Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leila_

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:09

Ik rijd met sporen, maar ik prik niet expres hard.
En ik gebruik vaak ook de zeikant van me voet.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:32

Ik heb wel eens met sporen gereden, maar eigenlijk is het niet nodig bij de paarden die ik rijd, dus doe ik het verder nooit.

kathyY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:59

WinBinChes schreef:
Tja deze discussie wordt ook niet voor het eerst gevoerd. Ik rijdt nu met een heel klein spoortje. Maar kan net zo goed zonder, maar de laatste verfijning mist dan net even

Ja
Inderdaad, dat is ook wel mijn reden waarom ik met spoortje rijd.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:02

Jups, ik rij met sporen.
Het is wel een handig hulpmiddel voor de oefeningen vind ik. Soms rij ik op de wedstrijden met een iets scherper spoortje.
Als je een fel, actief paard heb, is het volgens mij niet nodig om met sporen te rijden.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:33

Ik rij absoluut niet met sporen, ik ben nog niet zo goed dat ik mijn hulpen (qua figuren enz, moet nog B starten met wedstrijden bijv) moet versterken. Ook ben ik er van dat je paard gewoon na je kuiten moet luisteren! zo niet oefenen oefenen en nog is oefenen!!

Mijn paard kan je bijv super op je kuiten rijden! Dus heb geen sporen nodig!!

Ooit heef er een "Z" ruiter op mijn paard gezeten, die kreeg hem niet aan het been en wilde al sporen op doen!? (hij was niet voorwaarts?! Daar zijn sporen niet voor!! en dat rijd dan Z haha wel leuk natuurlijk dat het een simpele ruiter wel lukt!

Terwijl hij juist super op je kuit reageerd!!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:28

Ik reed ook met sporen Ja Zo werden de figuren veel netjeser en reageerde ze beter op mijn binnenbeen..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:12

ik rijd zonder sporen.
Ik vind mezelf nog lang niet goedgenoeg om met sporen te mogen rijden, en als ik dat wel ben, ben ik zowieso nog niet aan die verfijning toe. Eerst maar es goed stil kunnen zitten en nette figueren kunnen rijden op m'n zit... Gaan we dan wel werken aan oefeningen waar je misschien sporen voor nodig hebt. (over een jaar of 10-20)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:19

Airborn schreef:
ik rijd zonder sporen.
Ik vind mezelf nog lang niet goedgenoeg om met sporen te mogen rijden, en als ik dat wel ben, ben ik zowieso nog niet aan die verfijning toe. Eerst maar es goed stil kunnen zitten en nette figueren kunnen rijden op m'n zit... Gaan we dan wel werken aan oefeningen waar je misschien sporen voor nodig hebt. (over een jaar of 10-20)

Kijk, dat is nog eens eerlijk zijn over je eigen kunnen! Ik zeg: petje af!
Je moet ze idd gebruiken wanneer je voldoende ervaring hebt om ze op een juiste manier aan te kunnen wenden vind ik.
Helaas is niet iedereen zo eerlijk en trappen veel mensen hun paard richting modelletje "vergiet/ gatenkaas".
Ik, tegenwoordig alleen nog maar recreatief rijden muts, zal ze nooit meer nodig hebben vermoedelijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:29

Ik rijd zonder, Western en dressuur.
Ik ben (mits ze correct gebruikt worden) niet tegen sporen ofzo..

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:09

Ik rijd meerdere paarden, waarbij ik er bij eentje sporen omheb. Niet dat ik ze veel gebruik, maar het paard heeft soms toch net een zetje meer nodig. En dan heb ik het helemaal niet over gepor of geschop, vaak is de aanwezigheid al voldoende.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:53

Ik rijd ook met sporen, maar niet bij ieder paard dat ik rij. Bij mn eigen paard heb ik er nodig. Hij heeft veel druk nodig en ik heb er niet genoeg benen voor, dus die sporen maken het voor mij een stuk makkelijker.

Ik vind het belangrijk als je met sporen rijd dat je je benen onder controle kunt houden, zie veel mensen die hun benen hangen te wapperen en ze zonder dat ze het weten hun paard constant met hun sporen prikken... Zo maak je je paard lui op je benen.

lisch17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:18

ik hed 2 paarden 1 rij ik met redelijk scherpe sporen (slecht aan het been en niet goed voorwaards)
de ander zonder alleen met springen kleine drupel spoortjes omdat je nog wellis wil weigeren(jong paard alles is nieuw en eng haha) ik ben geen tegen stander van sporen maar ze moeten wel goed gebruikt worden.!

