Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 07:36

Maar dat is toch niet om aan te gaan bevelen aan een ander? Lachen
Ik stapte vroeger ook op elk verreden knol waar oudere van zeiden, niet doen je verongelukt. Maar dat geloof je dan toch niet. Was stoer en gaaf en had wat aktie Lachen
En dat is toch niet iets waarvan ik zeg, moet je ook gaan doen Haha!
Ik heb een heel leger beschermengelen gehad. En toen ik wat ouder werd en verder dan mijn neus keek, heb ik op africhtingsstallen ook mogen zien/beseffen wat er aan paarden gebracht is waar mensen zonder genoeg ervaring mee aan geprut hebben...de dieren zijn daar allemaal de dupe van....

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 07:51

Ja, vroeger stapte ik ook altijd op de wildebrassenvan de manege. Toch ben ik het met je eens dat het een gewaagde stap is om van manege naar een 3 jarig paard te gaan, maar deze beslissing heb ik ook niet helemaal zelf gemaakt. De stal waar ik mijn paard zou kopen, stemde er mee in. Ze deden een voorstel om het paard daar nog enkele maanden te laten staan, zodat ik drie keer per week daarheen kon gaan en intensieve begeleiding kon krijgen van een zeer ervaren persoon op stal. Dat was dan na 6 jaar elke week paardrijden op niet de gemakkelijkste paarden van stal..

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 07:54

Eens moet de eerste keer zijn ,maar dan wel onder goede begeleiding.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 07:56

gwen1222 schreef:

Tja, en onder goede begeleiding versta ik iedere dag begeleiding, zowel in het werken aan de hand/longe als erop.

En de ruiters die ik heb gezien die dat deden, kan ik vooralsnog op 1 hand tellen...

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 07:58

Een ervaren iemand moest toch ook ervaren worden.

Ik zeg nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 07:59

Wilde brassen van een manege zijn andere paarden dan wildebrassen van een handelsstal...niet om gemeen over te komen...maar dat verschil is enorm Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:01

LDRD schreef:
Wat is een ervaren ruiter?
Dat was ook mijn eerste reactie. Haha!

Ik denk dat ervaring minder zegt voor zadelmak maken dan gevoel en vooral geen angst.
Heb vroeger heel veel zadelmak gemaakt maar doe het nu nog sporadisch omdat ik niet meer zo dapper ben en dan het gevoel heb dat ik onvoldoende doortastend ben.

De beste zadelmaker (da's wel weer wat anders dan echt inrijden vind ik) die ik gekend heb kon nog geen B proef rijden maar hij was super onbevangen en had een onafhankelijke zit. Ideaal zulke mannen. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:01

Denk dat hij met een onafhankelijke zit ook wel de B doorkwam Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:03

Onafhankelijk is toch wel iets anders dan fraai. Haha!

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:12

Om stal waar ik werk hebben ze ook een Fries die nog ingereden (moest?) worden.
Ze vroeg of ik de eerste paar keer er op wilde, en zij rijd haar daarna verder met dressuur door.
Verder longeert ze dan meestal, of Jeanette (er staan maar 4 paarden op stal, waarvan 2 vn Lies, de fries is in training en 1 vn jeanette) doet mij longeren, en dan staat Lies vanaf de zijkant te kijken of alles wel goed gaat, en of der een drafje al kan enz.

Dit is namelijk voor mij de eerste keer dat in een paard inrijd, had het ook niet gedaan als Lies er niet was, aangezien ik dat gewoon onveilig vind. zij heeft al over de 9 paarden ingereden, makkelijke maar ook hele moeilijke die pas na 2 maanden het zadel accepteerde. Dus ze heeft er genoeg ervaring mee Ja
En ik deed de merrie ook vaak poetsen, soms longeren (bleef Lies overigens ook bij voor evt tips enz) stal uitmesten doe ik ook, dus ik was in het weekend ook vaak met der bezig enz. en ze raakte ook wel beetje aan me gewent, (hinneke als je aankomt ed) ook het hangen heb ik gedaan, ondanks ze heel heet normaal is, ging dit ook heel goed, misschien een teken van vertrouwen? Lies had me wel de eerste keer met hangen de hele tijd vast, ook als we gingen stappen en ik ging hangen (de 2e keer) hielt ze me ook nog even vast. maar ik ben ook niet bang om te vallen, en ook helemaal niet bang voor haar.. denk ook wel dat ze dat voelt/merkt.

