Paard onredelijk behandelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard onredelijk behandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:01

Draumpje, volgens mij hebben we het hier niet over het op de juiste manier corrigeren van een paard. We hebben het over grover geweld (zwaar bit, een paard onder dwang dingen laten doen e.d.). Het is een feit dat veel mensen niet leren op de juiste manier te corrigeren. Ze doen het te laat, te vroeg, ze kijken niet naar een paard als paard, willen onder 'dwang' het paard laten doen wat moet volgens hen, terwijl veel mensen niet echt naar het paard zelf kijken. Volgens mij gaat het daarover.

Als het paard grenzen gaat testen, kan het ook zijn dat JIJ als mens iets fout doet. Dus een zeker zelfinzicht is ook wel handig.

Wat heeft NH en niet NH ermee te maken? Het geldt voor iedereen die met paarden werkt, volgens mij. Verder ken ik geen mensen die blind achter goeroes aanrennen, maar goed.

Ik heb mijn paard overigens vrijwel zonder te slaan opgevoed, hoor. Heb hem in al die tijd misschien 1 a 2x een tik(je) met mijn hand gegeven om hem even tot de orde te roepen. Ik kan je vertellen dat hij een heel ander paard is, dan pakweg anderhalf jaar terug. En geloof me, hij is oersterk en er zit een kop op en als hij over iemand heen walst (wat hij nog wel eens doet bij andere mensen) is het de kunst voor zo iemand om naar zichzelf te kijken. Want ik kan het als zijn eigenaar, meestal wel verklaren (onzekerheid, lichaamstaal e.d.). En dat geeft helemaal niet, want als je als mens openstaat, kun je zoveel leren over jezelf door de omgang met deze bijzondere dieren. Ik leer nog elke dag van mijn paard. En hij gelukkig ook van mij, want we hebben nog een hele weg te gaan samen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:05

wat Nh er mee te maken heeft?
het werd eerder al aangehaald in dit topic, dus ik pakte hem er nog even bij Knipoog

meer omdat veel dingen al snel als onredelijk bestempeld worden door ene groep mensen (ik bedoel hier even niemand direct mee ) wat voor de ene een goed gemikte tik is, is volgens een ander al zielig en onredelijk ....

en sja, onredelijk ...ik denkl dat het ook deels is wat stef al aanhaalde, nu met internet etc word onredelijkheid veel eerder gezien en naar voren gehaald...
en dus meer gezien,
ik denk juist dat zeker met een media als bokt er veel mensen juist redelijke oplossingen aangeraden worden ipv onredelijke
hier in mijn omgeving zie ik juist onredelijke behandeling afnemen
hoewel er altijd wel wat blijft bestaan ivm mensen met weinig tot geen kennis, die wel hel wat verwachten kwa prestaties

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:10

Rukken, trekken en slaan heeft niets met paardrijden te maken. Het is slechts een teken van onmacht van de ruiter zelf. De ruiter raakt gefrustreerd omdat hem iets niet lukt, het paard krijgt de schuld en de ruiter reageert zijn frustraties/woede af op het dier. Omdat dat lekker makkelijk is !
Indien je het paard de schuld kan geven hoef je niet bij je zelf te raden te gaan wat je nu eigenlijk zelf verkeerd doet. Immers de ruiter maakt toch geen fouten?

Paardrijden en paarden beleren is een gevoelig evenwicht tussen zeer beperkt "straffen" en ruimschoots belonen. Het lijkt wel of het woordje belonen bij vele ruiters uit hun hersenen is weggevaagd. Zij willen haast geen tijd investeren in het gedegen en eerlijk opvoeden en grijpen gemakshalve naar straffere maatregelen. Dat ze hiermee slechts tijdelijke resultaten behalen zien ze niet in. Het zijn altijd dezelfde ruiters die vervelende paarden hebben en dezelfde ruiters die werkwillige en brave paarden hebben. Dat zegt toch genoeg? Niet het paard maar de ruiter bepaald hoe prettig een paard uiteindelijk te werken wordt.

