losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:17

Ik niet *LOL* Doe nooit aan rekken of warming up, nog nooit ergens last van gehad Clown

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:20

Met losstappen ligt het eraan hoe dr bui is, als ze ontzettend druk is kan ik beter gaan draven, dan is ze gewoon veel sneller los en ontspannen.
Ik kan dan wel blijven stappen maar als ze dan toch dr spieren van de spanning gaat opspannen heeft het losstappen ook geen nut.
Uitstappen doe ik altijd op de weg, we hebben ons vaste rondje dat zo'n 20 min duurt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:04

In stap worden de meeste spieren die met de beweging te maken hebben met lage intensiteit gebruikt. M.a.w. het instappen werkt door op het totale paardenlijf. Het instappen heeft nog een functie, nl het smeren van de gewrichten. Een paard dat van stal afkomt heeft in het gewrichtskapsel geen goede verdeling van het gewrichtsvocht, het smeermiddel van het gewricht. Als je direct begint met draven of galopperen, dan is de kans op problemen in de gewrichten op langere termijn niet uit te sluiten...... Het paard wordt er rustig en ontspannen van, de bloedsomloop en de longen worden wat aktiever. Bij te snel draven of galopperen krijg je wel snel een losvoelend paard, maar de impact op de gewrichten komt er veel later uit. Je hebt daar geen weet van of erg in .... Op dat punt ontstaan ook schijnbaar spontaan problemen met een paard.

Daarna komt niet het echte werk, maar het losmaken en verder ontspannen van het paard. De balans, de coordinatie en de souplesse van het paard wordt beter gemaakt.

Op het moment dat dat bereikt is, kan je of de oefeningen verzwaren of nieuwe oefeningen of bewegingen introduceren.
Dit doen voordat het paard moe is. Een ontspannen, helder paard neemt het snelst nieuwe dingen op en is op dat moment het gemakkelijkst bereid om voor je te werken. De kans op conflicten met het paard wordt daardoor kleiner.

De volgorde hier is: 1/. instappen, 2/. losmaken/buigen/rechtrichten, 3/. arbeid/nieuwe oefeningen, 4/. afbouwen/tot rust laten komen, 5/. uitstappen.

Paarden die moe zijn komen de bak niet uit. Een paard moet beter de bak uitkomen, dan dat het paard erin gaat.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 06-11-07 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:07

Goofy44: Het is altijd een hele klus om je hele uitleg te lezen maar erg interessant. Ik ben het geheel met je eens Lachen Fijn dat er toch mensen zijn op bokt die niet louter kritiek kunnen geven, maar ook een uitleg geven.

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:49

Ik stap ong. 10 minuutjes rondjes op beide kanten, dan wat voltes. Vervolgens pak ik de teugels korter stap ik nog wat slangevoltes, gebroken lijnen, ... Draaf ik nog wat rondjes, figuurten, overgangen stap-draf, dan galopeer ik op de lange zijden op de korte draaf ik. Nog een paar volte's in galop en klaar met inrijden. Na het inrijden draaf ik nog een paar ronde aan lange teugel en stap ik nog zo'n 10-15 minuutjes met uitrijdeken. Als hij nog nat is gaat hij onder het solarium.
Als ik rustig ga rijden (geen zijgangen, verzamelingen, ...) stap ik 10 minuutjes rijd ik een 15 en weer 10 minuutjes uitstappen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:17

Goofy44, ik ben het helemaal me je eens, maar toch als mn paard na een paar minuten niet rustig is ga ik draven om dr zo verder los te werken en ontspannen te krijgen.
Last van een moe paard heb ik gelukkig niet zo snel.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:01

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:23

Dat weet ik (ik heb net ook al verteld dat ik het wel met je eens ben), maar als mijn paard echt druk wordt en ik perse wil blijven stappen komt er een tweestrijd, paard over de zeik en gespannen, dan maar 2 min minder stappen en ontspannen losdraven.
(nou staat de mijne dag en nacht op het land dus heeft ze ook al meer beweging dan wanneer ze op stal staan)

Phoebesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:24

Ik zie het ook wel eens gebeuren. Maar wij doen met sporten toch ook een warming-up en een cooldown.
Als mensen inderdaad zonder losstappen en uitstappen met het paard aan de gang gaan, dan vragen ze gewoon om blessures.

