je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:04

KiWiKo schreef:
sanne83 schreef:
ja, een paard wil zo graag naar de top Ja daar worden ze speciaal voor gefokt, dat snappen ze zelf ook wel.
en als hij dan een prijs gewonnen heeft wordt het paard zo blij dat hij net zo lang bokt en steigert tot de ruiter eraf ligt, een en al blijdschap zo'n paard Rolleyes

simpel, en zo kortzichtig Lachen

jammer dat mensen niet kunnen of willen begrijpen dat er paarden zijn die buiten hun enigste eigenste referentiekader vallen.........

zo triest

Zou je wel een beetje vriendelijk willen blijven? Nagelbijten / Gniffelen Iedereen heeft zijn eigen visie, die van jou is niet heilig en die van een ander is niet bij voorbaat triest

Mijn visie verschilt van de jouwe. Ik denk dat paarden anders denken dan mensen. Mijn paard leeft ook op als we op wedstrijd gaan en gaat er echt voor in de proef! We maken nog wel eens wat foutjes, maar ik merk dat ze ontzettend werkwillig is. Ze staakt nooit en doet eigenlijk altijd haar best.

Ethologisch gezien ga je gewoon veeeeeel te ver als je zegt: mijn paard wil winnen. Daarom kan ik niet over jouw visie. Toppaarden gaan voor 100% voor hun baas, dat ben ik helemaal met je eens. Maar bewust winnen is nog wel een stap verder in denken.

Je kunt niet in hun hoofd kijken, alleen maar ervaren dat ze willen werken, en zo de top behalen.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:05

Het gaat er niet om wat een paard aangeleerd is door de mens; het gaat er om in welke omgeving een paard het meest op zijn plek is. Dat is dus niet in een wedstrijd, maar gewoon in een kudde paarden buiten in de wei. Heb je ooit paarden onderling wedstrijden zien houden? Of vrijwillig zien wijken of andere dressuurkunstjes zien doen? Paarden hebben geen drang om te presteren tenzij wij dat een paard aanleren. Hoe meer tussenkomst van de mens, hoe minder natuurlijk gedrag een paard gaat vertonen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:07

Ik ben met kakoo en Pletje123 eens Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:10

kakoo schreef:
Het gaat er niet om wat een paard aangeleerd is door de mens; het gaat er om in welke omgeving een paard het meest op zijn plek is. Dat is dus niet in een wedstrijd, maar gewoon in een kudde paarden buiten in de wei. Heb je ooit paarden onderling wedstrijden zien houden? Of vrijwillig zien wijken of andere dressuurkunstjes zien doen? Paarden hebben geen drang om te presteren tenzij wij dat een paard aanleren. Hoe meer tussenkomst van de mens, hoe minder natuurlijk gedrag een paard gaat vertonen.

hahaha ........ in de kudde is zeker geen showoff Lachen voor het geval dat je dat hoofdstuk overgeslagen hebt......... er is altijd een LEIDER in een kudde.......... en die leider komt er met kusjes Lachen Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:11

Dan was dat het wat pB deed. Leidertje spelen Ja

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:11

Ik vind het ook een vermenselijking van het paard. Een paard beseft niet of hij wel of niet getalenteerd is etc. Een paard denkt gewoon als een paard. Een paard voelt wel de spanningen, blijdschap etc van de ruiter. Daarom reageren ze op wedstrijden misschien ook wel anders.

Ik denk echter wel dat er paarden zijn die je geestelijk, en lichamelijk, meer bezig moet houden dan andere paarden anders gaan die verpieteren. Naar mijn gevoel zijn dat overigens vooral de meer dominante figuren. Dat kan door bijv. moelijke dressuuroefeningen te trainen maar ook door freestyle dingen.