Ook bij paardrijden geldt: Minder = Meer

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:15

Draumpje, ach, ik ken in mijn directe omgeving zat mensen die al tig jaar zelf paarden hebben en dus vinden dat ze heel veel kennis hebben, maar die toch zeer onredelijk tegen hun paarden kunnen doen, hoor. Omdat ze 'het nou eenmaal zo geleerd hebben' (dat krijg ik ook letterlijk als antwoord als we daarover discussieren). En dan ben ik blij met stromingen als NH tegenwoordig, die net even ietsje verder kijken naar het wezen paard. Gelukkig dat steeds meer mensen zich daarvan bewust worden. Maar helaas is niet iedereen bereid iets verder te kijken dan zijn/haar neus lang is en dat is jammer. Vooral voor de paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:17

Pensionnetje schreef:
Het zijn altijd dezelfde ruiters die vervelende paarden hebben en dezelfde ruiters die werkwillige en brave paarden hebben. Dat zegt toch genoeg? Niet het paard maar de ruiter bepaald hoe prettig een paard uiteindelijk te werken wordt.

Ook bij paardrijden geldt: Minder = Meer

Inderdaad. En zulke gevallen zie ik helaas best vaak om me heen. Op bokt valt me ook wel eens op, dat mensen met een bepaalde inslag vaak ook zo'n 'vervelend' paard hebben. Ja, waar zal dat dan aan liggen? Clown
Maar oh wee, als je daar iets van zegt, want dan zeg je eigenlijk iets over iemand's talent over het omgaan met paarden. En dat ligt me een partij gevoelig!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:19

Grappig, bij mij zeggen ze juist:
"ja maar jij hebt zulke makkelijke paarden"

Hoe zou dat dan komen? Clown

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:21

Het maakt helemaal niets uit met welke (moderne) stroming je meegaat. Paarden beleren is een standaard gegeven. De paarden zijn de constante factor of het nu gaat om western, NH, klassieke dressuur, springen, rensport, noem maar op. De paarden blijven hetzelfde, de manier van aanpak ook alleen details veranderen. In de dressuur mag een paard niet in rengallop in de rensport moeten ze dat juist wel. De manier van aanleren blijft in basis gewoon hetzelfde. Kortom de omgang behoort in alle disciplines gelijk te zijn. Of een paard moet dansen of koeien moet vangen zijn slechts de details.
Ze dienen onder beide omstandigheden gehoorzaam te zijn, met je mee te willen denken (werklustig) en bovenal lol in hun werk te hebben. Dat laatste ontbreekt bij vele paarden en dat is toch echt een grove fout van de ruiter.

Er bestaat dus niet zoiets als "de juiste stroming" of als je problemen hebt moet je NH of western of klassieke dressuur gaan doen. Bij problemen moet je bij je zelf te raden gaan. Een instructeur zoeken met de juiste wijsheid en gaan werken aan jezelf.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 01-10-07 10:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:26

minder is meer, is idd een leuke
maar ook loslaten = vooruitgang Lachen

ja er zijn voldoende mensen die denken dat ze het allemaal wel kunnen , maar helaas voor de paarden blijtk dat in de praktijk wat minder te zijn ..is idd het probleem van aangeleerde foute dingen
en idd er zijn genoeg mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is , wat soms ook erg jammer is voor de paarden

maar ik denk ook dat sommige mensen iets te ver gaan zoeken ...
of juist te weinig doen, of juist te veel loslaten

ach ja, zoals altijd en overal , zoveel mensen zoveel meningen
helaas vergeten sommige mensen daarbij naar hun paard te kijken

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:30

LDRD schreef:
Maar er moet me nog iets van het hart hierover, want ik denk dat dat nog het grootste probleem is.
Waarom gaan springen met een paard dat niet diezelfde hobby als jij heeft? Waarom dressuren met een paard dat liever een rondje bos doet? Kijk eens hoeveel paarden er op het wedstrijdterrein in alle disciplines rondlopen die er geen fluit aan vinden en rond geschopt of erover geschopt worden?
Als iedereen nou eens een paard aanschafte dat bij hen past dan zou er op sla en mep gebied al heel wat minder ellende hoeven zijn.

