Waarom links opstijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melho

Re: Waarom links opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:22

ik stap altijd met krukje op vindt ik zelf beter voor de rug van het paard maar wissel wel af met welke kant links of rechts en mijn pony is daar aan gewent

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:24

eigenlijk wel raar dat we alles aan de linkerkant doen.
aansingelen (doe ik teminste meestal links)
riempjes van hoofdstel
opstijgen/ afstijgen
zelfs de gespen van de meeste dekens zitten aan de linker kant.

en maar mopperen op onze paarden dat ze linksom minder fijn lopen en zo moeilijk rijden Clown

edit... had even links en rechts door elkaar gehad ROFL

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:30

darkmoona schreef:
riempjes van hoofdstel
opstijgen/ afstijgen

en maar mopperen op onze paarden dat ze linksom minder fijn lopen en zo moeilijk rijden Clown

Aansingelen doe ik gaatje voor gaatje links en rechts afwisselend, vindt ik toch wel zo fijn Knipoog

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:57

idd alles behalve aansingelen die wissel ik ook af doe ik verder alles links eigenlijk best vreemd maarja het is gewoon aangeleerd op de manege

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:06

Zo ver ik weet is het beter voor een paardenrug als je ook aan de rechterkant opstapt. maar ook voor je beugelriemen is het goed. ik heb paarden samen met mijn moeder en moeder's nicht.
Ik ben de enige die rechts op en af kan stappen,ik doe het nu ook altijd omdat hun het niet kunnen. Ik vind links nou moeilijker omdat ik dat eigelijk niet zo vaak meer doe.
maar op kamp was het wel even wennen dat ik niet rechts moest opstappen vanwege dat die paarden/pony's dat niet gewent waren. oei dat was even wennen toen weer

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:54

Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan wat de reden zou kunnen zijn van het alles links doen. Maar ook ik heb gehoord "het hoort zo" Clown

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:14

op zich wel een gek idee om links te stappen maar is het makkelijk vind ik zelf

Eerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:50

Het is wel makkelijk omdat je het natuurlijk gewend bent...
Maar rechts opstappen kan net zo makkelijk...
tenminste als je een braaf paard heb..Knipoog
Het zou kunnen.. Maar links is toch veel makkelijker..(A)

sammie_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:03

nooit gevraagd waarom ik nou links op moet stappen. ik heb gewoon gedaan wat ik moest doen er niet naar gevraagd.

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:41

Mij was ook dat van het zwaard vertelt ( en gelukkig rijd iedereen tegenwoordig met een zwaard Clown )
Ik wissel het meestal af, de ene keer aan de ene kant en de andere keer aan de andere kant,
in het begin kom je wel een beetje in de knoop met je armen en benen ja, maar het went Knipoog

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:56

Mij is zover ik het weet eigenlijk niks verteld Tong uitsteken. Maar ik heb het altijd al links gedaan. En ja ik ben dan ook links,maar rechts op en af stijgen lukt me echt niet gewoon. Vorige keer ook...Deed als uitzondering de singel vast aan de andere kant van het zadel,komt er zo'n miepie naar me toe ; De singel moet je aan de andere kant vastmaken hoor...Eigenlijk ook stom,dat dat soort dingen vanzelf is aangeleerd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:43

Simpel omdat als je gaat leren paardrijden er wordt gezegd: Je hoort links op en af te stappen.

Nou ben ik een voorstander van allebei de kanten opstappen zeker voor kinderen, die leren dat een stuk makkelijker en zijn daar nog makkelijk in. Mijn paarden stap ik op middels een krukje of een hek of eigenlijk wat dan ook in de buurt is. Gisteren op wedstrijd pak ik gewoon de laadklep van de trailer. Eigenlijk alles om maar niet aan de rug te hoeven hangen.

