaak toch ook wel wat positiefs in hun gangen vind ik!

en iedere ruiter kan ook wel naar het z komen als ie er het paard maar voor heeft Clown (zo'n goedzak die alle pasjes kent en genoegen neemt met halve hulpen enzo...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:15

Met de stelling elke ruiter kan Z...dat dacht ik vroger ook, maar die mening heb ik herzien Bloos

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:21

runningkawa schreef:
Met de stelling elke ruiter kan Z...dat dacht ik vroger ook, maar die mening heb ik herzien Bloos

nee ik niet Haha! als ik soms kijk wat er in de z rijd moet ik echt ff met me ogen knipperen Clown en dan vraag ik me ook echt af hoe het komt dat ze ooit in de z zijn beland... maar goed dat zijn ook wel weer uitzonderingen denk ik Bloos uitzonderingen heb je overal Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:22

Wekelijks 2 proeven starten, jaren op een rij...dan kom je er uiteindelijk wel...
Ik moet zeggen dat ik dat soort ruiters wel een flink portie doorzettingvermogen vind hebben Tong uitsteken
Want ik was al veel eerder gestopt dan Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:32

runningkawa schreef:
Wekelijks 2 proeven starten, jaren op een rij...dan kom je er uiteindelijk wel...
Ik moet zeggen dat ik dat soort ruiters wel een flink portie doorzettingvermogen vind hebben Tong uitsteken

die ruiters ken ik er ook een paar van helaas Ach gut ieder weekend weg en 3 of 4 lessen in de week Haha! en dan ook nog gaan janken dat een ander met een minder goed paard boven hun staat Clown (lees hun knappe dure met geweldige papieren en ik een papierloos lelijk eendje Clown )

en doorzettingsvermogen heb je wel ja maar ik zou er ook moedeloos van worden... op den duur is het rijden dan geen plezier meer volgens mij maar alleen nog maar een obsessie om hogerop te komen Ach gut

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:35

Mijn mening is dat ieder gezond paard zonder extreme exterieurfouten en redelijk kan bewegen, met de juiste ruiter Z kan worden

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:36

Mindfields schreef:
meggiemeg schreef:

Jij bedoelt denk ik, als de RUITER de capaciteiten niet heeft. Daar wordt het inderdaad vervelend van voor het paard. Een ruiter die zijn paard goed kent en de zwakke en sterke punten van zijn paard kent, kan het ook dusdanig trainen dat er geen stress/pijn ontstaat.

Iemand wel eens een Noriker gezien?

800 kilo trekpaard. Mijn vriend traint er twee in oostenrijk die inmiddels t/m piaffe,passage, pirouettes en wisselseries lopen. Dat zijn dus trekpaarden, ziet er overigens echt stoer uit zo eentje in piaffe.Maar daar zie je ook maar weer aan wat er mogelijk is als je het maar met beleid doet zonder forceren. Ik zal eens een foto aan hem vragen van die Norikers in piaffe.

Nee dat bedoel ik niet! Ik heb zelf reuma met name in mijn onderlichaam. Toch krijg ik altijd te horen dat ik mijn paard absoluut niet hinder tijdens het rijden, ik doe mijn uiterste best om goed te blijven rijden en mee te zitten met het paard en niet tegen te gaan zitten. Hierdoor heb ik veel minder gevoel dan voor die tijd dat ik het nog niet had. Hierdoor voel ik vele malen minder wat het paard nu precies onder me aan het doen is, ik voel nog wel wanneer welk been naar voren wordt geplaatst maar het echte fijne werk niet meer helaas. Vroeger ben ik ook tot het Z gekomen nu zal ik dat niet meer redden...... Nu weet ik dat het bij mij dat het door de reuma komt, toch ken ik meerdere ruiters/amazones die het gevoel niet hebben wat een paard onder hun doet en die zijn verder wel lichamelijk gezond. Als jij niet aanvoelt wat een paard onder je doet wordt het wel steeds moeilijker om die extra verfijnde hulpen te geven zonder te kijken wat ze aan het doen zijn. Daarom ben ik van mening dat beide het aan moeten kunnen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:38

judithh schreef:
Mijn mening is dat ieder gezond paard zonder extreme exterieurfouten en redelijk kan bewegen, met de juiste ruiter Z kan worden

mee eens, met sommige paarden zal het misschien wat langer duren maar het is zeker mogelijk