Dit vind ik ook een hele goeie Ja
Die van mij vindt al jaren in de bak rijden niet leuk. Dat straalt ie aan alle kanten uit, maar hij heeft er ook niet echt de bouw enz. voor. Maar ik denk wel dat de scheidingslijn erg lastig is als je speciaal op het bloed een paard hebt uitgezocht en die vindt dressuur eigenlijk niet zo leuk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:33

Precies Draumpje, dat is vaak wat ik zo mis bij veel mensen (en zeker ook bij mensen die al zo lang in de paarden zitten en vast blijven houden aan het oude, terwijl we tegenwoordig meer weten, er nieuwe onderzoeken e.d. geweest zijn). Blijf altijd goed kijken naar je paard. En naar jezelf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:41

Ik heb ook geen typisch bakpaard, hoor Clown . Vindt 'ie veel te saai en ik eigenlijk ook, als ik heel eerlijk ben Haha! . Je kunt je afvragen of hij het van mij overgenomen heeft. Ik weet het niet. Maakt mij ook niet uit. Ik wil dat hij plezier heeft in wat hij doet of nog gaat doen in de toekomst. En ik ben degene die daarvoor kan zorgen. Zo zie ik het. Het is je verantwoording als paardeneigenaar.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:02

Toch vind ik dat, in contrast met wat ik in deze topic regelmatig lees, dat een paard nog altijd een paard is, en géén mens!
Paarden en mensen zijn van nature vijanden, en paarden zijn nooit, zoals koeien, zo ver gedomestiseert. Het feit blijft dus dat een paard en een mens in een bepaalde situatie totaal anders reageren. De eerste reactie van mensen is vasthouden, die van paarden wegrennen!
En dat is respect: dat accepteren. Niet je paard als mens zien, maar als een paard dat onder jouw leiderschap staat en niet andersom! Dat is wat je vaak ziet: een paard wat niet onder controle staat van de ruiter en het leiderschap van die persoon niet accepteerd.
Daar beginnen de problemen, en sommige paarden hebben best een tik nodig om dat te corrigeren. Zo gebeurd dat in de kudde ook; geen respect? dan een trap!
Het is echter fout om dat te gebruiken in situaties waar het dier je gewoon niet begrijpt, zoals vaak het geval is. Op het moment dat het even niet lukt gaat de mens gelijk naar zijn eerste reactie: trekken en vasthouden, waardoor het vaak helemaal niet lukt.

Ken je paard en zijn capaciteiten. En bovenal: ken jezelf! Dan ben je al een heel eind.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:39

Nadya schreef:
Precies Draumpje, dat is vaak wat ik zo mis bij veel mensen (en zeker ook bij mensen die al zo lang in de paarden zitten en vast blijven houden aan het oude, terwijl we tegenwoordig meer weten, er nieuwe onderzoeken e.d. geweest zijn). Blijf altijd goed kijken naar je paard. En naar jezelf.

Nadya, ik vind dat je het prachtig verwoord allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:44

@ Alicia2u: Ben ik 100% met je eens, denk ook dat daar de meeste fouten gemaakt worden.

Veel mensen snappen niet hoe paarden in elkaar zitten, snappen ook niet hoe ze zelf in elkaar zitten.
Krijg je problemen van.

garny95 schreef:
Nadya schreef:

Nadya, ik vind dat je het prachtig verwoord allemaal.

Ik ook... denk dat dat ook het "vasthouden" is waar Alicia2u het over had, alleen dan in geestelijke zin...
Moet je ook niet doen.
Iets wat goed is, en zich bewezen heeft, is goed. Ik geloof niet dat je moet veranderen alleen omte veranderen.
Maar als je nieuwe inzichten opdoet, kan het heel verfrissend zijn om de oude eens tegen het licht te houden. En wie weet kun je een mooie mix maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:49

Dank jullie, Garny en Yamcha Lachen . Het is iets wat ik helaas nog dagelijks of wekelijks tegen kom op de stallingen hier in de buurt en waar ik zelf nu (nog even) sta. En mensen zeggen me letterlijk (als ik erover begin): 'Zo heb ik het geleerd en doe ik het al jaren'. En dus is het goed? Nee dus, niet in mijn ogen. Niet als ik kijk naar wat het paard uitstraalt en aangeeft......

