Mijn fjord/haf/fries/tinker/pony wordt gediscrimineerd door

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chicolover

Re: Mijn fjord/haf/fries/tinker/pony wordt gediscrimineerd door

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:54

Je hebt er altijd wel een aantal tussen die op stamboek paarden gericht zijn Ja
Veel staan ook open voor andere rassen hoor! Zolang jij je pony/paard er goed verzorgt hebt uitzien en gewoon netjes rijdt, dan kan je zeker wel goede punten halen hoor!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:59

Tsja ik rijd met een fries wedstrijden, ik heb nergens last van hoor
Zolang je goed rijd kunnen ze nergens om heen. Ik sta vaak genoeg bovenaan en rijd vaak genoeg 2 wp per proef.
Heb het 1 keer meegemaakt dat ik lagere punten kreeg omdat het een fries was... Maar dat is een heel ander verhaal Knipoog (en ja het was echt zo, ik verzin niks)

Sommige mensen roepen zeker weten veels te snel van ' de jury hield vast niet van....' en vul; zelf maar in..

Al moet ik ook zeggen dat sommige mensen echt TE snel denken dat je vind dat je bent afgerekend omdat je een barok/koudbloed hebt.
Althans dat heb ik vaak gehad, en zie het op bokt ook vaak genoeg voorbij komen Clown
Ik had ooit eens neergezet van ' het viel mij op dat er vandaag veel koudbloeden/barokke paarden onderaan eindigde, toeval of niet, die zullen vast wel niet goed gereden hebben' .
Waarop ik een flink aantal berichten over me heen kreeg dat ik te snel zei dat jury's niet van koudbloeden houden, terwijl ik dat nooit gezegd had Clown

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:44

Volgens mij krijg je gewoon punten op hoe je rijd.
Niet of je nou een op een Tinker of een Arabier zit.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:24

Tsjah, ik ga binnenkort op een koudbloedje(haflinger) wedstrijden starten.
Bagger is bagger, goed is goed.
Jammer al is het een keertje wat minder...
Ik heb ook met een volbloed arabiertje wedstrijden gestart, en daarmee reed ik ook wel eens echte bagger...
Dus tja, je hebt de strenge en de minder strenge jurys, maar als je een proef goed hebt gereden, heb je goede punbten, en niet anders..
Koudbloed of warmbloed maakt echt helemaal niets uit, vind ik...

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:44

Ik heb wel eens geschreven bij de jury, en bij 1 iemand als die het paard niet mooi vond gaf ze lagere punten (of het nou een warm of koudbloed maakte niet uit alleen of ze het paard wel of niet mooi vond). Maar ik denk niet dat dit vaak voorkomt Knipoog
Ik denk dat ik met Bjorn (fjord) bijna nooit banadeeld ben, iedereen heeft wel eens voor zijn gevoel een goeie poef gereden en toch niet de punten die je verwacht (te laag) maar andersom gebeurt (bij mij) ook vaak genoeg. Ik denk wel dat er juryleden zijn die het moeilijk vinden om een koudbloed te jureren (hoor ik vaak) maar naar mijn mening ben je pas een goede jury als je alles kunt beoordelen.
(kan me wel voorstellen dat het met de gangen moeilijker is, als je eerst 25 kwpn-ers hebt gehad en dan een fjord/haflinger enz.omdat het een pony is en die hebben natuurlijk minder ruime gangen als een paard maar dat weet je van te voren)
Ik vind zelf heel belangrijk dat een paard lekker door zijn lichaam loopt, maar helaas zie je dat naar mijn idee veel te weinig, maar wat voor paard/pony er ook loopt, goed=goed!!! (alleen verschilt goed ook per jurylid maar daar is het een jurysport voor) dus laten we lekker genieten van ons eigen paard, en tja als daar een keer een jurylid tussen zit die mijn fjord niet mooi vind, jammer Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:48

Sythaa schreef:
Soms stoor ik me alleen wel eens aan mensen in het algemeen die vinden dat een koudbloed niet in de dressuur thuishoort en die mening ook luidkeels menen te kunnen verkondigen alleen maar omdat ze een warmbloedpaard bezitten.
tja die mensen heb je helaas ook, net alsof een warmbloed paard meer is als een koudbloed Verward Whoosh! Hamer Misselijk iedereen is gelijk!!! Haha! Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:06

Sythaa schreef:
Soms stoor ik me alleen wel eens aan mensen in het algemeen die vinden dat een koudbloed niet in de dressuur thuishoort en die mening ook luidkeels menen te kunnen verkondigen alleen maar omdat ze een warmbloedpaard bezitten.

proef ik hier afgunst?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:49

ik vind dat echt onzin. ik rijd nu een fries. en tja je hoort over jurys dat ze geen friezenliefhebbers zijn. maar ik denk dat dat de punten inprincipe niks te maken heeft met het ras. tuurlijk kijken ze of ze het een leuk paard vinden. maar ik wordt beloond als het goed is. en afgestraft als het fout is. tot nu toe ben ik het met elke punten van de proef eens geweest!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:20

superwoman schreef:
Sythaa schreef:

proef ik hier afgunst?

