voorwaarts-neerwaarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melody21

Re: voorwaarts-neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:42

Dat ben ik wel met je eens runningkawa.
Ik heb vandaag met de les echter ook geleerd en gemerkt, dat als de neus te ver voor de loonlijn is, je die 'op-gespannen' boog ook niet meer hebt. Dat vond ik wel een heel leerzaam punt Haha! Maar achter de LL lijkt me ook niet ideaal.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:58

Goofy44 schreef:
De teugels heb je eigenlijk niet eens nodig. Er zijn of beter er waren rijscholen waarbij je de teugels pas in de hand mocht hebben als je in staat was om dit met zit, kruis en kuit te doen. Als je de oefening op zit, kruis en kuit kan, dan zal dat met de hand ook wel lukken. Je hebt dan geen "kneepjes" nodig....

Dat iemand deze methode nog weet zeg.....is voor de eerste keer dat ik dit terug zie hier op bokt! Zo heb ik ook een jaar les gehad, en dan ook echt spartaans......benen vast aan de singel, geen teugels maar wel mijn armen via een singel recht achter mijn rug.....eventueel nog punaises op het zadel zodat je niet voorover ging zitten......hahaha heb er erg veel van geleerd!! Is trouwens ook de periode dat ik VWNW moest rijden. Maar heb altijd gedacht dat VWNW zijn oorsprong had in de duitse rijschool, daar zie je het tegenwoordig nog steeds terwijl het hier uitsterft voor LDR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:59

Vast gebonden in de les heb ik nooit gehad (gelukkig )
Maar wel knoop in de teugels en rijden Ja
Ook springen Lachen
Op de zit en been...
En ik gebruik dat nog regelmatig ter controle Ja

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:50

Nog even terugkomend op mijn foto's, dat de 3e foto wat vluchterig is klopt, deze foto is direct na de overgang galop-draf gemaakt. Verder ben ik het met jullie eens dat de neus er nog meer uit mag/moet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:13

fransheijs schreef:
Dat iemand deze methode nog weet zeg.....is voor de eerste keer dat ik dit terug zie hier op bokt! Zo heb ik ook een jaar les gehad, en dan ook echt spartaans......benen vast aan de singel, geen teugels maar wel mijn armen via een singel recht achter mijn rug.....eventueel nog punaises op het zadel zodat je niet voorover ging zitten......hahaha heb er erg veel van geleerd!! Is trouwens ook de periode dat ik VWNW moest rijden.

Dat werd je geleerd door Opperstalmeesters, Ritmeesters in Nederland en Duitsland.
Dat volk is praktisch een uitgestorven ras.
Citaat:
Maar heb altijd gedacht dat VWNW zijn oorsprong had in de duitse rijschool, daar zie je het tegenwoordig nog steeds terwijl het hier uitsterft voor LDR.

VWNW komt van de Duitse school. Punktlich und Grundlich. Pling
In NL hebben we indertijd een aantal "voorvechters" voor VWNW gehad.
Gelijk hebben is wat anders als gelijk of je zin krijgen.
Dat spel wordt en is anders gespeeld..... Cool

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:30

Goofy44 schreef:
Dat werd je geleerd door Opperstalmeesters, Ritmeesters in Nederland en Duitsland.
Dat volk is praktisch een uitgestorven ras.

Dat weet ik niet hoor!! hahaha weet alleen dat mijn instructrice haar training in Duitsland hadden gehad! Misschien ken je Nico van Stigt? Ik herinner me hem als echte aanhanger van VWNW en de spartaanse trainingsmethode zoals ik die gekregen heb. Hij was dan ook mijn tweede instructeur in die tijd.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:59

Wat grappig fransheijs ik heb nog jaren bij Nico van Stigt gelest; helaas ben ik nu verhuisd en is het nu te ver maar ik hoop ooit weer bij hem terug te keren (nu hopen dat hij zolang nog les blijft geven)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:03

Hmm, interessant topic! Ik wil eigenlijk ook een foto plaatsen, maar krijg de melding van MijnAlbum dat de foto kleiner dan 400x400 pixels is, geen idee hoe ik dit kan oplossen. Iemand enig idee?

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:23

Ik vind het moeilijk om iets op papier uit te leggen zeg maar, ik hoop dat ik het goed verwoord heb.