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:09

Danielledm schreef:
Ik rij absoluut niet met sporen, ik ben nog niet zo goed dat ik mijn hulpen (qua figuren enz, moet nog B starten met wedstrijden bijv) moet versterken. Ook ben ik er van dat je paard gewoon na je kuiten moet luisteren! zo niet oefenen oefenen en nog is oefenen!!

Mijn paard kan je bijv super op je kuiten rijden! Dus heb geen sporen nodig!!

Ooit heef er een "Z" ruiter op mijn paard gezeten, die kreeg hem niet aan het been en wilde al sporen op doen!? (hij was niet voorwaarts?! Daar zijn sporen niet voor!! en dat rijd dan Z haha wel leuk natuurlijk dat het een simpele ruiter wel lukt!

Terwijl hij juist super op je kuit reageerd!!

Daar ben ik het niet mee eens mijn vorige verzorgpaard reed ik ook met sporten en dan gewoon botte (of hoe zeg je dat iedergeval niet met een wieltje ofzo) en zonder sporen drong ik echt niet door ..met me zweep bijtikken vond ik ook geen optie omdat ik het niks vind zo'n stokje om hem mee te slaan .. met sporen drong ik wel tot me paard door zonder mijn zweep te hoeven gebruiken.. en daarbij ze stond meestal in de wei (ook in de winter) en die had me toch een vacht dat ze waarschijn mijn sporen gewoon als gewoone beenhulp voelde..

Maetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:18

Ik rijd op sommige paarden met sporen.
Ik geef liever 1 prikje met me sporen dan dat ik 10x aanspoor en me paard bont en blauw trap zonder dat je het door heb.
Ook gebruik ik sporen om me hulpen te verfijnen en niet alleen om het paard goed voorwaarts te rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:34

Als je een goede ruiter bent, niks a.d. hand toch?
Maar aan dat inzicht ontbreekt het nog wel eens.... en dan kunnen sporen echt martelwerktuigen zijn.

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:01

ik rij normaal met gwone sporen maar als ik een paard op iets hoger niveau train met wieltjes.Maar ik gebruik ze niet onnodig

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:02

iedereen weet denk wel wnneer die met sporen moet rijden op een paard

SpritzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:03

Ik niet, op de paarden die ik rij vind ik dat ook onnodig Lachen

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:59

Ik rij met sporen, de kleinste knop spoortjes die er zijn.

Ik gebruik ze alleen als mijn pony niet reageerd. Mijn pony loopt soms dwars door mijn been heen om het zo maar te zeggen. En dan leg ik even het spoortje eraan om haar wakker te maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:35

lisch17 schreef:
ik hed 2 paarden 1 rij ik met redelijk scherpe sporen (slecht aan het been en niet goed voorwaards)
de ander zonder alleen met springen kleine drupel spoortjes omdat je nog wellis wil weigeren(jong paard alles is nieuw en eng haha) ik ben geen tegen stander van sporen maar ze moeten wel goed gebruikt worden.!

dan ben je zeker wel een tegenstander van je eigen spoorgebruik?
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 17-11-07 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:56

kavita schreef:
iedereen weet denk wel wnneer die met sporen moet rijden op een paard

Mmm, dat lijkt me iets te optimistisch.... Niet iedereen kan eerlijk oordelen over zijn/ haar kunnen (kijk maar naar Idols Haha! ).
Wanneer je daarmee jezelf voor emmer zet is dat niet zo schadelijk, maar wanneer je met een gebrek aan expertise met je paard aan het "rommelen" slaat kan dat een pijnlijke zaak zijn....
Het lijkt me dat een goede instructeur goed kan aangeven of je sporen zou moeten gebruiken of niet.... let wel: een goede instructeur Haha!

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:52

Ik rijd met stompe spoortjes, omdat ik een zweep heel irritant vindt. Ik vind het fijner om hem een klein prikje te geven, dan dat ik de hele tijd met m'n benen in z'n buik moet porren.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:14

Ik reed met stompe sporen toen hij nog hengst was. Nu hij eenmaal ruin is, rijd ik al een tijdje zonder en dat gaat prima.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:51

Ik rijd met spoortjes met een klein glad wieltje, dat zijn voor mij de fijnste sporen om mijn hulpen mee te verfijnen voor de oefeningen. Als ik naar buiten ga (de bossen in) heb ik geen sporen om.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:00

Ik vind het best wel jammer dat de hier toch nog steeds veel mensen hoort dat ze met spoor rijden omdat het paard niet voorwaarts is of niet op het been reageert.. ik vraag me af of die mensen dan ook echt van mening zijn dat het daarvoor helpt Lachen ?

Ik zelf rijd wel altijd met spoortje (15mm) omdat ze dan toch beter de hulpen oppakt voor stap-galop enzo. Verder is ze ook prima voor het been als ik er een keertje zonder op zit!