Ik lees daar echt geen afgunst in hoor...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:26

Ik had gisteren een wedstrijd, zegt zo'n meisje tegen mij:
"Kun je jouw Knol op afstand houden van mijn paard, hij word bang van jouw knol"
Ik had echt zoiets van, dan moet je maar zorgen dat ie niet bang word, ik mag hier ook rijden, waarschijnlijk beten mijn Tink's sokken Clown

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:33

Ik heb zelf een bonte warmbloed. Ik heb wel eens juryleden over mijn proef gehoord: Heel netjes, echt heel keurig. Maar o zo jammer dat-ie bont is. Voor de grap is toen mijn instructrice meegegaan en die vond me ook super rijden. Coupon: 176, tekort aan impuls. Verzorging (was L2): 6, terwijl alles keurig netjes schoon was, alles ingevlochten was etc.
Ik heb geklaagd, zeker, maar aan de andere kant, moet wel altijd accepteren dat ik dit hoe hoger ik kom vaker meemaak. Jurysport is het, en zal het blijven ook.
Net als wat er op pagina 1 gezegd werd (sorry, heb niet alles gelezen), dit is voor mij wel een goede drijfveer, om NOG harder te trainen, NOG beter mijn best op alles te doen. Ondertussen ben ik M1+2 en dit zal stijgen en stijgen.
Ondanks dat mijn paard (stiekum nog een pony) bont en klein is, zal ik de Z2 halen, hoe moeilijk het ook gaat worden. Het zal niet ten koste van haar gaan, als ze niet hoger kan, moet ik daar genoegen mee nemen. Maar hoe meer mensen mij zeggen dat dit niet zal gaan omdat het een jurysport zou zijn, zeg ik: Het zal me lukken. Ik zal die jury laten zien dat ook een bonte pony tussen de paarden een verschil kan uitmaken.

@MelanieB: Heb ik ook iedere wedstrijd. Paarden die spontaan wegspringen als ik erlangs rij. Zo wit he Knipoog

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:49

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 00:00

MelanieB schreef:
"Kun je jouw Knol op afstand houden van mijn paard, hij word bang van jouw knol"
Ik had echt zoiets van, dan moet je maar zorgen dat ie niet bang word, ik mag hier ook rijden, waarschijnlijk beten mijn Tink's sokken Clown

Haha. Tinkers zien der ook zooooo angst aanjagend uit. Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:24

Kelly_Taco een prima stuk heb je geschreven.
ben het helemaal met je eens

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:23

LSZT schreef:
MelanieB schreef:

Haha. Tinkers zien der ook zooooo angst aanjagend uit. Clown

Fjorden ook, dit heb ik ook vrij vaak Knipoog moeten de warmbloeden aan wennen Knipoog :
Kelly_Taco schreef:
Het zijn meer de warmbloeden die vaak raar kijken. Want fjorden zijn hele enge gele monsters met stekels *sommige paarden rennen werkelijk waar met hun staart tussen hun benen weg*.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:27

Een meisje met een warmbloed zei een keer tegen mij: hoeveel van die dingen heb je, ik reageerde maar niet vond het zo'n neerbuigende vraag, net of koudbloeden niks waard zijn, maar een paard is een paard en alle paarden zijn gelijk (nou is mijne net wat mooier en liever maar ok, Knipoog Nagelbijten / Gniffelen )
Maar ik moet zeggen krijg ook heel vaak leuke reactie's: wat knap, wat leuk een fjord tussen de paarden, leuk eindelijk een keer wat anders in de ring, wat loopt hij netjes of wat een mooie fjord, wat een lekker voorwaatse koudbloed, dus valt allemaal best mee Knipoog

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:51

superwoman schreef:
Sythaa schreef:

proef ik hier afgunst?

Afgunst? Verward hoe kom je daar nou bij? Wij hebben ook gewoon warmbloedpaarden hoor. Haha!
En ik had net zo goed een warmbloed kunnen kopen als een koudbloed maar ik heb bewust voor een koudbloed gekozen en zou die keuze zo weer maken.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:44

Sythaa schreef:
Afgunst? Verward hoe kom je daar nou bij? Wij hebben ook gewoon warmbloedpaarden hoor. Haha!
En ik had net zo goed een warmbloed kunnen kopen als een koudbloed maar ik heb bewust voor een koudbloed gekozen en zou die keuze zo weer maken.

