Tastharen knippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Tastharen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:14

maar we gaan er nu van alles bijhalen (ik deed dat ook, excuus) en gaan dus behoorlijk off-topic.
nogmaals; ik knip de tastharen van noob ook kort, er blijft wel min. een centimeter staan. scheren zou ik niet doen.

Raja

MArl0esJuh schreef:
Raja schreef:
Hoeveel paarden stoten hun neus niet ineens aan de voerbak als je die haren er ineens helemaal afhaalt?? Ze voelen met hun tastharen waar de voerbak begint en ze voelen wat ze wel en niet kunnen eten! ik vind het dus eigenlijk ook niet kunnen als je ze er helemaal afscheert/knipt

Aangezien het gros van de paarden in deze tijd meer op stal staat dan
op de wei weten ze na 1x wel de voerbak te vinden zonder te stoten. Een paard is niet zo dom dat ie continu z'n mond stoot als het wil eten. Dit is hetzelfde principe als schrikdraad, na 1x voelen weten ze ook hoever ze kunnen komen totdat ze een schok krijgen.

ja, maar als jouw paard altijd tastharen heeft gehad en je haalt m uit het land, laten we zeggen de opfok, en je gaat hem leuk toiletteren. Wedden dat dat paard zich meerdere keren aan de voerbak e.d stoot voordat hij weet waar het begint en eindigd????
Hij het gewoon domweg niet zien!!
Dus zal hij het moeten voelen!

Armaris

Raja schreef:
Raja schreef:
Heel flauw, maar rijden op je paard is toch ook niet natuurlijk????

Nee maar ze houden ook niet

Waarom hou je dan een paard als het niet natuurlijk is en je zelf helemaal van de Natural kant bent??[/quote]

Met dezelfde reden als jij,omdat ik er dol op ben,paarden zijn nu helemaal bij ons 'ingeburgerd' maar wij kunnen de levensomstandigheden naar hun natuurlijke behoeften aanpassen

Peuk

laartjuh schreef:
Sirieus? Heeft jouw paard nog nooit zijn staart gezwiept bij bijvoorbeeld het aangaloperen? Paarden gebruiken hun staart oa. om meer evenwicht te hebben, vooral de smallere paardjes. Z'n bulldozer staat neem ik aan steviger op de benen door een grotere hoefomvang en breder lichaam.

Jawel maar dat vind ik toch iets heel anders dan steigeren. Dat is een heel andere beweging.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:15

ik scheer de tastharen eraf omdat ik het mooier vind staan dan die lange sprieten.
Ik denk dat ze best zonder kunnen, de enige natuur die mijn paard heeft is een stroomdraadje en haar stal dus ik denk niet dat ze de tastharen nodig heeft.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:16

Armaris schreef:
laartjuh schreef:
de kans achteroverklappen omdat er te kort geknipt is is groter dan de kans dat er een paard is dit zo dicht achter een steigerend paard gaat staan en dan bij toeval nog op de staart gaat staan ook.

Wat is volgens jou te kort dan ?
Trouwens een paard kan op zijn eigen staart gaan staan

Die van mij knip ik de staart ook, maar nooit meer dan een handbreedte hoger dan de koot.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:17

KsVrPy schreef:
laartjuh schreef:
Sirieus? Heeft jouw paard nog nooit zijn staart gezwiept bij bijvoorbeeld het aangaloperen? Paarden gebruiken hun staart oa. om meer evenwicht te hebben, vooral de smallere paardjes. Z'n bulldozer staat neem ik aan steviger op de benen door een grotere hoefomvang en breder lichaam.

Jawel maar dat vind ik toch iets heel anders dan steigeren. Dat is een heel andere beweging.

Ik heb dat ooit ergens gelezen in een encyclopedie en ergens op internet, zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:17

arlette_love schreef:
ik scheer de tastharen eraf omdat ik het mooier vind staan dan die lange sprieten.
Ik denk dat ze best zonder kunnen, de enige natuur die mijn paard heeft is een stroomdraadje en haar stal dus ik denk niet dat ze de tastharen nodig heeft.

Voor een stroomdraadje en een stal heeft een paard ook tastharen nodig. Koe

Toch? Huilen van het lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:18

laartjuh schreef:
Ik heb dat ooit ergens gelezen in een encyclopedie en ergens op internet, zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Is goed. Ik ben wel heel benieuwd namelijk. Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:18

Ik geloof wel dat ze een functie hebben, daarom laat ik ze ook mooi zitten, maar denk niet dat het heel erg is om ze zo nu en dan voor een keuring eraf te halen..

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:24

Angg schreef:
benangelique schreef:
armaris: borstel jij je paard dan ook nooit? ik bedoel... dat is in de natuur ook niet.
en ik sluit me aan bij Angg; ik knip de staart, scheer hem op, scheer de oren uit en scheer zelfs mijn hele paard!

okee luister.. ik heb een fries.. en die wil ik binnenkort gaan scheren Ja Maar kan dat gewoon bij een fries?? of gaat dat er raar uitzien?

ik vind dat er niet raar uitzien, mijn haf heeft ook hele korte tast haren.... en ik vind dat veel verzorgder staan als lange sprieten Bloos Bloos

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:24

Scheer ze erook af dit geld ook voor de oren etc. helemaal kaal..ziet er gwoon stuk beter en verzorgder uit..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:26

Ik knip ze er ook af Ja waar de neusriem keelrien en sperriem zit Ja

heb nog nooit gemerkt dat mijn verzorgpony nou problemen heeft gekregen met iets daardoor Tong uitsteken

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:29

Alles wat eraf kan gaat er bij mij af, al die vervelende haren vind ik er gewoon onverzorgd uit zien en ik ken geen paarden die er naar mijn idee last van ondervinden dus waarom niet?! Dat ik iets af pak dat er hoort nou ja jammer dan we hebben ook al z'n vrijheid en een groot deel van z'n instinct af gepakt die paar haartjes meer of minder zal geen wereld van verschil maken hoor...