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:18

ik ben het ook mee eens, maar de pony/paard moet er wel plezier aan blijven houden en het ligt erook aan of hoe snel je pony/paard alle oefeningen oppakt en ik geloof dat je een goede ruiter erop zet dat alle paarden mooi kunnen lopen en er veel naar de Z kunnen worden gereden met de juiste ruiter ! Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:27

Rianneke schreef:
runningkawa schreef:

die ruiters ken ik er ook een paar van helaas Ach gut ieder weekend weg en 3 of 4 lessen in de week Haha! en dan ook nog gaan janken dat een ander met een minder goed paard boven hun staat Clown (lees hun knappe dure met geweldige papieren en ik een papierloos lelijk eendje Clown )

en doorzettingsvermogen heb je wel ja maar ik zou er ook moedeloos van worden... op den duur is het rijden dan geen plezier meer volgens mij maar alleen nog maar een obsessie om hogerop te komen Ach gut

Die zin slaat de spijker op zijn kop (slaat op een ander topic) zo denk ik er ook over namelijk.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:28

Mits de bouw ook correct is, want niet elk paard heeft de bouw om verzameld te lopen, de vereiste oefeningen te doen en alles wat er maar bij komt kijken, er zijn ook genoeg paarden die het karakter niet mee hebben, een slecht mee werken paard; zie dat paard maar eens bereid te krijgen om de vereiste oefeningen te doen.

grey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:34

Ik denk dat het alleen kan als het paard er plezier in heeft en ook wat aanleg. Anders zal het je alsnog niet lukken, of met heel veel dwang ofzo. Scheve mond

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:24

Ik denk wel degelijk dat elk paard in het Z kan komen. Het ene paard heeft misschien een langere weg te gaan als het andere, omdat de ene zijn lichaamsbouw mee heeft, en de andere niet. Maar ik denk dat ze het allemaal kunnen. Een paard dat voor de kar loopt moet ook goed van achterkomen, omdat het nog wel eens heel zwaar kan zijn wat ie moet trekken en dat moet toch ergens vandaan komen, en ik geloof dat dat niet alleen van voor komt, maar dat de machine toch wel achterin zit. Die paarden hebben dan een hele sterke achterhand, waarom zouden die dat niet in pure verzameling kunnen lopen? Dat zou dan toch ook kunnen, okal is de weg wat langer en moet je er meer gedeuld voor hebben, ik denk dat elk paard het in zich heeft om het te kunnen mits er wel iemand opzit die weet hoe je het ze moet leren, of dat die gene iemand heeft die je helpt die je het kan leren.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:38

Ik heb niet alles gelezen, maar eventjes mijn idee n.a.v. de stelling.
Mijn interpretatie hiervan is dat elk gezond paard technisch in staat is om een Z-proef te lopen: hier ben ik het mee eens; niet elk paard zal deze proef even goed uitvoeren, maar mits goed getraind kan elk gezond paard, ongeacht eventuele tekortkomingen een Z-proef rijden.
En nee, waarschijnlijk niet met iemand die er achterstevoren op gaat zitten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:04

grey schreef:
Ik denk dat het alleen kan als het paard er plezier in heeft en ook wat aanleg. Anders zal het je alsnog niet lukken, of met heel veel dwang ofzo. Scheve mond

Denk dat het plezier in het werk ook heel erg afhangt van de ruiter.
Met een aardige ruiter die positief is, veel beloont, en rechtvaardig rijdt, zal een paard harder werken en er meer lol in hebben, dan met een ruiter die het paard de schuld geeft van zijn eigen tekortkomingen.
Je moet sowieso nooit werken met dwang. Je kunt ook trainen zonder dwang. Maak het werk leuk, wees als ruiter eerlijk en positief, beloon veel, en je zult niet hoeven dwingen.

Elk gezond PAARD kan idd naar het Z Ja

Maar niet iedere ruiter kan het.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:40

Yamcha: Helemaal met je eens.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:57

amen!

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:21

Ik denk dat ieder gezond en correct gebouwd paard
Z kan lopen ja.

Maar dan wel met een kundige instructeur en
een eerlijke ruiter.

En natuurlijk zal een Gribaldi sneller het Z halen
dan een shetlander misschien gaan er járen overheen
maar het zal best mogelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:23

ook gribs hebben een moeder die misschien niet correct gebouwd is Haha!
Of geen makkelijk karakter waar je maar net mee om moet kunnen gaan Lachen
Ik denk zelf dat dat ook te vaak gedacht wordt
ooh jij hebt een kwpn-er dus het gaat bijna vanzelf.. Lachen