Voor volwassenen ben ik daar dus eigenlijk nog de grootste voorstander van, los van het links of rechts opstappen!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:20

Ik heb maar een pony van 1.40 maar af en toe gebruiken wij ook wel eens een hekje om op te stijgen.
Meestal staan die dingen aan de rechter kant dus stap je ook rechts op.
Wel makkelijk als je pony het al gewend is.

Afstappen doe ik vaak op de gevaarlijke manier Bloos dus been over de hals en glijden maar Ja

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:26

Ik zou er niet eens op komen, als ik rechts zou opstappen.. Nagelbijten / Gniffelen

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:36

Tegen mij werd altijd gezegt, dat paarden linkshandig zijn en dat je daarom alles links doet (opzadelen, lopen, opstijgen)
Tegenwoordig wissel ik af als ik opstijg. Rechts opstijgen blijft altijd goed nadenken, maar ik ben nog nooit achterstevoren terecht gekomen op zijn rug Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:44

Ik kreeg meteen te horen dat je het beste van links en van rechts kunt opstijgen... dit omdat het paard de ene keer links, en da andere keer rechts zwaarder belast wordt. Fijner voor het paard, beter voor je zadel, en wel zo handig dat de beugelriemen gelijk langer worden..

Maar toch... ik stijg altijd links op Bloos ... veel makkelijker als rechts... dan raak ik altijd in de knoop... kan het wel, maar handig? nee... en dan stijg ik liever snel op van links als moeilijk van rechts..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:59

Shyla25 schreef:
darkmoona schreef:
riempjes van hoofdstel
opstijgen/ afstijgen

Aansingelen doe ik gaatje voor gaatje links en rechts afwisselend, vindt ik toch wel zo fijn Knipoog

Ik ook aan allebei de kanten. En ik dacht juist dat de meeste paarden rechtsom moeilijker waren?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:38

Ik stijg tegenwoordig links en rechts op en afstappen idem. Ik dacht dat hij er ook vandoor zou schieten, hij stond erbij als een sulletje *baasje, ben je niet helemaal lekker* ....

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:45

Ik heb géén idee wat ze vroeger tegen mij gezegd hebben. Waarscijnlijk gewoon omdat het zo hoort. Net als dat stomme wandelen aan de linkerkant, aansingelen enz...

darkmoona schreef:
riempjes van hoofdstel
opstijgen/ afstijgen
(...)
Edit: JIJ doet alles aan de linkerkant. Mijn riempjes van het hoofdstel zitten aan allebei de kanten, of onderaan. Van mijn touwhalster idd links. Aansingelen doe ik aan de rechterkant omdat ik daar meestal ook opstap. De gespen van de dekens zitten idd links.
Stom he dat zoiets dufs helemaal ingebakken wordt. Clown Af en opstappen doe ik dus aan allebei de kanten, meestal rechterkant en zoals HC beschrijft, een hand op de hals en de ander aan de voorkant van het zadel. Mocht het paard iets doen (niet dat dat gebeurt, maar je weet nooit) dan hoef je niet eerst je hand van achter het zadel weg te halen om te gaan zitten.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:25

Daar dacht ik toen niet over na. Zolang ik maar op het paard kon. *LOL*

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:29

Tegen mij hebben ze gewoon gezegd dat het zo hoorde,
en welke 8-jarige neemt dat nou niet aan? Vork

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:31

Ik stijg ook wel eens rechts op hoor. Ik weet de reden ook niet voor het links opstijgen. Haha!

FinalForster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:50

Het is me zo geleerd en eigenlijk nooit verder over nagedacht. Knipoog Maar als je die reacties zo leest is het wel grappig, alles links.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:34

Bij mij ook, het was 'het hoort gewoon zo'

Aansingelen doe ik ook gaatje voor gaatje, eerst links dan rechts. Ik maak wel altijd de singel aan de linkerkant los Vork

Ik stijg nu tegenwoordig ook vaak rechts op. Beter voor de pony, en je wordt er zelf ook nog eens leniger van Knipoog

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:00

Geen idee eigenlijk, en ook nooit over na gedacht. Maar ik kan het rechts ook best goed. Lachen