Voorwaarts-neerwaarts is de reactie van het paard om de ruiterhand te volgen. "De hand geeft na en de mond van het paard volgt de beweging naar voren en naar beneden." De buitenteugel is voor de hoogte van de halshouding en de binnenteugel voor de buiging. Het is hierbij de bedoeling dat het paard zijn buikspieren aanspant en zijn rug bolt, zodat hij vanaf de schoft, door de hals naar voren af kan buigen. Hierdoor voel je dat het paard van achter gaat zitten en dat het met de voorbenen meer omhoog komt, ipv "vlak" naar voren beweegt.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 21:30

ik denk dat de meeste hier wel weten wat het is, en hoe het er eigenlijk uit zou moeten zien, maar hóe je het voor elkaar krijgt blijkt nog moeilijk uit te leggen, niet waar? Haha!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:31

kjoetie schreef:
ik denk dat de meeste hier wel weten wat het is, en hoe het er eigenlijk uit zou moeten zien, maar hóe je het voor elkaar krijgt blijkt nog moeilijk uit te leggen, niet waar? Haha!

Ja zeker weten, ik weet wel hoe ik het moet doen, maar om het te verwoorden is toch wel erg moeilijk... Clown

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:06

Haha inderdaad! ik leg het uit hoe mijn instructrise het mij uitlegt, en zo voer ik het ook uit, Tong uitsteken
Bij de manege pony's lukt het me nauwelijks maar mijn verzorgje doet het aardig Haha! alleen mag hij iets meer over de rug..

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:50

WowAmigo schreef:
Hmm, interessant topic! Ik wil eigenlijk ook een foto plaatsen, maar krijg de melding van MijnAlbum dat de foto kleiner dan 400x400 pixels is, geen idee hoe ik dit kan oplossen. Iemand enig idee?

Je kunt het ook proberen via http://www.imageshack.us Ik heb bij mijnalbum.nl nl. hetzelfde probleem.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:08

Joki schreef:
Wat grappig fransheijs ik heb nog jaren bij Nico van Stigt gelest; helaas ben ik nu verhuisd en is het nu te ver maar ik hoop ooit weer bij hem terug te keren (nu hopen dat hij zolang nog les blijft geven)

Voor mij is het ook al lang geleden hoor! Maar wist niet dat hij nog les gaf? Ik dacht dat hij al gestopt was sinds een paar jaar! Maar om even ontopic te blijven: Hij was/is echt een aanhanger van vwnw. Tenminste toen wel Knipoog ontspanning, takt, cadans, swung ik hoor de woorden nog door de bak schellen Duivel jeugdsentiment hahaha

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:44

Het is misschien een hele stomme vraag, maar hoop dat er "minder stomme" antwoorden op komen.
Mijn paardje is sinds 2 maanden onder het zadel. Ik heb hem nu zover dat hij niet meer als een giraf loopt, maar netjes met zijn hoofd op de loodlijn. Ik probeer zo veel mogelijk op mijn zit te rijden, maar af en toe stiert hij in één keer naar voren, ik heb dus nog moeite om hem in één tempo te houden... Dit gaat al steeds beter, maar soms heb ik hier toch nog mijn teugels voor nodig.
Ik probeer hem altijd met instappen/draven vw nw te rijden en met uitstappen/draven ook. Maar vooral met indraven betekent dit dat we binnen 10 tellen in galop zitten.
Hoe kan ik hem nu toch ook met indraven met een "lang" teugeltje en op de manier zoals hier in dit topic beschreen is Vw Nw laten lopen zonder dat we als een raket door de baan gaan. (het ligt dus niet aan hem, maar aan mij, dus daar graag tips over Lachen)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 01:10

fransheijs schreef:
Joki schreef:

Voor mij is het ook al lang geleden hoor! Maar wist niet dat hij nog les gaf? Ik dacht dat hij al gestopt was sinds een paar jaar! Maar om even ontopic te blijven: Hij was/is echt een aanhanger van vwnw. Tenminste toen wel Knipoog ontspanning, takt, cadans, swung ik hoor de woorden nog door de bak schellen Duivel jeugdsentiment hahaha

