"Aan De Teugel"-hype..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: "Aan De Teugel"-hype..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:23

Voor goede begeleiding mag je er wel dagelijks een prive instructeur opzetten.... Om even te spreken namens alle aan de teugel hypers Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:26

Goede begeleiding hoeft niet van een dagelijkse prive-instructeur te komen. Ook bij een wekelijkse groepsles kan je kinderen goede begeleiding geven.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:30

Ik had hele goede begeleiding.. wekelijks in de groepsles. Alles hier genoemd, was er uit den boze. Toch ben ik in zekere mate hierdoorheen gegaan. En benoem het omdat ik zeker weet dat ik niet de ergste was, en al helemaal niet de enige....

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:30

ik ben het ook helemaal met je eens!
een meisje bij mij op school zei ook laatst tegen mij:
'kan jij l'espoir al aan de teugel rijden (die ik toen net 4 maandne had), ik kan beauty al aan de teugel rijden!'
ik zo:
'nee, ik probeer haar wel 'rond en laag' te rijden'
toen keek ze me woedend aan en liep ze weg hihi Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:34

Kelly_ann schreef:
Ik had hele goede begeleiding.. wekelijks in de groepsles. Alles hier genoemd, was er uit den boze. Toch ben ik in zekere mate hierdoorheen gegaan. En benoem het omdat ik zeker weet dat ik niet de ergste was, en al helemaal niet de enige....

Ik vind het nogal apart dat het in een goede les met goede begeleiding mogelijk is dat mensen op het idee komen te plukken aan de teugel en steeds harder te doen, of dat er zelfs meiden naast lopen om de teugels omlaag te drukken. Zelfs in een groepsles waarbij de instructrice haar aandacht moet verdelen hoort dit niet te gebeuren.

Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat maar een klein gedeelte op onze manege op het idee zou komen "steeds harder te proberen" (wat te proberen Verward Wij leren niets van kneepjes of spelen met de teugels, dus dan valt er niets "harder te proberen") en te plukken. Die kleine groep die misschien op dat idee komt heeft dat van buitenaf geleerd maar kan dat ook absoluut niet toepassen in de les, want dan heb je dus binnen no-time de instructrice op je dak... want al zou die het hele plukken zelf niet zien, die ziet ook wel hoe de pony daarop reageert en snapt ook wel dat dat niet vanuit een neutrale hand komt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:35

Kelly_ann schreef:
Voor goede begeleiding mag je er wel dagelijks een prive instructeur opzetten.... Om even te spreken namens alle aan de teugel hypers Extreme duivel

vind ik nogal overdreven. Met 1 of 2 keer in de week kan het ook tot ze doordringen hoor.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:22

Yamcha schreef:
De instructrice vond het op dat moment belangrijker om goed voorwaarts te rijden... vond ook dat ik me nog niet bezig moest houden met aan de teugel rijden... Zij was zo iemand die van mening was dat rijden voor kinderen vooral leuk moest zijn, kinderen horen zich nog niet bezig te houden met presteren... Eerst maar eens een beetje leuk kunnen rijden.
Ik leerde been geven, en als het paard reageerde, geen been blijven geven. Ze was een leuk mens, legde ons uit dat het paard het dan niet zou snappen, omdat ie toch al doet wat je vraagt...

Het is wat serieuzer geworden toen ik een jaar of 16 was, toen leerde ik: binnenbeen - buitenteugel. Het systeem van de diagonale hulpen. Ik heb altijd geleerd niet te blijven drijven. 1 keer. Geen reactie = tik. Bij wel reactie, ook het been ontspannen, de druk wegnemen. Een vorm van belonen dus.
Mijn instructrice bedoelde het heel anders dan jij het opvatte denk ik Knipoog

Kijk maar dat is een heel ander verhaal, en prima in mijn ogen.
Maar vaak hoor ik ook dat je vooral veel met je benen moet doen, en je ziet ruiters ook maar drijven en drijven. Wat natuurlijk ook weer niet de bedoeling is. Lachen

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:39

Ja zo ken ik er ook nog een paar.
Flink zagen en dan zeggen; "Kijk is hoe mooi ie loopt?"