Ik rijd zelf op een paard dat een 'dieseltje' is. Dit betekent dat als ik aan de gang ga hij even wakker moet worden. Maar stap ik m goed los en dan pas aan de gang.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:38

De stap ik ook een belangrijke gang bij het paard. Kijk maar naar het Z en hoger, telt het toch al dubbel mee als oefening. Zelf stap ik mn paard ook altijd goed. Veel tempowisselingen rijd ik in de stap en wat buigen en oefeningtjes, pas als ze helemaal los is ga ik draven en daarin loswerken, maar daarna geef ik dr ook weer even de kans om even op adem te komen en ga ik dr pas oppakken. Tussendoor stap ik nog wel een keertje, vind dat toch wel belangrijk! Uitstappen doe ik totdat ze droog is en op adem is..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:10

Ik stap altijd zo'n 10 minuten los...
Veel buigen, rond instellen en weer lang en stapjes opzij voor mijn been en dat soort dingen...
Allemaal heel kort en achter elkaar, stapje opzij is dus ook max 3 stappen en zo...

Na 10 minuten moet ik wel gaan draven, anders gaat mijn merrie vervelen... daar bedoel ik dan vooral mee steigeren en dat soort dingen...
Dan zo'n 10 minuten veel afwisseling tussen draf en stap en heeeeel erg veel schijnovergangen rijden, vooral in draf.
Dan galopperen fijn rond en goed gesprongen en voorwaarts... Dan even paar rondjes aan de lange teugel stappen en dan gaan we echt hard aan het werk.. Dan richt ik haar ook op en moet ze achter op komen. En moeilijkere dingen als travers/sb en als dat allemaal fijn gaat, zelfs appuyementen, werk pirouettes. Dan vaak proefje door nemen en de dingen die beter moeten gaan we verbeteren en oefenen... Dan zijn we vaak (incl los stappen) zo'n uur verder en dan uitstappen. Als het niet donker is en het weer is redelijk, gaan we rondje bossen of even de weg op.

Zo is mijn trainings schema eigenlijk altijd... Behalve als we gaan springen, dan is het na het losrijden, los werken op hindernissen en eindigen we met iets moeilijks... Of we gaan lekker de bossen in dan stap ik op en ga de bossen in... Knipoog

Mijn merrie is trouwens pas 5 jaar, dus vind loswerken en uitstappen erg belangrijk. Ze is super soepel en zo wil ik haar ook houden Haha!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:13

Ik moet zo'n 800 meter over de straat voordat ik bij de bak ben, dus die stap ik altijd vast een beetje warm. Dan in de bak stap ik ook nog zo'n 5 minuutjes denk ik (ligt eraan hoe koud het is omdat ze geschoren is), vast wat voltes e.d. Uitstappen doe ik even in de bak, maar niet te lang als het erg koud is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:37

ik moet 20 minuten stappen en dan ben ik bij de bak. ook moet ik zolang weer terugstappen.
Soms draaf ik gedeeltes, maar dan gewoon losjes. Ik vind het ook erg belangrijk dat mijn paard los is of uitgestapt!

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:45

ik stap eerst ong. 5 tot 10 minuutjes in en ook ong. 10minuutjes ook weer uit.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 01:03

ik zie mijn hafje als een topsporter die zwaar werk doet, een kennis van doet maraton lopen, en die vertelt vaak over warming up enzo, en dat doe ik met mijn hafje ook, ze is al wat ouder (21) en niet zo soepel, dus eerst strek ik haar benen naar voren voro ik opstap, dan 5 minutjes stappen en goed bezig houden met voltes draaien enzo daar word ze lekker los van, en dat op beidde kanten, daarna draven daarbij vraag ik niks, dat ongeveer 2 rodnjes links en rechts, en dan een galopje links en rechts en dan ga ik aan het werk in de stap en met oefeningen netjes af rijden en daarna in draf en galop afwisselen enzo, als ik klaar ben nog even 2 rondjes aan de lange teugel draven en dan uitstappen tot ze op adem is dat duurt ongeveer 10 minuutjes.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:04