Ik ben blij dat een heel klein deel van de jonge ruiters nog ooit gehoord heeft van vwnw.
Ik hoop niet dat het over 10 jaar echt tot het jeugdsentiment hoort, want dan zijn we met zijn allen toch echt wel op de verkeerde weg.
Zodra men op het paard/pony zit en de les begint, dan pakt men de teugels op maat, begint te knoeien met zijn handen en het dier moet hoog bovenin in de krul lopen. Als dit klaar is, dan krijgt hij (als hij geluk heeft) een klopje op de hals, stapt (wederom als hij geluk heeft) een half rondje aan de lange teugel en dat is het dan.
En dan maar zeuren: mijn paard laat me zitten tijdens de proef! Zal ik sporen aantrekken, en hem op zijn donder geven tijdens de proef?? Zal ik me dan maar een keer niets aantrekken van een boze jury? Wat vinden jullie op Bokt de goede methode?? Dan volgt er een hoop nuttig commentaar in de zin van: Ik zou hem een keer op zijn donder geven enz. enz.
Zijn dat de paarden die nog een schop nakrijgen,na een proef? Zo van: die kl*te knol deed het niet?
Of zijn dat de paarden die na die proef (of tijdens de les) uitgebreid beloond worden (ook al ging het wat minder en zich gerespecteerd voelen?

Hoe bereik je vwnw? Wat iemand in dit topic al aangaf , wat was er eerder de kip of het ei.
Als je geluk heb met je paard kan je beginnen met vwnw in het losrijden. Nu even genoemd: de Kip!

Als je minder geluk hebt zal je je paard eerst nagevelijk moeten rijden en vandaar uit beginnen uit te nodigen of hij je hand wil volgen naar beneden. Dat is je start. Heb je je paard dit eenmaal geleerd, en is zijn lichtaam en geest daaraan toe, dan kan je met het losrijden starten met vwnw, hem tussendoor even vwnw rijden en hem laten uitdraven, galopperen en stappen in de vwnw houding.
Niet ieder paard is (gebouwd) zoals het theorieboekje aangeeft, dus soms moet je beginnen bij het ei ipv de kip.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:44

Shan, door het verhaal wat jij verteld ben ik zo blij dat ik op de manege rij waar ik nu rij.
Hier word het namelijk wél correct aangeleerd. Tot ikop deze manege reed had ik nog nooit gehoord van vn-nw.
Wel had ik van aan de teugel gehoord, maar over de rug lopen e.d. toch niet echt veel van mee gekregen.
Ik vind het toch zo jammer dat het op manege zo wordgeleerd, in de krul is goed, en over de rest hoor je niks! echt jammer..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:15

Het gaat erom of je in een manege als betalende klant een bijdrage levert aan de economische productie van de manege paarden die hun uren volmaken en jou als ballast meedragen of dat daarnaast (er mag geld verdiend worden) ook mensen zijn die echt weten waarover ze het hebben en je als ballast voor het paard proberen om te vormen en te scholen tot een ruiter.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:17

vooral dat laatste is een probleem, het is zó moeilijk om goede instructie te vinden.. ik zoek me ook suf, maar heb hier nog niemand gevonden waarvan ik denk,'dat is het' ...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:30

Als je een goede basis wilt leggen met betere ruiters dan zou je beter geschoolde instructeurs/instructrices aan beginners les moeten laten geven.

Nu is dat vaak iemand die op stal staat met een eigen paard, daarvoor wat voordelinger op stal staat maar feitelijk ook niet of nauwelijks is opgeleid. Meestal hebben de lesgeefmensen nauwelijks of geen opleiding gehad of zijn met een cursusje bezig.

Bij het lesgeven leren de beginners al de verkeerde dingen, die je er later moeilijker uitkrijgt of nog goed aanleert....

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:45

kjoetie schreef:
vooral dat laatste is een probleem, het is zó moeilijk om goede instructie te vinden.. ik zoek me ook suf, maar heb hier nog niemand gevonden waarvan ik denk,'dat is het' ...

Tegen dat probleem loop ik ook al heel lang aan! (nu heb ik wel een heel goed lesgeefmens, gelukkig!)....En niet iedere goede intructeur wil een beginner/licht gevorderde lesgeven. Dat is echt heel jammer. Er gaat ool veel kennis verloren,zoals het goede vw-nw rijden bijvoorbeeld. Maar je moet ook maar net kunnen beoordelen of iemand goed lesgeeft!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:07

Even reageren op VWNW lukt niet.