Scheve mond

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:33

Ik vind dit echt, echt super stom,
Bij aan de teugel rijden moet je eerst alles ontspannen hebben, daarna wel een beetje een knikje, maar de achterhand moet er ook goed onder...
En ik vind, dat je paard ook goed aan je been moet zijn, want je paard kan zo voorwaarts zijn als je zelf wilt, maar hij/zij moet wel aan je been zijn, vind ik.
Maarja, helaas ben ik neit de enige die er zo over denkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:03

Marliesje schreef:
Yamcha schreef:
De instructrice vond het op dat moment belangrijker om goed voorwaarts te rijden... vond ook dat ik me nog niet bezig moest houden met aan de teugel rijden... Zij was zo iemand die van mening was dat rijden voor kinderen vooral leuk moest zijn, kinderen horen zich nog niet bezig te houden met presteren... Eerst maar eens een beetje leuk kunnen rijden.
Ik leerde been geven, en als het paard reageerde, geen been blijven geven. Ze was een leuk mens, legde ons uit dat het paard het dan niet zou snappen, omdat ie toch al doet wat je vraagt...

Het is wat serieuzer geworden toen ik een jaar of 16 was, toen leerde ik: binnenbeen - buitenteugel. Het systeem van de diagonale hulpen. Ik heb altijd geleerd niet te blijven drijven. 1 keer. Geen reactie = tik. Bij wel reactie, ook het been ontspannen, de druk wegnemen. Een vorm van belonen dus.
Mijn instructrice bedoelde het heel anders dan jij het opvatte denk ik Knipoog

Kijk maar dat is een heel ander verhaal, en prima in mijn ogen.
Maar vaak hoor ik ook dat je vooral veel met je benen moet doen, en je ziet ruiters ook maar drijven en drijven. Wat natuurlijk ook weer niet de bedoeling is. Lachen

Dat is idd niet zo goed, paard stompt daar alleen maar van af.

Daarom ben ik er ook absoluut geen fan van dat beginnende ruiters met sporen rijden, omdat die vaak niet niet in staat zijn gerichte beenhulpen te geven, en het paard dan bijna bij iedere stap een por krijgt...
Is weer een heel andere discussie, maar het begint met je zit en je benen.
Wat ik leerde: druk wegnemen als het paard reageert op een voorwaartse hulp (wat anders is als je been afsteken) is ook een vorm van nageven.
Als de ruiter niet nageeft (en de benen worden vaak vergeten) zal het paard ook niet nageven.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:01

Ik was ook de schuldige aan "aan de teugel hype". Bloos

Ik heb ook leren rijden op de maneges net als de meeste leden hier op bokt. Daar lieten ze je min of meer je gang gaan en het werd niet echt op je houding gelet. Kortom de basis was niet goed, waar ik nog steeds last van heb. Dat is helaas iets waar ik steeds aan moet denken en eraan moet blijven werken. Verdrietig

Maar ik zag dat vele kinderen hun pony's aan de teugel kon rijden en dat wou ik ook. Ik vond het prachtig uitzien en wist verder niet wat t inhield. Mijn instructeur zei dat ik moest spelen met de teugels en drijven met de benen. Dus ging ik zagen en schoppen, net als de meeste kinderen in mijn les. Geweldige basis zeg! Haha! Niet heus dus. Koe

Later toen ik eigen pony (ondertussen ex-pony) kreeg, was t niet veel veranderd en toen had ik moeilijke jaren voor me liggen. Want ik kwam erachter dat ik heel veel dingen verkeerd had geleerd en had verdomd veel moeite om af te leren of anders te verminderen. Gezaag heb ik redelijk kunnen afleren, maar kan weleens harde binnenhand krijgen.

Dus ben ik een grote voorstander dat de kinderen een goede basis van het rijden leert, dus goede rijhouding, rustige handen en op juiste manier hulpen geven. En geen gezaag, geruk, geschop, in elkaar ingezakt zitten enz.

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:35

Ik heb nooit aan de teugel leren rijden. Daar lette ik toen helemaal niet op. Wilde gewoon leuk rijden.

Ik zie het wel veel bij mensen op de manege. En maar zagen.... Ziet er echt niet uit. En dan indd vol trots roepen 'Kijk eens hoe mooi hij loopt'. Dan hebben ze pas lekker gereden als hij de hele les in de krul heeft gelopen.

