Dat vluchtgedrag is met een pijnprikkel aan de voorkant te beperken zolang er zich geen onverwachte extra vluchtstimulans voordoet en het paard ´onverwacht flipt´.
Bij een ´heet´ paard is de hartslag hoog. Daarom komt zo´n ´heet´paard ook drijfnat uit de dressurring van een fysieke prestatie die geen naam mag hebben. STRESS! en dat zit altijd dicht tegen vluchtreactie aan. Ook dat is voorspelbaar want deel van het programa paard.
Het is geen vraag óf een ´heet´paard ´onverwacht´ flipt, alleen wanneer waarvan. Het is een situatie van net-geen-escalatie, de inverse van control.
Een energiek werklustig paard kan óók licht op aanwijzingen reageren, óók staan te pópelen om te mógen knallen terwijl het toch in rustig zelfvertrouwen ontspannen is. Dat is alleen héél wat anders. Zonder stress, lage hartslag maar wél attent!
Kijk naar de foto van mijn zenuwachtige dominante hispano-arabe leidmerrie bij de start van de raid (lange-afstands-ráce). Die staat met een hartslag van 38-42 vlak voor het opstijgen, nog steeds in de 40 tíjdens het opstijgen. Die hoef ik helemaal niet aan te raken en ze gaat met dooslippende achterpoten van kiet. Echter niet eerder dan dat ik dat aangeef. Ja, en dán knalt de hartslag omhoog want er wordt fysiek gepresteerd.
Staat ´ontspanning´ niet ergens in de richtlijnen voor klassiek dressuur? Hang er maar een hsm aan

hc