Les nemen: ga jij voor kwaliteit of kwantiteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Les nemen: ga jij voor kwaliteit of kwantiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:42

Ik ga ook voor kwaliteit tijdens mijn lessen, maar er hoort per les natuurlijk een zekere kwantiteit bij. Het is niet genoeg dat je instructeur even in een paar minuten uitlegt hoe het moet - je moet wel echt het gevoel hebben dat je door het aantal lessen dat je hebt voelt wat er bedoeld wordt. Dan kan 1 les zijn, maar er kunnen ook meerdere voor nodig zijn.

Vroeger leste ik iedere week bij de vereniging, maar sinds mijn paard verkocht is niet meer. Eerst (toen ik mijn paard inreed) had ik wel vaak privéles, om het in ieder geval het paard en mezelf goed aan te leren.
Momenteel neem ik vooral lessen als er iets niet goed gaat en ik zeker wil weten dat ik er op de juiste manier uit kom. Lessen kosten 25 euro per uur en 12,50 per half uur, en daar krijg ik hele goede lessen voor. Vaak is een half uur wel voldoende.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:44

ik ga absoluut voor kwaliteit,

heb nu elke week les, en ik vind het erg goed les!

heb vroeger veel gelest in goedkopere lessen, en ik liep vaak vast. ik had er helemaal NIETS aan. ik hobbelde er gewoon voor niets bij. en kreeg vaak ook nog de verkeerde tips. daar ben ik nu mee gestopt. als ik les wil ik goed les!

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:12

Kwaliteit! *LOL* *LOL* *LOL* !

Ik heb privéles om te leren, ik heb echt begeleiding nodig. Zonder goede instructie zou ik blijven steken in een vast patroon, geen vooruitgang boeken en minder motivatie hebben om mijzelf te verbeteren. Tijdens mijn lessen ervaar ik soms hoe het nog beter en makkelijker kan, ik wil graag goed leren rijden, dat het vanzelfsprekender gaat worden.
Ik train nu volgens een schema wat mijn instructrice in overleg met mij heeft opgesteld. Wekelijks volg ik een les van 45 minuten. Als er een wedstrijd aankomt passen we het schema aan en heb ik twee keer per week les.
Nooit zou ik meer les willen hebben waar ik een vol uur rondjes moest hobbelen zonder iets geleerd te hebben. Ik werd er niet beter van, mijn paard ook niet, alleen de instucteur.....

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:19

Een combinatie Pling
Ik ben zelf nog niet zo heel gevordert dus heb ik wel wat meer oefening nodig.
En gelukkig heb ik de combinatie gevonden ik heb elke week een les (10 euro). De eene week dressuur, de andere springen, dan weer dressuur, en weer springen, ... Dus ik 2x een dressuur les per maand en 2x een sprinles van de zelfde lesgeefster. Dus als ik nog een probleem met dressuur heb dan kunnen we daar bij het losrijden voor het springen nog even aan werken. Bovendien klikt het ook goed. Handig, hé Tong uitsteken

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:28

Kwaliteit is het belangrijkste voor mij maar kwantiteit is ook belangrijk. Zelf rijd ik dus ook liever 2x per week een half uurtje les dan 1x per week een uur!

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:55

Beiden Lachen

Krijg les met de club (ligt nu even stil, morgen vergadering en dan verderzien wie ons in de winter traint) 1x per week in de zomer 8tal in de winter is dat dressuurles en in de zomer hadden we springles en hopelijk zetten we dit met dezelfde lesgever (zo grappige mens, maar legt alles echt supergoed uit en wil niet steeds alleen maar bouwen!)verder in de winter !

Daarbuiten krijg ik ook privéles, mn trainer woont bij mij in de straat en wil geen geld krijgen van mij !
Ben 6 jaar geleden bij hem begonnen en ik fiets gewoon even langs hoe laat ik kan komen Lachen , voor de rest train ik bij hem in de bak en als hij het ziet komt hij vaak helpen of kijken! Wat heb ik toch een geluk Haha! Hij zou normaal meegemogen hebben naar WK eventing , maar ging niet vanwege blessure paard , sprong z en crosste Z met dat paard (nu verkocht) en met zn ander paardje rijdt hij Z2-dressuur dus kwaliteit is er zeker ook !

Hoeveel keer is dus zeer verschillende, mn d-pony was een probleempony (slecht behandeld,sterk karakter maar stiekem heel lief!) en dan ging ik de 1ste zomer elke ochtend om 8 u alleen te paard (pony *LOL* naar max tuyt. (crosshindernissen staan op akker van mn opa die ernaast woont *LOL*springen maar dit is niet meer goed gekomen! weet niet wat ze hem ooit aan hebben gedaan maar iets serieus in iedergeval (was wel grappig, 1x was hij zo boos op mn pony en zei: stap maar af ik ga er wel op ! en toen lag hij er na 5 min. naast :p terwijl ik er zelf nog nooit was afgevallen Knipoog) en savonds rond 6 u bij mn trainer uit de straat dressuur oefenen!

