Zelf inrijden of naar een traininsstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zera

Re: Zelf inrijden of naar een traininsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:50

Heb mijn 3,5 jarige ook helemaal alleen ingereden.. Wel met begleiding..
Ons 1ste paard hebben we naar een trainingsstal gebracht, maar dat nooit meer.. Na 2 maanden kon dat paard nog niks..
Dus nee danke, lekker zelf inrijden. Dan kun je het paard heerlijk naar je eigen hand zetten..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:55

Een paard wat de beginselen kent kun je ook naar eigen hand zetten. Mijn jonge merrie was voor de 9e keer onder het zadel geweest toen ik haar gekocht heb. Ik kon haar volledig naar eigen hand zetten Knipoog

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:10

Hoe bedoel je dat hij na 2 maanden nog niks kon zera?
want ik vind zelf dat je beter de tijd kan nemen voor je paard oefeningen te leren dan alles heel snel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:13

Te lang tijd nemen en het te rustig aan doen als je eenmaal begonnen bent kan er ook voor zorgen dat je paard zich stierlijk gaat vervelen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:39

Als het iemand was met wat minder ervaring zou trainingsstal volgensmij wel goed zijn.
Of die moet het gewoon gaan doen met instructrice erbij aan huis, (iniedergeval met ervaren hulp!!)
Als je ervaren bent zou ik het gewoon zelf doen. Thuis is toch iets fijner zie je hoe het gaat met je paard enzo, vind ik wel vertrouwelijk!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:35

Ik zou weer kiezen voor het zelf inrijden..Ons vorig paard had 1x iemand op zn rug gehad, daarna ben ik hem zelf gaan rijden..En deze keuze zou ik zo weer maken..Heb hem in de tussentijd wel op een stal gezet, waar ik gebruik kon maken van een longeercirkel, stapmolen, buiten en binnenbak, zodat we meteen aan het trainen konden..Helaas is dit paard na 2 weken weer terug gegaan, vanwege OCD...maar ik zou het liever zelf doen idd Lachen

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:22

Ik heb er voor gekozen om mijn merrie weg te brengen voor het eerste zadelmak maken. Ik heb vroeger wel eens zelf een paard ingereden, maar ben ondertussen toch wel wat ouder, stijver en banger geworden Haha! . Bovendien zitten man en kids er ook niet op te wachten om de komende maanden de huishouding te gaan doen... En een ander ding is dat ik nooit hulp heb en me hier altijd maar alleen moet redden in mijn buitenbakkie.
Ik heb Lexie weggebracht naar mijn instructrice en haar man, die een africhtingsstal hebben hier vlakbij ( kon dus vaak langsgaan). Ik heb ook les van haar en weet dus dat we op een lijn zitten met de africhting. Lexie heeft daar 2 maanden gestaan (ze kende echt nog helemaal niks van tevoren) en toen heb ik haar na een paar keer daar rijden, mee naar huis genomen. Het echte inrijden wil ik toch zelf gaan doen. Toen ze net een week thuis was, is haar, en mijn grote vriend, Jumper verongelukt, waardoor ze meteen weer twee maanden stil heeft gestaan. Wij waren daar allebei zo door aangeslagen dat we gewoon twee maanden gestopt zijn. Daarna kon ik er zo weer opstappen en mee wegrijden. Puur omdat de basis en het vertrouwen er super inzaten. Mij is het dus zo prima bevallen en Lexie is niet echt een gemakkelijk paard (ja, voor mij nu wel Haha! ) want ze is hypergevoelig en reageert overal supersnel op. Maar omdat ze nu alle vertrouwen heeft, gaat het echt lekker nu.
(nu nog wachten tot ze begint te puberen Haha! )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:05

Ik doe het zelf, maar heb er in totaal ook al meer dan 30 gedaan. Als je het zelf doet, dan weet je precies hoe alles gaat en gegaan is. Op een stal weet je dat niet.
Maar die 4-8 weken dat je een paard kwijtbent op een stal is niet lang genoeg om het paard niet meer naar je hand te zetten. Dat kan altijd nog. Op een stal gaat het vaak sneller, maar het wil niet zeggen dat dit onder tijdsdruk gebeurt. Een paard moet het wel aankunnen en de mensen op zo'n stal hebben ook meer ervaring dan de hobby-ruiter die z'n eerste paard inrijdt.
Durf je het niet aan, dan zou ik adviseren om het paard gewoon weg te brengen. Sommige particulieren doen het ook wel eens. Ga eerst kijken of de stal je aanstaat.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:35