Zometeen weer der op Haha!
en van de week misschien al los, gaat namelijk echt super goed Ja

Maar ik vind wel dat het zou moeten kunnen, maar onder begleiding, iemand die ervaring heeft met jonge paarden inrijden. die weet meestal wat er kan, en wat er niet kan.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:25

runningkawa schreef:
Wilde brassen van een manege zijn andere paarden dan wildebrassen van een handelsstal...niet om gemeen over te komen...maar dat verschil is enorm Lachen

Wat is dan het verschil?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:10

de wildebrassen van de manege zijn waarschijnlijk minder wild dan de 'rustige' paarden van particulieren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:28

Suelza schreef:
gwen1222 schreef:

Tja, en onder goede begeleiding versta ik iedere dag begeleiding, zowel in het werken aan de hand/longe als erop.

En de ruiters die ik heb gezien die dat deden, kan ik vooralsnog op 1 hand tellen...

Nou ja bij ons is dat dus wel zo gegaan.
Ik werkte op een africhtingsstal.
En had in het begin constante begleiding
En toen ik het zo vaak gedaan had zodat ik het wel kon was de begleiding niet meer zo actief aanwezig, maar ze was wel in de buurt (bezig met een ander paard ofzo)
En als ik dan wat deed wat niet zo hoorde hoorde ik het meteen van haar!

Op die manier heb ik 2 jaar begleiding gehad! (fulltime)

En zo deden ze dat daar met iedereen!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:57

ik ben zelf half onwetend 2 jaar geleden begonnen aan een paard van toen 9dat niets kende, ze was toen net niet meer hoefbevangen. In het begin was ze heel rustig, maar na een tijdje toen ze wat meer conditie of vooral kracht kreeg werd het echt een hel. Ik kan niet meer op 2handen tellen hoe vaak ik er naast heb gelegen. Nu gaat alles al weer een tijdje goed, ik kan haar eindelijk volledig op been-, stem-, en gewichthulpen rijden, er heeft ook al iemand anders op gereden en ze leert nu de beginselen van het wijken.

Over 2 jaar zou ik graag zelf mijn (nu) 2jarige zadelmak maken, het doorrijden zal onder zéér goede begeleiding gebeuren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:59

Nee als je redelijk kunt rijden, kun je best je eigen paard inrijden. Er is niets leuker Ja
Maar overmoedigheid is de grootste valkuil.
Zorg dus altijd dat je goede hulp / les vanaf de grond hebt.
Ook als het lijkt goed te gaan.
Zodat als er kleine problemen voorkomen, direct ingegrepen kan worden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:47

O nee krijgen we weer zo'n hele lange discussie daar moeten we bij zijn Vork

Nouja nu ik dit plaats kan ik er mijn verhaal/mening ook wel even bij geven of niet dan Clown

zeer ervaren wat is dat ? is dat de basis die je moet beheersen of moet je minimaal in Z klasse rijden?

Ik heb toen ik 10 was voor het eerst een ponytje ingereden, een shetlandertje als er hulp was werd ik geholpen, maar al was er niemand dan maar alleen. Als ik daar nu aan terug denk snap ik niet dat ik zo jong was en toch al alleen een pony inreed, want als ik toen al op bokt gezeten zou hebben dan zou ik de grond in getrapt worden Koe dat weet ik zeker want dan krijg je het verhaal van de kleine pennymeisjes die hun paardjes verpesten maar verpest was het zeker niet ik kon alles met deze shet en het was de makste pony van allemaal geworden *trots*

nu ben ik bezig een pony in te rijden voor iemand, hij schrikt nogal vaak en is nogal lomp. Maar ik ben wel blij dat iemand met veel ervaring de pony vasthoud als ik erop hang, als ik op stap en de eerste rondjes erop stap want als er een ervaren persoon naast staat kan die je wel snel helpen oid als er iets gebeuren zal.

Of ik een ervaren ruiter ben? ik zou het niet weten, rijd geen Z ofzo maar rijd meer voor mijn plezier. Natuurlijk is het erg handig als je de basis beheersd, maar wat als je Z rijd of hoger en je schijt in je broek als je op de pony moet stappen? Dan vind ik het een slimmer idee dat je de basis beheersd en niet zo bang bent en rustig kunt blijven als de pony toch iets doet dan de Z ruiter die in zijn broek schijt

Zo heel lang verhaal maar ik hoop dat iemand begrijpt wat ik hiermee probeer te vertellen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:49

pearlie schreef:
de wildebrassen van de manege zijn waarschijnlijk minder wild dan de 'rustige' paarden van particulieren.