Met t paard dat ik nu heb trainde ik in de zomer keer of 5 en praktisch alleen maar dressuur bij trainer uit de straat en dan 1x in de 2 weke springles club (ook wel is n keer extra bij max ofzo) en in de winter (zit ook in mn laatste jaar middelbaar en ben altijd pas om 5 u thuis ed..) is dit zeer verschillend ! Ouders willen niet met me mee naar binnenbak 2 kilometer verderop en alleen mag ik er niet naartoe omdat het dan al donker is en is gevaarlijk weggetje (rijden ze je zo ondersteboven!).

Goh als ik dit nu lees, mag ik me precies wel gelukkig prijzen Lachen
Heb 6 jaar (vanaf mn 3 *LOL* moeten zeuren voor pony , nog 3 jaar voor ik bij de club en wedstrijde mocht
en nu heb ik gewoon alles tot mn dienst Haha!

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:14

Lijkt me geen moeilijke keuze. Wat heb je aan elke week goedkoop lessen als je er weinig of niets van leert, ben je uiteindelijk geld aan het wegggooien. Ik kies persoonlijk voor les bij iemand waar ik: zelf een klik mee heb, mijn inzicht deelt in hoe ik wil rijden, en waar ik zeker iets van kan leren. Als daar dan wat meer voor betaalt moet worden, vind ik dat niet erg, daarom les ik om de week Haha!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:29

volgens mij veschild dit per individu, hetzelfde geld voor het paard. De graad van de les moet in mijn ogen worden afgesteld op de combinatie (Niet wat de ruiter of instructeur wil). Perfectionisme is in mijn ogen één van de belangrijkste dingen, maar natuurlijk moet er niet te lang op het zelfde training 'onderwerp' woren doorgezaag, dan word het voor de combinatie saai. Ik blijf graag mijn paard vriendelijk (!) uitdagen meer te leren, samen met mij.

Ik ben volgens mij niet al te kieskeurig, maar ik zou zoeken naar een instruceur die bij de combinatie past. En als je het geld te besteden hebt doe je natuurlijk wat het beste is voor de combinatie.

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:04

kwaliteit, geen twijfel over mogelijk. want inderdaad, wat heb je aan kwantiteit als je er niks of weinig leert? liever 1x id week een intensief half uur priveles dan twee uur groepsles. en ik zorg dat mijn paard helemaal los is voor de les begint, zodat we dat half uur ook echt aan het werk kunnen.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:19

Ik ga voor kwaliteit.

Ik krijg les op een manege. Veel mensen zijn negatief over deze lessen, maar ik vind dat ik er ontzettend veel leer en als ik iets niet snap wordt het goed uitgelegd. Ik laat zien dat ik echt wíl, dus daar wordt ook naar lesgegeven, de meeste mensen die negatief zijn over deze instructrice zetten zich naar mijn idee niet genoeg in, en laten ook zeker geen inzet zien. Ik toon dit wel en ik krijg goed les.
Op het moment rijd ik in een groep, omdat er vooral aan het tempo moet worden gewerkt. Ik vind het dan niet waard om daarvoor privelessen te gaan nemen. Als ze dalijk wat beter op tempo loopt wil ik zeker privelessen gaan nemen omdat er dan echt aan de kleine dingentjes moet worden gewerkt en omdat ik daar zeker meer aandacht bij nodig heb lijkt het mij zeker verstandig Knipoog

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:00

OP het moment heb ik beide, wel in een manegeles dan. Een zeer goede instructeur, 1x per week voor weinig geld. Maar ik zou ook voor kwalitiet gaan denk ik Lachen

mrs_nielson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:26

Ik les elke week op de vereniging. Niet omdat ik hier zoveel op steek maar ik betaal toch contributie, dus waarom er niet heen gaan? Baad het niet schaad het niet.
Verder heb ik priveles van iemand op hoog niveau. Deze persoon kan mij zodanig helpen dat ik genoeg stof heb voor enkele weken. Als ik hierin vast loop oid dan bel ik hem weer.

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:21

zeker voor kwaliteit.. je leert zoveel meer van 1x in de week goed les als 3 keer per week en je rijd maar wat rond!!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:38

Ik heb het liefts elke week goed les. Beide dus.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:23

Kwaliteit zeker wel!
Ik sluit me helemaal aan bij gazzetta!
Liever 1 keer goed les, dan meerdere keren maar wat doen.
Daarbij, bij de dingen die je leert in een 'kwaliteitsles' zijn voor mijn gevoel veel makkelijker toe te passen als je voor jezelf rijd.
Maar dat is mijn mening erover Knipoog

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:58

Ik kies kwaliteit.
Ik betaal liever wat meer voor goede lessen, dan wat minder en niet zo goed les hebben. Lachen

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:13

Ik kies kwaliteit en kwantiteit samen.
Zeker, een kwaliteitles is beter dan 3 minder goeie, maar met heet af en toe goede les te nemen kom je er ook niet. Regelmaat is belangrijk!
Zelf volg ik elke week privéles en soms ook nog les in de club (is zelfde lesgever).

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:36

Ik ga echt wel voor kwaliteit Ja
Op maandag heb ik een half uur priveles, hier betaal ik 10 euri voor en mijn paardje is daardoor echt wel vooruit gegaan. Verder heb ik op woensdag groepsles, dit vind ik leuk, maar ik leer er niet zoveel van als van m'n priveles.

Breda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:50

Kwaliteit, ik betaal 10 euro voor een half uur privéles.