Mijn paard is ook veel blijer als ik haar gewoon train. Vorig jaar heb ik haar aan het einde van het seizoen een maand rust gegeven om lekker te ontspannen. Ze werd alleen maar ontdeugend en vervelend dus ben ik maar rustig aan begonnen wat te doen Haha!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:12

kakoo schreef:

Ik ken dus wel een paard dat uit zich zelf tijdens een bosrit enorme shows kan weggeven! Ruiter zit alleen en doet verder niets...
Echter wordt er gewoon niets met haar talent gedaan en ze is er totaal niet ongelukkig door.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:12

Pletje123 schreef:
KiWiKo schreef:
[simpel, en zo kortzichtig Lachen

jammer dat mensen niet kunnen of willen begrijpen dat er paarden zijn die buiten hun enigste eigenste referentiekader vallen.........

zo triest

Zou je wel een beetje vriendelijk willen blijven? Nagelbijten / Gniffelen Iedereen heeft zijn eigen visie, die van jou is niet heilig en die van een ander is niet bij voorbaat triest

Mijn visie verschilt van de jouwe. Ik denk dat paarden anders denken dan mensen. Mijn paard leeft ook op als we op wedstrijd gaan en gaat er echt voor in de proef! We maken nog wel eens wat foutjes, maar ik merk dat ze ontzettend werkwillig is. Ze staakt nooit en doet eigenlijk altijd haar best.

Ethologisch gezien ga je gewoon veeeeeel te ver als je zegt: mijn paard wil winnen. Daarom kan ik niet over jouw visie. Toppaarden gaan voor 100% voor hun baas, dat ben ik helemaal met je eens. Maar bewust winnen is nog wel een stap verder in denken.

Je kunt niet in hun hoofd kijken, alleen maar ervaren dat ze willen werken, en zo de top behalen.

paarden denken zeker anders als mensen en daarom is het zo belangrijk om naar het wezen paard te kijken....... daarom is het zo belangrijk om hun aan te voelen en te begrijpen........

maargoed

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:12

Ik begrijp wat je bedoelt, ik heb dan wel geen topper, maar merk dat mijn pony het na een lange blessure(3jaar) leuk vindt om mee te gaan. Hoe groter het concours, hoe mooier hij het vindt. Het maakt hem nu niet meer uit dat hij L loopt, als hij maar mee is.
Ik zal hem het allergrootste plezier doen om hem nog eens in een cross te starten. Helaas kan ik hem dan ook meteen in laten slapen.
Mijn paard heeft het ook meer op de grote wedstrijden dan op een wedstrijdje in het dorp. Vooral een sgw vindt ze geweldig.

Toch denk ik niet dat ik ze een plezier zal doen op een stal van een aantal bekende dressuurruiters, gewoon omdat hun manier van trainen niet bij mijn beesten past.
Als een paard het kan en wil is het alleen maar leuk voor zo'n paard, alleen de manier waarop het trainen soms gebeurd is iets waar geen 1 paard om vraagt.

Maar ik zal ook heel eerlijk zijn, mijn paarden vinden het ook heerlijk in het land.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:14

@kiwiko: er is een verschil tussen een paard aanvoelen en het toekennen van menselijke eigenschappen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:19

Nadya schreef:
KiWiKo, dank je wel, wat lief gezegd..... Lachen
Soms denk ik wel eens dat sommigen mijn bloed kunnen drinken, hihi..... Clown
Terwijl ik volgens mij best lief ben in het dagelijks leven, maar ik ben wel een enorm passionele idealist en dat geef ik ook volmondig toe, hoor. Ik hou echt zielsveel van paarden. Ze zijn mijn grote passie en ik verdiep me graag in hun psyche en alles wat met ze te maken heeft. Ik kan daar ook heel erg in doorslaan, hihihi..... Lachen

ik hou wel van een goede discussie Lachen Lachen en inderdaad kan ik je soms wel achter het behang plakken, maar dat kan je bij mij ook zeker weten Lachen

Ik hou ook van paarden, tis ook mijn passie... daarom heb ik er mijn werk toendertijd van gemaakt..... ik ben in mijn paardenleven met niks anders bezig geweest dan met het psyche van een paard. vooral omdat ik altijd met jonkies werk, en dat kan zo makkelijk verkeerd gaan als je het verkeerd imprementeerd.