Ik stap eerst 15/20 minuten los, en dan ongeveer 10minuten uitstappen totdat hij droog is, en anders zet ik hem met een zweetdeken op stal.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:51

Ik snap wat je bedoelt. Ja
Ik stap nooit in een vaste tijd los.
Ik wacht altijd gewoon totdat hij een beetje op is gewarmd.
En als ik soms zie in onze les, dan zijn de paarden helemaal bezweet, en die worden zo op stal gezet.
Ik stap altijd zo lang mogelijk droog, en als hij dan nog niet helemaal droog is, krijgt hij altijd een zweetdeken op.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:08

ik heb geen spullen om te poetsen maar dat doen meisjes die ze wel hebben ik ga altijd een paar rondjes stappen om de spieren goed los te maken en dan gaan we met de groep even draven en weer stappen enz wij moeten op onze manege uitstappen en dat vind ik ook heel logisch het paard(of pony) heeft hard gewerkt en verdiend het om even rustig uitgestappen te worden en dan kan je ze op stal zetten gewoon even afzadelen en het hoofdstel der af halen even het bit schoonmaken en weer in de zadelkamer op hangen mensen die niet lostappen en uitstappen zijn voor mij niet helemaal lekker

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:13

Shyla25 schreef:
Ik begin meestal met een paar rondjes stappen en inbuigen en dan los draven en galopperen aan de lange teugel, hoe wil je een paard warm maken met alleen stappen?

Het gaat er vooral om dat het gewrichtssmeer de kans heeft om goed tussen de gewrichten te verdelen. De kans op blessures is dan alweer een stuk kleiner.
Ik begin met min. 10 stap en droogstappen doe ik zolang het nodig is. (in de winter dus langer dan in de zomer) Na het droogstapen laat ik ze in de bak rollen en alsze dan nog nat zijn, gaan ze met hun deken op de box in net zolang totdat ze echt droog zijn.

Renee_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:31

Het opwarmen is juist zeer belangrijk,
anders kan het paard snel last krijgen van blessures

ik doe altijd 10 stappen
dan nageeflijk gaan rijden
en vervolgens draven met tussen pauzes en galoperen

en 20 min uitstappen
ligt er net aan wanneer het paard op adem is!

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:55

In de manege is dat gewoon verplicht anders krijg je heel wat verwijten naar je hoofd geslingert. Bij ons is het belangrijk als je paard goed losgestapt is.

Leila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:08

Ik stap los en stap uit ongv 7 minuten, anders vind ik het zielig. Soms wissel ik met een vriendin van pony en die gaat dan altijd nog in draf en dat vind ik echt heel zielig.

Dan word ik ook altijd boos en wil ik me pony gewoon terug !

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:33

Ik stap altijd zo'n 10 tot 15 minuten in, uitstappen doe ik meestal iets langer, maak ik even een rondje buiten.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:32

Ik moet ongeveer 400 meter naar de bak toe over straat. In de bak stap ik nog een minuut of 7 in, met daarin ook wat voltes/van hand veranderen aan een los teugeltje. Afhankelijk van de arbeid (veel gegalopeerd, veel aan de teugel gereden (zijn we nog mee bezig, aangezien het een luchtzuiger is vindt ze het erg lastig)) 10 minuten tot een kwartier uitstappen (droogstappen en op adem laten komen vind ik best belangrijk). Maar ik stap tussendoor ook best veel, om haar weer tot rust te krijgen (ze raakt altijd een beetje gestresst als je haar "te veel" vraagt). Dan terug over de weg en nog even lekker rollen, borsteltje erover en als ze nog niet helemaal droog is (onder het zadel vaak, dat is haast niet droog te stappen) zweetdeken op.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:37

eerst een stuk of 10 rondjes stappen aan lange reugels daarna oppakken en zo . en na het rijden een minuut of 10 uitstappen