Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Pensionnetje schreef:Het zijn altijd dezelfde ruiters die vervelende paarden hebben en dezelfde ruiters die werkwillige en brave paarden hebben. Dat zegt toch genoeg? Niet het paard maar de ruiter bepaald hoe prettig een paard uiteindelijk te werken wordt.
Ook bij paardrijden geldt: Minder = Meer

LDRD schreef:Maar er moet me nog iets van het hart hierover, want ik denk dat dat nog het grootste probleem is.
Waarom gaan springen met een paard dat niet diezelfde hobby als jij heeft? Waarom dressuren met een paard dat liever een rondje bos doet? Kijk eens hoeveel paarden er op het wedstrijdterrein in alle disciplines rondlopen die er geen fluit aan vinden en rond geschopt of erover geschopt worden?
Als iedereen nou eens een paard aanschafte dat bij hen past dan zou er op sla en mep gebied al heel wat minder ellende hoeven zijn.

. Vindt 'ie veel te saai en ik eigenlijk ook, als ik heel eerlijk ben
. Je kunt je afvragen of hij het van mij overgenomen heeft. Ik weet het niet. Maakt mij ook niet uit. Ik wil dat hij plezier heeft in wat hij doet of nog gaat doen in de toekomst. En ik ben degene die daarvoor kan zorgen. Zo zie ik het. Het is je verantwoording als paardeneigenaar. Nadya schreef:Precies Draumpje, dat is vaak wat ik zo mis bij veel mensen (en zeker ook bij mensen die al zo lang in de paarden zitten en vast blijven houden aan het oude, terwijl we tegenwoordig meer weten, er nieuwe onderzoeken e.d. geweest zijn). Blijf altijd goed kijken naar je paard. En naar jezelf.
garny95 schreef:Nadya schreef:Precies Draumpje, dat is vaak wat ik zo mis bij veel mensen (en zeker ook bij mensen die al zo lang in de paarden zitten en vast blijven houden aan het oude, terwijl we tegenwoordig meer weten, er nieuwe onderzoeken e.d. geweest zijn). Blijf altijd goed kijken naar je paard. En naar jezelf.
Nadya, ik vind dat je het prachtig verwoord allemaal.
. Het is iets wat ik helaas nog dagelijks of wekelijks tegen kom op de stallingen hier in de buurt en waar ik zelf nu (nog even) sta. En mensen zeggen me letterlijk (als ik erover begin): 'Zo heb ik het geleerd en doe ik het al jaren'. En dus is het goed? Nee dus, niet in mijn ogen. Niet als ik kijk naar wat het paard uitstraalt en aangeeft......

Yamcha schreef:Een hond leg je nog een keer op de rug.
Ik zie mezelf dat nog niet doen met een paard, eigenlijk.
toch wel 

Goed van jou
stef schreef:Wat ik doe IS paardentaal, ga maar eens een paar uur naar een kudde in de wei kijken, die doen precies hetzelfde, alleen dan met hun hoeven.
En een dominant paard waarbij een ondergeschikt paard ineens in zijn ruimte vliegt heeft geen tijd om te waarschuwen, die haalt gewoon gelijk uit

midgie schreef:stef schreef:Wat ik doe IS paardentaal, ga maar eens een paar uur naar een kudde in de wei kijken, die doen precies hetzelfde, alleen dan met hun hoeven.
En een dominant paard waarbij een ondergeschikt paard ineens in zijn ruimte vliegt heeft geen tijd om te waarschuwen, die haalt gewoon gelijk uit
Een paard doet niet alleen met zijn hoeven en mept er ook niet gelijk op los, ik kijk namelijk ook hele dagen naar mijn paarden, maar zie altijd een waarschuwing vooraf en niet dat ze gelijk uithalen.
stef schreef:Yamcha schreef:Een hond leg je nog een keer op de rug.
Ik zie mezelf dat nog niet doen met een paard, eigenlijk.toch wel
Ik en mijn shet dus...
Ga nu even verder lezen, maar hier moest ik even op reageren