Oorzaak kan liggen bij paard en/of ruiter.

1/. Paard:
- blessures, rugpijn (*)
- gespannen spieren (*)
- heeft nooit VWNW geleerd

(*)Blessures, pijn, discomfort uitsluiten.

Oplossen:

Voorwaarden paard:
- voorwaarts
- aan hulpen
- kan halthouden

Hulpmiddel:
- met vinger voor de schoft kriebelen
- met hand zachtjes zijkant hals aaien, tikken (niet manege kloppen op de hals)

Oefening:
- longeren
- grondwerk
- halsstrekken
- stelling vragen en laten aanbieden
- tempo wisselingen in dezelfde gang
--- grote volte: stappen en draven, op beide handen
--- halsstrekken in kleine stapjes laten gebeuren, vanuit schoft paardenmond naar het bit toe laten volgen, zoniet aandrijven, benen eronder, tempo constant houden
- opnieuw proberen door teugels in te korten en verhaal opnieuw doorlopen
- bij succes belonen
- doe dit op beide handen, niet te lang doorgaan
- paard moet dit zelf uitvinden, niet met hulpteugel, het wordt dan een standaard reactie van het paard

- balkjes in waaier vorm op volte
- geen hulpteugels, geen touwtjes, geen elastiek

2/. Ruiter
- houdt het paardenhoofd tegen (handen)
- onrustige hand
- slechte zit

Oplossen:
- zit kritisch bekijken en verbeteren
- zie onder paard: longeren, grondwerk
- vraagt wat andere aanpak als vaak (aan)geleerd wordt

Resultaat:
===> combinatie paard VWNW

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:01

Goofy44 schreef:
Als je een goede basis wilt leggen met betere ruiters dan zou je beter geschoolde instructeurs/instructrices aan beginners les moeten laten geven.

Nu is dat vaak iemand die op stal staat met een eigen paard, daarvoor wat voordelinger op stal staat maar feitelijk ook niet of nauwelijks is opgeleid. Meestal hebben de lesgeefmensen nauwelijks of geen opleiding gehad of zijn met een cursusje bezig.

Bij het lesgeven leren de beginners al de verkeerde dingen, die je er later moeilijker uitkrijgt of nog goed aanleert....

Dat zijn wel weer veel vooroordelen. Haha!

De meeste FNRS maneges hebben gedlipomeerd instructie, dat ben je nl. verplicht nav het veiligheidscertificaat en vooral ook evt. verzekeringsclaims.
Hiermee wil ik niet zeggen dat dat al deze instructeurs/trices goed zijn maar het staat wel min of meer borg voor de kwaliteit.

Verder zie ik ook bosjes priveinstructie die het zelfde cursusje hebben gevolgd en die ook beroerd lesgeven. Ook deze leren hun leerlingen geen vwnw. De paarden worden direct opgepakt en zonder enige vorm van losrijden direct aan het werk gezet. Na de les nog een half rondje uitstappen en klaar zijn we weer voor vandaag!

Dit is een algehele trend aan het worden, mensen hebben niet gehoord van de opbouw van een lesuur, het hoogtepunt en het weer afbouwen.
Men weet niet dat dressuur betekend het gymnastiseren van het paard, ze denken dat het truckjes en kunstjes leren is om zoveel mogelijk punten te rijden.
Ik denk dat er wat dat betreft weinig verschil is tussen manegeinstructie en priveinstructie.
Je kunt natuurlijk zeggen dat het beter zou zijn als manegeruiters les krijgen van de beste instructeurs maar in de praktijk werkt dit niet.
De beste instructeurs voel zich al snel te goed voor een manegeles (en de slechtste trouwens ook) en daar komt bij dat de prijs van een les drastich omhoog zou moeten omdat de beste instructeurs ook iets meer kosten per uur.
Beter zou het zijn om te investeren in lessen van de beste instructeurs aan diegene die mensen de basis bij moeten brengen.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:08

Dank je Goofy!

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Fijne uitleg,erg leerzaam.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:43

Melody21 schreef:
Dank je Goofy!

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Fijne uitleg,erg leerzaam.

Inderdaad Haha!
ben er ook er blij mee Haha!