Ik vind dat als je je paard laat inrijden bij een trainingsstal, dan worden de paarden altijd zo gehaast ingereden. Ik vind dat je een paard vanuit ontspanning moet rijden. Het is voor het paard ook niet niks, zo'n mens op zijn rug. Hij moet het wel kunnen verwerken. Ik vind dat een paard binnen 3 à 4 weken nog niet ingereden kan zijn, helemaal in de aanleuning e.d.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:41

Maar dat hangt ook van de eigenaar af, wil je het paard een B proef klaar hebben of moet het paard het gewicht van de ruiter kennen. Ik zou zelf nooit voor het eerst opstappen maar als ze dit kennen vind ik het door rijden geen probleem. Daar komt bij dat mensen vaak ook niet teveel geld willen betalen dus alles moet ook in zo'n kort mogelijke tijd

Kiko_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:23

Ik heb zelf ook een welsh pony ingereden met begeleiding!
dat ging hartstikke goed!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:33

Ik heb er over nagedacht om een tweejarige te kopen, en dan over een jaar te beginnen met beleren. Ik ben van mening dat je dit het beste zelf kunt doen, met professionele hulp! Het paard is in zijn vertrouwde omgeving, met vertrouwde mensen en het kan op zijn eigen tempo.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:43

Ik doe het zelf.
Ik heb stage gelopen op een africhtingsstal,en zo tientallen paarden ingereden.Hierdoor weet ik wel hoe het moet,en ik ken mijn paard erg goed.Het gaf dan ook geen problemen.
Na mijn eigen paard heb ik ook nog meerdere paarden ingereden,echt wel mijn roeping.Ik maak me er nooit zo druk om als ik er eens afstuiter,daarom stap ik nogal makkelijk op elk paard.

En trainingstallen,daar zijn natuurlijk de meningen over verdeeld,de ene stal is de andere niet hé Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:02

MISTRAL94 schreef:
Maar dat hangt ook van de eigenaar af, wil je het paard een B proef klaar hebben of moet het paard het gewicht van de ruiter kennen. Ik zou zelf nooit voor het eerst opstappen maar als ze dit kennen vind ik het door rijden geen probleem. Daar komt bij dat mensen vaak ook niet teveel geld willen betalen dus alles moet ook in zo'n kort mogelijke tijd

Zo is dat voor iedereen anders. Ik stap zonder problemen de eerste keer op, maar doorrijden, dat laat ik liever aan iemand anders over. Je moet gewoon doen waar je jezelf goed en zeker bij voelt! En idd, de ene stal is de andere niet. Zoek iets uit wat bij je past, en niet alleen op mooie praatjes afgaan.
Ik breng mijn paard liever 3 maanden weg, en krijg dan een fatsoenlijk ingereden paard terug, dan dat ik het 4 weken wegbreng en er uiteindelijk zelf nog niet mee uit de voeten kan.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:09

heel leuk onderwerp!!!!!!!
Zelf heb ik een jaarlingetje en ben van plan om hem zelf zadelmak te gaan maken maar wel onder begeleiding van mijn trainers. zij kunnen mij dan helpen maar ik ben wel diegene die met het paard bezig is.
Daar ik aan NH doe bereid ik nu stilaan mijn veulen al voor. Ik doe zoveel mogelijk oefeningen om hem zo moedig mogelijk te maken, en hem zoveel mogelijk te laten vertrouwen in mij .
Ik vind het heel belangrijk dat het inrijden op het tempo wordt gedaan van het paard. En dat gaat dikwijls verloren op een trainingsstal, paarden zijn meestal dan een nummertje en alles moet zo snel mogelijk gaan, zo krijgt het paard meestal te veel stress en zelfs trauma's. Door dikwijls het te jong inrijden komen paarden vaak vast te zitten en worden fysiek overbelast.
Ik verkies een trainingsstal waar je samen met de trainers je paard kan inleiden tot het rijden. Hierdoor wordt je mee betrokken en leer je zelf heel veel, en voor je paard is het aangenaam om die moeilijke eerste stappen te zetten met iemand die hij of zij kent en waar hij of zij tenslotte heel lang nog met moet samen werken.
En natuurlijk heb je al wat ervaring nodig om aan zo'n uitdaging alleen te beginnen, want als beginnende ruiter moet je zelf nog zoveel leren (houding, beheersing van emotie's, handigheid,...) dat het nog niet verantwoord is om een jong paard op te leiden. Maar met de juiste trainers is ook dit weer mogelijk! Koop je een veulen en werk je eerst aan een band en respect, dan gaat dikwijls het zadelmak maken vanzelf, het paard heeft dan al zoveel vertrouwen in je, en jullie zijn dan al zo goed op elkaar ingespeelt dat met de juiste training je een team voor het leven kan worden (bij ons lopen daar mooie voorbeelden van rond Knipoog )
Kies dus eerst wat je met je paard wil doen, en kies dan voor je paard de juiste wijze.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:52