Mijn paardje loopt na heel veel oefenen een beetje nagevelijk en dat vind ik eigenlijk al voldoende. Hij moet tot nu toe alleen wat netter gaan lopen en daarbij ook iets meer naar beneden met zn neus. Maar dat krijg ik niet voor elkaar door te gaan zagen iig.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:05

Ik zie het zelfs bij volwassenen. Wordt er een flinke stang bij een koudbloed ingehangen. Even flossen en jawel "aan de teugel". ALs je ze dan uitlegt waar ze mee bezig zijn staan ze je inderdaad aan te kijken alsof ze water zien branden. Boos!

xADDICTEDx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:30

Ik heb deze topic even zitten lezen en het is zo herkenbaar.
Ik ging een keer een lesje op een andere manege rijden en daar was het ten strengste verboden om te rukken en te plukken en te schoppen, je mocht alleen zorgen dat je paard goed ontspannen liep en als dat lukte proberen wat nageeflijker te rijden. Maarja, sommige meisjes wilden zó graag dat hun pony "aan de teugel" liep ( gewoon met de kop in de krul) dus ze negeerden het gedreig van de instructeur en gingen lekker hun gangetje. Instructeur niet blij, straf; een kwartier naast hun paard rennen in draf. Dat vind ik opzich wel een goede methode om het die mensen af te leren om zo de paarden te verpesten. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:34

Je ziet het idd bij volwassenen en kinderen.
Ook hier op bokt komt het steeds voorbij.
Hij loopt niet aan de teugel, welk bit moet er nu in, of welke hulpteugel moet ik nu gebruiken.

Maar het idee dat een paard vanzelf aan de teugel loopt als jij hem goed van achter naar voor, over de rug naar een vriendelijke hand rijdt...nee dat kan niet.
Duurt ook te lang...vandaag een paard kopen, morgen moet hij alle kunstjes kennen.
Want ze durven heel hard te roepen ik heb al een week geoefend en nu ben ik het beu....

En helaas, te veel instructeurs die er in mee gaan...want anders gaan de trekkers naar een ander, want bij de goede instructie duurt het te lang en leren ze niks.... Verdrietig
Dat het andersom is beseffen ze niet meer....

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:03

ik vind het echt erg dit..
ik heb tijdje op een trainingsstal in oostenrijk gewerkt het dochtertje van de eigenaar wou heel graag leren paardrijden (9) haar zus had al les geven, maar het meisje durfte nog niet te galoperen dus wou haar zus geen les meer geven. vond dat haar zus ook echt slecht reed (13) pony idd in de krul trekken, reed hij in de verkeerde galop gewoon door rijden want ze wou galloperen...
het meisje van 9 ging ik les geven eerst elke dag aan de longe zit les, geen teugels. ze wou wel de teugels maar het mocht niet van mij, pas toen ze de zit onder controle had mocht ze los met teugels en ik waakte er echt op dat ze niet in de mond ging trekken!

ik denk dat het ook moeilijk uit te leggen is aan een jong kind zelf ben ik begonnen op me 12e met rijden, dan snap je alles goed en pik je het snel op. ik denk dat jonge kinderen beter nog geen echte wedstrijden moeten rijden maar eerst speelenderwijs met paarden om moeten gaan. denk aan behendigheid ofzo. volgends mij is een pony club daar wel vaak mee bezig, lang leve de ponyclubs!:)

xADDICTEDx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:11

Dat zie je vaak op wedstrijden. Kinderen van 6 a 7 jaar die meedoen aan de dressuurwedstrijden. Het is allemaal wel leuk en aardig, maar hun verschrikkelijke (kak) ouders staan langs de bak te roepen dat ze hun paard aan de teugel moeten rijden, en als het kind niet wint is het vriendjespolitiek. Want natuurlijk rijd hun kind het beste, waardoor de les erop nog meer gezaagd word. Want een paard in de krul trekken, dat is voor de meeste mensen het bewijs dat ze wel dégelijk goed kunnen rijden. Om er ziek van te worden. Boos!

gabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:02

Lara_Silver schreef:
Het valt me trouwens altijd op (en ik erger me er nogal aan Bloos) dat mensen hier op bokt ALTIJD naar beneden kijken,, of hun pony wel aan de teugel loopt! Ik kan je nu wel 10 links neer zetten allemaal meiden in mijn leeftijd die hun pony al een beetje voor elkaar hebben en allemaal is de blik naar onderen gericht... Dit is naar mijn idee erg storend en hoort zeker bij het idee ''aan de teugel- hype'' Iemand dit nog meer op gemerkt?

ik kijk naar beneden omdat ik zo beter kan zien waar ik loop ofzo, ik weet niet waarom maar doe het automatisch ofzo, maar niet om te kijken of tie aan de teugel loopt, dat zie ik in de spiegel.

gabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:13

als ik dit zo lees voel ik me eigenlijk best aangesproken. Boos!

toen ik een vriendin van mij zag rijden op haar paard, aan de teugel.
dacht ik; wow, ik wil dat mijn paard ook zo kan lopen.
als het rijden helemaal lekker gaat na 20 min ofzo, gaat mijn paard opeens nageven.
en blijkbaar is het heel stom van me, maar ik vind me paard veel mooier en fijner lopen op dat moment. dan lees ik hier allerlei dingen over instructrices die het ook verkeerd aanleren ofzo, mijn instructrice zegt altijd dat ik een ophouding moet geven en dat hij moet doorlopen enzo.

ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik nou moet doen, of ik het goed doe of dat ik mijn paard pijn doe en door deze topic ga ik nog meer twijfelen.
mijn pa zegt soms wel eens dat ik aan het 'zagen' ben in z'n mond en dan voel ik me gelijk zo rot.
ik weet gewoon niet wat ik nou moet doen, moet ik mijn paard nou wel aan de teugel laten lopen (op een goede manier dan) of helemaal niet?

en trainen doe ik met uitzicht naar wedstrijden. dat is mijn doel, wedstrijden rijden.
is dat verkeerd? waarom moet ik anders willen dat mijn paard goed loopt? niet omdat ik winstpunten wil halen met wedstrijden?

kan iemand mij wat duidelijkheid geven, want door deze topic ben ik heel erg gaan nadenken over hoe ik rij en over mezelf.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:22

Ik heb ook een keer wat mee gemaakt.

Ik reed met mijn pony gewoon in de bak. Ik reed veel voltes om haar lekker los te maken, en toen ze wat losser werd begon ze vanzelf te zakken met haar neus.
Er reed nog een andere meisje in de bak met haar arabier, ze was gewoon beetje aant rijden. Toen zag ze dat mijn pony ontspannen werd, en af en toe nageeflijk ging lopen, zette ze haar pony op de rem en ging in haar pony trekken om die ook aan de teugel te krijgen. De pony was het er niet mee eens en ging achteruit lopen, en rondjes draaien.
Toen het haar maar niet lukte, ging ze maar even een rondje galoperen, en riep ze wat naar haar vriendin aan de kant. Na dat ze uitgegalopeerd was, zette ze de pony weer stop en kwam haar vriendin aanlopen met handschoentjes, want ze had blijkbaar zere handen gekregen van het trekken. Toen ging ze weer vrolijk verder met het rekken in de mond, want haar pony moest en zou in de krul lopen. Uiteindelijk lukte het haar niet en gaf ze het toch maar op, en reed ze verder.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:27

gabiiy schreef:

als het rijden helemaal lekker gaat na 20 min ofzo, gaat mijn paard opeens nageven.
en blijkbaar is het heel stom van me, maar ik vind me paard veel mooier en fijner lopen op dat moment. dan lees ik hier allerlei dingen over instructrices die het ook verkeerd aanleren ofzo, mijn instructrice zegt altijd dat ik een ophouding moet geven en dat hij moet doorlopen enzo.

ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik nou moet doen, of ik het goed doe of dat ik mijn paard pijn doe en door deze topic ga ik nog meer twijfelen.
mijn pa zegt soms wel eens dat ik aan het 'zagen' ben in z'n mond en dan voel ik me gelijk zo rot.
ik weet gewoon niet wat ik nou moet doen, moet ik mijn paard nou wel aan de teugel laten lopen (op een goede manier dan) of helemaal niet?

en trainen doe ik met uitzicht naar wedstrijden. dat is mijn doel, wedstrijden rijden.
is dat verkeerd? waarom moet ik anders willen dat mijn paard goed loopt? niet omdat ik winstpunten wil halen met wedstrijden?

kan iemand mij wat duidelijkheid geven, want door deze topic ben ik heel erg gaan nadenken over hoe ik rij en over mezelf.

