Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_ann schreef:Ik had hele goede begeleiding.. wekelijks in de groepsles. Alles hier genoemd, was er uit den boze. Toch ben ik in zekere mate hierdoorheen gegaan. En benoem het omdat ik zeker weet dat ik niet de ergste was, en al helemaal niet de enige....
Kelly_ann schreef:Voor goede begeleiding mag je er wel dagelijks een prive instructeur opzetten.... Om even te spreken namens alle aan de teugel hypers
Yamcha schreef:De instructrice vond het op dat moment belangrijker om goed voorwaarts te rijden... vond ook dat ik me nog niet bezig moest houden met aan de teugel rijden... Zij was zo iemand die van mening was dat rijden voor kinderen vooral leuk moest zijn, kinderen horen zich nog niet bezig te houden met presteren... Eerst maar eens een beetje leuk kunnen rijden.
Ik leerde been geven, en als het paard reageerde, geen been blijven geven. Ze was een leuk mens, legde ons uit dat het paard het dan niet zou snappen, omdat ie toch al doet wat je vraagt...
Het is wat serieuzer geworden toen ik een jaar of 16 was, toen leerde ik: binnenbeen - buitenteugel. Het systeem van de diagonale hulpen. Ik heb altijd geleerd niet te blijven drijven. 1 keer. Geen reactie = tik. Bij wel reactie, ook het been ontspannen, de druk wegnemen. Een vorm van belonen dus.
Mijn instructrice bedoelde het heel anders dan jij het opvatte denk ik
Marliesje schreef:Yamcha schreef:De instructrice vond het op dat moment belangrijker om goed voorwaarts te rijden... vond ook dat ik me nog niet bezig moest houden met aan de teugel rijden... Zij was zo iemand die van mening was dat rijden voor kinderen vooral leuk moest zijn, kinderen horen zich nog niet bezig te houden met presteren... Eerst maar eens een beetje leuk kunnen rijden.
Ik leerde been geven, en als het paard reageerde, geen been blijven geven. Ze was een leuk mens, legde ons uit dat het paard het dan niet zou snappen, omdat ie toch al doet wat je vraagt...
Het is wat serieuzer geworden toen ik een jaar of 16 was, toen leerde ik: binnenbeen - buitenteugel. Het systeem van de diagonale hulpen. Ik heb altijd geleerd niet te blijven drijven. 1 keer. Geen reactie = tik. Bij wel reactie, ook het been ontspannen, de druk wegnemen. Een vorm van belonen dus.
Mijn instructrice bedoelde het heel anders dan jij het opvatte denk ik
Kijk maar dat is een heel ander verhaal, en prima in mijn ogen.
Maar vaak hoor ik ook dat je vooral veel met je benen moet doen, en je ziet ruiters ook maar drijven en drijven. Wat natuurlijk ook weer niet de bedoeling is.
Lara_Silver schreef:Het valt me trouwens altijd op (en ik erger me er nogal aan) dat mensen hier op bokt ALTIJD naar beneden kijken,, of hun pony wel aan de teugel loopt! Ik kan je nu wel 10 links neer zetten allemaal meiden in mijn leeftijd die hun pony al een beetje voor elkaar hebben en allemaal is de blik naar onderen gericht... Dit is naar mijn idee erg storend en hoort zeker bij het idee ''aan de teugel- hype'' Iemand dit nog meer op gemerkt?
gabiiy schreef:als ik dit zo lees voel ik me eigenlijk best aangesproken.![]()
toen ik een vriendin van mij zag rijden op haar paard, aan de teugel.
dacht ik; wow, ik wil dat mijn paard ook zo kan lopen.
als het rijden helemaal lekker gaat na 20 min ofzo, gaat mijn paard opeens nageven.
en blijkbaar is het heel stom van me, maar ik vind me paard veel mooier en fijner lopen op dat moment. dan lees ik hier allerlei dingen over instructrices die het ook verkeerd aanleren ofzo, mijn instructrice zegt altijd dat ik een ophouding moet geven en dat hij moet doorlopen enzo.
ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik nou moet doen, of ik het goed doe of dat ik mijn paard pijn doe en door deze topic ga ik nog meer twijfelen.
mijn pa zegt soms wel eens dat ik aan het 'zagen' ben in z'n mond en dan voel ik me gelijk zo rot.
ik weet gewoon niet wat ik nou moet doen, moet ik mijn paard nou wel aan de teugel laten lopen (op een goede manier dan) of helemaal niet?
en trainen doe ik met uitzicht naar wedstrijden. dat is mijn doel, wedstrijden rijden.
is dat verkeerd? waarom moet ik anders willen dat mijn paard goed loopt? niet omdat ik winstpunten wil halen met wedstrijden?
kan iemand mij wat duidelijkheid geven, want door deze topic ben ik heel erg gaan nadenken over hoe ik rij en over mezelf.
gabiiy schreef:als ik dit zo lees voel ik me eigenlijk best aangesproken.![]()
als het rijden helemaal lekker gaat na 20 min ofzo, gaat mijn paard opeens nageven.
en blijkbaar is het heel stom van me, maar ik vind me paard veel mooier en fijner lopen op dat moment. dan lees ik hier allerlei dingen over instructrices die het ook verkeerd aanleren ofzo, mijn instructrice zegt altijd dat ik een ophouding moet geven en dat hij moet doorlopen enzo.
ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik nou moet doen, of ik het goed doe of dat ik mijn paard pijn doe en door deze topic ga ik nog meer twijfelen.
mijn pa zegt soms wel eens dat ik aan het 'zagen' ben in z'n mond en dan voel ik me gelijk zo rot.
ik weet gewoon niet wat ik nou moet doen, moet ik mijn paard nou wel aan de teugel laten lopen (op een goede manier dan) of helemaal niet?
en trainen doe ik met uitzicht naar wedstrijden. dat is mijn doel, wedstrijden rijden.
is dat verkeerd? waarom moet ik anders willen dat mijn paard goed loopt? niet omdat ik winstpunten wil halen met wedstrijden?
kan iemand mij wat duidelijkheid geven, want door deze topic ben ik heel erg gaan nadenken over hoe ik rij en over mezelf.
Briennepien schreef:gabiiy schreef:als ik dit zo lees voel ik me eigenlijk best aangesproken.![]()
Het is zeker niet verkeerd als je paard aan de teugel loopt, juist goed (mitst hij voorwaards blijft lopen) Maar een paard hoeft niet voor in een krul te lopen wil je dat hij zijn rug gebruikt. Het gaat om de achterbenen dat die goed onder het lichaam van je paard treden. het is niet de bedoeling dat je rechts-links aan de teugel trekt om hem in de krul te krijgen, dan ben je aan het zagen.
als je goed voorwaarts rij voltes tempowisselingen dan komt je paard vanzelf naar beneden met zijn koppie:)
https://webmail.hva.nl/attach/hoefsmid& ... %20020.jpg
hier zie je het paard met zijn koppie naar beneden, als je goed kijkt zie je dat hi in de teugels hangt en het achterbeen treed niet genoeg onder de massa. hier had ik dus been moeten geven.
https://webmail.hva.nl/attach/hoefsmid& ... %20021.jpg
hier zie je het neusje naar voren steken, maar het achterbeen is wel onder zijn lichaam