KiWiKo schreef:sanne83 schreef:ja, een paard wil zo graag naar de topdaar worden ze speciaal voor gefokt, dat snappen ze zelf ook wel.
en als hij dan een prijs gewonnen heeft wordt het paard zo blij dat hij net zo lang bokt en steigert tot de ruiter eraf ligt, een en al blijdschap zo'n paard
simpel, en zo kortzichtig
jammer dat mensen niet kunnen of willen begrijpen dat er paarden zijn die buiten hun enigste eigenste referentiekader vallen.........
zo triest
Zou je wel een beetje vriendelijk willen blijven?

Mijn visie verschilt van de jouwe. Ik denk dat paarden anders denken dan mensen. Mijn paard leeft ook op als we op wedstrijd gaan en gaat er echt voor in de proef! We maken nog wel eens wat foutjes, maar ik merk dat ze ontzettend werkwillig is. Ze staakt nooit en doet eigenlijk altijd haar best.
Ethologisch gezien ga je gewoon veeeeeel te ver als je zegt: mijn paard wil winnen. Daarom kan ik niet over jouw visie. Toppaarden gaan voor 100% voor hun baas, dat ben ik helemaal met je eens. Maar bewust winnen is nog wel een stap verder in denken.
Je kunt niet in hun hoofd kijken, alleen maar ervaren dat ze willen werken, en zo de top behalen.