Nee, ik weet zeker dat dat bij Sythaa niet het geval is, waar haal je dat nou vandaan???

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:45

wij hebben zelf ook een warmbloed maar mn fjordje vind ik het leukst Haha! ) ach gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde net als onze paarden, anders werd het zo saai. Knipoog

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:58

@moniquelucky: helemaal mee eens. Ik moet toegeven dat als ik jury zou zijn en alleen maar donkerbruine warmbloeden de ring in zie gaan, denk ik dat ik toch wel moe wordt Bloos dan is het juist een keer apart om een mooi lopende tinker/fjord/haflinger te zien starten.
Mijn mening, echt volledig mijn mening, ik hoef er dus niet op aangevallen te worden, is dat mensen die een ander dan een (naar mijn gevoel standaart Bloos ) bruin warmbloedpaard de baan rond sturen, meer lef tonen. Ze weten van te voren dat ze overal op kunnen worden aangevallen en het dan toch nog doen. Of ze zijn gewoon eigenwijs, zoals ik Clown
Hier hoeft men het niet mee eens te zijn, maar zo zie ik het raar genoeg. Soms zijn bruine warmbloeden ook mooi, maar persoonlijk prefereer ik 'aparte' paarden.
Daarom: Leuk topic!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:24

Ik rijd zelf met mijn haflinger wedstrijden in de B, dat gaat eigenlijk hartstikke goed.
Altijd wel een winstpunt binnen en eigenlijk dezelfde punten als een kwpn'er, new forest of iets.
Niet elk stevig gebouwd paard kan natuurlijk hoog in de Dressuur.
Maar ik vind dat het wel kan.
Als je alleen maar Kwpn'ers, New Foresten en Arabieren op een wedstrijd ziet, is het op een gegeven moment ook saai.
Haflinger enz. kunnen net zo goed lopen als New Foresten, als ze maar goed ingereden zijn en er een beetje aanleg voor hebben.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:47

ik rijd met mijn haflinger wedstrijden en ben nooit gediscirmineerd door juries enzo integendeel vaak staat er op mijn coupon leuk paard. Of leuk dat je al zo ver bent gekomen met een haflinger ga zo door enzo. Maar dat wil niet zeggen dat er mede ruiters/amazones zijn die raar aan kijken of zeggen oww dat is maar een haflinger. Dan denk ik vaak wacht jij maar tot de prijsuitrijking is. Ik dek altijd als je zn paard nog niet ehbt zien lopen hoe kan je er dan al over oordelen? negen van de 10 keer sta eindig ik heel goed dus kan ik ze vaak voorbij zwaaien.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:03

het is natuurlijk wel zo dat ze je sneller onthouden van als jij een pony/paard hebt die je in de B start die met zn kop in de lucht loopt zal minder opvallen als een koudbloed die dat doet. Want je trekt namelijk wel altijd veel bekijks. het is zo. Ik denk dat jij meer bekijks hebt dan maar een kwpn of dergelijken. Iedereen wilt weten of jou koudbloedjje leuk kan lopen enzo.

Zo had ik vaak mensen die mij herkende van jij bent van die lueke haflinger tja en tegen wie ik het had weet ik niet? Zij herkennen mij maar ik hun niet natuurlijk want hun vallen veel minder op.
Ik was door naar de Gelderse kampioenschappen in het M1 afgelopen zomer en ik was de enige haflinger of koudbloed. Heb geen fjord tinker of ijslander voorbij zien lopen.

Nu heb ik 2 wedstrijden bij de paarden gereden en nu heb ik de selectie tegen jawel hoor een haflinger. In die 9 maanden dat ik met mijn haf wedstrijden rijd heb ik never tegen een haflinger gereden en nu rijd ik bij de paarden en reed ik meteen tegen een haflinger. Wel leuk hoor om zo te zien hoe die lopen enzo.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:20

Ik rij al 4 jaar lang tinkers. en sinds een aantal maanden een klein tinker ruintje van 4 jaar. Nu zijn we laatst naar 'vreemd' terrein gegaan als voorbereing op wedstrijden die we willen gaan doen. I heb lleen maar compilmentje gekregen hoe goed hij leip en hoe netjes het er uit zag, ook veel uitgelegd over dat ook tinkers wel wat kunnen. Natuurlijk weet ik tegenwoordig beter en ga ik om sommige reacties niet meer in. Ik voel me goed op mn kleine tinkertje dus voor mij zit 't allemaal wel goed ! Ach gut

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:45

Neem Guusje & Jolanda nou als voorbeeld,
dus wie beweert dat koudbloeden niet goeie punten kunnen halen?

Het maakt niet uit hoe je paard eruit ziet,
het gaat erom hoe je de oefeningen presteert