Ik zie zoveel paarden in verzet, die met dwangmiddelen en dwanggedrag van de ruiter (of menner) maar moeten doen wat ze wordt opgedragen. Vreselijk. Vandaar ook dat ik er zo tegenin ga, want ik word er echt zo verdrietig en kwaad om!! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:05

Ik vind dat ook vreselijk.
Vandaar dat ik daar ook afstand van genomen heb... van meer dingen trouwens, die als "normaal" worden beschouwd.

Als ik een paardje zou hebben, en ik kwam erachter dat het dier heel graag zou springen, dan ga ik hem niet fanatiek dressuurmatig trainen, ik zou dan iemand voor hem zoeken die (min of meer) dezelfde ideeën als ik zou hebben over paarden houden en ermee omgaan, en hem verkopen.
Het paard zou daar dan veel gelukkiger zijn.

Ik voel er ook NIETS voor om een paard de kin op de borst te trekken met een slof, het heeft me altijd al tegengestaan. Soms zie ik mensen die van voren behoorlijk wat gewicht in de handen hebben, sporen erin schoppen en ook nog voortdurend bijtikken...
dat is niet mijn manier. Ik hou er erg van te werken met biomechanische hulpen, die veel meer gericht zijn op de natuurlijke reflexen van het paard. (Duits klassiek, en veel meer met zit en benen werken, en naar de hand toerijden, komen nog een aantal dingen bij) Het voordeel ook van dat systeem (de diagonale hulpen zijn er een cruciaal onderdeel van) is dat het paard alleen het voorwaarts gaan op het been moet leren... en de rest komt automatisch wel.
Het correct gebruik van de diagonale hulpen is volkomen logisch voor het paard, zo logisch dat je werkelijk niet meer dan een hoofdstel en een zadel nodig hebt...

Bij een verreden paard kun je soms niet om hulpmiddelen heen.
Maar dan werk je nog altijd op een zachte, vriendelijke manier, geen geruk en getrek.

Maar als een paard gewoon niet houdt van rijden in de bak... zal ik ze er niet toe dwingen. Of het leuk maken, en daarbij creatief zijn. Lachen
Maar het dwingende... nee, dat is niets voor mij. Het voegt niets toe aan de relatie ruiter/paard. Ik heb ook altijd de gedachte dat als er zóveel voor nodig is, het dier iets te laten doen, dat dan de relatie buiten het rijden om mss ook wat onderzoek en revisie nodig heeft...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:33

Ja, idd, Yamcha. Maar helaas willen veel mensen daar niet aan.... Breek me de bek niet open..... Huilen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:29

Yamcha schreef:
Een hond leg je nog een keer op de rug.
Ik zie mezelf dat nog niet doen met een paard, eigenlijk.

Ja toch wel Knipoog

Afbeelding
Ik en mijn shet dus...
Ga nu even verder lezen, maar hier moest ik even op reageren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:37

Haha! Haha! Goed van jou Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 16:45

stef schreef:
Wat ik doe IS paardentaal, ga maar eens een paar uur naar een kudde in de wei kijken, die doen precies hetzelfde, alleen dan met hun hoeven.
En een dominant paard waarbij een ondergeschikt paard ineens in zijn ruimte vliegt heeft geen tijd om te waarschuwen, die haalt gewoon gelijk uit

Een paard doet niet alleen met zijn hoeven en mept er ook niet gelijk op los, ik kijk namelijk ook hele dagen naar mijn paarden, maar zie altijd een waarschuwing vooraf en niet dat ze gelijk uithalen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:24

hahaha geweldig Lachen Lachen

Ik leer elke dag, elke dag weer........ of door hier lezen of in de praktijk. En ik heb mijn manier van omgaan met paarden zo door de jaren heen laten worden tot wat het nu is, zal wellicht over 10 jaar weer heel anders zijn...... je weet het niet Lachen Lachen

Wat ik altijd zo onredelijk vind is als iemand boos is op een paard, en dan boos in de zin van schreeuwen enzo..... en dat ook een kwartiertje volhoud.

