Ik heb vandaag met de les echter ook geleerd en gemerkt, dat als de neus te ver voor de loonlijn is, je die 'op-gespannen' boog ook niet meer hebt. Dat vond ik wel een heel leerzaam punt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Goofy44 schreef:De teugels heb je eigenlijk niet eens nodig. Er zijn of beter er waren rijscholen waarbij je de teugels pas in de hand mocht hebben als je in staat was om dit met zit, kruis en kuit te doen. Als je de oefening op zit, kruis en kuit kan, dan zal dat met de hand ook wel lukken. Je hebt dan geen "kneepjes" nodig....
fransheijs schreef:Dat iemand deze methode nog weet zeg.....is voor de eerste keer dat ik dit terug zie hier op bokt! Zo heb ik ook een jaar les gehad, en dan ook echt spartaans......benen vast aan de singel, geen teugels maar wel mijn armen via een singel recht achter mijn rug.....eventueel nog punaises op het zadel zodat je niet voorover ging zitten......hahaha heb er erg veel van geleerd!! Is trouwens ook de periode dat ik VWNW moest rijden.
Citaat:Maar heb altijd gedacht dat VWNW zijn oorsprong had in de duitse rijschool, daar zie je het tegenwoordig nog steeds terwijl het hier uitsterft voor LDR.
Goofy44 schreef:Dat werd je geleerd door Opperstalmeesters, Ritmeesters in Nederland en Duitsland.
Dat volk is praktisch een uitgestorven ras.
kjoetie schreef:ik denk dat de meeste hier wel weten wat het is, en hoe het er eigenlijk uit zou moeten zien, maar hóe je het voor elkaar krijgt blijkt nog moeilijk uit te leggen, niet waar?
WowAmigo schreef:Hmm, interessant topic! Ik wil eigenlijk ook een foto plaatsen, maar krijg de melding van MijnAlbum dat de foto kleiner dan 400x400 pixels is, geen idee hoe ik dit kan oplossen. Iemand enig idee?
Joki schreef:Wat grappig fransheijs ik heb nog jaren bij Nico van Stigt gelest; helaas ben ik nu verhuisd en is het nu te ver maar ik hoop ooit weer bij hem terug te keren (nu hopen dat hij zolang nog les blijft geven)
fransheijs schreef:Joki schreef:Wat grappig fransheijs ik heb nog jaren bij Nico van Stigt gelest; helaas ben ik nu verhuisd en is het nu te ver maar ik hoop ooit weer bij hem terug te keren (nu hopen dat hij zolang nog les blijft geven)
Voor mij is het ook al lang geleden hoor! Maar wist niet dat hij nog les gaf? Ik dacht dat hij al gestopt was sinds een paar jaar! Maar om even ontopic te blijven: Hij was/is echt een aanhanger van vwnw. Tenminste toen welontspanning, takt, cadans, swung ik hoor de woorden nog door de bak schellen
jeugdsentiment hahaha
kjoetie schreef:vooral dat laatste is een probleem, het is zó moeilijk om goede instructie te vinden.. ik zoek me ook suf, maar heb hier nog niemand gevonden waarvan ik denk,'dat is het' ...
Goofy44 schreef:Als je een goede basis wilt leggen met betere ruiters dan zou je beter geschoolde instructeurs/instructrices aan beginners les moeten laten geven.
Nu is dat vaak iemand die op stal staat met een eigen paard, daarvoor wat voordelinger op stal staat maar feitelijk ook niet of nauwelijks is opgeleid. Meestal hebben de lesgeefmensen nauwelijks of geen opleiding gehad of zijn met een cursusje bezig.
Bij het lesgeven leren de beginners al de verkeerde dingen, die je er later moeilijker uitkrijgt of nog goed aanleert....
Melody21 schreef:Dank je Goofy!![]()
![]()
![]()
Fijne uitleg,erg leerzaam.