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:29

@ kelly Hahahahah jaa daarom mijn paard lijkt nu een beetje op een ezel maar heb dr nog nooit geschoren.. Ik zal het resulaat wel laten zien als ze geschoren is Nagelbijten / Gniffelen

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:30

Laat een paard lekker paard zijn en alles wat bij hem hoort eraan zitten.. al dat getuttel om ze naar onze hand te zetten.. hoezo de mens is egoïstisch?

en ja ik trek de manen van mijn paard, in de zomer aangezien ze ontzettend lange manen heeft, nee ik scheer mijn paard niet; waarom wel? ja de staart knip ik als het nodig is (lees: bijna op de grond komt) en de oren laat ik lekker zo tenzij er viezigheid in zit..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:32

Sorry kan niks vinden zo snel zoek misschien niet goed.

Ik vraag me af, hoe goed de mensen kijken die de tastharen afknippen.
Zien jullie ook de kleine signalen die veranderen? Behalve het niet of wel stoten van de neus.
Merk je ook dat bijvoorbeeld je paard zich snachts waar jij niet bij bent 1x flink stoot en vervolgens het niet meer zo heel prettig vind om met zijn mond bij iets in de buurt te komen omdat het misschien pijn kan doen omdat hij niet kan voelen wat iets is? Bijvoorbeeld bij het "knuffelen" in de manen van een ander paard?

Neem aan dat je dat pas merkt als het te laat is en je paard bijvoorbeeld niet meer eet na een flinke stoot, of kopschuw word.

Maar oke, die dingen zijn lelijk toch?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:33

Hoezo lelijk, vind haar met even mooi als zonder
alleen ik doe haar pijn met de neusriem door die stomme haren.
dus ik knip ze als ze echt te lang worden (en ze zijn laaaang!) af Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:34

laartjuh schreef:
Sorry kan niks vinden zo snel zoek misschien niet goed.

Ik vraag me af, hoe goed de mensen kijken die de tastharen afknippen.
Zien jullie ook de kleine signalen die veranderen? Behalve het niet of wel stoten van de neus.
Merk je ook dat bijvoorbeeld je paard zich snachts waar jij niet bij bent 1x flink stoot en vervolgens het niet meer zo heel prettig vind om met zijn mond bij iets in de buurt te komen omdat het misschien pijn kan doen omdat hij niet kan voelen wat iets is? Bijvoorbeeld bij het "knuffelen" in de manen van een ander paard?

Neem aan dat je dat pas merkt als het te laat is en je paard bijvoorbeeld niet meer eet na een flinke stoot, of kopschuw word.

Maar oke, die dingen zijn lelijk toch?

Inderdaad die zijn lelijk,maar een paard heeft er niet voor gekozen om er zo uit te zien en bij de mens te leven dus moet de mens maar met het paard leren omgaan

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:35

Romy18 schreef:
Alles wat eraf kan gaat er bij mij af, al die vervelende haren vind ik er gewoon onverzorgd uit zien en ik ken geen paarden die er naar mijn idee last van ondervinden dus waarom niet?! Dat ik iets af pak dat er hoort nou ja jammer dan we hebben ook al z'n vrijheid en een groot deel van z'n instinct af gepakt die paar haartjes meer of minder zal geen wereld van verschil maken hoor...

Zit jij 24/7 bij je paard?Nee dus kan je niet weten hoe je paard erop reageert.
Jammer dan?Zal ik jou even in een box van 3m3 stoppen?
Je hebt misschien al zijn vrijheid afgenomen maar de natuurlijk instincten blijven,of dat nu is of later

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:37

ai laartje jij slaat de spijker op zn kop.. Ben het met je eens.. kijk doe ik het toch goed om die haartjes te laten zitten Nagelbijten / Gniffelen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:38

Armaris mijn verzorgpaard heeft echt geen stal van 3 bij 3 , en ik zit regelmatig wat uren te kijken,... dus ja IK zal wel weten of ze er last van heetf of niet Knipoog
ik merk niéts aan d'r!

Ik snap je reactie dus niet helemaal Haha!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:41

Jolliegirl schreef:
Armaris mijn verzorgpaard heeft echt geen stal van 3 bij 3 , en ik zit regelmatig wat uren te kijken,... dus ja IK zal wel weten of ze er last van heetf of niet Knipoog
ik merk niéts aan d'r!

Goed dat je lang bij haar blijft,toch ben ik van mening dat je dan alsook nog niet alles ziet.
Vaak zijn het de kleine dingetjes die we niet opmerken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:42

Nee en je merkt het ook niet op als ze die haren wel hebben, dus so what Haha!

Als het echt zó erg is, zou het wel opvallen.
ik knip de neus niet kaal ofzo, daar kan ze prima mee voelen, en die onder haar kin en keel zijn naar mijn mening geen tasharen?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:43

Jolliegirl schreef:
ik merk niéts aan d'r!

Kan jij je paard lezen? Heb jij nooit een miscommunicatie?
Wij zijn mensen en zullen nooit 100% van een paard begrijpen (sommigen zullen in de buurt komen, zoals monty, maar er blijven altijd geheimen bestaan), zelfs de kleinste signalen kunnen al genoeg zijn.