Het is zeker niet verkeerd als je paard aan de teugel loopt, juist goed (mitst hij voorwaards blijft lopen) Maar een paard hoeft niet voor in een krul te lopen wil je dat hij zijn rug gebruikt. Het gaat om de achterbenen dat die goed onder het lichaam van je paard treden. het is niet de bedoeling dat je rechts-links aan de teugel trekt om hem in de krul te krijgen, dan ben je aan het zagen.

als je goed voorwaarts rij voltes tempowisselingen dan komt je paard vanzelf naar beneden met zijn koppie:)

https://webmail.hva.nl/attach/hoefsmid& ... %20020.jpg
hier zie je het paard met zijn koppie naar beneden, als je goed kijkt zie je dat hi in de teugels hangt en het achterbeen treed niet genoeg onder de massa. hier had ik dus been moeten geven.

https://webmail.hva.nl/attach/hoefsmid& ... %20021.jpg
hier zie je het neusje naar voren steken, maar het achterbeen is wel onder zijn lichaam

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:47

Heb ik meegemaakt: wij hebben een pony op stal die bij de vorige eigenaar aan de teugel getrokken is. Liep dus totaal niet ontspannen alleen een klein knikje in de nek. elukkig loopt ze nu wel gewoon ontspannen maar hetidee van aan de teugel is helemaal verkeerd opgevat

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:25

gabiiy schreef:

Als het zo lees moet je je idd aangesproken voelen. Als een paard gaat nageven moet je helemaal niks meer hoeven doen. Dus ook niet zagen of spelen in de mond en ook geen ophoudingen. Een paard dat echt nageeft/ aan de teugel loopt daarbij hoeven zulke praktijken helemaal niet, die zakt vanzelf. Ik zou heel veel gaan oefenen in de les en het idee van 'paard moet aan de teugel' helemaal uit je hoofd zetten en er niet meer aan denken. Het komt vanzelf wel, forceren (wat jij imo gedaan hebt) werkt niet. Ik zou pas wedstrijden gaan rijden als je pony óf echt aan de teugel loopt en je haar niet meer in de krul hoeft te trekken óf als je gewoon vind dat ze fijn loopt en de nadruk niet meer legt op de houding van je pony. Een tussenweg werkt niet.

edit: dit is trouwens een heel oud topic

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:56

Mensen, vlak de jury ook niet uit. Ik heb regelmatig op het protocol van een meisje dat met een B-pony B en later L proefjes reed gelezen dat de pony nageeflijker of meer aan de teugel moest lopen.
Nu vraag ik je, een B-pony en bij B- en L-proefjes! Vind je het gek dat kinderen er zo op gefixeerd raken. En deze pony liep echt netjes hoor, met goed achterbeenwerk.

Brrrrrr, voor mij dan ook geen dressuurwedstrijden, hoewel ik anderen graag help of kom kijken Haha!

gabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:03

Briennepien schreef:
gabiiy schreef:

Het is zeker niet verkeerd als je paard aan de teugel loopt, juist goed (mitst hij voorwaards blijft lopen) Maar een paard hoeft niet voor in een krul te lopen wil je dat hij zijn rug gebruikt. Het gaat om de achterbenen dat die goed onder het lichaam van je paard treden. het is niet de bedoeling dat je rechts-links aan de teugel trekt om hem in de krul te krijgen, dan ben je aan het zagen.

als je goed voorwaarts rij voltes tempowisselingen dan komt je paard vanzelf naar beneden met zijn koppie:)

https://webmail.hva.nl/attach/hoefsmid& ... %20020.jpg
hier zie je het paard met zijn koppie naar beneden, als je goed kijkt zie je dat hi in de teugels hangt en het achterbeen treed niet genoeg onder de massa. hier had ik dus been moeten geven.

https://webmail.hva.nl/attach/hoefsmid& ... %20021.jpg
hier zie je het neusje naar voren steken, maar het achterbeen is wel onder zijn lichaam

dankjee, aan jou heb ik wat. Haha!
ben net terug van me paard en heb gelijk toegepast wat je zei.
ik heb niks gedaan met de teugels, niet getrokken, geen ophoudingen.
alleen teugels op maat gemaakt en voorwaarts rijden en veel overgangen rijden.
na nog geen 10 minuten ging hij nageven, hij liep echt heel netjes en voorwaarts.
maar op een gegeven moment begon hij te hangen! toen wist ik niet meer wat ik moest doen, ja voorwaarts laten lopen en overgangen rijden zeiden een paar meiden, maar hij bleef hangen.

ik weet nu (dankzij jou) iig hoe ik hem normaal kan laten lopen.
me pa heeft me ook gefilmd zodat ik mijn fouten kan bekijken.

hartstikke bedankt! Haha!

p.s me pa zei wel dat je meer punten krijg op wedstrijden als je paard aan de teugel loopt, maar dat is toch niet zo of wel?