Paarden zijn zulke dienstbare, lieve, nobele dieren...........over het algemeen Lachen Lachen

het verschil zit hem altijd in dit soort discussies dat ik het over de excessen heb (en ik heb er wat rare meegemaakt in de afgelopen jaren) en veel van mijn discussiegenoten het over de manegepaarden heeft. en dan wordt ik wel eens kriegelig. Jij weet wel waar je over praat. Alleen jij gaat uit van de ideale situatiie, en die is er niet altijd Lachen Lachen wou dat het er wel was.... maar terecht zeg je dan dat ik maar moet zorgen voor die ideale situatie............. zucht Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:20

Ik heb een mini shet staan die dood ongelukkig wordt als er niets met hem gedaan wordt, maar die vooral kickt op afwisseling.
Mijn zus had ooit een merrie die in de wei echt dressuur oefeningen liep te doen, voltes, van hand veranderen, maar in de bak dressuren vond datzelfde paard verschrikkelijk. Dus hoe zie je nu wat je paard gelukkig maakt.... Voor mijn gevoel door het uit te proberen. Afwisseling en dan kijken wanneer heb ik het gevoel dat hij echt blij is.
Ik vind het overigens jammer dat er een beetje laatdunkend gedaan wordt over recreatieruiters, aangezien die vaak het meeste bezig zijn met uitzoeken wat hun paard prettig vind. Dus als ik een getalenteerd paard zou zijn dan was ik liever bij iemand die zijn best deed om het mij naar de zin te maken dan bij een topruiter, waarvoor alleen de scores tellen. Ik denk ook dat het paard reageert op de emotie van de ruiter en niet op het winnen op zich. Dus als dit toppaard uitdaging genoeg krijgt en de blije emotie van de ruiter voeltals welke oefening dan ook goed gaat, al is het zitten op commando dan denk ik dat het paard gelukkig is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:22

Pletje123 schreef:
@kiwiko: er is een verschil tussen een paard aanvoelen en het toekennen van menselijke eigenschappen!

zolang ik bij blik een kan zien wat voor een vlees ik in de kuip heb en waar het probleem ligt denk ik niet dat het erg verkeerd gaat met mijn benadering van een paard

Zeker niet als je weet dat ik er niet vaak naast zat

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:23

sonjim schreef:
Ik denk ook dat het paard reageert op de emotie van de ruiter en niet op het winnen op zich. Dus als dit toppaard uitdaging genoeg krijgt en de blije emotie van de ruiter voelt als welke oefening dan ook goed gaat, al is het zitten op commando dan denk ik dat het paard gelukkig is.

Dat denk ik dus ook Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:24

Hmm lastige vraag eigenlijk..

Als de balans hard werk en ontspanning (als in lekkere buitenrit of heerlijk een dagje rust in het weiland) goed is, heeft het sportpaard een prima leven.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:29

KiWiKo schreef:
Pletje123 schreef:

zolang ik bij blik een kan zien wat voor een vlees ik in de kuip heb en waar het probleem ligt denk ik niet dat het erg verkeerd gaat met mijn benadering van een paard

Zeker niet als je weet dat ik er niet vaak naast zat

Ik ken je niet in real live, en kan dus ook niet oordelen over hoe je in het dagelijks leven met je paarden om gaat. Mijn opmerking baseer ik op de teksten die jij hier neer zet, en waarin je beweert dat een paard zich er bewust van is dat hij wint en daar naar toe streeft, naar dat winnen op zich.
Dat zie ik als het toekennen van menselijke eigenschappen aan een paard. En ja, dat vind ik niet zo sterk/overtuigend overkomen, aangezien ik les heb gehad in ethologie (gedragsleer) en het in die wetenschap uit den boze is om op die manier over een dier te denken.
Een paard is een paard, kan niet praten en het enige wat je meekrijgt is wat hij uit (zijn gedrag) en hoe hij reageert op omgevingsfactoren.

Nogmaals, ik wil absoluut niet zeggen dat je verkeerd met je paard om gaat. Zeer zeker niet, omdat ik daar niet over kan oordelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:29

sonjim schreef:
Ik heb een mini shet staan die dood ongelukkig wordt als er niets met hem gedaan wordt, maar die vooral kickt op afwisseling.
Mijn zus had ooit een merrie die in de wei echt dressuur oefeningen liep te doen, voltes, van hand veranderen, maar in de bak dressuren vond datzelfde paard verschrikkelijk. Dus hoe zie je nu wat je paard gelukkig maakt.... Voor mijn gevoel door het uit te proberen. Afwisseling en dan kijken wanneer heb ik het gevoel dat hij echt blij is.
Ik vind het overigens jammer dat er een beetje laatdunkend gedaan wordt over recreatieruiters, aangezien die vaak het meeste bezig zijn met uitzoeken wat hun paard prettig vind. Dus als ik een getalenteerd paard zou zijn dan was ik liever bij iemand die zijn best deed om het mij naar de zin te maken dan bij een topruiter, waarvoor alleen de scores tellen. Ik denk ook dat het paard reageert op de emotie van de ruiter en niet op het winnen op zich. Dus als dit toppaard uitdaging genoeg krijgt en de blije emotie van de ruiter voeltals welke oefening dan ook goed gaat, al is het zitten op commando dan denk ik dat het paard gelukkig is.