Zelf inrijden. Knipoog

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:54

Als ik een paard had, zou ik hem zeker zelf in willen rijden. Omdat die dan toch meer naar jezelf gemaakt is. En het toch wel iets moois is. En ik zoek natuurlijk wel een goede hulp Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:17

Ik heb mijn Arab naar mijn instructeur gebracht zodat hij hem kon zadelmak maken en inrijden. Als ik er nu op terugkijk, had ik het beter zelf gedaan. Mijn paard is in totaal 2 maanden weggeweest en mijn instructeur heeft er in het totaal misschien 5 keren opgezeten. Mijn paard was nl. heel braaf en zette geen stap verkeerd maar m'n instructeur had ook nog andere paarden in training staan die wat moeilijker waren en meer aandacht vroegen. Resultaat: ipv mijn paard te trainen (zoals afgesproken) stak hij meer tijd in die andere paarden. Uiteindelijk zijn we Dakastan gewoon gaan halen en heb ik hem, onder begeleiding van een andere instructuur Knipoog, zelf verder ingereden. Het enige wat Dakastan bij die andere trainer geleerd had, was stappen, sturen en stoppen. De draf-knop zat er nog niet eens op Verward
Dus moest ik nog ooit een jong dier bijkopen, dan rij ik hem zelf in ipv mijn geld weg te gooien aan een trainer die er toch niets mee doet.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:20

Ik zou mijn paard een tijdje wegbrengen, hoe lief hij ook lijkt.
Dan ben je er (meestal) toch zeker van dat je paard de basis onder de knie heeft, de rest kun jij hem dan leren en je paard zelf naar je hand zetten.

Ik zou veelste bang zijn dat ik iets verkeerd doe, of dat mijn paard ineens gekke capriolen gaat uithalen, en dan denk ik dat zo'n trainer hem beter kan corrigeren dan ik. Clown

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:26

Een paard beleren is geen kinderspel. Zeker niet met volbloeden. Of je het zelf kunt hangt af van je ervaring en instelling. Juist met volbloeden kun je je weinig fouten permitteren. Ze hebben een ijzersterk geheugen en zijn snel op de teentjes getrapt.

Trainingstallen zijn ook niet alles maar zoals bij alles heb je goede en slechte. Je hebt in iedergeval nog ruimschoots de tijd je eigen kunne op te krikken. Wie weet kun je het tegen die tijd gewoon lekker zelf mét hulp van een ervaren instructeur. En anders zul je serieus op zoek moeten gaan naar een prof stal die je aanspreekt.

Succes!

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:41

Morgen breng ik mijn 3,5 jarige naar een trainingsstal.
Ik heb hem zelf aan de longe, zadel, bit en gewicht in het zadel gewent. Maar voor het uiteindelijke zadelmak maken ( dus, stap,draf,galop) breng ik hem weg.
Ookal vertrouw ik mijn paard helemaal, het is me toch iets te risicovol.
En ik breng hem naar een goede stal, waarvan ik weet dat ze paarden op een prettige/goede manier zadelmak maken.

Morgen gaat mijn Ziggy dus op 'werk-week'.
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hij thuis is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:43

ik wil mijn paard over 2 of 3 jaar zelf inrijden. het lijkt mij gewoon heel erg leuk om hem zelf alles te leren, en hem inrijden op mijn manier. ook weet ik dan zeker dat hij goed behandeld word. ik heb er al ervaring mee, maar als ik ga hangen/ er op ga zitten, vraag ik iemand wel om hulp Ja

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:50

Ik doe het ook zelf momenteel, wel onder goede begeleiding. En tot nu toe gaat het perfect Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:08

Toch denk ik dat het inrijden nog niet zoveel problemen geeft idd met de juiste begeleiding maar het door rijden van een jong dier is een heel ander verhaal...

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:43

Mijn paard was 7 toen wij hem kochten en kon alleen stappen met iemand op zijn rug. hij was dus al wel zadelmak en alles. maar we hebben er wel zelf voor gekozen om hem alles te leren.
En het gaat prima. We hebben hem nu bijna 3 maanden en het gaat geweldig.