Iig zeker dan die bij een africhtingstal waar ze komen omdat ze niet zo fijn meer door de baan gaan Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 02:49

runningkawa schreef:
groen en groen vind ik persoonlijk een gevaarlijke keuze.
Wil je ervaring opdoen in het rijden van jonge paarden nadat je hebt geleerd fatsoenlijk op je paard kunt zitten (wat je leert met een doorgereden paard) neem dan eerst eens verschillende keren een paard dat bijv een half jaar onder het zadel is. De volgende 3 maanden.
Doe daar eens ervaring op met wat verschillende karakters.
Dan krijg je imo ook pas een onafhankelijke zit doordat je leert inspelen op de verschillende bewegingen, maar ook dat de verschillen in reacties divers en groot kunnen zijn.
Ga daarna pas aan de slag met zadelmak maken Lachen

Je moet natuurlijk geen beginnende ruiter op een groen paard zetten. Maar een ruiter die een goede onafhankelijke zit heeft en om kan gaan met een moeilijk paard moet toch een kans verdienen?

Ook voor ervaren ruiters is een eerste keer geweest, en er zijn ensen die ze een kans hebben gegeven om het te leren (of ze hadden zelf een groen dier) en daardoor zijn ze zo ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 07:47

Maar een onafhankelijke zit...krijg je die door alleen maar brave vrij voorspelbare paarden te rijden?
Je moet namelijk niet bij de eerste misstap op half 11 hangen Lachen
Ik denk dat je dat het beste leert door verschillende jonge paarden te rijden, maar nog niet helemaal bevestigd zijn. Maar wel al wat kennen.
En dt je pas gaat beginnen aan zadelmak maken en van daaruit doorrijden Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:42

Natuurlijk krijg je geen onafhankelijke zit door voorspelbare paarden te rijden, verder met ik het met bovenstaand wel eens.
Maar het ging mij er meer om dat iedereen loopt te verkondigen dat ze allemaal een ervaren persoon willen hebben, maar die zijn niet ervaren geboren Lachen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 12:34

runningkawa schreef:

Nah, dan begrijp je me niet goed denk ik. Want ik zeg toch ook niet dat ik op een wildebras van een handelsstal stap? Ik zeg alleen dat ik heus wel een bokje uit kon zitten. Overigens heb ik het goed met mijn (toen) 3jarige getroffen, ik heb haar ingereden en doorgereden en ben er nog nooit afgevallen. Als ik een wildebras had getroffen die me te gek leek, die ik niet kon uitzitten, zou ik hem natuurlijk hebben laten inrijden door iemand die dat wel goed kan. Maar iemand die hierboven zegt dat iedere ervaring belangrijk is voor een paard bij het inrijden, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als jij een keer je paard laat schrikken, of je valt er een keer af, hoeft dat niet gelijk enorme consequenties te hebben. Natuurlijk moet je zorgen dat je niet elke keer in de galop erafvalt, omdat het paard dan vanzelf die ervaring aan de galop gaat koppelen. Maar voor een of twee keer? Moet toch geen kwaad kunnen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:41

runningkawa schreef:
Maar een onafhankelijke zit...krijg je die door alleen maar brave vrij voorspelbare paarden te rijden?
Ik denk dat je dat het beste leert door verschillende jonge paarden te rijden, maar nog niet helemaal bevestigd zijn. Maar wel al wat kennen.

Helemaal mee eens.

Verder is er een groot verschil in karakters en "bloed"van paarden.
groen op groen kan goed gaan, mits het paard zeer koel en vergevingsgezind is.
Niet mijn manier
Het is idd het paard dat de dupe is/wordt door een ruiter zichzelf overschat Rolleyes

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 12:44

superwoman schreef:
runningkawa schreef:

Helemaal mee eens.

Verder is er een groot verschil in karakters en "bloed"van paarden.
groen op groen kan goed gaan, mits het paard zeer koel en vergevingsgezind is.
Niet mijn manier
Het is idd het paard dat de dupe is/wordt door een ruiter zichzelf overschat Rolleyes

Altijd? Is het altijd zo dat de ruiter zichzelf overschat als hij een paard inrijdt zonder ervaring?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:44

Als je nog nooit een paard hebt beleerd/ingereden ga dan niet alleen lopen prutsen. Vraag hulp van een ervaren iemand om zo zelf ervaring op te doen.
Wat een paard verkeerd leert tijdens die periode is enorm moeilijk om daarna weer goed te krijgen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:49

WildChild schreef:
Altijd? Is het altijd zo dat de ruiter zichzelf overschat als hij een paard inrijdt zonder ervaring?

Nee, wanneer de ruiter zichzelf overschat (waar hij te laat achter komt, anders heeft hij het (inrijden) wel goed ingeschat)
dan is het paard daar ALTIJD de dupe van. Knipoog