laatdunkend wordt er niet gedaan over recreatieruiters, wel is er van mijn kant uit kritiek op mensen die hier hun mening ventileren terwijl ze bij de verste verte niet weten wat het nou eigenlijk inhoud...... en jouw post is daar een van. Je hebt een mening, maar een mening van horen zeggen Lachen Ook goed. maar je moet niet van mij verwachten dat ik daar dan serieus op inga.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:30

Ik vind je nogal hard naar mensen toe in dit topic, Kiwiko.
Je kunt dat wel vinden, maar dat wil nog lang niet zeggen dat het ook zo is Lachen
Niet alle paarden zijn gelijk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:31

Cayenne schreef:
Ik vind je nogal hard naar mensen toe, Kiwiko.
Je kunt dat wel vinden, maar dat wil nog lang niet zeggen dat het ook zo is Lachen

Dat vind ik dus ook een beetje... Nagelbijten / Gniffelen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:32

Kiwiko, als ik het goed begrijp vind je dat alleen mensen die jaren in de paardebranche hebben gewerkt en veel jonge paarden hebben beleerd en ook nog eens op topniveau (hoe hoog is dat bij jou?) hebben gepresteerd dus een mening mogen hebben. Tegen elke andere ga je nl. in.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:34

Mijn mening is niet van horen zeggen, hoor. Ik rij geen wedstrijd maar heb wel erg veel mensen in mijn directe omgeving die dat wel doen, en dan heb ik misschien niet over top ruiters (sorry dat ik Anky niet persoonlijk ken) maar als ik dan het verschil al zie in hou met de paarden om gegaan wordt aangezien het toch om zeer kostbare paarden gaat, dan vallen mij de schoenen uit en gelukkig zijn de paarden ook niet volgens mij, aangezien de meeste behoorlijke stalondeugden hebben.

Maar goed omdat ik twee shetten en een haf heb zal ik verder mijn mond houden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:36

Cayenne schreef:
Ik vind je nogal hard naar mensen toe in dit topic, Kiwiko.

en hier zit dus de waarheid in Lachen Lachen

ik wil niet hard zijn, en als ik zo overkom SORRIE Vriendjes zijn?

maar hemellief ik heb ze meegemaakt, paarden die wilde winnen, paarden die er wilde zijn....... uit de sport gehaald, lekker op het land de oude dag........ en drie weken later dood zijn.

WAAROM, waarom willen mensen zich niet realiseren dat er ook andere paarden zijn dan hun enigste eigenste.......... waarom willen mensen niet hun referentiekaders verleggen, waarom willen mensen niet aannemen dat er echt paarden anders dan doorsnee zijn...............

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:37

Dat ben ik absoluut met je eens Ja
Er wordt veel te veel gegeneraliseerd in de paardensport, maar ook buiten de sport.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:38

Je moet sportpaarden niet in 1 keer uit de sport halen nee, dat is net zoals met mensen met een sporthart: het is zwaar ongezond. Je moet het heel langzaam afbouwen (want ik neem aan dat ook paarden een vergroot hart krijgen door zware trainingen).

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:40

KiWiKo schreef:
sonjim schreef:

laatdunkend wordt er niet gedaan over recreatieruiters, wel is er van mijn kant uit kritiek op mensen die hier hun mening ventileren terwijl ze bij de verste verte niet weten wat het nou eigenlijk inhoud...... en jouw post is daar een van. Je hebt een mening, maar een mening van horen zeggen Lachen Ook goed. maar je moet niet van mij verwachten dat ik daar dan serieus op inga.

Dit begrijp ik even niet??? Zou je je kunnen verduidelijk
a) hoe jij dit denkt te weten?
b) waarom jij op een post met een serieuze inhoud die ingaat op de thematiek, weigert op die inhoud in te gaan?

Ik vind namelijk wél dat sonjim daar een goed punt heeft.

Edit: zin toegevoegd.