Ik wordt nooit boos (okee als ik een tikkie krijg, komt er echt wel een VIEZE VUILE STINKBOK uit, en een skup de hoek in), en dan ben ik er gelijk mee klaar. Dan is het ook over, dan gaan we verder met waar we mee bezig waren...... hartslag, emotie alles weer onder controle.

Ik heb heel, heel veel paarden zadelmak gemaakt en opgevoed van de opfok af tot het L en door naar de nieuwe eigenaar... En ik heb altijd een eerlijk, braaf, betrouwbaar, zelfverzekerd paard met alle vertrouwen in de mens afgeleverd. Ging niet altijd zonder moeite hoor, er zaten echt wel wat lastpakken tussen, maar dan pas je je manier van werken aan. En dan komt het uiteindelijk wel goed Lachen

Nou ben ik een impulsief, instinctief reagerend mens...... denk dat dit er ook wel wat mee te maken heeft Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:24

midgie schreef:
stef schreef:
Wat ik doe IS paardentaal, ga maar eens een paar uur naar een kudde in de wei kijken, die doen precies hetzelfde, alleen dan met hun hoeven.
En een dominant paard waarbij een ondergeschikt paard ineens in zijn ruimte vliegt heeft geen tijd om te waarschuwen, die haalt gewoon gelijk uit

Een paard doet niet alleen met zijn hoeven en mept er ook niet gelijk op los, ik kijk namelijk ook hele dagen naar mijn paarden, maar zie altijd een waarschuwing vooraf en niet dat ze gelijk uithalen.

Klopt. Paarden geven diverse waarschuwingsignalen. Hier nog zo eentje die al jaren kudde's observeert. Het is de kunst die signalen te herkennen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:32

Midgie: ik zeg ook niet dat dat dominante paard erop los zou meppen, maar ja, hij zal over het algemeen wel een tik uit delen als een ondergeschikt paard ineens zijn ruimte in vliegt (en dus niet er rustig in wandelt, dan komt er idd wel een waarschuwing)

Ik deed (kennelijk) al aan NH voor de term ingeburgerd was. NH is in mijn ogen niet meer dan kijken (= luisteren) naar je paard, en daarop inspelen, en dat geld voor veel dingen zo.
Mijn haflinger stond op een gegeven moment ja te knikken om te bedelen. Tja, ik als VDer laat zo'n aanbod niet liggen, heb dus een commando aan het aangeboden gedrag vast geknoopt, en nu kan ze op commando ja knikken.
Ik weet echt niet alles, leer, zoals kiwiko zegt, elke dag bij (gelukkig, anders zou het erg saai worden) maar ik weet genoeg van mijn paarden om daar goed mee om te kunnen gaan.
En zoals ik wederom al eerder zeg: Zolang mijn shet voor me gaat liggen, omdat ze dat voor mij wil doen en mij vertouwd, weet ik dat ik op dat vlak goed bezig ben.
Heb echter ook een keer een pony in handen gehad, die schrok, en sprong me letterlijk in mijn nek. Oók als ze schrikken dienen ze mijn persoonlijke ruimte te respecteren, net zoals ik die van hun respecteer. Dus ja, die pony heeft een hoek gehad. Maakt mij dat nu slecht? IMO ben ik alleen maar heel erg duidelijk (en consequent) naar die pony geweest. Heeft die pony nu een trauma opgelopen? Nee hoor, kan er zonder enig probleem bij, beestje is niet bang van mij, weet echter wel wat mijn persoonlijke ruimte is, en wat de consequenties zijn als ze daar ongevraagd in komt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 22:00

stef schreef:
Yamcha schreef:
Een hond leg je nog een keer op de rug.
Ik zie mezelf dat nog niet doen met een paard, eigenlijk.

Ja toch wel Knipoog

Afbeelding
Ik en mijn shet dus...
Ga nu even verder lezen, maar hier moest ik even op reageren Knipoog

geweldig zie mn fries al liggen Haha!
weet niet of ik er dan nog boven kan staan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 22:04

Doet een poging en zet een foto neer.
Wel aardig zijn tegen je Fries he Nors opkijken