Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
want DIE heeft immers de basis gelegd bij heel veel paarden die op latere leeftijd toch de hogere basissport in gaan..... 
Urielle schreef:Je kunt van iedereen wat leren mits je het weet te interpreteren. Zelfs mijn vriend die 2 keer ooit heeft uitgestapt zegt na veel kijken en luisteren heel stoer dat Wranglers achterbeen niet goed actief bleef in het sb
KiWiKo schreef:jaaa maar dat kan die 40 jarige nooit de l uitgekome ruiter ook![]()
want DIE heeft immers de basis gelegd bij heel veel paarden die op latere leeftijd toch de hogere basissport in gaan.....
Een paard wat wat hoek maakte was voor mij sb, buiging
Het erge is dat ik er nog punten mee reed ook zeg
frieslover12 schreef:ik ben het er helemaal mee eens, ik heb een half jaar lopen vechten met mijn paard. dat kwam omdat ik op de manier reed zoals mijn instructice reed. ze protesteerde op het laatst zo erg dat ik na het rijden in de box ben gaan zitten bij en eens goed nagedacht hoe ik dit ging oplossen. ik ben de keers daarop totaal van stijl veranderd en ze liep direct als een zonnetje. ik kon haar voorzichtig weer recht stellen en weer aan de teugel krijgen, terwijl de teugels bijna in een boogje hangen en amper been hoef te geven zonder actie te hoeven vragen.
ik weet nu dat ik per paard moet kijken hoe ik moet rijden en met wat voor zadel, hoofdstel en bit. ik heb dus veel meer van mijn paard geleerd dan van mijn instructice hoewel die mij ook wel ver geholpen heeft

), dan heb je aan die B ruiter gewoon niet genoeg, dan zal je echt iemand moeten hebben die weet hoe het er hoger aan toe gaat. Gevaar van die B ruiters is dat ze denken het wel te weten, maar 99% heeft geen idee. Vido schreef:Maar...gras is groen, maar niet alles wat groen is, is gras... Dus: voor goede instructie op hoog niveau is het handig dat een instructeur ook niveau heeft, maar...niet iedereen die niveau heeft kan goede instructie geven.
Vind ik
Vido schreef:Toch zijn er bepaalde nuances die iemand niet kan maken als hij/zij zelf niet aan den lijve heeft ondervonden hoe het voelt om bepaalde oefeningen te rijden. Wat dacht je van specifieke 'tips en trucs'?
Vido schreef:Maar...gras is groen, maar niet alles wat groen is, is gras... Dus: voor goede instructie op hoog niveau is het handig dat een instructeur ook niveau heeft, maar...niet iedereen die niveau heeft kan goede instructie geven.
Vind ik
LDRD schreef:Ligt het er ook niet aan wat je van een instructeur verwacht? Als je zelf geen enkele ambitie hebt, is les nemen van een B ruiter geen enkel probleem, die kan je wellicht prima wat dingen bijbrengen.
Maar voor dat soort mensen kan het inderdaad prima (en heel goedkoop) zijn om van een andere B of L ruiter les te krijgen... runningkawa schreef:Citaat:
Van iedereen steek je wat op en zeker met bijv Zanda zou ik daar nu zeker wat aan hebben
Natuurlijk wordt dat minder naarmate ik dan ook weer dichter naar het Z zou gaan, maar als die persoon me bij Zanda ook weer heeft kunnen helpen met de belangrijke basis dingen kun je altijd fijn verder gaan werken
Zou ik Z zijn zou ik idd iemand willen die dat ook ervaren heeft, maar wel met diezelfde uitgangd punten als basis.
En niet iedereen traint om Z te gaan rijden, maar om lekker hun paardje fijn aan de gang te hebben.
Zonder wedstrijdoel, maar ook om ze niet kapot te rijden, wat moet je dan met een Z instructeur en diep in de buidel tasten?
Wat moet iemand die voor ogen heeft Z te rijden met een GP amazone en bijkomende kosten als iemand die lekker Z rijd het ook kan?
Ik heb wel eens het idee dat het wel stoer staat om les te krijgen van iemand veel hoger dan jezelf...maar wil je ook naar die klasse toe?
Dat is toch veel belangrijker :)

Pletje123 schreef:Lein87 schreef:oogkleppen is het goede woord! (ik kon er nie tmeer opkomen)
![]()
Het is helaas wel zo. Hier op bokt word je ook regelmatig niet serieus genomen als je verteld dat je B dressuur start. Dat vind ik eigenlijk nog erger... Zo'n omhoog gevallen Z amazone/ruiter die je dan even helemaal de grond inboort. Bah bah..
).
Als je goed bent wil men ook wel les van je zonder dat papiertje hoor. Alleen verzekeringstechnisch is het nuttig.
Lein87 schreef:Vido schreef:Maar...gras is groen, maar niet alles wat groen is, is gras... Dus: voor goede instructie op hoog niveau is het handig dat een instructeur ook niveau heeft, maar...niet iedereen die niveau heeft kan goede instructie geven.
Vind ik
Mooi gezegd![]()
en helemaal mee eens!
. Ik mis vaak het echte gymnastiseren/verbeteren van het paard, zo ken ik bijvoorbeeld van die "basis" instructeurs er bijna geen een die voorwaarts neerwaarts toepast. Dus ik kom zelf toch bij die instructrice uit die zelf op hoger niveau rijdt.
Mijn instructriece rijd zelf zz- zwaar maar ik rijd ook nog maar B/L en ik ga neit opscheppen ofzo maar ik kende 1 meisje kreeg ook les van mijn instructriece en die zij van oh ik kan nu echt veel meer dan eerst door haar en bal bla bla.. En laatst keek ik en wat een fouten: Kromme rug schouders helemaal naar voren pony liep veels en veels te diep bene voor de singen in plaats van er halverwege op handen pianostand kijk de hele tijd naar beneden wat is er nou zo interresant aan zand
Niet goed aangesingeld zadel zat zo scheef als het maar kon zadel zat te ver naar achteren en toen ik er op reageerde op haar rijstijl zij ze dit: Waar bemoei jij je mee? ik heb een topinstructriece jij niet, ik kan teminste alles en heb teminste een eigen pony kan ik van jou neit zeggen en toen stak ze haar middelvinger op
Ik ehb dan zoiets van je zit mijn instructriece af te kraken had dezelfde als haar
Ik rijd B/L zij rijd M1 heeft ze 4 jaar over gedaan de meeste doen van B in 2 jaar ofzo in een lekker rustig tempo
Nou ik word dat gewoon zo zat van die Huppelkutjes met perfect nails etc. ik heb zoiets van als jij denkt van je kan alles zullen we je dan maar tegen anky laten strijden ofzo? dan piep je wle anders
het ZIET er super uit